Instappen met overaanbod
TIP
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Re: Instappen met overaanbod
Dank jullie !!
-
- Jr. Member
- Contacteer:
even een extra vraag om geen extra topic te moeten openen.
Deze vraag zal dan ook vlug beantwoord kunnen worden door de gemiddelde kenner
Ik ben gestart met het uitvogelen van alle fondsen waarvan ik positieve reacties krijg.
Om even een eenvoudig voorbeeld te nemen met een welgekend fonds en mijn vraag te verduidelijken :
Ishares - IWDA fonds
Op de website van ishares zelf vind ik van alle fondsen een soort paspoort met alle eigenschappen van dit fonds.
Als leek vind ik echter geen info duidelijk terug over het volgende :
- Keert dit fonds dividenden uit, ja of neen ?
- Indien ja, worden deze uitgekeerd( belasting) of ineens terug in het fonds gestoken om extra bij te kopen (geen belasting )
- Indien ja, is er ergens een tabel te vinden van wanneer en hoeveel dividend er werd uitgekeerd in het verleden en of het consequent naar de aandeelhouders gaat
ik zie in het paspoort wel het volgende gegeven staan.
Uitkering van winst - > herbeleggend
zijn dit de dividenden die worden gekapitalliseerd dan ?
Alvast bedankt
Deze vraag zal dan ook vlug beantwoord kunnen worden door de gemiddelde kenner

Ik ben gestart met het uitvogelen van alle fondsen waarvan ik positieve reacties krijg.
Om even een eenvoudig voorbeeld te nemen met een welgekend fonds en mijn vraag te verduidelijken :
Ishares - IWDA fonds
Op de website van ishares zelf vind ik van alle fondsen een soort paspoort met alle eigenschappen van dit fonds.
Als leek vind ik echter geen info duidelijk terug over het volgende :
- Keert dit fonds dividenden uit, ja of neen ?
- Indien ja, worden deze uitgekeerd( belasting) of ineens terug in het fonds gestoken om extra bij te kopen (geen belasting )
- Indien ja, is er ergens een tabel te vinden van wanneer en hoeveel dividend er werd uitgekeerd in het verleden en of het consequent naar de aandeelhouders gaat
ik zie in het paspoort wel het volgende gegeven staan.
Uitkering van winst - > herbeleggend
zijn dit de dividenden die worden gekapitalliseerd dan ?
Alvast bedankt
Correct. Het fonds herbelegd 100% van de dividenden die het ontvangt in een extra aantal aandelen van de onderliggende aandelen.
Belangrijk: 100% van de dividenden word herbelegd, als Belgische belegger betaal je geen 30% roerende voorheffing.
Belangrijk: 100% van de dividenden word herbelegd, als Belgische belegger betaal je geen 30% roerende voorheffing.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
alvast bedankt.
Ik ben er blij om dat ik dingen begin te doorgronden na enkele weken gedreven opzoekwerk ,dankzij dit forum.

Ik ben er blij om dat ik dingen begin te doorgronden na enkele weken gedreven opzoekwerk ,dankzij dit forum.

Heb zelf de berekening gemaakt met
iShares Core S&P 500 UCITS ETF (CAP)
en
Vanguard S&P 500 UCITS ETF (DIV)
en het klopt netjes.
Bruto dividend ongeveer 3%
iShares Core S&P 500 UCITS ETF (CAP)
en
Vanguard S&P 500 UCITS ETF (DIV)
en het klopt netjes.
Bruto dividend ongeveer 3%
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Het vergt toch echt veel onderzoekwerk voor een beginner , maar dit is een deel van de fun in mijn ogen momenteel.
De Morningstar X-ray heb ik ook zonet ontdekt om de spreiding van je assets te vergelijken bij verschillende fondsen, vrij handig lijkt dit op het eerste zicht als je alles uitgespit hebt
De Morningstar X-ray heb ik ook zonet ontdekt om de spreiding van je assets te vergelijken bij verschillende fondsen, vrij handig lijkt dit op het eerste zicht als je alles uitgespit hebt

-
- Jr. Member
- Contacteer:
wat zijn trouwens te verwaarlozen % van overlappen ?
het voorgestelde lijstje IWDA EMIM en IUSR eens uitgespit en dit lijkt een mooi gespreid basislijstje om mij op weg te zetten.
Tussen de IWDA en de IUSR zit wel wat overlap maar dit lijkt me te verwaarlozen ?
via de morningstar x-ray heb ik dit bekeken.
Via die speciale verdeel-kubus zie ik wel niets van smallcap investeringen maar vooral largecap en ik had ook graag enkele % meer bij de aziaten gezeten (japan,china,korea,...)
alle hulp welkom
het voorgestelde lijstje IWDA EMIM en IUSR eens uitgespit en dit lijkt een mooi gespreid basislijstje om mij op weg te zetten.
Tussen de IWDA en de IUSR zit wel wat overlap maar dit lijkt me te verwaarlozen ?
via de morningstar x-ray heb ik dit bekeken.
Via die speciale verdeel-kubus zie ik wel niets van smallcap investeringen maar vooral largecap en ik had ook graag enkele % meer bij de aziaten gezeten (japan,china,korea,...)
alle hulp welkom
Ik denk dat je de verkeerde ticker hebt genomen. Small cap is IUSN (ishares MSCI world small-cap).
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Iusn = small cap
IusR = euro Stoxx 50
Ik kwam net zelf tot de constatie...toch dank hiervoor.
IusR = euro Stoxx 50
Ik kwam net zelf tot de constatie...toch dank hiervoor.
Heb eenzelfde oefening gemaakt enkele maanden geleden. Heb sindsdien belegd in IWDA en CSPX. Verkeerde moment natuurlijk want de laatste 4 maanden is het steil bergaf gegaan maar ik hou wel vast voor lange termijn (+10 jaar)
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Heb je met deze 2 fondsen niet zeer veel in de usa overlappen ?
Ja klopt. Ik geloof dat US aandelen nog steeds een goeie investering zijn. Ik hou wel de presidentsverkiezing in Nov in het ook. Dus ben nog op zoek naar een 'Rest van de wereld' indexfonds. Ben hier ook om te leren, dus elke feedback is mooi meegenomen :-)
Iwda heeft zelf bijna 60 % US.
De volgende presidents verkiezing is in 2020.
Je doet een serieuze gok op de US. Weet jij iets dat al die andere beleggers niet weten?
De volgende presidents verkiezing is in 2020.
Je doet een serieuze gok op de US. Weet jij iets dat al die andere beleggers niet weten?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Emin die werd aangehaald spitst zich toe op emerging markets waarvan een groot deel azië.
Als je iets meer wil spreiding wil bekomen.
Als je iets meer wil spreiding wil bekomen.