Gespreid in ETF's stappen
TIP
Gespreid in ETF's stappen
Hoe raden jullie aan om gespreid in ETF's te stappen? Bij regelmatige kleinere stortingen heb je telkens de vaste transactiekost van je broker... Tenzij bij een broker als DeGiro.
Mijn broker (Bolero) rekent bijv. voor een Dow Jones tracker (t.e.m. $ 2.500) een transactiekost van $15 aan. Stel dat je per jaar een $ 3.000 wilt investeren in ETF's, dus $ 250 per maand, zou dit 6% instapkosten per maand betekenen... Véél te duur, toch? ETF's dus enkel voorbehouden voor grotere bedragen of toch goedkopere broker zoeken (enige significante verschil is eigenlijk DeGiro)?
Mijn broker (Bolero) rekent bijv. voor een Dow Jones tracker (t.e.m. $ 2.500) een transactiekost van $15 aan. Stel dat je per jaar een $ 3.000 wilt investeren in ETF's, dus $ 250 per maand, zou dit 6% instapkosten per maand betekenen... Véél te duur, toch? ETF's dus enkel voorbehouden voor grotere bedragen of toch goedkopere broker zoeken (enige significante verschil is eigenlijk DeGiro)?
Re: Gespreid in ETF's stappen
Ja grotere bedragzn of andere broker. Degiro is gratis(kernselectie) of goedkoop. Ik gebruik lynx bank, waar de transactiekost 6 euro is of 5 usd. Als ik bijkoop spaar ik eerst het geld op tot een deftig aankoopbedrag.
6% instapkosten is inderdaad waanzin
6% instapkosten is inderdaad waanzin
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Is dit nieuw geld, of is dit een herallocatie van bestaand geld.
Mijn huidige methode:
Zelf heb ik een portefeuille me X% ETF, Y%Obligaties Z% cash. Ik heb ook gedefineerd hoeveel deze % mogen afwijken voordat ik "herbalanceer" .
Het extra geld word telkens bijgeteld in mijn cash gedeelte. (met uitzondereing van de toevoegingen aan pensioensparen en Lange termijn sparen)
Als de % te ver afwijken dan herbalanceer ik. Ik herbalanceer enkel met "voldoende grote" bedragen om de vaste kosten laag te houden.
Het is verbasend hoe weinig ik heb moeten herbalanceren de voorbije jaren, omdat mijn aandelengedeelte uit zichzelf :-) groeide konden mijn cashtoevoegingen amper volgen. De meeste herbalanceringen die ik heb moeten uitvoeren was het aankopen van obligatiefondsen. Februari 2018 zou anders kunnen geweest zijn maar zelfs na de korrektie zat ik niet onder mijn herbalanceerlimiet.
In het verleden heb ik: ofwel,
-1/kwartaal gekocht, ofwel
-2/maandelijks belegd via "geprogrammeerd beleggen" via DB, en dan van tijd tot tijd verkocht en ETFs aangekocht.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik ben daarvoor naar Binck gegaan via een lid van dit forum.
Dan krijg je transactietegoed. Als dat op is, zit je natuurlijk weer met je probleem...
Is dus maar een tijdelijke oplossing.
Anyway, indien je 100€ transactietegoed wil, stuur maar een berichtje.
Dan krijg je transactietegoed. Als dat op is, zit je natuurlijk weer met je probleem...
Is dus maar een tijdelijke oplossing.
Anyway, indien je 100€ transactietegoed wil, stuur maar een berichtje.