ing smart banking NFC
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: ing smart banking NFC
Allemaal mee akkoord, maar dan blijft de vraag dezelfde: waarom een omweg nemen? Voor de banken die Google Pay niet ondersteunen dan specifiek. In het geval van Apple Pay weten we allemaal dat er maar 1 bank is die dit ondersteund (en hier Wss veel geld voor betaalde ...
)

-
- Hero Member
- Contacteer:
Want in je voorbeeld ga je er dan vanuit dat er banken zijn die geen toegang geven tot de NFC-functie (en de kaartgegevens) op een rechtstreekse manier, maar wel via de Bancontact app? Dat maakt de situatie des te vreemder, want de betaling blijft processed door de bank zelf. Lijkt me toch een veel sneller en veiliger idee dat alle banken zich asap aansluiten bij Google en Apple Pay, zou de zaken een enorm stuk vergemakkelijken voor elke gebruiker ... als er 1 het doet, zal de rest sowieso volgen. Alleen is het duidelijk dat er in België maar 2 banken zijn die digitale evoluties willen/kunnen volgen ...
Omdat er dan transactiegegevens rechtstreeks gedeeld wordt met Apple of Google, beide bedrijven zelf al een Europese banklicentie hebben en traditionele banken er als de dood voor zijn dat de technologiegiganten de concurrentie met hen zullen aangaan, bijvoorbeeld?
Als je een fervente gebruiken bent van Apple Pay, dan zal de overstap naar een toekomstige Apple Bank snel gemaakt zijn...
Als je een fervente gebruiken bent van Apple Pay, dan zal de overstap naar een toekomstige Apple Bank snel gemaakt zijn...
-
- Hero Member
- Contacteer:
Daarvoor hebben ze zelf geen banklicentie nodig hoor ... PSD2 voorziet al dat niet-bancaire spelers het betaalverkeer mee in handen kunnen nemen. Vraag is of banken hier echt rouwig om moeten zijn ... Betalen kost de consument in België meestal niks, wat niet wil zeggen dat voor de bank zelf er geen kost mee gemoeid is. Er is geen enkele bank die rechtstreeks geld verdient aan "betalen". Zolang de techs geen investeringsproducten of hypothecaire producten aanbieden, denk ik niet dat banken veel wakker liggen.Didymus schreef: ↑29 december 2018, 12:54 Omdat er dan transactiegegevens rechtstreeks gedeeld wordt met Apple of Google, beide bedrijven zelf al een Europese banklicentie hebben en traditionele banken er als de dood voor zijn dat de technologiegiganten de concurrentie met hen zullen aangaan, bijvoorbeeld?
Zet daar dan nog is bij dat de Belgische consument bij de meest klassieke ter wereld hoort als het over bankieren gaat, en er is maar een hééél klein deel dat zijn geld effectief zal toevertrouwen aan deze spelers.
Ik lees al artikels sinds 2013 waarin Facebook zelfs aankondigde een Ierse banklicentie te hebben gehaald: we zijn 5 jaar verder en ze weten er nog altijd niets mee te doen.
In Frankrijk was er de voorbije 2 jaar veel te doen over Orange Bank. Die gingen heel de Franse bankwereld omver blazen. En idd hun eerste cijfers waren mooi qua nieuwe klanten. Maar wat bleek? 75% van hun eerste 200.000 klanten waren gewoon Orange-medewerkers ... Dat de Tech-spelers de banken gaan overnemen, horen we nu echt al even, maar er komt bitter weinig van in huis, vooral in ons land, met als simpele reden één woord: vertrouwen. Apple maakt misschien nog een kleine kans: maar de traditionele Belg linkt zijn beleggingen niet aan de producent van zijn smartphone. Betalen is een andere zaak: maar who cares about payments?
Via debet rente valt er wel wat te verdienen voor de banken, eveneens voor geld afhalingen aan het loket of buitenland.Jiraisking schreef: ↑29 december 2018, 14:53
Daarvoor hebben ze zelf geen banklicentie nodig hoor ... PSD2 voorziet al dat niet-bancaire spelers het betaalverkeer mee in handen kunnen nemen. Vraag is of banken hier echt rouwig om moeten zijn ... Betalen kost de consument in België meestal niks, wat niet wil zeggen dat voor de bank zelf er geen kost mee gemoeid is. Er is geen enkele bank die rechtstreeks geld verdient aan "betalen". Zolang de techs geen investeringsproducten of hypothecaire producten aanbieden, denk ik niet dat banken veel wakker liggen.
Paypal, Visa, Mastercard,... zijn toch redelijk ingeburgerd, zie niet in waarom een ander betaalsysteem hier geen kans zou maken.Jiraisking schreef: ↑29 december 2018, 14:53 Zet daar dan nog is bij dat de Belgische consument bij de meest klassieke ter wereld hoort als het over bankieren gaat, en er is maar een hééél klein deel dat zijn geld effectief zal toevertrouwen aan deze spelers.
-
- Hero Member
- Contacteer:
De kosten die je aanhaalt zijn geen kosten die te maken hebben met betalingen, maar met het hebben van een zichtrekening of geld afhalen. Dat biedt geen enkele Tech-speler aan.vortex schreef: ↑29 december 2018, 15:09Via debet rente valt er wel wat te verdienen voor de banken, eveneens voor geld afhalingen aan het loket of buitenland.Jiraisking schreef: ↑29 december 2018, 14:53
Daarvoor hebben ze zelf geen banklicentie nodig hoor ... PSD2 voorziet al dat niet-bancaire spelers het betaalverkeer mee in handen kunnen nemen. Vraag is of banken hier echt rouwig om moeten zijn ... Betalen kost de consument in België meestal niks, wat niet wil zeggen dat voor de bank zelf er geen kost mee gemoeid is. Er is geen enkele bank die rechtstreeks geld verdient aan "betalen". Zolang de techs geen investeringsproducten of hypothecaire producten aanbieden, denk ik niet dat banken veel wakker liggen.
Paypal, Visa, Mastercard,... zijn toch redelijk ingeburgerd, zie niet in waarom een ander betaalsysteem hier geen kans zou maken.Jiraisking schreef: ↑29 december 2018, 14:53 Zet daar dan nog is bij dat de Belgische consument bij de meest klassieke ter wereld hoort als het over bankieren gaat, en er is maar een hééél klein deel dat zijn geld effectief zal toevertrouwen aan deze spelers.
Wat betreft PayPal, Visa, ... - > voor betalingen : ja. Maar er is een gigantisch verschil tussen een betaling uitvoeren via een specifieke app en je spaargeld toevertrouwen

Wat Apple en Google vandaag aanbieden gaat hun geen windeieren leggen, of toch geen directe. De enige reden dat ze zich mengen in de betaaltrafiek is om meer inzichten te krijgen in consumptiepatronen. Het is een andere manier van Data verzamelen ...
Wat noem jij rechtstreeks? Iedere kaarttransactie levert hen een deel van de koek op. Een juistere stelling zou zijn: grootbanken schreeuwen graag uit dat ze er niet (genoeg) aan betalingen verdienen.Jiraisking schreef: ↑29 december 2018, 14:53Er is geen enkele bank die rechtstreeks geld verdient aan "betalen".
Al eens in Frankrijk, Duitsland en Italië gaan kijken? We lopen zeker achter op Nederland en Scandinavië, maar in de eerstgenoemde landen is het bijna ondenkbaar dat een grootmoeder van 80+ gezwind haar bankkaart bovenhaalt om te betalen. In Frankrijk knoeien ze nog volop met papieren checques, godbetert en in Duitsland is cash koning. Zo conservatief kunnen we hier toch niet zijn...Jiraisking schreef: ↑29 december 2018, 14:53Zet daar dan nog is bij dat de Belgische consument bij de meest klassieke ter wereld hoort als het over bankieren gaat, en er is maar een hééél klein deel dat zijn geld effectief zal toevertrouwen aan deze spelers.
Ik ken niks van Google of Apple betaal app's maar ik neem aan dat je er net als bij Paypal, Visa, Mastercard,.. een bankrekening aan moet koppelen? Zie eerlijk gezegd het verschil niet, als men pakweg Paypal vertrouwt waarom zou men Google of Apple dan niet vertrouwen, zij gaan echt niet hun klanten niet oplichten of bestelen hoor, daarvoor hebben ze te veel te verliezen.Jiraisking schreef: ↑29 december 2018, 15:18
Wat betreft PayPal, Visa, ... - > voor betalingen : ja. Maar er is een gigantisch verschil tussen een betaling uitvoeren via een specifieke app en je spaargeld toevertrouwen![]()
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dat is helemaal mijn punt niet, ik heb al 2 keer gezegd dat de mensen Apple en Google perfect gaan vertrouwen voor hun betalingen (net als MasterCard of Paypal of Payconiq), maar mijn opmerking doelde naar de banklicenties van deze techs. Ik zie nog geen 0,5% ban de Belgen morgen een rekening openen bij deze techs moesten ze dit aanbieden.vortex schreef: ↑29 december 2018, 15:48Ik ken niks van Google of Apple betaal app's maar ik neem aan dat je er net als bij Paypal, Visa, Mastercard,.. een bankrekening aan moet koppelen? Zie eerlijk gezegd het verschil niet, als men pakweg Paypal vertrouwt waarom zou men Google of Apple dan niet vertrouwen, zij gaan echt niet hun klanten niet oplichten of bestelen hoor, daarvoor hebben ze te veel te verliezen.Jiraisking schreef: ↑29 december 2018, 15:18
Wat betreft PayPal, Visa, ... - > voor betalingen : ja. Maar er is een gigantisch verschil tussen een betaling uitvoeren via een specifieke app en je spaargeld toevertrouwen![]()
-
- Hero Member
- Contacteer:
Geloof me: aan een gewone Maestro-betaling verdient een banks niks. MasterCard en Visa is een andere zaak. Een zelfs aan die laatste: dit maakt bij elke bank nog geen 1% van de jaarlijkse omzet uit. De omzetten worden gedraaid op verzekerings-beleggingsproducten en leningen. Al de rest is Nice 2 have, maar kost de banken veel meer dan dat het hen opbrengt. Of wat denk je dat een betaalkaarten kost?Didymus schreef: ↑29 december 2018, 12:54 Omdat er dan transactiegegevens rechtstreeks gedeeld wordt met Apple of Google, beide bedrijven zelf al een Europese banklicentie hebben en traditionele banken er als de dood voor zijn dat de technologiegiganten de concurrentie met hen zullen aangaan, bijvoorbeeld?
Ik heb ook niet gezegd dat we traditioneel zijn tov de buurlanden. Ik heb gezegd dat we traditionele bankiers zijn wanneer het aankomt op geld toevertrouwen. Je hebt enerzijds vertrouwen stellen in je betaalmogelijkheden, maar anderzijds vertrouwen in de organisatie die je geld beheert: 2 compleet verschillende zaken want de voorbeelden van duitsland bv gaan enkel op in het geval van betalen. Frankrijk staat qua betalen al veel verder dan ons hoor

Zou niet weten waarom niet, als Apple 0,05% meer intrest zou geven op een spaarproduct, zullen heel veel Belgen daar op ingaan, net zoals er nu veel hun geld aan bv een Maltese bank toevertrouwen omdat die iets meer intrest geeft. Als een Apple of Google hier een banklicentie weet te bemachtigen, zich daardoor aan de Europese en Belgische voorwaarden dient te houden en onder het deposito garantiestelsel valt, zie ik echt geen reden waarom ze geen klanten zouden werven. Of Apple en Google er een verdien model in zien om hier een bank te beginnen is natuurlijk wat anders.Jiraisking schreef: ↑29 december 2018, 16:35
Dat is helemaal mijn punt niet, ik heb al 2 keer gezegd dat de mensen Apple en Google perfect gaan vertrouwen voor hun betalingen (net als MasterCard of Paypal of Payconiq), maar mijn opmerking doelde naar de banklicenties van deze techs. Ik zie nog geen 0,5% ban de Belgen morgen een rekening openen bij deze techs moesten ze dit aanbieden.
-
- Hero Member
- Contacteer:
We shall seevortex schreef: ↑30 december 2018, 11:25Zou niet weten waarom niet, als Apple 0,05% meer intrest zou geven op een spaarproduct, zullen heel veel Belgen daar op ingaan, net zoals er nu veel hun geld aan bv een Maltese bank toevertrouwen omdat die iets meer intrest geeft. Als een Apple of Google hier een banklicentie weet te bemachtigen, zich daardoor aan de Europese en Belgische voorwaarden dient te houden en onder het deposito garantiestelsel valt, zie ik echt geen reden waarom ze geen klanten zouden werven. Of Apple en Google er een verdien model in zien om hier een bank te beginnen is natuurlijk wat anders.Jiraisking schreef: ↑29 december 2018, 16:35
Dat is helemaal mijn punt niet, ik heb al 2 keer gezegd dat de mensen Apple en Google perfect gaan vertrouwen voor hun betalingen (net als MasterCard of Paypal of Payconiq), maar mijn opmerking doelde naar de banklicenties van deze techs. Ik zie nog geen 0,5% ban de Belgen morgen een rekening openen bij deze techs moesten ze dit aanbieden.