Prijsstijging nog voor de polis aanvangt ??
- Frank de Rijken
- Newbie

- Contacteer:
Prijsstijging nog voor de polis aanvangt ??
Hallo,
Ik ondertekende een verzekeringpolis ergens begin 2018 bij een nieuwe makelaar van een bekende bank.
In de polis staat letterlijk dat de totale premie vanaf 01/01/2019 een "bepaald bedrag" zal zijn.
Nu krijg ik mijn betaling binnen, om aan te vangen op 01/01/2019, maar de prijs is gestegen met 2%.
Kan dit zomaar ?
Hadden we geen overeenkomst over datum en prijs ?
Wie heeft hier ervaring mee ?
Ik ondertekende een verzekeringpolis ergens begin 2018 bij een nieuwe makelaar van een bekende bank.
In de polis staat letterlijk dat de totale premie vanaf 01/01/2019 een "bepaald bedrag" zal zijn.
Nu krijg ik mijn betaling binnen, om aan te vangen op 01/01/2019, maar de prijs is gestegen met 2%.
Kan dit zomaar ?
Hadden we geen overeenkomst over datum en prijs ?
Wie heeft hier ervaring mee ?
Re: Prijsstijging nog voor de polis aanvangt ??
Een premieaanpassing over een jaar tijd van 2 procent zou tamelijk normaal zijn.
Er zal wel iets van in de voorwaarden staan dat de berekening enkel de prijs weergeeft op het moment van ondertekening en dat de prijzen kunnen aangepast worden op iedere vervaldag.
En waarschijnlijk ook dat je het recht hebt om op te zeggen bij een prijsstijging, of eender hoe het verwoord is.
Dat de rekening 2 procent duurder uitvalt, is dat niet omwille van taksen en kosten die bij het voorstel niet inbegrepen waren ?
Die 2 procent lijkt me een indexatie, by the way... Ik dacht dat je dan niet kan opzeggen omdat de premie zelf niet hoger wordt maar enkel is aangepast aan de levensduurte.
Met andere woorden : een indexatie is geen prijsstijging.
Er zal wel iets van in de voorwaarden staan dat de berekening enkel de prijs weergeeft op het moment van ondertekening en dat de prijzen kunnen aangepast worden op iedere vervaldag.
En waarschijnlijk ook dat je het recht hebt om op te zeggen bij een prijsstijging, of eender hoe het verwoord is.
Dat de rekening 2 procent duurder uitvalt, is dat niet omwille van taksen en kosten die bij het voorstel niet inbegrepen waren ?
Die 2 procent lijkt me een indexatie, by the way... Ik dacht dat je dan niet kan opzeggen omdat de premie zelf niet hoger wordt maar enkel is aangepast aan de levensduurte.
Met andere woorden : een indexatie is geen prijsstijging.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Er is twee keer prijsindexatie in een jaar. Echter je ziet dat maar één keer per jaar verrekend op de vervaldag van het contract.
Er is tussen de datum van ondertekening en de start van het contract reeds een index geweest vandaar de premiestijging. De vervaldag wordt dan eigenlijk de start van het contract.
- Frank de Rijken
- Newbie

- Contacteer:
Mooi is dat.
Dus stel: je koopt een nieuwe auto (ondertekende bestelbon) van 50.000euro,
en de leveringstermijn is 7 maanden.
Na 7 maanden ga je uw auto afhalen
maar ze melden u dat je nu 51.000 euro moet betalen, "...omdat de "index" gestegen is."
Ik denk niet dat er veel mensen daarmee akkoord zullen gaan,
maar bij de verzekering vinden ze dat dus normaal ?
Wat heeft het voor zin dat je dan prijsaanvraag doet, ze zeggen letterlijk in mijn polis wat de te betalen premie zal zijn vanaf 01/01/2019
Dan zouden ze moeten formuleren " de prijs op 1 maart 2018 is ".....euro" (gekoppeld aan die, of die index)"
Wat de prijs zal zijn op 01/01/2019 zal afhangen van de index.
PS:
De prijs waarover ik spreek is de totaal te betalen prijs, idem in de ondertekende polis, en omvat premie, rechtsbijstand en taksen. dus dit is appels met appels vergelijken
Dus stel: je koopt een nieuwe auto (ondertekende bestelbon) van 50.000euro,
en de leveringstermijn is 7 maanden.
Na 7 maanden ga je uw auto afhalen
maar ze melden u dat je nu 51.000 euro moet betalen, "...omdat de "index" gestegen is."
Ik denk niet dat er veel mensen daarmee akkoord zullen gaan,
maar bij de verzekering vinden ze dat dus normaal ?
Wat heeft het voor zin dat je dan prijsaanvraag doet, ze zeggen letterlijk in mijn polis wat de te betalen premie zal zijn vanaf 01/01/2019
Dan zouden ze moeten formuleren " de prijs op 1 maart 2018 is ".....euro" (gekoppeld aan die, of die index)"
Wat de prijs zal zijn op 01/01/2019 zal afhangen van de index.
PS:
De prijs waarover ik spreek is de totaal te betalen prijs, idem in de ondertekende polis, en omvat premie, rechtsbijstand en taksen. dus dit is appels met appels vergelijken
-
Jiraisking
- Hero Member

- Contacteer:
Spreken we hier niet over 2 verschillende dingen?
Een auto aankopen is een verkoopscontract waarin een prijs afgesproken wordt. Een verzekeringscontract wordt jaarlijks vernieuwd, en er zullen wel kleine letters in staan die de indexering verantwoorden ... Lijkt me volstrekt normaal?
Een auto aankopen is een verkoopscontract waarin een prijs afgesproken wordt. Een verzekeringscontract wordt jaarlijks vernieuwd, en er zullen wel kleine letters in staan die de indexering verantwoorden ... Lijkt me volstrekt normaal?
- Frank de Rijken
- Newbie

- Contacteer:
Ik vroeg prijs maart 2018, en ze schrijven in de polis dat het op 01/01/2019 zoveel zal kosten, dat het vanaf dan jaarlijks geïndexeerd word is normaal.Jiraisking schreef: ↑27 december 2018, 18:25 Spreken we hier niet over 2 verschillende dingen?
Maar de prijs waarop het start, op de startdatum was afgesproken en beschreven.
Welk soort contract betreft het hier? Een brand of een auto.
Bij een contract brand is dit niet abnormaal gezien men het kapitaal bepaald in maart en dus aan de dan geldende index. De index voor de bouwmaterialen past men 6 maandelijks aan dus hier kan het verschil zitten.
Het is dan wel aan de makelaar/bank om te melden dat dit het geval kan zijn.
Mvg,
Geblin
Bij een contract brand is dit niet abnormaal gezien men het kapitaal bepaald in maart en dus aan de dan geldende index. De index voor de bouwmaterialen past men 6 maandelijks aan dus hier kan het verschil zitten.
Het is dan wel aan de makelaar/bank om te melden dat dit het geval kan zijn.
Mvg,
Geblin
- Frank de Rijken
- Newbie

- Contacteer:
-
Jiraisking
- Hero Member

- Contacteer:
Ik zou zeggen: lees het contract is tegoei na, als er in staat dat het mag, dan kan je uiteraard niks doen.
Als het er niet in staat, zou ik het navragen ...
Als het er niet in staat, zou ik het navragen ...
Als er een prijs en ingangsdatum in het contract is overeengekomen moet de makelaar dit toepassen, en mag hij geen verhoging aanrekenen.
De makelaar had in zijn overeenkomst er maar op voorhand rekening mee moeten houden met de ingangsdatum van het contract.
De volgende index aanpassing kan dan maar pas ingaan als de polis al één jaar loopt..
Proberen gaat mee zal de makelaar denken.
De makelaar had in zijn overeenkomst er maar op voorhand rekening mee moeten houden met de ingangsdatum van het contract.
De volgende index aanpassing kan dan maar pas ingaan als de polis al één jaar loopt..
Proberen gaat mee zal de makelaar denken.
Gewoon laten weten, en ze zullen de premie aanpassen volgens polis.
En doen ze dit niet, dan heb je wettelijk opzegrecht wegens tariefwijziging.
En doen ze dit niet, dan heb je wettelijk opzegrecht wegens tariefwijziging.
Op bijna elke verzekeringsofferte staat iets gelijkaardigs:
"*Dit is de jaarpremie met taksen en bijdragen, tegen de onderschrijvingsindex die van toepassing is op het moment van de offerte."
Indien je een offerte ruim op voorhand aangevraagd hebt, is het dus goed mogelijk dat er ondertussen een indexwijziging is geweest.
"*Dit is de jaarpremie met taksen en bijdragen, tegen de onderschrijvingsindex die van toepassing is op het moment van de offerte."
Indien je een offerte ruim op voorhand aangevraagd hebt, is het dus goed mogelijk dat er ondertussen een indexwijziging is geweest.
Voor een autoverzekering dit ook meegemaakt bij Argenta.
Mooie uitleg van de bank maar ik heb ook gebruikt gemaakt van de wettelijke opzegging wegens tariefverhoging.
Een afspraak blijft een afspraak en kan niet eenzijdig veranderen nog voor het contract in voege is.
Een BA verzekering voor een bedrijf werkt niet met een index.
Het is waarschijnlijk gewoon een tariefverhoging die de maatschappij doorvoert voor al haar polissen. Ook voor polissen die nog niet zijn gestart.
Het is waarschijnlijk gewoon een tariefverhoging die de maatschappij doorvoert voor al haar polissen. Ook voor polissen die nog niet zijn gestart.
Ah niet gelezen dat het om een contract BA ging, dan zal het inderdaad vermoedelijk om een verhoging van de tarieven gaan.