Re: roerende voorheffing wordt ingehouden
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
roerende voorheffing wordt ingehouden
Hallo,
Ikzelf en mijn echtgenote hebben elke een individuele rekening bij de Rabobank. Op mijn rekening werd er R.V. ingehouden (intrestbedrag lag hoger dan 1660 euro), bij mijn echtgenote is er geen R.V verschuldigd.
Nu is het zo dat onze gezamenlijke intresten lager liggen dan 2 x 1660 euro, zodat er volgens mij toch, geen R.V verschuldigd is. Bij de Rabobank zegt men dat het hier individuele rekeningen betreft en dat ik dan maar op een gezamenlijke rekening moest/moet overschakelen, niettegenstaande zij weten dat deze twee rekeningen aan man/vrouw (gehuwd onder wettelijk stelsel) toebehoren.
Nu, ik veronderstel dat ik via een bezwaarschrift toch nog mijn R.V. kan recupereren. ? Weet iemand de termijnen (3 maanden vanaf heden?) en de vormvoorschriften van zo'n bezwaar ?
Met dank
Ikzelf en mijn echtgenote hebben elke een individuele rekening bij de Rabobank. Op mijn rekening werd er R.V. ingehouden (intrestbedrag lag hoger dan 1660 euro), bij mijn echtgenote is er geen R.V verschuldigd.
Nu is het zo dat onze gezamenlijke intresten lager liggen dan 2 x 1660 euro, zodat er volgens mij toch, geen R.V verschuldigd is. Bij de Rabobank zegt men dat het hier individuele rekeningen betreft en dat ik dan maar op een gezamenlijke rekening moest/moet overschakelen, niettegenstaande zij weten dat deze twee rekeningen aan man/vrouw (gehuwd onder wettelijk stelsel) toebehoren.
Nu, ik veronderstel dat ik via een bezwaarschrift toch nog mijn R.V. kan recupereren. ? Weet iemand de termijnen (3 maanden vanaf heden?) en de vormvoorschriften van zo'n bezwaar ?
Met dank
Ik vrees voor u dat Rabobank hierin gelijk heeft! De som van twee individule rekeningen is niet gelijk aan één rekening plus één gezamenlijke.dirkoo schreef: Hallo,
Met dank![]()
Bvb u hebt een totale som van 3000 € en 2000 € intrest komt van u en 1000 € van uw vrouw . U wordt belast op 2000-1660= 360 €. Uw vrouw niet.
In het tweede geval hebt u 2000 € intresten en u samen met uw vrouw op een gezamenlijk boekje, 1000 €. Dan wordt u belast op 2000 , maar ook op de helft van de 1000€ Dus op een totaal som van 2500-1660=840 €.
In het derde geval heeft u 1000 € intrest en op een gezamenlijk boekje 2000 €. Dan wordt u belast op het totaal waarop u belast kan worden is 1000 € + de helft van 2000 € -1660=340€.
Ten slotte hebt u 1000 € en u hebt gezamenlijk 1000 en uw vrouw ook 1000 € U wordt nu niet belast want 1000+500= 1500. En voor uw vrouw idem.
Zo ziet u dat voor een totaal som van 3000 € er verschillende fiscale situaties zijn.
Laatst gewijzigd door mouche op 5 januari 2009, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Rabobank.be heeft conform de wetgeving gehandeld.mouche schreef:Ik vrees voor u dat Rabobank hierin gelijk heeft! De som van twee individule rekeningen is niet gelijk aan één rekening plus één gezamenlijke.dirkoo schreef: Hallo,
Met dank![]()
Bvb u hebt een totale som van 3000 € en 2000 € intrest komt van u en 1000 € van uw vrouw . U wordt belast op 2000-1660= 360 €. Uw vrouw niet.
In het tweede geval hebt u 2000 € intresten en u samen met uw vrouw op een gezamenlijk boekje, 1000 €. Dan wordt u belast op 2000 , maar ook op de helft van de 1000€ Dus op een totaal som van 2500-1660=840 €.
In het derde geval heeft u 1000 € intrest en op een gezamenlijk boekje 2000 €. Dan wordt u belast op het totaal waarop u belast kan worden is 1000 € + de helft van 2000 € -1660=340€.
Ten slotte hebt u 1000 € en u hebt gezamenlijk 1000 en uw vrouw ook 1000 € U wordt nu niet belast want 1000+500= 1500. En voor uw vrouw idem.
Zo ziet u dat voor een totaal som van 3000 € er verschillende fiscale situaties zijn.
In dit stadium is het nog niet voorzien dat er een bezwaarschrift kan ingediend worden. Een van de voorwaarden om een bezwaarschrift ( volgens de nieuwe wetgeving binnen de 6 maanden ) in te dienen is, dat er eerst een aanslag moet gevestigd zijn.
U kan aan de fiscus vragen dat ze je ten gepaste tijde deel 2 van het aangifteformulier bezorgen. Normaal krijg je in april- mei 2009 meestal automatisch deel 1 van de aangifte thuisgestuurd.
Op deel 2 is een rubriek voorzien om de roerende voorheffing aan te geven, en eventueel te recuperen. Indien je totale intresten meer dan 2 x 1660 euro bedragen zal je geen enkele euro meer kunnen recuperen.
Indien de fiscus je de teruggave op je aanslagbiljet negeert, zonder dat zij een bericht van wijziging opsturen en je dient dan een bezwaarschrift binnen de 6 maanden in, waarover de fiscus na weer eens 6 maanden nog geen uitspraak gedaan heeft ( kans is misschien niet zo groot , maar ze komt wel degelijk voor), dan heb je volgens een berichtje op www.juridischforum.be de lotto gewonnen , want dan moet de fiscus alle voorheffingen ( ook de bedrijfsvoorheffingen) van dat aanslagjaar terugbetalen.
Omdat een aanslag nietig is als de fiscus die wijzigt zonder bericht van wijziging, indien men dan op basis van art. 1385 undecies (ontbreken van een directoriale beslissing na 6 maanden ) van G.W. een verzoekschrift bij de rechtbank indient, dan mag er geen subsidiaire aanslag meer gevestigd worden.
Laatst gewijzigd door paul op 5 januari 2009, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.