Kleine etf's die nog kleiner worden
TIP
Kleine etf's die nog kleiner worden
Niet dat de omvang (in euro's of zo) van een etf het belangrijkste kenmerk is. Maar toen ik een paar maanden geleden een selectie van etf's aan het maken was, noteerde ik in m'n tabelletje ook de omvang in euro's, zoals gepubliceerd op justetf.com. Omdat ik het beschouw als een eerste indicatie van de "liquiditeit" en frequente verhandelbaarheid.
Nu, een paar maanden later dus, merk ik dat enkele etf's op mijn watchlist een stuk kleiner zijn geworden.
Zou dat iets zijn om ernstig rekening mee te houden?
Nu, een paar maanden later dus, merk ik dat enkele etf's op mijn watchlist een stuk kleiner zijn geworden.
- "ZPRV" SPDR MSCI USA Small Cap Value Weighted: van 74m€, nu 38m€, -49%
- "IFSU" iShares Edge MSCI USA Multifactor: van 123m€, nu 76m€, -38%
Re: Kleine etf's die nog kleiner worden
Dergelijke kleine bedragen zijn bijna niets. Een ETF of een gewoon fonds met dergelijke kleine bedragen zou ik links laten liggen.
Als je op m* kijkt, dan zie je trouwens dat de koers van SPDR® MSCI USA Small Cap Value Weighted UCITS ETF USD Acc (EUR) veel sterker gedaald is dan de index. Gaat gewoon pijlsnel naar beneden de laatste maanden.
Idem voor "IFSU" iShares Edge MSCI USA Multifactor.
Eens het de dieperik ingaat, zal het niet meer gered kunnen worden.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Nog al dom om een USA Small Cap Value Weighted ETF te vergelijken met Russell 2000 TR USD en een multifactor ETF met Russell 1000 TR USD. Wie een van die indexen wil tracken neemt bv IWB voor Russell 1000 en IWM voor de Russell 2000. ZPRV en IFSU zijn specifieke ETF's die juist niet de hele aandelenkorf bevatten maar een selectie, bv op basis van value.NTO schreef: ↑31 december 2018, 15:23 Als je op m* kijkt, dan zie je trouwens dat de koers van SPDR® MSCI USA Small Cap Value Weighted UCITS ETF USD Acc (EUR) veel sterker gedaald is dan de index. Gaat gewoon pijlsnel naar beneden de laatste maanden.
Idem voor "IFSU" iShares Edge MSCI USA Multifactor.
Eens het de dieperik ingaat, zal het niet meer gered kunnen worden.
Tja, het doel van die specialekes (factor, value,...) is om net iets beter te doen dan de brede markt, als blijkt dat ze het slechter doen in minder goeie tijden worden zulke dingen rap weer gedumpt. Wat het volume betreft zou ik mij minder zorgen maken, iShares zal er wel voor zorgen dat er altijd vraag en aanbod is (market maker).woete schreef: ↑31 december 2018, 15:02 Niet dat de omvang (in euro's of zo) van een etf het belangrijkste kenmerk is. Maar toen ik een paar maanden geleden een selectie van etf's aan het maken was, noteerde ik in m'n tabelletje ook de omvang in euro's, zoals gepubliceerd op justetf.com. Omdat ik het beschouw als een eerste indicatie van de "liquiditeit" en frequente verhandelbaarheid.
- "ZPRV" SPDR MSCI USA Small Cap Value Weighted: van 74m€, nu 38m€, -49%
De koersen zijn de voorbije maanden gezakt en dat speelt mee, maar de koersen zijn ook geen 40% gezakt.
- "IFSU" iShares Edge MSCI USA Multifactor: van 123m€, nu 76m€, -38%
En wat gebeurt er dan? Worden zulke etf's dan vereffend? Gaan ze failliet?
Dit lijkt voor de believers in factor-etf's dan eerder een extra koopopportuniteit.vortex schreef: ↑31 december 2018, 16:02 Tja, het doel van die specialekes (factor, value,...) is om net iets beter te doen dan de brede markt, als blijkt dat ze het slechter doen in minder goeie tijden worden zulke dingen rap weer gedumpt. Wat het volume betreft zou ik mij minder zorgen maken, iShares zal er wel voor zorgen dat er altijd vraag en aanbod is (market maker).
De bedoeling van ETF is om tegen lage kosten iets aan te bieden. Voor kleine fondsen moeten ze bijna evenveel moeite doen als grote maar ze verdienen er veel minder aan. Dus worden ze geliquideerd als er geen interesse meer is.
Op de extra koopopportuniteit kun je gokken, maar als je het niet meer kunt verkopen wanneer het verder de dieperik ingaat, is toch een risico.
Het hangt er dus van af wat je wilt: een rustige belegging voor de lange termijn of eerder iets waarmee je wilt traden. Maar of traden een goed idee is met iets dat weinig liquide is? Je kijkt best eens intraday naar de dagelijkse transacties. Als er maar een paar transacties per dag zijn, wordt het risico wel erg groot.