afzien aankoop na geven van foutieve informatie
TIP
Re: afzien aankoop na geven van foutieve informatie
Je kan best eens op het juridischforum schrijven wat je WEL hebt ondertekend, mogelijk is dat zelfs totaal niks dat je hebt ondertekend
en of er mails zijn verzonden door jou waaruit zou kunnen blijken dat je met de " koop " zou akkoord zijn ?
en of er mails zijn verzonden door jou waaruit zou kunnen blijken dat je met de " koop " zou akkoord zijn ?
Je gaat toch via mail een bod gedaan hebben? Er is geen enkele makelaar die het er op gaat wagen om verder te gaan met enkel een mondeling bod. Eens je je bod via mail of schriftelijk gedaan hebt dan hang je vast. Je kan dan hopen dat de verkoper het niet erg vindt om de koop ongedaan te maken maar technisch gezien pleeg je contractbreuk en dan heeft de verkoper recht op 10% van de verkoopsom. Daarom dat je je niet mag laten opjutten door van die makelaars om snel een bod te doen - "want het huis gaat snel verkocht zijn" - omdat je juridisch gezien onmiddellijk vast hangt eens je een bod hebt gedaan.
Anyway je gaat nooit kunnen bewijzen dat die makelaar X of Y gezegd heeft, daarnaast heb je geen clausules opgenomen in het bod dat je vermoedelijk via mail gedaan hebt? Je zal dus niet zomaar van onder de koop geraken. Je kan in de compromis wel laten opnemen dat de EPC X bedraagt, dat de elektriciteit conform is, dat de bodem niet verontreinigd is,... Als dit achteraf dan toch niet blijkt te kloppen, is het makkelijker om hier alsnog iets aan te doen.
Ik lees op dit forum vaak berichten van mensen die akkoord gaan met de aankoop van een woonst van enkele honderduizenden euro's en enkele dagen nadien hier van willen afzien.
Wat gebeurt er dan in de praktijk, normaliter is er dan een 10% schadevergoeding te betalen. Gebeurt dat in de realiteit ook vaak? Zijn er zo veel mensen die al een dergelijke schadevergoeding ontvangen hebben?
Wat gebeurt er dan in de praktijk, normaliter is er dan een 10% schadevergoeding te betalen. Gebeurt dat in de realiteit ook vaak? Zijn er zo veel mensen die al een dergelijke schadevergoeding ontvangen hebben?
Zoals ik reeds zei: als die 10% niet wordt betaald, komt het voor de rechtbank. De rechtbank zal beslissen dat de koop is gesloten op de dag van het (geaccepteerde) bod, en dat je dus de aankoopprijs moet betalen vermeerderd met de rente sindsdien. (Ik meen dat die op dit moment 4% bedraagt maar ik kan mis zijn, ik ben geen jurist.) Als je dus een bod hebt gedaan voor 400 000 EUR, en je betwist dat, en het duurt 3 jaar vooraleer het voor de rechtbank komt, en je wordt in het ongelijk gesteld (sowieso), dan betaal je 48 000 EUR extra bovenop die oorspronkelijke 400 000 (als het al niet cumulatief is). Vergeet ook je advocaat niet.
kijk even na of er bouwovertredingen gebeurd zijn (verbouwing niet aangegeven, serre, carport etc)
Bij bouwovertredingen vervalt een afspraak tot aankooop . Net wat je wil
Bij bouwovertredingen vervalt een afspraak tot aankooop . Net wat je wil