Handelshuur, concreet vb
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Handelshuur, concreet vb
Momenteel verhuren we reeds een appartement (via ocmw...aanrader wat mij betreft).
Nu heb ik mijn oog laten vallen op handelspand. Momenteel net nieuw huurcontract aan een naaiatelier dat er al jaren zit.
Verkoopprijs voor handelspand van 50 m is 75.000 euro. KI is 761 euro, verhuurprijs 550 euro.
Om toch nog wat liquide middelen te hebben gaan we lenen.
Maar is dit interessant. Handelshuur w anders belast. Waarom wel doen? Waarom niet doen?
Nu heb ik mijn oog laten vallen op handelspand. Momenteel net nieuw huurcontract aan een naaiatelier dat er al jaren zit.
Verkoopprijs voor handelspand van 50 m is 75.000 euro. KI is 761 euro, verhuurprijs 550 euro.
Om toch nog wat liquide middelen te hebben gaan we lenen.
Maar is dit interessant. Handelshuur w anders belast. Waarom wel doen? Waarom niet doen?
Re: Handelshuur, concreet vb
Je moet gaan uitrekenen of dit voor jou interessant uitkomt, weet dat handelshuur zwaarder belast wordt.
Ahv van uitleg onderstaande site kan je gaan uitrekenen of dit interessant is of niet voor jou.
https://www.dewaele.com/nl/advies/belas ... re-verhuur
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Fiscaal ook even een vennootschap bekijken in deze en de berekening maken. Je kan alle kosten (registratiebelasting, notariskosten, etc) in aftrek nemen. Dat kan al een serieuze slok op de borrel schelen.
De huurgelden worden privé sowieso zwaarder belast, dus volgens mij gaat het onderbrengen in een vennootschap beter uitkomen. Dat moet daarom geen BVBA zijn, kan ook bijvoorbeeld een VOF of Comm. V. zijn die maar beperkte kosten hebben op vlak van het voeren van boekhouding.
Risico is dat naaiatelier vertrekt en je geen huurder meer kan vinden. Waarom zou de verkoper verkopen voor €75.000 -- lijkt me een vrij hoog rendement? Stoppen ze ermee? Zitten ze in slechte papieren?
De huurgelden worden privé sowieso zwaarder belast, dus volgens mij gaat het onderbrengen in een vennootschap beter uitkomen. Dat moet daarom geen BVBA zijn, kan ook bijvoorbeeld een VOF of Comm. V. zijn die maar beperkte kosten hebben op vlak van het voeren van boekhouding.
Risico is dat naaiatelier vertrekt en je geen huurder meer kan vinden. Waarom zou de verkoper verkopen voor €75.000 -- lijkt me een vrij hoog rendement? Stoppen ze ermee? Zitten ze in slechte papieren?
Prive huurgelden worden buiten het jaarlijks te betalen KI niet belast in de personen belasting.Roo schreef: ↑7 januari 2019, 19:14 Fiscaal ook even een vennootschap bekijken in deze en de berekening maken. Je kan alle kosten (registratiebelasting, notariskosten, etc) in aftrek nemen. Dat kan al een serieuze slok op de borrel schelen.
Als je koopt op een vennootschap komen de gelden bij latere verkoop toe aan de vennootschap, als je dat geld er privé wil uithalen kost je dat een aardige duit. Tevens moet je dan een boekhouding voeren enz. en dat kost ook geld.
Het is een handelshuur. Dat is niet hetzelfde.
Zie https://www.turner.immo/nl/blog/belasting-huurinkomsten
Verhuurt u het appartement aan een vennootschap of aan een huurder die het gebruikt om er zijn beroep in uit te oefenen, dan wordt u als verhuurder belast op de nettohuur die u ontvangt, met als minimum het geïndexeerde kadastraal inkomen, verhoogd met 40 procent.
Zie https://www.turner.immo/nl/blog/belasting-huurinkomsten
Verhuurt u het appartement aan een vennootschap of aan een huurder die het gebruikt om er zijn beroep in uit te oefenen, dan wordt u als verhuurder belast op de nettohuur die u ontvangt, met als minimum het geïndexeerde kadastraal inkomen, verhoogd met 40 procent.
Je wordt in de personenbelasting belast op de werkelijk ontvangen huur, 550 euro x 12 maanden = 6.600,00 euro per jaar - 40% fictieve kostenaftrek. Blijft over 4.000,00 euro waarop je in de PB belast wordt.
Moest het om een appartement gaan werd je belast op het KI x 1,4 x indexfactor 1,7863.
Dit zou dus in het geval van TS zijn: 1903,12 euro.
In dit specifiek geval zou je dus dubbel zoveel belasting betalen omdat het handelshuur betreft tov woningverhuur voor bewoning.
Voordeel in handelshuur is wel dat je de onroerende voorheffing mag doorrekenen aan de huurders.
In dit geval zou je pakweg 2.000,00 a 2.200 euro personenbelasting moeten betalen. Ik zou hiervoor persoonlijik geen vennootschap gaan oprichten.
Moest het om een appartement gaan werd je belast op het KI x 1,4 x indexfactor 1,7863.
Dit zou dus in het geval van TS zijn: 1903,12 euro.
In dit specifiek geval zou je dus dubbel zoveel belasting betalen omdat het handelshuur betreft tov woningverhuur voor bewoning.
Voordeel in handelshuur is wel dat je de onroerende voorheffing mag doorrekenen aan de huurders.
In dit geval zou je pakweg 2.000,00 a 2.200 euro personenbelasting moeten betalen. Ik zou hiervoor persoonlijik geen vennootschap gaan oprichten.
'Risico is dat naaiatelier vertrekt en je geen huurder meer kan vinden. Waarom zou de verkoper verkopen voor €75.000 -- lijkt me een vrij hoog rendement? Stoppen ze ermee? Zitten ze in slechte papieren?'
Gans het gebouw was eigendom van oudere dame, alles is opgesplitst en daarom staat het te koop. Was niet echt van plan om in handelsverhuur te gaan...maar de prijs leek me erg aantrekkelijk. Nu jan..staat wel al maand of 4 te koop. Zal vermoedelijk niet zo aantrekkelijk zijn of dat het oorspronkelijk leek.
Gans het gebouw was eigendom van oudere dame, alles is opgesplitst en daarom staat het te koop. Was niet echt van plan om in handelsverhuur te gaan...maar de prijs leek me erg aantrekkelijk. Nu jan..staat wel al maand of 4 te koop. Zal vermoedelijk niet zo aantrekkelijk zijn of dat het oorspronkelijk leek.