welke ETF's gericht op dividend- en GVV-aandelen ?
TIP
Re: welke ETF's gericht op dividend- en GVV-aandelen ?
Er zijn breed gespreide ETFs die honderden en duizenden aandelen bevatten, verdeeld over alle sectoren, regios en aandelen klassen en stijlen.
Is er dan nog reden om dit te dupliceren?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik wil hier even een punt dat Belca2 onlangs maakte aanhalen (ik parafraseer): focus niet te veel op koersen als je beleggingen als inkomen ziet. Hoeveel aristocraten moesten tijdens de vorige crisis hun dividendbetalingen opschorten? Zelfs de oliereuzen slaagden erin hun (erg hoge) dividenden te blijven uitkeren terwijl de olieprijzen met meer dan 60 % zakten.
Je schrijft steeds vanuit het oogpunt van iemand die belegt met het idee het kapitaal te laten groeien, eerder dan als iemand die 65+ is en zijn kapitaal louter ziet als een manier om een extra inkomen te verwerven.
Eens ik met pensioen ben, zou ik er gerust mee kunnen leven dat mijn beleggingen een jaar na aankoop 99.9% in waarde dalen - tenminste als ik er vertrouwen in had dat mijn extra pensioen (de dividenden en interesten) bleven binnenkomen.
Terzijde: dat stabiele deel van de portefeuille dat het inkomen moet leven, wat moet ik me daarbij voorstellen? Obligaties? Daar ga je niet veel inkomen meer uit puren, en op dit moment zijn obligatieprijzen 'bubbel-achtiger' dan aandelen ooit geweest zijn.
Je schrijft steeds vanuit het oogpunt van iemand die belegt met het idee het kapitaal te laten groeien, eerder dan als iemand die 65+ is en zijn kapitaal louter ziet als een manier om een extra inkomen te verwerven.