Lening of eigen vermogen voor verbouwing
TIP
Op zoek naar de laagste rente? Vergelijk alle aanbieders van kredieten
Lening of eigen vermogen voor verbouwing
Dag iedereen,
Ikzelf en mijn vriendin hebben bijna 2 jaar geleden een woning gekocht. Verder gaan we op korte termijn een bouwaanvraag indienen voor een vrij grote verbouwing. Aangezien we nog een grotere afbetaling aankunnen, ben ik op zoek gegaan naar een renovatielening of 2de hypothecaire lening. Van mijn huisbank kreeg ik te horen dat ik eerst mijn eigen vermogen moet aanspreken alvorens ik aanspraak kan maken op de fondsen van de lening? Klopt dit? In wil namelijk bewust mijn spaargeld als buffer houden en eventueel gebruiken voor onvoorziene extra kosten of opportuniteiten.
Mvg
Ikzelf en mijn vriendin hebben bijna 2 jaar geleden een woning gekocht. Verder gaan we op korte termijn een bouwaanvraag indienen voor een vrij grote verbouwing. Aangezien we nog een grotere afbetaling aankunnen, ben ik op zoek gegaan naar een renovatielening of 2de hypothecaire lening. Van mijn huisbank kreeg ik te horen dat ik eerst mijn eigen vermogen moet aanspreken alvorens ik aanspraak kan maken op de fondsen van de lening? Klopt dit? In wil namelijk bewust mijn spaargeld als buffer houden en eventueel gebruiken voor onvoorziene extra kosten of opportuniteiten.
Mvg
Re: Lening of eigen vermogen voor verbouwing
Dan moet je niet tegen welke bank dan ook zeggen dat je spaargeld hebt hé
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dat is onzin. Als je spaargelden hebt heeft de bank juist meer garantie dat je een goede spaarder/betaler bent.
Doorgaans zal de bank je ook meer intrest aanrekenen dan ze intresten geeft op opvraagbare spaar tegoeden.
Zelfs uit mijn praktijkervaring blijkt het tegendeel. Ooit gelijktijdig een renovatielening op 10 jaar afgesloten -om aan de hypotheekvoorwaarden te voldoen- en gelijktijdig voor hetzelfde bedrag en een iets lagere intrest een termijnbelegging gedaan voor 10 jaar. Bij dezelfde bank.
Ik begrijp het ook niet goed. Ik ga nog eens doorvragen wat de achterliggende motieven zijn. Ik heb dit zelf nooit eerder gehoord.
De achterliggende reden is redelijk duidelijk. Als je eigen spaargeld volledig op is, ben je toekomstig overgeleverd aan de bank als je nog voor ( auto - tv - enz. enz. ) geld nodig hebt. Je zal dan bij hun moeten aankloppen voor een lening in plaats van aan je spaarboek. Doel van een bank is nl. geld verkopen,en je in hun macht hebben.
Niet echt. Ze kunnen wel zien hoeveel geld er op je rekening staat (indien je maar 1 financiële instelling gebruikt) maar dan weten ze nog niet met 100% zekerheid wat spaargeld is en wat niet. Banken delen geen gegevens. De fiscus weet zelfs niet hoeveel er op je rekening staan.
Ik zou bij een andere bank langsgaan en aan je huisbank zeggen dat dat een belachelijke stelling is.
Ik zou bij een andere bank langsgaan en aan je huisbank zeggen dat dat een belachelijke stelling is.
Jij bent de klant hè, niet andersom.
Zeg dat hun motieven je eigenlijk niet kunnen schelen maar alleen hun daden.
Geef ze een week bedenktijd met als voorwaarde dat als er geen positief antwoord komt op je vraag je al je spaargelden met onmiddellijke ingang zal verhuizen naar een bank met een meer klantvriendelijke instelling.
Banken kennen alleen de waarde van geld. Daar moet je dan mee antwoorden.