Wortelen als snack
Wortelen als snack
Dag mensen,
Ik had een vraagje.
Ik koop nu voorverpakte wortelen maar als ik zie dat ik van 1 KG wortelen 3 porties kan nemen van hetgeen ik nu neem is dat best duur wat ik nu doe.
Situatie is dat ik sochtends niet veel tijd wil verspillen en meestal moeilijk wakker word.
Wat raadden jullie aan? Wortelen avond ervoor schillen en in frigo bewaren en dan naar werk meenemen en in frigo bewaren. Of lukt dat niet goed?
Ik weet al dat ze niet gekoeld laten op het werk ze sochtends nog goed smaken maar snamiddags zijn ze al slecht.
Of schil ik ze beter smorgens en bewaar ze op het werk in de koelkast?
Ik had een vraagje.
Ik koop nu voorverpakte wortelen maar als ik zie dat ik van 1 KG wortelen 3 porties kan nemen van hetgeen ik nu neem is dat best duur wat ik nu doe.
Situatie is dat ik sochtends niet veel tijd wil verspillen en meestal moeilijk wakker word.
Wat raadden jullie aan? Wortelen avond ervoor schillen en in frigo bewaren en dan naar werk meenemen en in frigo bewaren. Of lukt dat niet goed?
Ik weet al dat ze niet gekoeld laten op het werk ze sochtends nog goed smaken maar snamiddags zijn ze al slecht.
Of schil ik ze beter smorgens en bewaar ze op het werk in de koelkast?
Re: Wortelen als snack
Jonge worteltjes en nieuwe aardappelen hoeft u niet te schillen (wel te wassen).
http://plusmagazine.knack.be/gezondheid ... 56271.html
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dat wist ik zelfs niet. Supermarkten houden ons dus echt dom. Ik zie zelfs dat de schil quasi altijd eetbaar is bij wortelen na grondig spoelen.Nakal schreef: ↑7 januari 2018, 20:46 Jonge worteltjes en nieuwe aardappelen hoeft u niet te schillen (wel te wassen).
Biologisch of niet?
Wat je zelf wilt, er is geen reden om biologisch te verkiezen als je de schil mee opeet. Voor pesticiden zijn MRLs vastgelegd (maximale residulimieten). Die onstaan als volgt:
1) Bepaal hoeveel van een (combinatie van) stoffen een persoon dagelijks mag binnenkrijgen zonder schadelijke effecten
2) Veronderstel dat een persoon uitsluitend wortelen zou eten, en vermenigvuldig die waarde dan nog met een veiligheidsfactor.
3) Bereken op basis van (1) en (2) de MRL. Controleer strikt en continu of die gehaald wordt.
Je moet van veel bang zijn in deze wereld, maar van pesticiden alleszins niet. Mocht je die bioworteltjes toevallig lekkerder vinden, koop ze dan natuurlijk maar.
1) Bepaal hoeveel van een (combinatie van) stoffen een persoon dagelijks mag binnenkrijgen zonder schadelijke effecten
2) Veronderstel dat een persoon uitsluitend wortelen zou eten, en vermenigvuldig die waarde dan nog met een veiligheidsfactor.
3) Bereken op basis van (1) en (2) de MRL. Controleer strikt en continu of die gehaald wordt.
Je moet van veel bang zijn in deze wereld, maar van pesticiden alleszins niet. Mocht je die bioworteltjes toevallig lekkerder vinden, koop ze dan natuurlijk maar.
In de aveve koop je 20kg wortelen voor 3,50 euro 

-
- Newbie
- Contacteer:
Ik eet mijn wortelen ongeschild en ongewassen.
Het woord zegt het zelf, een wortel zit in de grond. Twee voordelen:
De wortel komt niet rechtstreeks in contact met pesticiden.
Als je weet hoe vuil een wortel uit de grond komt en hoe proper hij in de winkel ligt, weet je dat er al serieus aan gereinigd is. Thuis een beetje spoelen onder de kraan zal niet veel meer uitmaken.
Het woord zegt het zelf, een wortel zit in de grond. Twee voordelen:
De wortel komt niet rechtstreeks in contact met pesticiden.
Als je weet hoe vuil een wortel uit de grond komt en hoe proper hij in de winkel ligt, weet je dat er al serieus aan gereinigd is. Thuis een beetje spoelen onder de kraan zal niet veel meer uitmaken.
Iets zegt me dat nikske hier ook ervaring mee heeft, als hij zijn wortelen bij aveve koopt.
Thx voor de tip ik was het eerder om eventuele aarde eraf te halen(is wel crispy maar niet zo smakelijk
)
Ik koop nu wortelen met het loof er nog aan en van smaak valt dat enorm mee

Ik koop nu wortelen met het loof er nog aan en van smaak valt dat enorm mee

Boon, take it to the next level: maak een kleine moestuin en zaai je eigen wortels.
wortelen met loof kweken midden in de winter gaat niet lukken vrees ik.
Ongewassen wortelen (en als het kan met lof) bewaren veel langer.
Je ziet ook meteen uit welke grond ze komen. De wortelen uit zanderige grond zijn volgens mij de lekkerste, daarbij laten wortelen uit kleigrond zich moeilijk wassen.
Je ziet ook meteen uit welke grond ze komen. De wortelen uit zanderige grond zijn volgens mij de lekkerste, daarbij laten wortelen uit kleigrond zich moeilijk wassen.
- realisticview
- Sr. Member
- Contacteer:
Witloof vind ik een lekkerder wortel om rauw te eten. Gekookt kunnen ze er allebei wel door.
Een goeie tip, boon, om dat eens wat vaker te eten. Lekker en goedkoop.
Een goeie tip, boon, om dat eens wat vaker te eten. Lekker en goedkoop.
Als je uw wortelen op voorhand wil raspen kun je er best wat olie/azijn/citroensap of gewoon mayonaise door mengen. Je moet het dan wel lusten natuurlijk. Je verwerkt het in feite tot een héél simpele groentensalade.
Dank je wel voor de tips ma vind wortelen toch iets lekkerder als snack.
Maar witloof is ook goed en ga ik zeker meer proberen.
Maar witloof is ook goed en ga ik zeker meer proberen.