Wat als Maltees moederbedrijf in problemen komt
Wat als Maltees moederbedrijf in problemen komt
Andere vraag. Volgens info op spaargids is de zetel van deze groep/holding in Malta. Stel dat het moederbedrijf in Malta in de problemen komt, kan dit ook problemen geven voor MeDirect in Belgie bvb met liqiditeit/terugbetalen bij (massaal) opvragingen geld op spaarrekeningen?
Ik weet dat ze vallen onder Belgisch depositogarantie maar heb toch liefst een bank die niet in de problemen komt.
Ik weet dat ze vallen onder Belgisch depositogarantie maar heb toch liefst een bank die niet in de problemen komt.
Quality growth investor
Re: Wat als Maltees moederbedrijf in problemen komt
Heb je die garantie bij BNP ? Met Fortis kon 10 jaar geleden ook niets gebeuren...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ja, dat kan. Maar een massale opvraging van spaargeld (bankrun) zal gelijk welke bank in de problemen brengen gewoon omdat er niet genoeg cash geld voorhanden is om alle deposito's te dekken.
Dat hebben wij allemaal het liefst. Maar:heb toch liefst een bank die niet in de problemen komt.
- geen enkele binnen- of buitenlandse bank is 100% veilig;
- zelfs veilig geachte banken kunnen in de problemen komen als er nog eens een nieuwe internationale financiële crisis uitbreekt of bijvoorbeeld een eurocrisis door Italië.
Kweet het niet hoor, maar misschien zijn er al meer banken in Belgie in de problemen gekomen dan in Malta.
Btw: ik zit ook bij medirect, wel alleen fondsen en die zitten nooit bij de bank zelf.
Tis maar dat je het weet.
Btw: ik zit ook bij medirect, wel alleen fondsen en die zitten nooit bij de bank zelf.
Tis maar dat je het weet.
Ik zou me geen zorgen maken hoor. MeDirect België valt onder de Belgische depositogarantie. Voor zover die iets waard is. Want hoe gaat de staat, die zelf al geen geld heeft, de klanten van een bank bij faillissement vergoeden? En als er meerdere banken omvallen is het helemaal hopeloos.
Voor mezelf liever een bank waar 1 miljard spaargeld zit , dan een bank waar 10 miljard spaargeld zit.Yaris schreef: ↑7 oktober 2018, 09:10 Ik zou me geen zorgen maken hoor. MeDirect België valt onder de Belgische depositogarantie. Voor zover die iets waard is. Want hoe gaat de staat, die zelf al geen geld heeft, de klanten van een bank bij faillissement vergoeden? En als er meerdere banken omvallen is het helemaal hopeloos.

Estate Guru believer.
Wil je zeggen dat je meer vertrouwen hebt in een kleinere bank (zoals MeDirect) dan een grote zoals Paribas? Ik zou het niet weten maar blijkbaar heeft BNP Paribas zonder teveel problemen 2008 doorgekomen door vlug in te grijpen bij enkele hedge fondsen en vooral te leunen op retail banking en hun kapitaalsbuffer, lees hier:
http://archive.fortune.com/2008/08/27/n ... /index.htm
"So how did a bank so big manage to avoid the market chaos around it? Unlike many of its peers with sizable investment bank operations, about two-thirds of BNP Paribas's revenues come from retail banking, mostly in France, Italy, and Spain. With substantial retail deposits (about $650 billion at the end of 2007), it can fund its investment-banking operations with existing capital instead of having to tap short-term lending markets or highly leveraging itself. "People have forgotten that retail banking is a good business model," says Lewis Kaufman, a portfolio manager at Thornburg Investments who is long on the bank."
Quality growth investor
Platin bedoelt wellicht dat de staatsgarantie eenvoudig te regelen valt om 1 miljard aan deposito's te dekken, maar een groot probleem wordt bij 100 miljard aan spaarboekjes. En ik deel zijn mening.
Ik denk dat spreiden van je spaargeld over verschillende banken altijd nuttig blijft.
Sowieso. Ik heb nergens meer dan 75.000 staan.
Ik heb ook mijn twijfels bij dat garantiefonds. Wat zit daarin? Wie controleert dat?Yaris schreef: ↑7 oktober 2018, 09:10 Ik zou me geen zorgen maken hoor. MeDirect België valt onder de Belgische depositogarantie. Voor zover die iets waard is. Want hoe gaat de staat, die zelf al geen geld heeft, de klanten van een bank bij faillissement vergoeden? En als er meerdere banken omvallen is het helemaal hopeloos.
Zal het er niet op neerkomen dat de ECB geld zal moeten bijdrukken wat de Belgische Staat zelfs niet mag doen dacht ik.
Quality growth investor
Als de ECB geld zal moeten bijdrukken zitten we in een spiraal van inflatie dat is nu ook weer niet het beste...
Ze doen het nu ook maar in controleerbare mate.
Ze doen het nu ook maar in controleerbare mate.
volgens mij ga je in een procedure zoals " Arco " terechtkomen, of in het beste geval zoals Fortis - Dexia debacle... Mogelijks ga je ook geen geld zien, maar hebt je een schuldvordering tegenover de staat. Als je dan daar schulden hebt ( belastingen - taksen enz. ) gaat dit misschien verrekend worden met het tegoed dat je hebt.
Het bedrag dat op die " garantie fonds rekening " staat is te belachelijk voor woorden, laat staan om er gedupeerden van te betalen. Dat is de grootste lege doos die je ooit zal tegenkomen.
Het bedrag dat op die " garantie fonds rekening " staat is te belachelijk voor woorden, laat staan om er gedupeerden van te betalen. Dat is de grootste lege doos die je ooit zal tegenkomen.
Indien de bank overgenomen wordt door een andere, is het ook niet de bedoeling dat iedereen dient uitbetaald te worden door een garantiefonds.