beleggen met wisselgeld
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Beleggen met wisselgeld
Dat idee is al twee jaar oud. BNP Paribas Fortis gaf zijn klanten al in december 2016 de mogelijkheid om bij het vereffenen van aankopen met de kaart het kasticket naar de hogere euro af te ronden en het surplus te laten overschrijven naar een spaarrekening.
https://www.spaargids.be/sparen/fortis- ... ening.html
https://www.spaargids.be/sparen/fortis- ... ening.html
Re: Beleggen met wisselgeld
Jup ... Nieuwe yoghurt uit oude melk.
Mij zegt het totaal niets.
Wie er zo slecht in slaagt om te sparen dat het met centjes tegelijk moet gebeuren, zit toch al in de problemen.
Voor KBC is het vooral een middel om de belangen van KBC te dienen, vermoed ik.
Ongelovigen naar beleggen duwen.
Mij zegt het totaal niets.
Wie er zo slecht in slaagt om te sparen dat het met centjes tegelijk moet gebeuren, zit toch al in de problemen.
Voor KBC is het vooral een middel om de belangen van KBC te dienen, vermoed ik.
Ongelovigen naar beleggen duwen.
-
Jiraisking
- Hero Member

- Contacteer:
Re: beleggen met wisselgeld
Is idd een middel dat KBC zal inzetten om een hele groep mensen de stap naar beleggen te laten zetten, op zich niks verkeerd mee, maar kan in de praktijk heel weinig opbrengen vrees ik.
TER zal ook hoog liggen
Typisch, je moet natuurlijk altijd de kleine lettertjes goed lezen, maar de productfiche van beleggen met je wisselgeld zegt kosten = 0 Bij opbrengst staat dat je moet kijken bij het betreffende beleggingsplan, en daar staat dan weer instapkosten 2,5% uitstap 0 tenzij <1 maand dan max. 5%, beurstax bij uitstap 1,32% en vergeet ook vooral de roerende voorheffing van 30% niet (ook niet vermeld op de fiche van beleggen met je wisselgeld) Ik denk dat toch veel mensen hier even vlug overheen gaan lezen en ff vlug via de app dit instellen om vervolgens toch wel wat teleurgesteld eruit te komen
Ik vind het concept op zich niet slecht. Alleen, ik zie 2 problemen:
- kosten: bij dergelijke kleine bedragen zijn de kosten van groot belang. Instapkost 2.5%? Ik betaal bij andere banken 0%.
- opbrengsten: de gelden worden in een soort gemengd fonds gestoken waarvan het rendement er wellicht heel erg belabberd bijloopt. Dat is tenminste mijn ervaring met de huisfondsen van KBC. Voor zoiets lijkt een goedkope tracker mij veel nuttiger.
- kosten: bij dergelijke kleine bedragen zijn de kosten van groot belang. Instapkost 2.5%? Ik betaal bij andere banken 0%.
- opbrengsten: de gelden worden in een soort gemengd fonds gestoken waarvan het rendement er wellicht heel erg belabberd bijloopt. Dat is tenminste mijn ervaring met de huisfondsen van KBC. Voor zoiets lijkt een goedkope tracker mij veel nuttiger.
-
Jiraisking
- Hero Member

- Contacteer:
Ik zou toch graag is de thematiek van "instapkosten" en "toetredingskosten" willen aanhalen.
Veel mensen denken dat ze geen instapkosten betalen voor fondsen, omdat hun bank hun uitdrukkelijk zegt dat er geen instapkosten zijn. Uiteraard, wanneer je de productfiche in detail zal doornemen, zal je zien dat ELK fonds uiteraard wel "toetredingskosten" aanrekent. Groot verschil (voor mij alleszins) is dat instapkosten door de bank in kwestie worden afgehouden van het te beleggen bedrag terwijl toetredingskosten gewoon worden verwerkt in de koers van het fonds. Iedereen betaald dus kosten, alleen zijn deze verborgen voor de meeste beleggers.
Veel mensen denken dat ze geen instapkosten betalen voor fondsen, omdat hun bank hun uitdrukkelijk zegt dat er geen instapkosten zijn. Uiteraard, wanneer je de productfiche in detail zal doornemen, zal je zien dat ELK fonds uiteraard wel "toetredingskosten" aanrekent. Groot verschil (voor mij alleszins) is dat instapkosten door de bank in kwestie worden afgehouden van het te beleggen bedrag terwijl toetredingskosten gewoon worden verwerkt in de koers van het fonds. Iedereen betaald dus kosten, alleen zijn deze verborgen voor de meeste beleggers.