fonds of tak 23 of tak 21
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: fonds of tak 23 of tak 21
Waar kan je dat dan in hemelsnaam zien als rendementen uit het verleden geen garantie voor de toekomst zijn? 
Op spaargids staat dit bij pricos
Details Pensioenspaarfonds
Fondsbeheerder KBC Asset Management
Rendement 1j 5,92%
Rendement 3j 5,21%
Rendement 5j 8,68%
Rendement 10j 6,00%
bij arpe
Fondsbeheerder Petercam
Rendement 1j 8,82%
Rendement 3j 6,35%
Rendement 5j 8,13%
Rendement 10j 4,24%

Op spaargids staat dit bij pricos
Rendement 1j 5,92%
Rendement 3j 5,21%
Rendement 5j 8,68%
Rendement 10j 6,00%
bij arpe
Fondsbeheerder Petercam
Rendement 1j 8,82%
Rendement 3j 6,35%
Rendement 5j 8,13%
Rendement 10j 4,24%
Laatst gewijzigd door anonymous op 10 juli 2018, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Hou het simpel en kijk gewoon naar het rendement.
Heb dit gevonden op spaargids
Rendement 1j 5,92%
Rendement 3j 5,21%
Rendement 5j 8,68%
Rendement 10j 6,00%
bij arpe
Fondsbeheerder Petercam
Rendement 1j 8,82%
Rendement 3j 6,35%
Rendement 5j 8,13%
Rendement 10j 4,24%
Ik zou opteren voor KBC. Is de beste op 10 jaar en 5 jaar. De betere rendementen bij Argenta op 3 en 1 jaar zijn volgens mij een inhaalbeweging. Als die trend zich doorzet en Argenta blijkt op lange termijn beter, kun je later nog overstappen. Niemand zegt dat je heel je leven bij dezelfde bank moet blijven.
Ok merci voor de tip. Hoe dan ook heb ik nog een afspraak op 10 augustus met KBC rond deze kwestie. 

Boonpwnz,boonpwnz schreef: ↑10 juli 2018, 10:32 Dag mensen voor volgend jaar aan het kijken.
Aangezien er qua advies nooit veel uitkomt.
Ik heb eens gekeken en fonds is het beste rendement, tak 21 is het veiligst.
Je neemt bij de eerste risico maar bij de 2de neem je gegarandeerd verlies op je inlage.
2 opties voor mij ik ben nog erg jong.
Ofwel laagste instapkost in tak 21
of laagste kosten bij Argenta voor een goed renderend fonds.
Ik weet dat er velen zeggen een fonds maar sommige dan weer niet.
Wat is het beste voor jongen mensen?
Hoeveel risico wens je te nemen? Hoe zal je je voelen als je belegging 10, 20, 50% zou verliezen?
Pensieonspaarverzekeringen geven een garantie op het kapitaal en een deel van het rendement.
Pensioenspaarfondsen gaan voor hoger rendement, met hoger risico. Ze zijn redelijk geregelementeerd.
Er is niet zo'n groot verschil in de asset-klassen waarin ze beleggen. Er is dus ook niet zo'n groot verschil in de rendementen.
Het ene jaar doet de ene het beter, het andere jaar de andere. Arpe heeft echt een grote steek laten vallen einde 2008.
Sommige fondsen lijken iets meer risico te nemen, bij stijgende markten stijgt dit fonds feller, bij dalende markten daalt dit fonds meer.
Grotere instapkost betekend dat het fonds met een achterstand zal beginnen.
Bij gelijk risico en resultaat zal het zo'n 20 jaar duren om de 2% instapkosten terug te verdienen dmv het verschil in beheerskosten.
Op Morningstar kan je naar hartelust het verleden vergelijken, wetende dat resultaten uit het verleden geen betrouwbare indicatie is voor de toekomst.
Het kan nuttig zijn om een vergelijkende portefeuille op te bouwen met jaarlijkse stortingen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 10 juli 2018, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Als je een langere looptijd hebt (zoals jij), kan je inderdaad het risico spreiden.
Je kan een pensioenspaarfonds openen bij KBC én Argenta.
Je moet enkel opletten dat je per jaar maar in 1 van de 2 stort.
Maar je kan bijvoorbeeld jaarlijks afwisselen.
Of eerst een aantal jaren in het ene, dan een aantal jaren in het andere.
Je kan een pensioenspaarfonds openen bij KBC én Argenta.
Je moet enkel opletten dat je per jaar maar in 1 van de 2 stort.
Maar je kan bijvoorbeeld jaarlijks afwisselen.
Of eerst een aantal jaren in het ene, dan een aantal jaren in het andere.
Sowieso als ik het goed begrijp presteert het fonds van Kbc niet beter dan Arpe.
Maar sowieso doe ik het niet slecht als ik dat van kbc neem toch?
Maar sowieso doe ik het niet slecht als ik dat van kbc neem toch?
Je kan in eenzelfde jaar op beide storten, maar slechts 1 van beide jaarlijks opgeven in de belastingsaangifte, waarop dan uiteraard het fiscaalvoordeel wordt aan toegekend. Kan interessant zijn wanneer één van beide contracten belastingsvrij is en het fonds goede prestaties neerzet.
Nee ik wil nu gewoon weten wat beter is toekomst kan me nu niets schelen.
Ik wil nu weten wat ik vanaf 2019 zil sparen want op deze manier blijven we bezig en ik ben tegen een jaar alles hier al vergeten...
Ik ben geen klant bij argenta en enkel bij kbc$
daarom geniet dat men voorkeur maar anders moet ik speciaal eens naar argenta lopen. Daarom dat ik het vraag...
Ik wil nu weten wat ik vanaf 2019 zil sparen want op deze manier blijven we bezig en ik ben tegen een jaar alles hier al vergeten...
Ik ben geen klant bij argenta en enkel bij kbc$
daarom geniet dat men voorkeur maar anders moet ik speciaal eens naar argenta lopen. Daarom dat ik het vraag...
Het hangt er gewoon van af hoe ze hun accenten leggen.
Ze mogen een klein deel in andere munten beleggen, en dat kan een verschil geven.
Kijk ook eens hoe lang de beheerder van het fonds al bezig is. Ik heb het niet bekeken, maar stel dat die van KBC al +10 jaar bezig is, en die van Argenta nog maar 4 jaar, dan is een deel van de betere prestaties in de laatste jaren mogelijks aan de beheerder toe te wijzen.
Ze mogen een klein deel in andere munten beleggen, en dat kan een verschil geven.
Kijk ook eens hoe lang de beheerder van het fonds al bezig is. Ik heb het niet bekeken, maar stel dat die van KBC al +10 jaar bezig is, en die van Argenta nog maar 4 jaar, dan is een deel van de betere prestaties in de laatste jaren mogelijks aan de beheerder toe te wijzen.
Dit lijkt dit geen goed idee.aossa schreef: ↑10 juli 2018, 12:42 Je kan in eenzelfde jaar op beide storten, maar slechts 1 van beide jaarlijks opgeven in de belastingsaangifte, waarop dan uiteraard het fiscaalvoordeel wordt aan toegekend. Kan interessant zijn wanneer één van beide contracten belastingsvrij is en het fonds goede prestaties neerzet.
Positief aan pensioenspaarfondsen is de belastingsaftrek van de storting.
Negatief zijn de eindbelasting van 8%, de kosten (instap, beheer, ... ).
In twee fondsen storten geeft je dus 1x het voordeel en 2x de nadelen. ... niet doen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Elk jaar + - 300 € meer belasting betalen al eens gerekend wat dat kost.B7H4long schreef: ↑10 juli 2018, 13:48Dit lijkt dit geen goed idee.aossa schreef: ↑10 juli 2018, 12:42 Je kan in eenzelfde jaar op beide storten, maar slechts 1 van beide jaarlijks opgeven in de belastingsaangifte, waarop dan uiteraard het fiscaalvoordeel wordt aan toegekend. Kan interessant zijn wanneer één van beide contracten belastingsvrij is en het fonds goede prestaties neerzet.
In twee fondsen storten geeft je dus 1x het voordeel en 2x de nadelen. ... niet doen.
Maar ja die 8% zeker.
Estate Guru believer.
huh??B7H4long schreef: ↑10 juli 2018, 13:48Dit lijkt dit geen goed idee.aossa schreef: ↑10 juli 2018, 12:42 Je kan in eenzelfde jaar op beide storten, maar slechts 1 van beide jaarlijks opgeven in de belastingsaangifte, waarop dan uiteraard het fiscaalvoordeel wordt aan toegekend. Kan interessant zijn wanneer één van beide contracten belastingsvrij is en het fonds goede prestaties neerzet.
Het speelt toch geen rol voor de kosten of je nu 100% in 1 fonds steken hebt, of bv 50%-50% in 2 fondsen?
Stel je stort (om het gemakkelijk te maken) jaarlijks 900€ in PSP.
Als je dat 20 jaar doet, heb je er dus 18000 € in gestort. Op die 18000 € is er intrest bijgekomen en wordt je op getaxeerd.
Als je het in 1 fonds gestoken hebt, wordt je dus getaxeerd op die 18000€ + intrest.
Als je het verdeeld hebt over 2 fondsen, zit er in beide fondsen dus 9000 + intrest.
Dat maakt toch geen verschil qua "nadelen"?
Sowieso misschien verklaren jullie mij allemaal zot maar ik heb geen zin om ieder jaar die stortingen te veranderen. Ook niet dat ik om de zoveel tijd switch van fonds of dergelijke. Ik wil gewoon voor een tijdje op mijn gemak zitten.
Zal eerlijk zijn voor mij boeit het niet zoveel zolang dat ik maar geen verlies maak.(exclusief inflatie)
Nu maak ik 10 euro per jaar verlies op mijn bedrag die ik stort en ik wil niet op het einde van de rit binnen 42 jaar met 420 euro verlies zitten. Nee ik wil break even of iets meer overhouden mogelijks inflatie kunnen bijhouden?
Zal eerlijk zijn voor mij boeit het niet zoveel zolang dat ik maar geen verlies maak.(exclusief inflatie)
Nu maak ik 10 euro per jaar verlies op mijn bedrag die ik stort en ik wil niet op het einde van de rit binnen 42 jaar met 420 euro verlies zitten. Nee ik wil break even of iets meer overhouden mogelijks inflatie kunnen bijhouden?