Woonbonus 1e 10jaar, wanneer juist om?
TIP
Re: Woonbonus 1e 10jaar, wanneer juist om?
Ik maak me net de bedenking.
Stel dat ik ongeveer 30% belastingsvoordeel heb (moet mijn belastingsbrief er eens bij nemen), dat zal dan +/- 1400€ zijn wat ik terug krijg van Vandertje Staat.
Als ik mijn aflossingstabel jaarlijks krijg kan ik exact zien hoeveel interest ik het volgende jaar betaal.
Zolang dat bedrag, de totaal te betalen intrest, lager blijft dan die 1400€ die ik terug trek, maak ik winst.
Klopt dit of is dit te kort door de bocht?
Stel dat ik ongeveer 30% belastingsvoordeel heb (moet mijn belastingsbrief er eens bij nemen), dat zal dan +/- 1400€ zijn wat ik terug krijg van Vandertje Staat.
Als ik mijn aflossingstabel jaarlijks krijg kan ik exact zien hoeveel interest ik het volgende jaar betaal.
Zolang dat bedrag, de totaal te betalen intrest, lager blijft dan die 1400€ die ik terug trek, maak ik winst.
Klopt dit of is dit te kort door de bocht?
Als je zoveel kan terugbetalen met nog zo'n lange termijn, dan heb je ofwel veel geld verworven in één keer of verdienen jullie aanzienlijk. In het tweede geval moet je bij tweeverdieners met goed loon al gauw gaan kijken richting de 50%.
Jouw stelling klopt min of meer, maar je moet ook rekening houden hypotheekkosten/aantal jaren, inflatie spaargeld, ...
Als ik het me nog goed herinner dan was op looptijd van 16 jaar ongeveer 5000 € rente te betalen, dat is ongeveer 333 jaarlijks aan de huidige rentevoet wel te verstaan (speculatie). Als je weet dat jullie beiden nu elk tussen 30 en 50% van 2280 kunnen aftrekken dan maakt dat zogezegd een winst van maximaal rond de 800 pp per jaar door de lening te behouden. Bovendien kan je nog sparen aan 1%.
Dus dit is de reden dat ik soms vloek op mensen die hun lening inkorten zonder hier allemaal rekening mee houden.
Ze denken dat ze beter af zijn ...
Jouw stelling klopt min of meer, maar je moet ook rekening houden hypotheekkosten/aantal jaren, inflatie spaargeld, ...
Als ik het me nog goed herinner dan was op looptijd van 16 jaar ongeveer 5000 € rente te betalen, dat is ongeveer 333 jaarlijks aan de huidige rentevoet wel te verstaan (speculatie). Als je weet dat jullie beiden nu elk tussen 30 en 50% van 2280 kunnen aftrekken dan maakt dat zogezegd een winst van maximaal rond de 800 pp per jaar door de lening te behouden. Bovendien kan je nog sparen aan 1%.
Dus dit is de reden dat ik soms vloek op mensen die hun lening inkorten zonder hier allemaal rekening mee houden.
Ze denken dat ze beter af zijn ...
Een deel terug betalen zou ik niet doen, alles of niets.
Als je de lening in één keer terug betaald, spaar je ook de intresten uit die je anders aan de bank betaald, en die kunnen meer opbrengen dan je belastingvoordeel. Zal je moeten nakijken in de maandelijkse aflossingstabel ( deel kapitaal /intresten ) die je van de bank zou moeten ontvangen hebben.
Hou ook wel rekening met de vergoeding voor vervroegde aflossing .
De wederbeleggingsvergoeding bedraagt max. 3 maanden intrest op het bedrag dat men vervroegd terugbetaalt en dit gewaardeerd aan de rente op het moment dat men de woonlening vervroegd aflost.
Als je de lening in één keer terug betaald, spaar je ook de intresten uit die je anders aan de bank betaald, en die kunnen meer opbrengen dan je belastingvoordeel. Zal je moeten nakijken in de maandelijkse aflossingstabel ( deel kapitaal /intresten ) die je van de bank zou moeten ontvangen hebben.
De wederbeleggingsvergoeding bedraagt max. 3 maanden intrest op het bedrag dat men vervroegd terugbetaalt en dit gewaardeerd aan de rente op het moment dat men de woonlening vervroegd aflost.
Ludo kan je even veduidelijken:ludo schreef: ↑28 februari 2018, 22:13 Een deel terug betalen zou ik niet doen, alles of niets.
Hij kan 20 000 inkorten waarop hij geen aftrek heeft.
Hij kan jaarlijks met zijn partner tussen de 1368 € en 2280 € belastingsvoordeel genieten en hoe hoger je loon, hoe dichter bij die 2280€
Hij betaalt aan de huidige rentevoet 654 € intrest
Daarnaast kan hij door de 67500 € op een spaarboek te plaatsen aan hetzelfde tarief als de lening die 654 € er zo weer uithalen.
Als ik dit probeer te begrijpen, dan lijkt mij dat hij meer overhoud met 67500 € lening te laten lopen. 3m WBV op 20 000 is 50€. In dit voorbeeld lijkt me dat hij jaarlijks tot 2280 € winst kan maken door zijn krediet te behouden.
Daarna heeft hij nog alle mogelijkheid om verder in te korten als de rente stijgt.
Met welk argument onderbouw je 'alles of niets'?
Net eens gezien.
In de belastingsbrief van vorig jaar, inkomstenjaar 2016, zie ik verminderingen staan, Gewestelijke verminderingen I en Gewestelijke verminderingen II (wat dat ook moge betekenen). Het heeft alleszins met de Eigen Woning te maken.
In totaal ging er 2648,72euro van het "saldo gereduceerde belasting staat" af, voor mijn partner en ik samen.
We hebben in 2016 ongeveer 1420euro interest betaald, betekent dat dan een winst van +/- 1220 euro voor ons?
De staat betaalde dus 1220euro van ons openstaand kapitaal, is dat juist geïnterpreteerd?
Voor volgend jaar kan ik dus dezelfde berekening hanteren? De intresten samen tellen en indien dit lager is dan datgene wat we terugkrijgen via de belastingen heb ik winst, juist?
In de belastingsbrief van vorig jaar, inkomstenjaar 2016, zie ik verminderingen staan, Gewestelijke verminderingen I en Gewestelijke verminderingen II (wat dat ook moge betekenen). Het heeft alleszins met de Eigen Woning te maken.
In totaal ging er 2648,72euro van het "saldo gereduceerde belasting staat" af, voor mijn partner en ik samen.
We hebben in 2016 ongeveer 1420euro interest betaald, betekent dat dan een winst van +/- 1220 euro voor ons?
De staat betaalde dus 1220euro van ons openstaand kapitaal, is dat juist geïnterpreteerd?
Voor volgend jaar kan ik dus dezelfde berekening hanteren? De intresten samen tellen en indien dit lager is dan datgene wat we terugkrijgen via de belastingen heb ik winst, juist?
Je bent een krakMeOnline schreef: ↑1 maart 2018, 18:33 Net eens gezien.

Sarcastisch bedoeld zeker?
Nog een opmerking betreffende jouw reactie. Het is dus wel beter om die 20000 in te korten:
Je werd belast aan gemiddelde aanslagvoet van 43%.
2648/(3040x2)
Als je loon volgend jaar niet al te veel stijgt dan mag je ongeveer stellen:
2280x2 (woonbonus valt dan weg)
=(4560x0,43) = 1960 voordeel volgend voor jullie beiden samen.
Ter vergelijking: als jij volgend jaar 1% hebt lopen, dan betaal je 862 € intrest
1960 - 862 = 1092 € winst volgende jaren of iets meer of minder als je loon respectievelijk stijgt of daalt.
Als je echter die 20 000 blijft ontlenen waarop geen fiscaal voordeel meer is:
1960 - 1420 = 540 € winst. Je maakt dus nog altijd winst, dus in principe ...
Een voordeel van die 20 000 te laten lopen, is dat je misschien het geld kan benutten voor andere doeleinden waarvoor duurdere kredieten noodzakelijk zijn. Trouwen/reizen/auto/...
Echter als je alle middelen beschikbaar hebt, dan zou ik die 20 toch aflossen.
Je werd belast aan gemiddelde aanslagvoet van 43%.
2648/(3040x2)
Als je loon volgend jaar niet al te veel stijgt dan mag je ongeveer stellen:
2280x2 (woonbonus valt dan weg)
=(4560x0,43) = 1960 voordeel volgend voor jullie beiden samen.
Ter vergelijking: als jij volgend jaar 1% hebt lopen, dan betaal je 862 € intrest
1960 - 862 = 1092 € winst volgende jaren of iets meer of minder als je loon respectievelijk stijgt of daalt.
Als je echter die 20 000 blijft ontlenen waarop geen fiscaal voordeel meer is:
1960 - 1420 = 540 € winst. Je maakt dus nog altijd winst, dus in principe ...
Een voordeel van die 20 000 te laten lopen, is dat je misschien het geld kan benutten voor andere doeleinden waarvoor duurdere kredieten noodzakelijk zijn. Trouwen/reizen/auto/...

Ik zag op mijn belastingsbrief een aanslag van 28% staan, zou dat kunnen of heb ik mis gekeken?
20000euro zal zeker en vast ingekort worden.
Dank voor alle tips
20000euro zal zeker en vast ingekort worden.
Dank voor alle tips
Inderdaad, gemiddeld zal lager liggen ik ben verkeerd. Echter volgens je belastingsbrief wordt je voordeel berekend volgens je inkomen en dus een voordeel berekend aan 43%