eerste etf aankoop
TIP
eerste etf aankoop
Ik ben mij al een hele poos aan het inlezen over etf's en heb al veel brokers vergeleken maar dit is mijn eerste ervaring met beleggen en zou dus wel wat advies kunnen gebruiken. 
Eerst even mijn situatie schetsen:
Ik ben 20 jaar oud en ben student, woon nog bij mijn ouders tot ik afstudeer.
Het geld dat ik wil beleggen is geld dat ik absoluut niet verwacht nodig te hebben en is maar een deel van mijn spaargeld.
Het plan is om een 3000 euro te investeren in etf's die zo goedkoop mogelijk zijn en een zo groot mogelijk deel van de wereldmarkt dekken.
Het lijkt mij dat VXUS en VTI aan mijn eisen voldoen plus ze tracken hun index heel goed. Ze staan ook beide op de DeGiro kernselectie.
Maar ik neem aan dat de uitgekeerde dividenden dubbel belast worden? (NASDAQ)
Hebben jullie nog advies dat kan helpen?
Bijkomende vraag, stap ik best gespreid in over enkele aankopen zodat niet al te veel afhangt van het moment van mijn aankoop? De kosten van gespreid instappen zijn gemakkelijk te berekenen maar ik heb geen idee hoe ik die vergelijk met het voordeel dat het mij geeft.
Het geld dat ik wil beleggen is geld dat ik absoluut niet verwacht nodig te hebben en is maar een deel van mijn spaargeld.
Het plan is om een 3000 euro te investeren in etf's die zo goedkoop mogelijk zijn en een zo groot mogelijk deel van de wereldmarkt dekken.
Het lijkt mij dat VXUS en VTI aan mijn eisen voldoen plus ze tracken hun index heel goed. Ze staan ook beide op de DeGiro kernselectie.
Bijkomende vraag, stap ik best gespreid in over enkele aankopen zodat niet al te veel afhangt van het moment van mijn aankoop? De kosten van gespreid instappen zijn gemakkelijk te berekenen maar ik heb geen idee hoe ik die vergelijk met het voordeel dat het mij geeft.
Re: eerste etf aankoop
IWDA is veel beter geschikter als belg want kapitaliserend. Op de dividenden betaal je anders inderdaad 30% roerende voorheffing en eventueel bronbelasting van 15%.
Portefeuille: IWDA, cash
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
En wat bij een crash , dat ook ingeschat.vyinn schreef: ↑14 januari 2018, 13:04 Ik ben mij al een hele poos aan het inlezen over etf's en heb al veel brokers vergeleken maar dit is mijn eerste ervaring met beleggen en zou dus wel wat advies kunnen gebruiken.
Bomen (eft )groeien niet tot in de hemel. ( hoge bomen )
Waarom geen bitcoin staan heden toch ook laag genoteerd. ( och ja op een grafiek van een maand toch)
Estate Guru believer.
Maar dat moet dan weer opwegen tegen de 1.32% percent beurstaks ipv 0.35%. Bij een dividend yield van 1.76% (in het geval van VTI) komt ik uit dat een distr etf wat goedkoper uitkomt.
Klopt het dat deze 1.32% enkel van toepassing is op trackers die in belgie genoteerd zijn? Zoja, hoe weet ik of een tracker in belgie genoteerd is?
Ik heb nu niet jouw ETF’s opgezocht, maar zoals eerder aangehaald kan je best kapitaliserende etf’s aankopen, zou vermijd je een groot deel van de rv (30%) en eventuele kosten om de uitgekeerde dividenden opnieuw te beleggen.
EDIT: ik las onlangs in de tijd ook dat de aankoopheffing op kapitaliserende ETF’s het laagst is als je Europees geregistreerde ETF’s koopt, die niet Belgisch zijn. Bij d Belgische variant betaal je 1,32% aankoopbelasting als ik me niet vergis.
EDIT: ik las onlangs in de tijd ook dat de aankoopheffing op kapitaliserende ETF’s het laagst is als je Europees geregistreerde ETF’s koopt, die niet Belgisch zijn. Bij d Belgische variant betaal je 1,32% aankoopbelasting als ik me niet vergis.
Ik heb in mijn vergelijking inderdaad rekening gehouden met die 1,32 waardoor een tracker die niet al te veel dividend uitkeert niet duurder uitkwam.(tot net iets meer dan 2% dividend yield) Maar sinds ik mijn post schreef heb ik hetzelfde ook gelezen. :p Zoals ik het versta is een tracker die niet in België geregistreerd is onderhevig aan dezelfde beurstaks als aandelen. In dit geval is een kapitalisatie etf overduidelijk de betere keuze
Wat ik wel nergens kan vinden is hoe ik weet of een tracker in België geregistreerd is, overal staan er url's naar lang verdwenen lijstjes
Platin:platin schreef: ↑14 januari 2018, 19:51En wat bij een crash , dat ook ingeschat.vyinn schreef: ↑14 januari 2018, 13:04 Ik ben mij al een hele poos aan het inlezen over etf's en heb al veel brokers vergeleken maar dit is mijn eerste ervaring met beleggen en zou dus wel wat advies kunnen gebruiken.
Bomen (eft )groeien niet tot in de hemel. ( hoge bomen )
Waarom geen bitcoin staan heden toch ook laag genoteerd. ( och ja op een grafiek van een maand toch)
Wat is uw alternatief dan?
Zou persoonlijk niet in de bitcoins gaan en ook niet naar de argumenten(verhalen) luisteren waarom die beter zijn dan ETF's. IWDA is daarom mijn keuze geworden. Veel mensen horen nu over bitcoins en die blijven dan in dat verhaal hangen en gaan daar dan in mee terwijl er vele betere keuze's zijn... zoals in de winkels gaan ze niet eerst het beste dat achterin het magazijn ligt aanbieden. Ze beginnen bij hun mindere aanbod om dat eerst de deur uit te krijgen. To bad if you're not picky...
In ieder geval zou ik me er wel bewust van worden dat als je investeerd je veel winst kan nemen met ETF's maar dat duur dan een lange tijd en dat je dan ineens op 1 week tijd 50% het kan zien zakken in extreme gevallen. Maar op lange termijn 10-20-30 jaar maak je bijna altijd winst. Naargelang welke tijd je instapt (wat je niet kan timen) heb je op het einde van de rit meer of minder winst.
Onder mijn handtekening staan mijn ETF's. Ben zelf nog maar 3 maanden bezig en ik heb het een en t'ander al opgestoken van wat serieuzere leden hier. Ik zie wel ook veel onzin tussen de antwoorden. (Ook in de mijne) Dus let op.
In ieder geval zou ik me er wel bewust van worden dat als je investeerd je veel winst kan nemen met ETF's maar dat duur dan een lange tijd en dat je dan ineens op 1 week tijd 50% het kan zien zakken in extreme gevallen. Maar op lange termijn 10-20-30 jaar maak je bijna altijd winst. Naargelang welke tijd je instapt (wat je niet kan timen) heb je op het einde van de rit meer of minder winst.
Onder mijn handtekening staan mijn ETF's. Ben zelf nog maar 3 maanden bezig en ik heb het een en t'ander al opgestoken van wat serieuzere leden hier. Ik zie wel ook veel onzin tussen de antwoorden. (Ook in de mijne) Dus let op.
Port: 48% IWDA /8% CEMU /16% ZPRS/ 8% EMIM / 20% cash
Als het om 3000 euro gaat zou ik in 2 stappen aankopen. Heb zelf voor bv. 2K en daarna 4K op iwda ingezet. Achteraf gezien had ik beter 6K ineens gedaan. Maar als beginner was dat wat te eng zo'n all-in. Dus 2 keer lijkt me ok.vyinn schreef: ↑14 januari 2018, 13:04 Bijkomende vraag, stap ik best gespreid in over enkele aankopen zodat niet al te veel afhangt van het moment van mijn aankoop? De kosten van gespreid instappen zijn gemakkelijk te berekenen maar ik heb geen idee hoe ik die vergelijk met het voordeel dat het mij geeft.
Ik moet toegeven dat ik niet genoeg afweet van blockchain en cryptocoins om zelfs maar een idee te hebben van de risico's dus blijf ik er ook af. Zeker aangezien niemand weet hoe het verhaal zich op termijn afspeelt.
Ja en dan kunnen ze het jouw uitleggen en dan kun je ideeën erover krijgen. Maar wees maar zeker dat ze het zo uitleggen dat het er goed uitziet. Die gasten hebben professionele writers hun artikelen schrijven. Big business. Maar goed... in het land van iedereen voor zichzelf.
IWDA lijkt mij ook heel voordelig maar ik vind het blijkbaar enkel terug via IShares en Morningstar en niet via bvb etfdb en etf(.)com. Is er een etf databank die ik beter raadplaag ipv deze?
Algemeen ga je heel veel informatie op het web vinden die specifiek op USA beleggers gericht is.
De ETF's die daarin zitten kunnen om verschillende redenen voor ons Belgen veel minder interessant zijn: extra roerende voorheffing, makelaarskosten, wisselkoersen
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash
Morningstar.be (en .nl) alsook justetf.com zijn betere sites voor Europeanen en Belgen.reteiP schreef: ↑15 januari 2018, 12:51Algemeen ga je heel veel informatie op het web vinden die specifiek op USA beleggers gericht is.
De ETF's die daarin zitten kunnen om verschillende redenen voor ons Belgen veel minder interessant zijn: extra roerende voorheffing, makelaarskosten, wisselkoersen
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Aandelen en obligaties hebben een hoger verwacht rendement dan cash, maar dit met volatilteit. Dus onmiddelijk instappen heeft een hoger verwacht rendement dan gespreid instappen, maar dit is niet gegarandeerd.vyinn schreef: ↑14 januari 2018, 13:04 Bijkomende vraag, stap ik best gespreid in over enkele aankopen zodat niet al te veel afhangt van het moment van mijn aankoop? De kosten van gespreid instappen zijn gemakkelijk te berekenen maar ik heb geen idee hoe ik die vergelijk met het voordeel dat het mij geeft.
Gespreid beleggen is vooral een techniek voor een grotere gemoedrust. Het vermijd dat je instapt op de top; dit ten koste van een lager verwacht rendement.
Volgens (bvb) investopedia gaf alles ineens beleggen in 66% van de gevallen een hoger rendement.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.