lening 2015 => feitelijk samenwonen en verhuren => effect op woonbonus?
TIP
lening 2015 => feitelijk samenwonen en verhuren => effect op woonbonus?
Dag iedereen,
Al veel topics gevonden over fiscaliteit woonleningen, maar geen enkele beantwoorde concreet mijn vraag.
Persoon A koopt in 2015 een huis en bewoont dat ook op 31 december 2015.
Persoon A verhuurt datzelfde huis vanaf 2018 omdat hij intrekt bij persoon B. Ze wonen gewoon samen (geen wettelijk samenwonen, geen huwelijk)
==> kan persoon A nog beroep doen op de woonbonus voor "Leningen gesloten vanaf 1/1/2015 tot en met 31/12/2015"?
Indien nee: kan die het verlies op een andere manier compenseren?
Alvast bedankt!
Al veel topics gevonden over fiscaliteit woonleningen, maar geen enkele beantwoorde concreet mijn vraag.
Persoon A koopt in 2015 een huis en bewoont dat ook op 31 december 2015.
Persoon A verhuurt datzelfde huis vanaf 2018 omdat hij intrekt bij persoon B. Ze wonen gewoon samen (geen wettelijk samenwonen, geen huwelijk)
==> kan persoon A nog beroep doen op de woonbonus voor "Leningen gesloten vanaf 1/1/2015 tot en met 31/12/2015"?
Indien nee: kan die het verlies op een andere manier compenseren?
Alvast bedankt!
Re: lening 2015 => feitelijk samenwonen en verhuren => effect op woonbonus?
In de veronderstelling dat personen A en B in Vlaanderen wonen, dat de woningen in Vlaanderen gelegen zijn en dat persoon A zijn fiscale woonplaats (= niet noodzakelijk waar hij gedomicilieerd is) ook heeft bij persoon B.
Neen de woning is niet meer zijn eigen woning, tenzij persoon A kan aantonen dat het samenwonen om beroepsredenen of om sociale redenen plaatsvond zie: https://www.vlaanderen.be/belastingverm ... -woonbonus
Persoon A zal indien hij voldoet aan de voorwaarden de lening kunnen inbrengen onder het federale langetermijnsparen.
Afhankelijk van de casus en het moment waarop de huur aanving kan er een gedeeltelijke inbreng onder gewestelijke woonbonus en federale langetermijnsparen plaatsvinden. De beoordeling of het om de eigen woning gaat wordt op dagbasis bepaald, deze van de enige op 31 december van het fiscale tijdperk.
Als persoon A zijn fiscale woonplaats niet heeft bij persoon B, dan wordt de eigen woning verondersteld deze van het fiscaal domicilie te zijn, maar dan nog kan persoon A niet van de woonbonus genieten omdat de verhuurde en/of beroepsmatige gedeelten van de woning worden uitgesloten voor het bepalen van de eigen woning. Volgens de stelling wordt de volledige woning verhuurd en bijgevolg is er dan ook geen bewoning door de verhuurder meer mogelijk ook al hield deze er zijn domicilie (aka een postbus).
Opm.: Persoon B verliest mogelijk ook een deel van haar woonbonus/gewestelijk belastingvoordeel omdat de delen die zij niet zelf bewoont (maar door persoon A die geen lid van het gezin is) niet in aanmerking komen, zie :
Neen de woning is niet meer zijn eigen woning, tenzij persoon A kan aantonen dat het samenwonen om beroepsredenen of om sociale redenen plaatsvond zie: https://www.vlaanderen.be/belastingverm ... -woonbonus
Persoon A zal indien hij voldoet aan de voorwaarden de lening kunnen inbrengen onder het federale langetermijnsparen.
Afhankelijk van de casus en het moment waarop de huur aanving kan er een gedeeltelijke inbreng onder gewestelijke woonbonus en federale langetermijnsparen plaatsvinden. De beoordeling of het om de eigen woning gaat wordt op dagbasis bepaald, deze van de enige op 31 december van het fiscale tijdperk.
Als persoon A zijn fiscale woonplaats niet heeft bij persoon B, dan wordt de eigen woning verondersteld deze van het fiscaal domicilie te zijn, maar dan nog kan persoon A niet van de woonbonus genieten omdat de verhuurde en/of beroepsmatige gedeelten van de woning worden uitgesloten voor het bepalen van de eigen woning. Volgens de stelling wordt de volledige woning verhuurd en bijgevolg is er dan ook geen bewoning door de verhuurder meer mogelijk ook al hield deze er zijn domicilie (aka een postbus).
Opm.: Persoon B verliest mogelijk ook een deel van haar woonbonus/gewestelijk belastingvoordeel omdat de delen die zij niet zelf bewoont (maar door persoon A die geen lid van het gezin is) niet in aanmerking komen, zie :
Wordt de woning waarvan ik eigenaar, bezitter, erfpachter, opstalhouder of vruchtgebruiker ben en die ik zelf betrek, beschouwd als mijn 'eigen woning'?
De bijzondere financieringswet bepaalt de volgende regels: de 'eigen woning' is de woning die u zelf betrekt.
Indien u verschillende woningen zelf betrekt, dan is uw ‘eigen woning’ de woning waar uw fiscale woonplaats is gevestigd.
De ‘eigen woning’ omvat daarentegen niet het deel van de woning dat wordt betrokken door personen die geen deel uitmaken van uw gezin of het deel van de woning dat wordt gebruikt voor het uitoefenen van uw beroepswerkzaamheid of van één van uw gezinsleden.
Voor gehuwden of wettelijk samenwonenden wordt slechts één woning als ‘eigen woning’ beschouwd. Voormelde regels worden voor beiden samen toegepast.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dag Tycoon,
Dank voor je reactie.
Enkele verduidelijkingen:
- situatieschets is er een van het volledige fiscale jaar 2018
- persoon A heeft fiscale woonplaats op dezelfde plek als persoon B (én hebben dus beiden hun domicilie ook daar)
- persoon a verhuurt aan een particulier (privé doeleinden)
Hoe kan persoon A het maximale uit de woonbonus/langetermijnsparen halen?
Dank voor je reactie.
Enkele verduidelijkingen:
- situatieschets is er een van het volledige fiscale jaar 2018
- persoon A heeft fiscale woonplaats op dezelfde plek als persoon B (én hebben dus beiden hun domicilie ook daar)
- persoon a verhuurt aan een particulier (privé doeleinden)
Hoe kan persoon A het maximale uit de woonbonus/langetermijnsparen halen?
Persoon A volgt gewoon de regels voor een tweede woonst: niet-geïndexeerd KI in vak III en lening in vak IX-II-B-3/4/5 bij federale lange termijnsparen.
Nogmaals dank voor de reactie.
Begrijp ik het goed dat persoon A in dit geval zowel de betaalde intresten in veld 1146 invult, als de kapitaalaflossingen (met een moeilijke berekening teller/noemer) invult in 1358?
Valt dit dan onder "langetermijnsparen"?
Lening is aangegaan in 2015.
Begrijp ik het goed dat persoon A in dit geval zowel de betaalde intresten in veld 1146 invult, als de kapitaalaflossingen (met een moeilijke berekening teller/noemer) invult in 1358?
neenRat schreef: ↑7 mei 2019, 21:13 Nogmaals dank voor de reactie.
1353 voor kapitaal
KAPITAAL 2018 X (AANTAL dagen niet langer gedomicilieerd in 2018/365 dagen) x (grensbedrag 2015 (75720€)/aanvangsbedrag lening)
1146 voor intrest
INTREST 2018 x dagen niet langer gedomicilieerd in 2018/365 dagen
1106 ki aangeven
Ki woning x aantal dagen niet langer gedomicilieerd in 2018/365 dagen
onder vak 3360 (leningen gewestelijk gesloten in 2015) kapitaal + intrest x aantal dagen/365 dat je wel nog gedomicilieerd was.
Simulator zal de rekensom maken. Het totaal van 1353 (federaal) en 3360 (gewestelijk) mag in jouw geval (jaar 2015) niet groter zijn dan 2280. Alles daarboven zal je niets op terugkrijgen.
Mocht het zijn dat je nog een stuk mandaat hebt genomen, dan moet er nog extra gerekend worden.
Zo zou het moeten zijn, als je het wil dubbelchecken kan je nog altijd eens navraag doen bij fod. Die zullen dit bevestigen
Beste Frederic,
Op zich is dat simpel. Het betreft het volledige jaar (365 dagen).
Wat ik wel niet begrijp is dat het veld 1353 (levensverzekeringen) en niet 1358 (hypothecaire leningen) moet zijn ?
Alvast bedankt!
Op zich is dat simpel. Het betreft het volledige jaar (365 dagen).
Wat ik wel niet begrijp is dat het veld 1353 (levensverzekeringen) en niet 1358 (hypothecaire leningen) moet zijn ?
Alvast bedankt!
Jaja, het is juist wat je zegt. Wel degelijk 1358, ik moet stoppen met dingen uit het hoofd te zeggen

b) die in aanmerking komen voor de federale vermindering voor het lange termijnsparen:
1) leningen gesloten vanaf 1989: 1358
Nu goed valt onder zelfde korf, maar het moet wel juist zijn.
Is dan inderdaad gemakkelijk, gewoon kapitaal x 75720 (nakijken aub ook uit het hoofd)/aanvangsbedrag krediet.
Indien ontleend bedrag lager dan grensbedrag, volledig in aanmerking nemen.
Intresten geen grensbedrag volledig in aanmerking nemen (ook al is er volmacht)
Ki volledig invullen.
Duidelijk!
Nog één vraagje:
- specifiek voor het verwerven of (ver)bouwen van een woning gelegen in deEER (als de lening gesloten is vóór 1993 moet de woning in België gelegenzijn) die op het tijdstip van de betaling niet uw ‘eigen woning’ was.
==> ik vermoed dat ze hier gewoon mee willen zeggen dat persoon A geen eigenaar mocht zijn alvorens de hypothecaire akte getekend werd? Of hoe moet ik dat zien? Uiteraard is in mijn situatieschets persoon A wel zelf bewoner in het volledige jaar nadat hij de lening aanging (dus ook op 31 december 2015).
Nog één vraagje:
- specifiek voor het verwerven of (ver)bouwen van een woning gelegen in deEER (als de lening gesloten is vóór 1993 moet de woning in België gelegenzijn) die op het tijdstip van de betaling niet uw ‘eigen woning’ was.
==> ik vermoed dat ze hier gewoon mee willen zeggen dat persoon A geen eigenaar mocht zijn alvorens de hypothecaire akte getekend werd? Of hoe moet ik dat zien? Uiteraard is in mijn situatieschets persoon A wel zelf bewoner in het volledige jaar nadat hij de lening aanging (dus ook op 31 december 2015).
Dit gaat over het tijdstip van de betaling van de afgeloste kapitalen.Rat schreef: ↑8 mei 2019, 23:20 Duidelijk!
Nog één vraagje:
Je hebt dus betalingen gedaan in 2018 voor een woning die niet je eigen woning was in 2018
Eigen woning = woning die je zelf bewoont
Niet Eigen woning = woning die wel of niet je eigendom is maar die je niet bewoont
Hallo,
Ik kom hier nog een laatste keer op terug.
https://multimedia.tijd.be/netto/leningen-belastingen/
==> Wil dit zeggen dat in principe ook de kwartaalpremies van schuldsaldoverzekering kunnen toegevoegd worden in 1353 (bovenop kapitaalaflossingen in 1358 en intresten in 1146).
Zo ja, moet dan gewoon het bedrag x 4 ingevuld worden?
Alvast bedankt!
==> Wil dit zeggen dat in principe ook de kwartaalpremies van schuldsaldoverzekering kunnen toegevoegd worden in 1353 (bovenop kapitaalaflossingen in 1358 en intresten in 1146).
Alvast bedankt!
Ik vermoed van wel, het zou logisch zijn maar ik ben het niet zeker, best eens mail sturen naar fodRat schreef: ↑20 mei 2019, 17:21 Hallo,
Alvast bedankt!
Als je ze wil toevoegen dan zal je met volgende rekening moeten houden.
1) de ssv moet fiscaal zijn (bankopmaak)
2) De korf voor 1358 is beperkt tot 2280, als je verzekeringen toevoegt kan je die korf nog wat verhogen tot ergens rond de 2350 dacht ik. Ze vormen dus een cumul, als je geen 2280 kapitaal hebt kan je dus aanvullen met je ssv.
Best eens navragen of die premies daar thuishoren, maar waar anders
Veel succes
Aha, de moeite besparen dus want vak 1358 bevat al een bedrag van 3000+ euro. Weinig zin dus om vak 1353 voor ssv te gaan gebruiken.Frederic schreef: ↑28 mei 2019, 08:12Ik vermoed van wel, het zou logisch zijn maar ik ben het niet zeker, best eens mail sturen naar fodRat schreef: ↑20 mei 2019, 17:21 Hallo,
Alvast bedankt!
2) De korf voor 1358 is beperkt tot 2280, als je verzekeringen toevoegt kan je die korf nog wat verhogen tot ergens rond de 2350 dacht ik. Ze vormen dus een cumul, als je geen 2280 kapitaal hebt kan je dus aanvullen met je ssv.
Veel succes
Nogmaals hartelijk dank!
Ja en neen, als je in het verleden al je SSV hebt aangegeven toen het nog je eigen woning was zou ik het invullen want je krijgt er nog een paar euro bij. Echter als je nooit eerder je SSV hebt aangegeven zou ik het laten zijn omdat je belast zal worden bij sterfte van zodra je 1 euro invultRat schreef: ↑28 mei 2019, 21:32Aha, de moeite besparen dus want vak 1358 bevat al een bedrag van 3000+ euro. Weinig zin dus om vak 1353 voor ssv te gaan gebruiken.Frederic schreef: ↑28 mei 2019, 08:12
Ik vermoed van wel, het zou logisch zijn maar ik ben het niet zeker, best eens mail sturen naar fod
Veel succes
Nogmaals hartelijk dank!