Vastgoedaandelen als alternatief voor obligaties
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Vastgoedaandelen als alternatief voor obligaties
Hallo,
Als Bogglehead ben ik een ETF believer. Doch vind ik het zonde om mijn obligatiedeel op een spaarrekening te laten ‘ontwaarden’. Het ware uitermate onverstandig om vandaag in obligaties te beleggen. Als alternatief denk ik eraan een deel in vastgoed (zeker geen fysiek) te beleggen.
Wat is jullie mening hierover?
Waarin zou ik dan beleggen? Vastgoedaandelen (holdings), vastgoed ETF’s (welke?)
Thanks!
Als Bogglehead ben ik een ETF believer. Doch vind ik het zonde om mijn obligatiedeel op een spaarrekening te laten ‘ontwaarden’. Het ware uitermate onverstandig om vandaag in obligaties te beleggen. Als alternatief denk ik eraan een deel in vastgoed (zeker geen fysiek) te beleggen.
Waarin zou ik dan beleggen? Vastgoedaandelen (holdings), vastgoed ETF’s (welke?)
Thanks!
Re: Vastgoedaandelen als alternatief voor obligaties
Ik denk bvb. aan IWDP
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Resultaten uit het verleden zijn geen indicatie voor de toekomst.
Wat is het doel van de obligaties in je portefeuille? Hebben vastgoedaandelen/fondsen dezelfde karakteristieken?
Vergeet niet dat breed gespreide fondsen reeds vastgoedaandelen bevatten. Wil je dubbel beleggen in deze sector?
Heb je de resultaten van brede obligatiefondsen over het laatste jaar of zelfs de eerste maanden van dit jaar bekeken.
Waarom zou het niet verstandig zijn om nu in obligaties te beleggen?
Wat is het doel van de obligaties in je portefeuille? Hebben vastgoedaandelen/fondsen dezelfde karakteristieken?
Vergeet niet dat breed gespreide fondsen reeds vastgoedaandelen bevatten. Wil je dubbel beleggen in deze sector?
Heb je de resultaten van brede obligatiefondsen over het laatste jaar of zelfs de eerste maanden van dit jaar bekeken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
B7, rentes kunnen toch enkel stijgen met de gekende gevolgen voor de obligatiekoersen?B7H4long schreef: ↑28 april 2019, 21:14 Resultaten uit het verleden zijn geen indicatie voor de toekomst.
Koop je nu nog regelmatig obligatieETS’s om je allocatie op pijl te houden? Welke ETF koop je dan?
Dat de rentes enkel kunnen stijgen hoor ik al sinds het vorige decennium.
Tot nu toe zijn de voorspellingen niet uitgekomen. Iedereen die daarop rekenden zijn er slecht uitgekomen.
Ik weet niet wat de markten. In de toekomst zullen doen en heb mijn portefeuille opgesteld om in alle omstandigheden voldoende te presteren.
Eind vorig jaar was ik heel blij dat een groot gedeelte van mijn portefeuille in stabiele assets zit.
Zij deden perfekt wat er van hen verwacht werd op het moment dat mijn aandelen bijna 20% daalden op 3 maand tijd. Door de stabiele assets kon ik steeds goed slapen.
Ik twijfel draait of een extra dosis vastgoedaandelen hetzelfde effect zou gehad hebben op mijn slaap.
Het grootste gedeelte van mijn stabiles assets zit in ieag; volgens Morningstar +2,48% over de laatste 12 maand. Daarnaast heb in nog een reeks termijnrekeningen, maandsparen en tak21
Tot nu toe zijn de voorspellingen niet uitgekomen. Iedereen die daarop rekenden zijn er slecht uitgekomen.
Ik weet niet wat de markten. In de toekomst zullen doen en heb mijn portefeuille opgesteld om in alle omstandigheden voldoende te presteren.
Eind vorig jaar was ik heel blij dat een groot gedeelte van mijn portefeuille in stabiele assets zit.
Zij deden perfekt wat er van hen verwacht werd op het moment dat mijn aandelen bijna 20% daalden op 3 maand tijd. Door de stabiele assets kon ik steeds goed slapen.
Ik twijfel draait of een extra dosis vastgoedaandelen hetzelfde effect zou gehad hebben op mijn slaap.
Het grootste gedeelte van mijn stabiles assets zit in ieag; volgens Morningstar +2,48% over de laatste 12 maand. Daarnaast heb in nog een reeks termijnrekeningen, maandsparen en tak21
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
En neem de IEAG op Amsterdam?B7H4long schreef: ↑28 april 2019, 21:39 Dat de rentes enkel kunnen stijgen hoor ik al sinds het vorige decennium.
Ze kunnen alleszins niet veel verder dalen, althans niet in de Eurozone. Er is dus per definitie meer opwaarts dan neerwaarts potentieel. Dat doet niets af van de stabiliteit van obligaties, maar impliceert wel dat het toekomstig rendement erg laag zal liggen (aanhoudend lage coupons + weinig of geen verdere waardestijging). Waardestijgingen van obligaties zijn op lange termijn hoe dan ook maar een 'fictieve' winst (cfr. valutaschommelingen), maar dat is een andere discussie.B7H4long schreef: ↑28 april 2019, 21:39 Dat de rentes enkel kunnen stijgen hoor ik al sinds het vorige decennium.
Wie obligaties puur ziet als een soort cash, dus een louter stabiliserend deel van de portefeuille, moet zich daar weinig van aantrekken. Wie erop rekent dat obligaties daarnaast ook nog een bijdrage zullen leveren aan het rendement van de portefeuille moet misschien nog eens nadenken.
Wat die vastgoedaandelen betreft: hun volatiliteit tijdens het dipje eind vorig jaar lag zoals verwacht ergens tussen dat van de bredere aandelenmarkt en de obligatiemarkt in. Simplistisch gezegd zou je zowel je aandelen- als obligatiegedeelte in gelijke mate moeten vervangen door REITs om je risiconiveau constant te houden. Of dat tot een (risicogewogen) outperformance leidt is een andere vraag; de laatste decennia was doorgaans zo, maar zoals steeds is het verleden geen indicatie voor de toekomst.
1) Vastgoedaandelen vertoonden tijdens recente dipjes/correcties een volatiliteit tussen die van 'gewone' aandelen en obligaties in. Zomaar spaargeld omzetten in vastgoedaandelen verhoogt dus zeker het totale risicoprofiel van je portefeuille, net als het verwachte rendement uiteraard. Wil je dat?Wimble schreef: ↑28 april 2019, 20:58 Hallo,
Thanks!
2) Er zijn aandelen te bedenken die meer aansluiten bij obligaties dan vastgoedaandelen,.
De Nationale Bank om te beginnen, want die maakt haar winst puur door... het aanhouden van obligaties. Je kan de NBB beschouwen als een soort 'turbo-obligatie' die een hogere volatiliteit en uitkeringsrendement geeft dan een gewone obligatie-ETF, maar het verloop ervan wel goed volgt.
Verder zijn ook gereguleerde monopolisten te overwegen. Die hebben een wettelijk geregeld, gegarandeerd rendement en vertonen dus een dividend dat zich gedraagt als een obligatiecoupon (soms is dat rendement zelfs rechtstreeks gelinkt aan de obligatierente). Voorbeelden zijn National Grid, Elia, Fluxys,...
Tot slot zijn bedrijven die participeren in infrastructuur via publiek-private samenwerking en dergelijke ook behoorlijk obligatie-achtig. Klassiek voorbeeld in België is TINC.
Holdings zou ik dan weer niet als obligatie-vervanger beschouwen. Eventueel wel als partieel alternatief voor een aandelen-ETF.
Zij die de sector van de vastgoedaandelen als een alternatief zien voor stabiele obligaties doen er best aan om de periode 2007-2009 te bestuderen.
Neem bvb IWDP in Morningstar en zoom uit tot de max. Iwdp verloor zo'n 60% in die periode. Een MSCI world fonds zo'n 50% en kwaliteits obligaties (bvb Barclays euro aggregaten) bleven stabiel.
Het komt er vooral op aan om te bepalen wat je verwacht van je obligaties in de opbouw van je portefeuille.
Neem bvb IWDP in Morningstar en zoom uit tot de max. Iwdp verloor zo'n 60% in die periode. Een MSCI world fonds zo'n 50% en kwaliteits obligaties (bvb Barclays euro aggregaten) bleven stabiel.
Het komt er vooral op aan om te bepalen wat je verwacht van je obligaties in de opbouw van je portefeuille.