Belgische banken met de minste klanten/spaardeposito's?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Belgische banken met de minste klanten/spaardeposito's?
Bij binck.nl (geen idee als/wanneer dat naar belgië komt) kan je sparen via binck bij een buitenlandse bank waarmee ze dan een samenwerking hebben, momenteel (en sinds de start lijkt me) zijn dat er 2: "Euram bank" & "J&T Banka" uit tjechië en oostenrijk. De gelden vallen ook onder het depositogarantie stelsel.
Het zijn wel termijnrekeningen eigenlijk, en geen idee hoe het zit als belg in een nederlandse bank (bij binck.nl dan, als dat al kan) als je ook onder dat garantie valt. Maar mogelijks als dit ooit overwaait doen anderen dit na en geeft dit meer mogelijkheden om .. ik zeg maar wat ... een bank in finland te gebruiken?
Het zijn wel termijnrekeningen eigenlijk, en geen idee hoe het zit als belg in een nederlandse bank (bij binck.nl dan, als dat al kan) als je ook onder dat garantie valt. Maar mogelijks als dit ooit overwaait doen anderen dit na en geeft dit meer mogelijkheden om .. ik zeg maar wat ... een bank in finland te gebruiken?
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Goed idee ...
Schept mogelijkheden naar werk toe : tussenpersoon worden voor een buitenlandse bank uit een land met een goede depositogarantie, stevige en betrouwbare bank, liefst met hogere intrest.
Dat zou dan nog een bank moeten zijn die met een buitenlands agent wil werken en behoefte heeft aan nieuwe fondsen.
En dan nog zien of het wettelijk ook kan, anti witwas wetgeving edm..
Schept mogelijkheden naar werk toe : tussenpersoon worden voor een buitenlandse bank uit een land met een goede depositogarantie, stevige en betrouwbare bank, liefst met hogere intrest.
Dat zou dan nog een bank moeten zijn die met een buitenlands agent wil werken en behoefte heeft aan nieuwe fondsen.
En dan nog zien of het wettelijk ook kan, anti witwas wetgeving edm..
luxemburgs depostiogarantiestelsel zou nog niet zo slecht zijn, die mannen zitten goed bij kas
dacht dat Kaupting daaronder viel,alhoewel het een ijslandsebank was.
dacht dat Kaupting daaronder viel,alhoewel het een ijslandsebank was.
Keytrade is geen Belgische bank meer. Het is nu een bijhuis van een Franse bank.
Euroclear zorgt voor de afwikkeling van effectentransacties: aankopen en verkopen tegenover elkaar zetten (effecten en geld) en uitwisselen. Zorgt daarnaast ook voor de bewaring van effecten en uitbetalen van coupons en uitlenen van effecten.
Euroclear en het Luxemburgse Clearstream (vroeger: Cedel) zijn op dit gebied de 2 grootste van Europa.
weet niet voor welk garantiestelsel keytrade heeft gekozen ( want elke bank mag dat zelf kiezen ), maar indien het franse stelsel zou zijn, is het mogelijk nadeliger dan het belgische
-
Jiraisking
- Hero Member

- Contacteer:
De lijst naar eigen vermogen slaat nergens op. Bank of New York en Euroclear bijvoorbeeld zijn commerciële banken voor particuliers maar custodian banks, bewaarbanken die effectenverkeer regelen. De enige reden dat zij in de lijst staan is omdat ze een banklicentie hebben om zaken te kunnen doen met alle andere banken. De enige juiste lijst, zou een oplijsting naar klanten zijn: een oplijsting die niet bestaat omdat banken dit graag geheim houden.
Volgens ons eigen Spaargids : Frankrijk
Vermogen aan spaargelden dat wordt beheerd zegt iets. Maar het is slechts een stuk van de activiteiten van een bank.Jiraisking schreef: ↑2 december 2018, 10:08 De enige juiste lijst, zou een oplijsting naar klanten zijn: een oplijsting die niet bestaat omdat banken dit graag geheim houden.
De laatste jaren rond nieuwjaar komt er altijd wel wat in de kranten, over hoeveel meer er aan spaargeld op de rekeningen komt en dan zie je wel eens dat BNP de grootste van BE zou moeten zijn daarin.
Keytrade is geen zelfstandige bank en kan dus niet kiezen. Het is een bijhuis van een Franse bank en dus is het automatisch het Franse systeem.
Deutsche Bank Belgie bijvoorbeeld is wel een zelfstandige bank en daar kan gekozen worden. In dit geval is gekozen voor het voordeliger Duitse systeem.
Deutsche Bank België is even niet meer zelfstandig, maar een filiaal van de moederbank, precies om onder dat Duitse depositiegarantiestelsel te kunnen vallen: https://www.spaargids.be/sparen/deutsch ... olgen.html
spaargids heeft ondertussen 8 gevaarlijke banken vermeld
https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... anken.html
(wie weet stuikt volgende week die hun beurskoers ineen )
Als er één bank valt sleurt het de andere wel mee in de afgrond.paul schreef: ↑2 december 2018, 22:19 spaargids heeft ondertussen 8 gevaarlijke banken vermeld
Omdat te voorkomen zal de staat ( burger) wel weer bijspringen.
Sorry, maar systeembanken zijn juist de veiligste banken ('too big to fail'). Remember Fortis.
Begrijp enkel niet wat Bank ... Mellon daar komt tussen doen.
Begrijp enkel niet wat Bank ... Mellon daar komt tussen doen.
-
Jiraisking
- Hero Member

- Contacteer:
BNY Mellon is de bank met de grootste off balance positie in heel Europa - > Als die valt, vallen andere ook, want ze nemen alle effecten van commerciële banken in bewaring.
Vanwaar komt de redenering, dat geld op spaarrekeningen bij banken onder het Belgische waarborgstelsel, zou veiliger zijn dan bij banken onder een buitenlands waarborgstelsel?
Er werd toch altijd aangeraden om zoveel mogelijk te spreiden
Dat betekent: voor de veiligheid niet alleen spreiden over verschillende banken, maar ook spreiden over verschillende landen.
Voor mijzelf is dat momenteel verdeeld over:
2 banken onder het Belgische stelsel, 1 onder het Franse stelsel, en 1 onder het Nederlandse stelsel. Bij allemaal is de waarborg tot 100.000 EUR per persoon en per bank. (Hoewel ik persoonlijk bijlange niet aan dergelijk grote spaarbedragen kom, voel ik mij ook met mijn kleinere bedragen veiliger, dan alleen op Belgische banken te gokken.)
Er werd toch altijd aangeraden om zoveel mogelijk te spreiden
Dat betekent: voor de veiligheid niet alleen spreiden over verschillende banken, maar ook spreiden over verschillende landen.
Voor mijzelf is dat momenteel verdeeld over:
2 banken onder het Belgische stelsel, 1 onder het Franse stelsel, en 1 onder het Nederlandse stelsel. Bij allemaal is de waarborg tot 100.000 EUR per persoon en per bank. (Hoewel ik persoonlijk bijlange niet aan dergelijk grote spaarbedragen kom, voel ik mij ook met mijn kleinere bedragen veiliger, dan alleen op Belgische banken te gokken.)