Woonlening: hoe lang geldig
TIP
Woonlening: hoe lang geldig
Ik heb de mogelijkheid om een huis aan te kopen. Het huis is wel pas beschikbaar vanaf december 2019.
Is het voor mij dan mogelijk om nu naar de bank te stappen en hier reeds een lening voor af te sluiten? Ik zou dit graag liever nu willen kunnen afsluiten omdat de rentevoeten nog steeds laag liggen.
Is het voor mij dan mogelijk om nu naar de bank te stappen en hier reeds een lening voor af te sluiten? Ik zou dit graag liever nu willen kunnen afsluiten omdat de rentevoeten nog steeds laag liggen.
Re: Woonlening: hoe lang geldig
En kan je het huis nu al aankopen?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ja ik zou dit nu kunnen kopen, maar de eigenaars gaan er dus wel pas uit december.
Je kan ondertussen huur vragen van de bewoners. Het is niet gezegd dat de leningen massaal gaan stijgen, er staat hier trouwens ook nog een recent artikel over. Maar als je echt niet wil wachten kan je een aankoop doen en lenen zonder dat je in het huis gaat wonen.
Je kan nu al perfect aankopen en een clausule inlassen in het compromis ( verkoopovereenkomst ) dat ze er blijven wonen tot een bepaalde datum dat je samen overeenkomt, al dan niet mits een bezettingsvergoeding na het verlijden van de akte. Wel heel belangrijk dat die clausule in de compromis staat zodat je achteraf niet met een mondeling huurkontrakt opgezadeld zit. Best laat je dit ook opmaken door een notaris ( niet door de makelaar),kwestie van zeker te zijn.
tegen die tijd heb je misschien wat meer gespaard en kan je een betere rentevoet krijgen gezien je quotiteit?
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Er mag wettelijk maar 4 maand zitten tussen compromis en akte.bert9 schreef: ↑13 januari 2019, 17:31 Ik heb de mogelijkheid om een huis aan te kopen. Het huis is wel pas beschikbaar vanaf december 2019.
Je hebt volgende mogelijkheid.
Je neemt inderdaad op in de akte dat de eigenaars er mogen blijven en dat daar wel of niet een vergoeding aan vast hangt. Ik meen mij te herinneren dat mijn notaris mij ooit gezegd heeft dat daar ergens rr moeten op betaald worden als deze 'huurinkomsten' niet representatief zijn met de werkelijkheid. Best eens navragen. Ik denk dat het was als je de huur te hoog zet, waardoor je zogezegd minder aankoopprijs hebt en zo probeert rr te ontwijken.
Dus met een representatieve verblijfskost moet dat perfect lukken, wordt veel gedaan.
-
Jiraisking
- Hero Member

- Contacteer:
En waarom zou jet het nu al willen kopen? Omdat je verwacht dat de rente gaat stijgen?
Is een gok waard denk ik, er zijn maar heel weinig indicaties dat de rente zou kunnen stijgen ... Laat staan als ze stijgt dat het de moeite gaat zijn. Maar zoals gezegd: blijft een gok natuurlijk ...
Is een gok waard denk ik, er zijn maar heel weinig indicaties dat de rente zou kunnen stijgen ... Laat staan als ze stijgt dat het de moeite gaat zijn. Maar zoals gezegd: blijft een gok natuurlijk ...
De akte kan later dan 4 maanden verleden worden, echter de registratie rechten moeten binnen de vier maanden voldaan worden. Zoniet staan daar boetes op.Frederic schreef: ↑13 januari 2019, 19:42Er mag wettelijk maar 4 maand zitten tussen compromis en akte.bert9 schreef: ↑13 januari 2019, 17:31 Ik heb de mogelijkheid om een huis aan te kopen. Het huis is wel pas beschikbaar vanaf december 2019.
Je neemt inderdaad op in de akte dat de eigenaars er mogen blijven en dat daar wel of niet een vergoeding aan vast hangt. Ik meen mij te herinneren dat mijn notaris mij ooit gezegd heeft dat daar ergens rr moeten op betaald worden als deze 'huurinkomsten' niet representatief zijn met de werkelijkheid. Best eens navragen. Ik denk dat het was als je de huur te hoog zet, waardoor je zogezegd minder aankoopprijs hebt en zo probeert rr te ontwijken.
Dus met een representatieve verblijfskost moet dat perfect lukken, wordt veel gedaan.
Voorstel bank moet binnen 4 maand uitgevoerdludo schreef: ↑13 januari 2019, 22:31De akte kan later dan 4 maanden verleden worden, echter de registratie rechten moeten binnen de vier maanden voldaan worden. Zoniet staan daar boetes op.Frederic schreef: ↑13 januari 2019, 19:42
Er mag wettelijk maar 4 maand zitten tussen compromis en akte.
Dat is zeker mogelijk, hebben wij ook gedaan. Je wordt dan eigenaar van de woonst, en de huidige bewoners blijven er nog even. Je begint dan al de lening af te betalen tot wanneer de eigenaars uit je woonst vertrekken.
Tips:
- vraag tijdens de onderhandelingen na of ze de woonst gaan verlaten, nu antwoorden ze waarschijnlijk nog overtuigend 'uiteraard'. Vraag of je dit dan mag laten opnemen in de notarisakte. De notaris moet de volgende zaken opnemen:
1. einddatum
2. bezettingsvergoeding (je kan de huurcalculator van de Vlaamse overheid gebruiken)
3. gedwongen uitzetting door gerechtsdeurwaarder bij grosse van de akte, kosten ten laste van de verkopers
4. de gedwongen uitzetting omdat het verwijderen van personen, huisdieren, goederen en goederen van derden
5. dwangsom van 150 euro per dag na de einddatum
Aanvullend eventueel af te spreken dat zij de verzekeringen en grondlasten voor hun rekening nemen
De gedwongen uitzetting moet zeker letterlijk in de notariële akte toegevoegd worden, de rechtsgeldigheid van de akte is immers beperkt: enkel het bedrag die op de akte staat en de namen zijn bindend, voor al de rest moet je via de rechtbank passeren.
Tips:
- vraag tijdens de onderhandelingen na of ze de woonst gaan verlaten, nu antwoorden ze waarschijnlijk nog overtuigend 'uiteraard'. Vraag of je dit dan mag laten opnemen in de notarisakte. De notaris moet de volgende zaken opnemen:
1. einddatum
2. bezettingsvergoeding (je kan de huurcalculator van de Vlaamse overheid gebruiken)
3. gedwongen uitzetting door gerechtsdeurwaarder bij grosse van de akte, kosten ten laste van de verkopers
4. de gedwongen uitzetting omdat het verwijderen van personen, huisdieren, goederen en goederen van derden
Aanvullend eventueel af te spreken dat zij de verzekeringen en grondlasten voor hun rekening nemen
De gedwongen uitzetting moet zeker letterlijk in de notariële akte toegevoegd worden, de rechtsgeldigheid van de akte is immers beperkt: enkel het bedrag die op de akte staat en de namen zijn bindend, voor al de rest moet je via de rechtbank passeren.
Als je deze uitzettings clausule in het compromis en de akte laat zetten, moet je niet meer langs de vrederechter passeren, omdat je reeds een uitvoerbare titel hebt via deze,en kan je onmiddellijk een deurwaarder inschakelen om hun eruit te zetten. Wel belangrijk dat het ook in de compromis staat, anders niet geldig. De deurwaarder moet dan enkel nog het ocmw verwittigen als ze niet weten waarnaar toe, zodat ze een tijdelijke opvangwoning toegewezen krijgen,omdat je niet op straat mag bivakeren,de goederen worden dan ook tijdelijk opgeslagen in het stadsmagazijn of in een privé opslagplaats.SpaarderV schreef: ↑24 januari 2019, 20:14 Dat is zeker mogelijk, hebben wij ook gedaan. Je wordt dan eigenaar van de woonst, en de huidige bewoners blijven er nog even. Je begint dan al de lening af te betalen tot wanneer de eigenaars uit je woonst vertrekken.
Tips:
1. einddatum
Uit interesse: waarom een tijdelijke woning en geen hotel. Het komt mij vreemd over dat de maatschappij voor deze kosten moet opdraaien, of worden de kosten nadien doorgerekend?