tak21 en spaarrekeningen opvolgen in Morningstar-portefeuille
TIP
tak21 en spaarrekeningen opvolgen in Morningstar-portefeuille
Eventueel BlackRock Global Funds - Euro Short Duration Bond Fund D2 EUR (iets hogere rendementen, tikkeltje minder grillig, weliswaar ook -0.4% YTD)?B7H4long schreef: ↑10 augustus 2018, 22:02 1- het is spijtig dat men op morningstar geen tak21 in een portefeuille kan inbrengen. Daarom moet men dit simuleren.
Het best zou zijn met een fonds met lange geschiedenis dat zeer stabiel is en jaarlijks een percentje of twee opbrengt.
In het verleden leek Carmignac Security en/of Court Terme zo'n fond, en kon je dit ook voor historische resultaten gebruiken. Recent hadden deze fondsen echter een daling.
"contant geld" is stabiel, maar het heeft geen intrest. in de M* portefeuille word dit ook niet goed weergegeven in grafieken en in de rendement statistieken.
Heeft er iemand een beter alternatief om in de M* portefeuilles in te brengen?
Of C+F Euro Bonds Acc voor spaarrekeningen (weliswaar slechts 0.3% op 5 jaar)?
Re: tak21 en spaarrekeningen opvolgen in Morningstar-portefeuille
Wat is er aan een spaarrekening op te volgen?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik laat cash eruit, geeft een vertekend beeld van mijn beleggingen. Ik wil enkel de prestaties van mijn portefeuille volgen cash is toch geen deel van mijn asset allocation.
Bedankt, Beide lijken een goed alternatief.woete schreef: ↑15 augustus 2018, 12:53Eventueel BlackRock Global Funds - Euro Short Duration Bond Fund D2 EUR (iets hogere rendementen, tikkeltje minder grillig, weliswaar ook -0.4% YTD)?B7H4long schreef: ↑10 augustus 2018, 22:02 1- het is spijtig dat men op morningstar geen tak21 in een portefeuille kan inbrengen. Daarom moet men dit simuleren.
Het best zou zijn met een fonds met lange geschiedenis dat zeer stabiel is en jaarlijks een percentje of twee opbrengt.
In het verleden leek Carmignac Security en/of Court Terme zo'n fond, en kon je dit ook voor historische resultaten gebruiken. Recent hadden deze fondsen echter een daling.
"contant geld" is stabiel, maar het heeft geen intrest. in de M* portefeuille word dit ook niet goed weergegeven in grafieken en in de rendement statistieken.
Heeft er iemand een beter alternatief om in de M* portefeuilles in te brengen?
Of C+F Euro Bonds Acc voor spaarrekeningen (weliswaar slechts 0.3% op 5 jaar)?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Een goed gediversifeerde portefeuille heeft een hele reeks verschillende asset klassen.
Cash (tak21, spaarboekje, termijnrekening) kan daar een deel van uitmaken.
Om een volledig overzicht te houden van het verloop van de portefeuille op M* moet men dit kunnen inbrengen in de tool.
Velen op dit forum gebruiken cash als alternatief van obligaties om veiligheid in hun portefeuille te bouwen
of houden cash aan de "zijlijn",
of doen aan spreiding/markt-timing en stellen hun aankopen uit volgens een of onder abracadabra systeem.
Ze "vergeten"" die cash dan wel op te nemen in de prestaties van de portefeuiile, ook al geven die een serieuse cash-drag op hun investeringen.
Als 50% van je geld 0,15% opbrengt en de rest 12% dan is de volledige opbrengst maar een 6%.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
En hoe doe je dat dan concreet, je tak21 opvolgen in Morningstar? Je kunt een stabiel fonds als proxy gebruiken, maar het rendement zal niet overeenkomen.
Registreer je het verschil (tussen enerzijds het gegarandeerde rendement + winstdeelname en anderzijds het rendement van het fictieve fonds) als een dividend op dat fonds?
Gewoon een cashpositie kan ook, al draait het rendement dan helemaal in de soep.
Momenteel maakt onze tak21 nog een groot deel van onze portfolio uit (pas dit jaar begonnen met bewuster beleggen). Vandaar dat ik manieren zoek om het min of meer correct op te volgen.
Bedankt nog voor jullie suggesties over het verrekenen van het fiscaal voordeel op pensioensparen in de andere thread (YTD).
Registreer je het verschil (tussen enerzijds het gegarandeerde rendement + winstdeelname en anderzijds het rendement van het fictieve fonds) als een dividend op dat fonds?
Gewoon een cashpositie kan ook, al draait het rendement dan helemaal in de soep.
Momenteel maakt onze tak21 nog een groot deel van onze portfolio uit (pas dit jaar begonnen met bewuster beleggen). Vandaar dat ik manieren zoek om het min of meer correct op te volgen.
Bedankt nog voor jullie suggesties over het verrekenen van het fiscaal voordeel op pensioensparen in de andere thread (YTD).
Proxy fondsen blijken toch niet zo representatief,
"Contant geld" is een aleternatief, met manuele updates als men intrest ontvangt.
Dit is een grens van morningstar. Misschien zijn er andere tools/sites die beter zijn?
Voor het rendement van al je beleggingen samen is excel XIRR een heel goed alternatief. Zie de Ytd thread gisteren.
"Contant geld" is een aleternatief, met manuele updates als men intrest ontvangt.
Dit is een grens van morningstar. Misschien zijn er andere tools/sites die beter zijn?
Voor het rendement van al je beleggingen samen is excel XIRR een heel goed alternatief. Zie de Ytd thread gisteren.