Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Maandelijks sparen Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Maandelijks sparen
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Fondsen en aandelen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

eerste etf aankoop

Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
18 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
TIP
Vergelijk via onze tools Effectenrekening - Fondsen - Beleggingsplannen
vyinn
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer vyinn
Verstuur privébericht

eerste etf aankoop

• Citeer

Bericht door vyinn » 14 januari 2018, 13:04

Ik ben mij al een hele poos aan het inlezen over etf's en heb al veel brokers vergeleken maar dit is mijn eerste ervaring met beleggen en zou dus wel wat advies kunnen gebruiken. :)
Eerst even mijn situatie schetsen:
Ik ben 20 jaar oud en ben student, woon nog bij mijn ouders tot ik afstudeer.
Het geld dat ik wil beleggen is geld dat ik absoluut niet verwacht nodig te hebben en is maar een deel van mijn spaargeld.
Het plan is om een 3000 euro te investeren in etf's die zo goedkoop mogelijk zijn en een zo groot mogelijk deel van de wereldmarkt dekken.
Het lijkt mij dat VXUS en VTI aan mijn eisen voldoen plus ze tracken hun index heel goed. Ze staan ook beide op de DeGiro kernselectie.
Maar ik neem aan dat de uitgekeerde dividenden dubbel belast worden? (NASDAQ)
Hebben jullie nog advies dat kan helpen?

Bijkomende vraag, stap ik best gespreid in over enkele aankopen zodat niet al te veel afhangt van het moment van mijn aankoop? De kosten van gespreid instappen zijn gemakkelijk te berekenen maar ik heb geen idee hoe ik die vergelijk met het voordeel dat het mij geeft.

Jarexx
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Jarexx
Verstuur privébericht

Re: eerste etf aankoop

• Citeer

Bericht door Jarexx » 14 januari 2018, 19:40

IWDA is veel beter geschikter als belg want kapitaliserend. Op de dividenden betaal je anders inderdaad 30% roerende voorheffing en eventueel bronbelasting van 15%.
Portefeuille: IWDA, cash

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
platin
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer platin
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door platin » 14 januari 2018, 19:51

vyinn schreef: ↑14 januari 2018, 13:04 Ik ben mij al een hele poos aan het inlezen over etf's en heb al veel brokers vergeleken maar dit is mijn eerste ervaring met beleggen en zou dus wel wat advies kunnen gebruiken. :)
Het geld dat ik wil beleggen is geld dat ik absoluut niet verwacht nodig te hebben en is maar een deel van mijn spaargeld.
Het plan is om een 3000 euro te investeren in etf's die zo goedkoop mogelijk zijn en een zo groot mogelijk deel van de wereldmarkt dekken.
Het lijkt mij dat VXUS en VTI aan mijn eisen voldoen plus ze tracken hun index heel goed. Ze staan ook beide op de DeGiro kernselectie.

Bijkomende vraag, stap ik best gespreid in over enkele aankopen zodat niet al te veel afhangt van het moment van mijn aankoop? De kosten van gespreid instappen zijn gemakkelijk te berekenen maar ik heb geen idee hoe ik die vergelijk met het voordeel dat het mij geeft.
En wat bij een crash , dat ook ingeschat.
Bomen (eft )groeien niet tot in de hemel. ( hoge bomen )
Waarom geen bitcoin staan heden toch ook laag genoteerd. ( och ja op een grafiek van een maand toch)
Estate Guru believer.

vyinn
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer vyinn
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door vyinn » 14 januari 2018, 21:10

Jarexx schreef: ↑14 januari 2018, 19:40 IWDA is veel beter geschikter als belg want kapitaliserend. Op de dividenden betaal je anders inderdaad 30% roerende voorheffing en eventueel bronbelasting van 15%.
Maar dat moet dan weer opwegen tegen de 1.32% percent beurstaks ipv 0.35%. Bij een dividend yield van 1.76% (in het geval van VTI) komt ik uit dat een distr etf wat goedkoper uitkomt.
Klopt het dat deze 1.32% enkel van toepassing is op trackers die in belgie genoteerd zijn? Zoja, hoe weet ik of een tracker in belgie genoteerd is?

Naick
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Naick
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Naick » 14 januari 2018, 22:41

Ik heb nu niet jouw ETF’s opgezocht, maar zoals eerder aangehaald kan je best kapitaliserende etf’s aankopen, zou vermijd je een groot deel van de rv (30%) en eventuele kosten om de uitgekeerde dividenden opnieuw te beleggen.

EDIT: ik las onlangs in de tijd ook dat de aankoopheffing op kapitaliserende ETF’s het laagst is als je Europees geregistreerde ETF’s koopt, die niet Belgisch zijn. Bij d Belgische variant betaal je 1,32% aankoopbelasting als ik me niet vergis.

vyinn
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer vyinn
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door vyinn » 14 januari 2018, 23:41

Naick schreef: ↑14 januari 2018, 22:41 EDIT: ik las onlangs in de tijd ook dat de aankoopheffing op kapitaliserende ETF’s het laagst is als je Europees geregistreerde ETF’s koopt, die niet Belgisch zijn. Bij d Belgische variant betaal je 1,32% aankoopbelasting als ik me niet vergis.
Ik heb in mijn vergelijking inderdaad rekening gehouden met die 1,32 waardoor een tracker die niet al te veel dividend uitkeert niet duurder uitkwam.(tot net iets meer dan 2% dividend yield) Maar sinds ik mijn post schreef heb ik hetzelfde ook gelezen. :p Zoals ik het versta is een tracker die niet in België geregistreerd is onderhevig aan dezelfde beurstaks als aandelen. In dit geval is een kapitalisatie etf overduidelijk de betere keuze :)
Wat ik wel nergens kan vinden is hoe ik weet of een tracker in België geregistreerd is, overal staan er url's naar lang verdwenen lijstjes

Jhn
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Jhn
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Jhn » 15 januari 2018, 07:15

platin schreef: ↑14 januari 2018, 19:51
vyinn schreef: ↑14 januari 2018, 13:04 Ik ben mij al een hele poos aan het inlezen over etf's en heb al veel brokers vergeleken maar dit is mijn eerste ervaring met beleggen en zou dus wel wat advies kunnen gebruiken. :)

En wat bij een crash , dat ook ingeschat.
Bomen (eft )groeien niet tot in de hemel. ( hoge bomen )
Waarom geen bitcoin staan heden toch ook laag genoteerd. ( och ja op een grafiek van een maand toch)
Platin:
Wat is uw alternatief dan?

Crusty
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Crusty
Website

• Citeer

Bericht door Crusty » 15 januari 2018, 08:27

Zou persoonlijk niet in de bitcoins gaan en ook niet naar de argumenten(verhalen) luisteren waarom die beter zijn dan ETF's. IWDA is daarom mijn keuze geworden. Veel mensen horen nu over bitcoins en die blijven dan in dat verhaal hangen en gaan daar dan in mee terwijl er vele betere keuze's zijn... zoals in de winkels gaan ze niet eerst het beste dat achterin het magazijn ligt aanbieden. Ze beginnen bij hun mindere aanbod om dat eerst de deur uit te krijgen. To bad if you're not picky...

In ieder geval zou ik me er wel bewust van worden dat als je investeerd je veel winst kan nemen met ETF's maar dat duur dan een lange tijd en dat je dan ineens op 1 week tijd 50% het kan zien zakken in extreme gevallen. Maar op lange termijn 10-20-30 jaar maak je bijna altijd winst. Naargelang welke tijd je instapt (wat je niet kan timen) heb je op het einde van de rit meer of minder winst. :)

Onder mijn handtekening staan mijn ETF's. Ben zelf nog maar 3 maanden bezig en ik heb het een en t'ander al opgestoken van wat serieuzere leden hier. Ik zie wel ook veel onzin tussen de antwoorden. (Ook in de mijne) Dus let op.
Port: 48% IWDA /8% CEMU /16% ZPRS/ 8% EMIM / 20% cash

Crusty
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Crusty
Website

• Citeer

Bericht door Crusty » 15 januari 2018, 08:32

vyinn schreef: ↑14 januari 2018, 13:04 Bijkomende vraag, stap ik best gespreid in over enkele aankopen zodat niet al te veel afhangt van het moment van mijn aankoop? De kosten van gespreid instappen zijn gemakkelijk te berekenen maar ik heb geen idee hoe ik die vergelijk met het voordeel dat het mij geeft.
Als het om 3000 euro gaat zou ik in 2 stappen aankopen. Heb zelf voor bv. 2K en daarna 4K op iwda ingezet. Achteraf gezien had ik beter 6K ineens gedaan. Maar als beginner was dat wat te eng zo'n all-in. Dus 2 keer lijkt me ok.

vyinn
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer vyinn
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door vyinn » 15 januari 2018, 09:06

Ik moet toegeven dat ik niet genoeg afweet van blockchain en cryptocoins om zelfs maar een idee te hebben van de risico's dus blijf ik er ook af. Zeker aangezien niemand weet hoe het verhaal zich op termijn afspeelt.

Crusty
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Crusty
Website

• Citeer

Bericht door Crusty » 15 januari 2018, 09:53

vyinn schreef: ↑15 januari 2018, 09:06 Ik moet toegeven dat ik niet genoeg afweet van blockchain en cryptocoins om zelfs maar een idee te hebben van de risico's dus blijf ik er ook af. Zeker aangezien niemand weet hoe het verhaal zich op termijn afspeelt.
Ja en dan kunnen ze het jouw uitleggen en dan kun je ideeën erover krijgen. Maar wees maar zeker dat ze het zo uitleggen dat het er goed uitziet. Die gasten hebben professionele writers hun artikelen schrijven. Big business. Maar goed... in het land van iedereen voor zichzelf. ;)

vyinn
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer vyinn
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door vyinn » 15 januari 2018, 11:27

IWDA lijkt mij ook heel voordelig maar ik vind het blijkbaar enkel terug via IShares en Morningstar en niet via bvb etfdb en etf(.)com. Is er een etf databank die ik beter raadplaag ipv deze?

reteiP
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer reteiP
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door reteiP » 15 januari 2018, 12:51

vyinn schreef: ↑15 januari 2018, 11:27 IWDA lijkt mij ook heel voordelig maar ik vind het blijkbaar enkel terug via IShares en Morningstar en niet via bvb etfdb en etf(.)com. Is er een etf databank die ik beter raadplaag ipv deze?
Algemeen ga je heel veel informatie op het web vinden die specifiek op USA beleggers gericht is.
De ETF's die daarin zitten kunnen om verschillende redenen voor ons Belgen veel minder interessant zijn: extra roerende voorheffing, makelaarskosten, wisselkoersen
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 15 januari 2018, 13:40

reteiP schreef: ↑15 januari 2018, 12:51
vyinn schreef: ↑15 januari 2018, 11:27 IWDA lijkt mij ook heel voordelig maar ik vind het blijkbaar enkel terug via IShares en Morningstar en niet via bvb etfdb en etf(.)com. Is er een etf databank die ik beter raadplaag ipv deze?
Algemeen ga je heel veel informatie op het web vinden die specifiek op USA beleggers gericht is.
De ETF's die daarin zitten kunnen om verschillende redenen voor ons Belgen veel minder interessant zijn: extra roerende voorheffing, makelaarskosten, wisselkoersen
Morningstar.be (en .nl) alsook justetf.com zijn betere sites voor Europeanen en Belgen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 15 januari 2018, 13:55

vyinn schreef: ↑14 januari 2018, 13:04 Bijkomende vraag, stap ik best gespreid in over enkele aankopen zodat niet al te veel afhangt van het moment van mijn aankoop? De kosten van gespreid instappen zijn gemakkelijk te berekenen maar ik heb geen idee hoe ik die vergelijk met het voordeel dat het mij geeft.
Aandelen en obligaties hebben een hoger verwacht rendement dan cash, maar dit met volatilteit. Dus onmiddelijk instappen heeft een hoger verwacht rendement dan gespreid instappen, maar dit is niet gegarandeerd.

Gespreid beleggen is vooral een techniek voor een grotere gemoedrust. Het vermijd dat je instapt op de top; dit ten koste van een lager verwacht rendement.

Volgens (bvb) investopedia gaf alles ineens beleggen in 66% van de gevallen een hoger rendement.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

Gesloten
  • Afdrukweergave

18 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Fondsen en aandelen”

Ga naar
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Berekeningen rentes/premies
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan ABN AMRO
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan BKCP
  • ↳   Vraag het aan Credimo
  • ↳   Vraag het aan Delta Lloyd Bank
  • ↳   Vraag het aan DHB Bank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan Fortuneo Bank
  • ↳   Vraag het aan Goffin bank
  • ↳   Vraag het aan KBC Bank & Verzekering
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Onesto-woonkrediet
  • ↳   Vraag het aan Optima Bank
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • ↳   Beleggers nieuws
  • ↳   Spaargids RSS feed nieuws
  • ↳   Algemeen nieuws
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy