eerste etf aankoop
TIP
eerste etf aankoop
Ik ben mij al een hele poos aan het inlezen over etf's en heb al veel brokers vergeleken maar dit is mijn eerste ervaring met beleggen en zou dus wel wat advies kunnen gebruiken. 
Eerst even mijn situatie schetsen:
Ik ben 20 jaar oud en ben student, woon nog bij mijn ouders tot ik afstudeer.
Het geld dat ik wil beleggen is geld dat ik absoluut niet verwacht nodig te hebben en is maar een deel van mijn spaargeld.
Het plan is om een 3000 euro te investeren in etf's die zo goedkoop mogelijk zijn en een zo groot mogelijk deel van de wereldmarkt dekken.
Het lijkt mij dat VXUS en VTI aan mijn eisen voldoen plus ze tracken hun index heel goed. Ze staan ook beide op de DeGiro kernselectie.
Maar ik neem aan dat de uitgekeerde dividenden dubbel belast worden? (NASDAQ)
Hebben jullie nog advies dat kan helpen?
Bijkomende vraag, stap ik best gespreid in over enkele aankopen zodat niet al te veel afhangt van het moment van mijn aankoop? De kosten van gespreid instappen zijn gemakkelijk te berekenen maar ik heb geen idee hoe ik die vergelijk met het voordeel dat het mij geeft.
Het geld dat ik wil beleggen is geld dat ik absoluut niet verwacht nodig te hebben en is maar een deel van mijn spaargeld.
Het plan is om een 3000 euro te investeren in etf's die zo goedkoop mogelijk zijn en een zo groot mogelijk deel van de wereldmarkt dekken.
Het lijkt mij dat VXUS en VTI aan mijn eisen voldoen plus ze tracken hun index heel goed. Ze staan ook beide op de DeGiro kernselectie.
Bijkomende vraag, stap ik best gespreid in over enkele aankopen zodat niet al te veel afhangt van het moment van mijn aankoop? De kosten van gespreid instappen zijn gemakkelijk te berekenen maar ik heb geen idee hoe ik die vergelijk met het voordeel dat het mij geeft.
Re: eerste etf aankoop
IWDA is veel beter geschikter als belg want kapitaliserend. Op de dividenden betaal je anders inderdaad 30% roerende voorheffing en eventueel bronbelasting van 15%.
Portefeuille: IWDA, cash