getrouwheidspremie.
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
getrouwheidspremie.
Beste mensen,
Is er iemand die weet of er een 'tooltje' bestaat om na te gaan wanneer de vervaldata van de getrouwheidspremies op je spaarrekeningen zijn, zodat je geen verlies lijdt bij 'verhuis' van geld naar een gunstigere spaarrekening?
Met dank,
Ekkie.
PS: ik weet dat je dat aan je bank kan vragen, dat bedoel ik dus niet.
Is er iemand die weet of er een 'tooltje' bestaat om na te gaan wanneer de vervaldata van de getrouwheidspremies op je spaarrekeningen zijn, zodat je geen verlies lijdt bij 'verhuis' van geld naar een gunstigere spaarrekening?
Met dank,
Ekkie.
PS: ik weet dat je dat aan je bank kan vragen, dat bedoel ik dus niet.
Re: getrouwheidspremie.
je zal daar veel te veel gegevens voor moeten inbrengen , moest het al bestaan dergelijk tooltje
( soms tot vele jaren in het verleden )
je zal dergelijk tooltje nooit los van de betreffende bank zelf kunnen vinden bijgevolg
bij rabo en keytrade, kan je het gewoon online raadplegen
( soms tot vele jaren in het verleden )
je zal dergelijk tooltje nooit los van de betreffende bank zelf kunnen vinden bijgevolg
bij rabo en keytrade, kan je het gewoon online raadplegen
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Normaal gezien kan je dat bij iedere bank zien, online. Ik heb lang geleden gelezen dat dat het een verplicht onderdeel van het webbankieren is.
Ze verstoppen die dingen soms wel wat.. Als je het niet kan vinden : helpdesk bellen.
Ze verstoppen die dingen soms wel wat.. Als je het niet kan vinden : helpdesk bellen.
Beste Paul,
Bedankt voor uw antwoord!
Dan zal ik het maar via de betrokken banken moeten regelen;het leek mij anders een handig instrumentje om in een handomdraai de precieze data te kunnen raadplegen.
Maar, je hebt allicht gelijk dat de gegevens mogelijk heel talrijk kunnen zijn...
Ekkie.
Bedankt voor uw antwoord!
Dan zal ik het maar via de betrokken banken moeten regelen;het leek mij anders een handig instrumentje om in een handomdraai de precieze data te kunnen raadplegen.
Maar, je hebt allicht gelijk dat de gegevens mogelijk heel talrijk kunnen zijn...
Ekkie.
Beste Haelewyn,
Echt? Kan je dat bij elke bank terugvinden? Wel, dat vind ik goed nieuws!
Ik heb ergens gelezen dat sommige banken voor die informatie een kost aanrekenen...
Maar, als deze kennisgeving wettelijk verplicht is bij het online bankieren wordt het nagaan van de vervaldata erg makkelijk.
Ekkie.
Echt? Kan je dat bij elke bank terugvinden? Wel, dat vind ik goed nieuws!
Ik heb ergens gelezen dat sommige banken voor die informatie een kost aanrekenen...
Maar, als deze kennisgeving wettelijk verplicht is bij het online bankieren wordt het nagaan van de vervaldata erg makkelijk.
Ekkie.
Maak het je gemakkelijk. Je post hier over welke bank het gaat en een van ons gaat dit voor je opzoeken.
KBC
De basisrente wordt op uw rekening gestort met valutadatum 1 januari of wanneer u uw rekening afsluit.
De reeds verworven getrouwheidspremie wordt op uw rekening gestort op de eerste dag na het kwartaal
waarin die premie verworven is, i.e. op 1 januari, op 1 april, op 1 juli en op 1 oktober of bij de afsluiting van
de rekening.
Opgelet : Als u uw geld vóór het einde van voornoemde periode van 12 maanden van uw rekening haalt,
ontvangt u geen getrouwheidspremie. Het is dus belangrijk te weten vanaf welke datum de
getrouwheidspremie verworven is, op zijn minst toch voor aanzienlijke bedragen. Een geldopname heeft
daarentegen geen invloed op de verwerving van de basisrente.
https://multimediafiles.kbcgroup.eu/ng/ ... 3591_N.pdf
KBC
De basisrente wordt op uw rekening gestort met valutadatum 1 januari of wanneer u uw rekening afsluit.
De reeds verworven getrouwheidspremie wordt op uw rekening gestort op de eerste dag na het kwartaal
waarin die premie verworven is, i.e. op 1 januari, op 1 april, op 1 juli en op 1 oktober of bij de afsluiting van
de rekening.
Opgelet : Als u uw geld vóór het einde van voornoemde periode van 12 maanden van uw rekening haalt,
ontvangt u geen getrouwheidspremie. Het is dus belangrijk te weten vanaf welke datum de
getrouwheidspremie verworven is, op zijn minst toch voor aanzienlijke bedragen. Een geldopname heeft
daarentegen geen invloed op de verwerving van de basisrente.
https://multimediafiles.kbcgroup.eu/ng/ ... 3591_N.pdf
Ik herinner me daarover dat ik ooit een gesprek gelezen heb met toenmalig minister Van de Lanotte waarin de nieuwe wet van 2013 werd aangekondigd om de getrouwheidspremie driemaandelijks uit te betalen. Daarin werd ook gezegd dat er een wet werd voorbereid die de banken verplichtte om hun klanten op een gemakkelijke manier te laten berekenen welke de data van hun vervallen premies waren en het bedrag dat daarbij hoort.
In realiteit is dat via hun webbankieren mogelijk.
Ik werk zelf met verschillende banken en iedere bank die ik ken biedt deze mogelijkheid aan.
Zoals Nakal zegt : laat maar weten met welke bank je werkt. Iemand zal het hier dan wel weten..
Bij AXA bv heb ik er al eens heel lang achter gezocht. Ik heb toen de helpdesk gebeld en die moesten het ook opzoeken.
De man aan de lijn had er nog nooit van gehoord maar wist na even wachten wel het antwoord.
Die vele mogelijkheden : in de praktijk betekent het dat je voor elke storting in het verleden (zonder de afhalingen gerekend) een datum kan hebben waarop geld zijn getrouwheidspremie oplevert.
Bij een spaarrekening met 1 storting en geen afhalingen is het eenvoudig. Als je die rekening wat veelvuldig hebt gebruikt is het een andere zaak en redelijk ingewikkeld.
In realiteit is dat via hun webbankieren mogelijk.
Ik werk zelf met verschillende banken en iedere bank die ik ken biedt deze mogelijkheid aan.
Zoals Nakal zegt : laat maar weten met welke bank je werkt. Iemand zal het hier dan wel weten..
Bij AXA bv heb ik er al eens heel lang achter gezocht. Ik heb toen de helpdesk gebeld en die moesten het ook opzoeken.
De man aan de lijn had er nog nooit van gehoord maar wist na even wachten wel het antwoord.
Die vele mogelijkheden : in de praktijk betekent het dat je voor elke storting in het verleden (zonder de afhalingen gerekend) een datum kan hebben waarop geld zijn getrouwheidspremie oplevert.
Bij een spaarrekening met 1 storting en geen afhalingen is het eenvoudig. Als je die rekening wat veelvuldig hebt gebruikt is het een andere zaak en redelijk ingewikkeld.
Nog even terugkomen op de 'verplichting'. Ze schijnen het in de sector zelf te hebben geregeld
Info in het jaarverslag van 2013 van FSMA gevonden :
""""""""
Dat koninklijk besluit kadert in de algemene hervorming van de werking van de spaarrekeningen,
die tot doel heeft de transparantie en de vergelijkbaarheid voor de spaarder te
vergroten. In het kader van die hervorming zijn nog andere initiatieven genomen:
• de wijziging van het koninklijk besluit tot uitvoering van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen
1992 (KB/WIB 92), inzonderheid de beperking van voorwaardelijke aanbiedingen,
de driemaandelijkse betaling van de getrouwheidspremie en het beginsel van de
overdracht van de opgebouwde maar nog niet verworven getrouwheidspremie 199;
• de terbeschikkingstelling - op de website www.wikifin.be - van een simulator die de
spaaropbrengsten berekent en daarbij de aanbiedingen van de verschillende kredietinstellingen
vergelijkt;
• de terbeschikkingstelling van een calculator op de website van elke kredietinstelling die de
spaarders helpt te bepalen in hoeverre verschillende soorten interesten al verworven zijn.
""""""""""
Bij Febelfin : ( https://www.febelfin.be/nl/meer-bescher ... banksector )
"""""d) Aan de hand van een calculator bij zijn bank zal de spaarder gemakkelijk kunnen nagaan wat de stand van zaken is van de verworven en nog te verwerven intrest op zijn spaarrekening. Dit moet duidelijk maken op welk tijdstip hij geld kan afhalen van zijn spaarrekening zonder getrouwheidspremie te verliezen. """"""
Info in het jaarverslag van 2013 van FSMA gevonden :
""""""""
Dat koninklijk besluit kadert in de algemene hervorming van de werking van de spaarrekeningen,
die tot doel heeft de transparantie en de vergelijkbaarheid voor de spaarder te
vergroten. In het kader van die hervorming zijn nog andere initiatieven genomen:
• de wijziging van het koninklijk besluit tot uitvoering van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen
1992 (KB/WIB 92), inzonderheid de beperking van voorwaardelijke aanbiedingen,
de driemaandelijkse betaling van de getrouwheidspremie en het beginsel van de
overdracht van de opgebouwde maar nog niet verworven getrouwheidspremie 199;
• de terbeschikkingstelling - op de website www.wikifin.be - van een simulator die de
spaaropbrengsten berekent en daarbij de aanbiedingen van de verschillende kredietinstellingen
vergelijkt;
• de terbeschikkingstelling van een calculator op de website van elke kredietinstelling die de
spaarders helpt te bepalen in hoeverre verschillende soorten interesten al verworven zijn.
""""""""""
Bij Febelfin : ( https://www.febelfin.be/nl/meer-bescher ... banksector )
"""""d) Aan de hand van een calculator bij zijn bank zal de spaarder gemakkelijk kunnen nagaan wat de stand van zaken is van de verworven en nog te verwerven intrest op zijn spaarrekening. Dit moet duidelijk maken op welk tijdstip hij geld kan afhalen van zijn spaarrekening zonder getrouwheidspremie te verliezen. """"""
Dag Haelewyn,
Ja, je hebt gelijk!
Ik heb de simulator gevonden.
Bedankt.
Ekkie.
Ja, je hebt gelijk!
Ik heb de simulator gevonden.
Bedankt.
Ekkie.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
ook Hello Bank? zou wel interessant zijn te weten waar ik die simulator kan vinden.
Over de kosten : de regel is dat ze het 24 keer per jaar gratis moeten aanbieden.
Axa bv omzeilt dat een beetje door te in zijn voorwaarden te schrijven dat ze ook kosten kunnen aanrekenen als je er 24 keer per jaar of twee keer per maand gebruik van maakt.
""""De Bank stelt een calculator ter beschikking van de
klant die de impact van een afhaling of overschrijving
van een bepaald bedrag op de lopende periodes voor
de verwerving van de getrouwheidspremie simuleert.
De calculator is beschikbaar via homebanking. De
Bank kan het gebruik van de calculator beperken tot
één berekeningsaanvraag per dag per
gereglementeerde spaarrekening. De Bank kan een
in de tarieflijst vermelde kost aanrekenen, indien de
klant per gereglementeerde spaarrekening meer dan
24 keer per kalender jaar of meer dan 2 maal per
maand een berekeningsaanvraag doet."""""
Axa bv omzeilt dat een beetje door te in zijn voorwaarden te schrijven dat ze ook kosten kunnen aanrekenen als je er 24 keer per jaar of twee keer per maand gebruik van maakt.
""""De Bank stelt een calculator ter beschikking van de
klant die de impact van een afhaling of overschrijving
van een bepaald bedrag op de lopende periodes voor
de verwerving van de getrouwheidspremie simuleert.
De calculator is beschikbaar via homebanking. De
Bank kan het gebruik van de calculator beperken tot
één berekeningsaanvraag per dag per
gereglementeerde spaarrekening. De Bank kan een
in de tarieflijst vermelde kost aanrekenen, indien de
klant per gereglementeerde spaarrekening meer dan
24 keer per kalender jaar of meer dan 2 maal per
maand een berekeningsaanvraag doet."""""
Weet iemand trouwens waar Belfius die calculator ergens verbergt ? Ik heb een uur gezocht, onder andere in de FAQ's en overal op hun webbanking... en daarna opgegeven.
Is de moeite niet om het zelfs op te zoeken. Je krijgt er trouwens nachtmerries van en wordt zwaar depri.
Slapeloosheid heb ik al, vaak.
Depressie : dat was net wat beter
Gewoon : na de laatste intrestdaling wil ik wat geld weghalen van de Plus spaarrekening. Wat meer spreiden.
Voor in geval ik ooit vijf jaar moet wachten op geld van het garantiefonds bij Bank A of B, X of Y.
Depressie : dat was net wat beter

Gewoon : na de laatste intrestdaling wil ik wat geld weghalen van de Plus spaarrekening. Wat meer spreiden.
Voor in geval ik ooit vijf jaar moet wachten op geld van het garantiefonds bij Bank A of B, X of Y.
Ik gebruik het gratis programma Hot-Accounts om o.a. getrouwheidspremies op te volgen.
Vooral als men meerdere spaarrekeningen heeft is het interessant om één globaal overzicht te hebben van alle vervaldata.
Bewegingen kan men heel snel importeren vanuit Excel.
De berekening van basis intresten en getrouwheidspremies gebeurt aan de hand van intrestprofielen.
Om het programma zelf te installeren volgt men best de instructies in deel 1 van de gebruikershandleiding.
Hieronder een zip-bestand met de Hot-Accounts gebruikershandleiding:
http://hot-accounts.be/Manuals/Hot-Acco ... eiding.zip
Vooral als men meerdere spaarrekeningen heeft is het interessant om één globaal overzicht te hebben van alle vervaldata.
Bewegingen kan men heel snel importeren vanuit Excel.
De berekening van basis intresten en getrouwheidspremies gebeurt aan de hand van intrestprofielen.
Om het programma zelf te installeren volgt men best de instructies in deel 1 van de gebruikershandleiding.
Hieronder een zip-bestand met de Hot-Accounts gebruikershandleiding:
http://hot-accounts.be/Manuals/Hot-Acco ... eiding.zip