welke ETF's gericht op dividend- en GVV-aandelen ?
TIP
Re: welke ETF's gericht op dividend- en GVV-aandelen ?
Valt zo een belastingvrij dividend binnen of buiten de €800 vrijstelling die er vanaf 1/1/2018 aankomt? Met andere woorden stel dat ik bv €1000 dividend krijg van RDSA en €500 van QFG, betaal ik dan RV op €200 of op €700?dw schreef: ↑26 december 2017, 14:35
QfG heeft op lange termijn gezien gemiddeld veruit het hoogste dividendrendement (ook dankzij haar belastingvrij dividend), maar het is een rollercoaster. Door haar unieke bedrijfsstructuur is het verplicht in goede beursjaren monsterdividenden uit te keren om dan in magere jaren helemaal geen dividend meer uit te keren.
Goede vraag. Ik ken het antwoord ook niet, ging er na de feestdagen eens voor mailen naar QfG.
Zou me logisch lijken dat het dividend buiten de vrijstelling valt, aangezien er a priori al geen RV op verschuldigd is.
Zou me logisch lijken dat het dividend buiten de vrijstelling valt, aangezien er a priori al geen RV op verschuldigd is.
Nu we toch aan het filosoferen zijn: zouden de dividenden van CPINV en AED dan slechts voor de helft meetellen? Hier wordt immers 'slechts' 15% RV betaald ipv 30%.
'Arme' banken die dat allemaal moeten implementeren. Eigenlijk zouden die hiervoor moeten een vergoeding krijgen. Alleen zouden wij, belastingsbetalers, die vergoeding mogen ophoesten.
Dit keer gaan de banken er geen werk aan hebben, we zullen zelf aangifte moeten doen via de personenbelasting om een deel RV terug te krijgen. Zullen het op zijn Belgisch oplossen, terug vorderen op €800 en zwijgen over reeds vrijgestelde dividenden 

Ik weet niet of er ondertussen nog wijzigingen aan gedaan zijn maar in de tekst van 6 november 2017 stond dat de belastingplichtige bij dividenden die tegen verschillende aanslagvoeten werden belast mag kiezen voor welke hij de vrijstelling aanvraagt. Banken hebben hier geen werk aan want de vrijstelling zal bekomen moeten worden via de personenbelasting.Belca2 schreef: ↑26 december 2017, 16:03Nu we toch aan het filosoferen zijn: zouden de dividenden van CPINV en AED dan slechts voor de helft meetellen? Hier wordt immers 'slechts' 15% RV betaald ipv 30%.
'Arme' banken die dat allemaal moeten implementeren. Eigenlijk zouden die hiervoor moeten een vergoeding krijgen. Alleen zouden wij, belastingsbetalers, die vergoeding mogen ophoesten.
http://www.dekamer.be/FLWB/PDF/54/2746/54K2746001.pdfWanneer de belastingplichtige inkomsten van aandelen
heeft ontvangen die tegen verschillende aanslagvoeten
worden belast, mag hij zelf bepalen voor welke
inkomsten hij de vrijstelling vraagt.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Nog een bijkomend vraagje: zou je me ook de kapitaliserende equivalenten van jouw etf's kunnen geven? Bedanktdw schreef: ↑22 december 2017, 22:11 Daarvoor ga je de beschrijving van elk fonds moeten lezen.
Het zijn allemaal ETFs die beleggen in solide topbedrijven, maar met andere focus. MSCI World zijn de grootste bedrijven ter wereld, S&P500 de grootste Amerikaanse bedrijven, Stoxx 600 Food and Beverage legt zich toe op voeding (een van de 'veiligste' sectoren) etc.
Op papier zou je verwachten dat wereldwijde ETFs stabieler zouden moeten zijn dan ETFs die zich concentreren op een specifieke regio, omdat een wereldwijde ETF minder last heeft van regionale problemen zoals wisselkoersen of politieke problemen. Dat is echter geen harde regel.
Uit je startpost maakte ik op dat je op zoek was naar twee ETFs: eentje met focus op vastgoed en eentje met focus op wereldwijde bedrijven met een solide dividendrendement. Dan kom je al snel uit bij de twee indices die ik je opgaf.
Van bijna index (selectie van aandelen) bestaan kapitaliserende en uitkerende ETFs. Gewoon goed lezen bij aankoop. De twee die ik gaf zijn uitkerend, de meeste van zao dacht ik ook.
Is interessant, bedankt. Helaas inderdaad op dit moment iets te duur om in te stappen.dw schreef: ↑22 december 2017, 20:42 Voor vastgoedaandelen: https://thinketfs.nl/producten/Think-Gl ... /overzicht
Voor wereldwijde dividendaandelen: https://www.bloomberg.com/quote/VHYL:NA
Beide noterend in Amsterdam. Noteert zoals bijna alles op de beurs momenteel relatief duur, dus stap gespreid in (koop niet alles ineens, maar laat je vader zijn aankopen spreiden over een jaar of 2-3).
Over het algemeen zijn de bedrijven in deze ETFs in staat om zelfs tijdens economisch slechte jaren hun dividend te behouden. Hou er echter wel rekening mee dat de aandelenkoers (en dus de prijs van je ETF) sterk kan zakken. Een halvering is zeker mogelijk. Nu goed, in het geval van je vader maakt dat minder uit - die wilt gewoon de dividenden zien binnenstromen zonder zich druk te maken om koersevolutie, vermoed ik?
Dit zijn beide trackers die 4x per jaar dividend uitkeren. Er bestaan ook ETFs die geen geld uitkeren, maar alles herinvesteren. Dat is fiscaal wat voordeliger (geen roerende voorheffing), maar als je zoals je vader de belegging als regelmatig inkomen ziet, is het gemak en de zekerheid van dividenduitkering wel de moeite waard imo.
@hierboven: klassieke fondsen zoals in de Fixer zijn zeker ook interessant, maar je gaat meer transactiekosten betalen (wegens meer fondsen) en ook veel hogere beheerskosten. Netto denk ik dus dat je vader beter gediend zal zijn met een paar goedkope en simpele ETFs.
Zou een strategie hanteren waarbij je de grafiek op jaarbasis zet, van zodra ze -5% of lager noteren, om dan telkens in te stappen. Anders loop je het risico om vrij duur te kopen iedere keer.
En inderdaad, na een jaar of 3 zal er een mooi bedrag in het potje zitten.
Hoezo duur? PE is 12,2 voor VHYL. Valt toch goed mee.Kevva schreef: ↑2 december 2018, 18:29Is interessant, bedankt. Helaas inderdaad op dit moment iets te duur om in te stappen.dw schreef: ↑22 december 2017, 20:42 Voor vastgoedaandelen: https://thinketfs.nl/producten/Think-Gl ... /overzicht
Voor wereldwijde dividendaandelen: https://www.bloomberg.com/quote/VHYL:NA
Beide noterend in Amsterdam. Noteert zoals bijna alles op de beurs momenteel relatief duur, dus stap gespreid in (koop niet alles ineens, maar laat je vader zijn aankopen spreiden over een jaar of 2-3).
Over het algemeen zijn de bedrijven in deze ETFs in staat om zelfs tijdens economisch slechte jaren hun dividend te behouden. Hou er echter wel rekening mee dat de aandelenkoers (en dus de prijs van je ETF) sterk kan zakken. Een halvering is zeker mogelijk. Nu goed, in het geval van je vader maakt dat minder uit - die wilt gewoon de dividenden zien binnenstromen zonder zich druk te maken om koersevolutie, vermoed ik?
Dit zijn beide trackers die 4x per jaar dividend uitkeren. Er bestaan ook ETFs die geen geld uitkeren, maar alles herinvesteren. Dat is fiscaal wat voordeliger (geen roerende voorheffing), maar als je zoals je vader de belegging als regelmatig inkomen ziet, is het gemak en de zekerheid van dividenduitkering wel de moeite waard imo.
@hierboven: klassieke fondsen zoals in de Fixer zijn zeker ook interessant, maar je gaat meer transactiekosten betalen (wegens meer fondsen) en ook veel hogere beheerskosten. Netto denk ik dus dat je vader beter gediend zal zijn met een paar goedkope en simpele ETFs.
Zou een strategie hanteren waarbij je de grafiek op jaarbasis zet, van zodra ze -5% of lager noteren, om dan telkens in te stappen. Anders loop je het risico om vrij duur te kopen iedere keer.
En inderdaad, na een jaar of 3 zal er een mooi bedrag in het potje zitten.
https://www.beursduivel.be/Column/29003 ... n-dun.aspx
Stel dat ik in deze ETF zou willen beleggen: ProShares S&P 500 Dividend Aristocrats ETF; aangezien deze genoteerd staat op de beurs in Kansas, dien ik hier in principe 2x dividend belasting op te betalen, doch aangezien ik het formulier W-8BEN heb ingevuld en bezorgd, zal dit gewoon de Belgische 30% RV zijn?
Stel dat ik in deze ETF zou willen beleggen: ProShares S&P 500 Dividend Aristocrats ETF; aangezien deze genoteerd staat op de beurs in Kansas, dien ik hier in principe 2x dividend belasting op te betalen, doch aangezien ik het formulier W-8BEN heb ingevuld en bezorgd, zal dit gewoon de Belgische 30% RV zijn?
-
- Newbie
Alle etf's hebben afgelopen jaar evenveel klappen gekregen als aandelen. En ze zijn even volatiel. Ik vind etf-beleggen niet spannend; enkel goed als je totaal geen zin hebt om de financiele wereld te volgen.
De kans dat je dit fonds via een Europese broker kan kopen is heel klein.VincentGT schreef: ↑11 januari 2019, 11:43 https://www.beursduivel.be/Column/29003 ... n-dun.aspx
Als je het kan kopen, en als je de w8ben hebt zal je van je dividenden 15% aan de US en 30% aan de Belgische staat betalen.
Beide elementen worden verzwegen in het artikel dat je gelinkt hebt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Newbie
Plus het feit dat je rekening moet houden met de koers van de dollar, en de bijkomende kosten voor de omzetting naar euros!
ETF's niet spannend? Correct. Of althans niet zo spannend als individuele aandelen.XavieraHollander schreef: ↑11 januari 2019, 12:11 Alle etf's hebben afgelopen jaar evenveel klappen gekregen als aandelen. En ze zijn even volatiel. Ik vind etf-beleggen niet spannend; enkel goed als je totaal geen zin hebt om de financiele wereld te volgen.
ETF's evenveel klappen als aandelen? Niet helemaal correct. ETF's kregen wel evenveel klappen als alle aandelen samen, maar actieve beleggers bezitten niet álle aandelen. Als actieve belegger kan je dus een erg afwijkend rendement hebben van het gemiddelde.
De meeste actieve Belgische beleggers zullen afgelopen jaar trouwens grotere klappen hebben gekregen dan de meeste passieve beleggers vanwege de home bias die de meeste actieve beleggers hanteren.