nieuwe autoverzekering & nieuwe nummerplaat
nieuwe autoverzekering & nieuwe nummerplaat
In het vooruitzicht van de aankoop van een nieuwe auto, heb ik al wat opzoekingen gedaan, maar ben er nog niet helemaal uitgeraakt.
-Verzekering: momenteel heb ik een BA + rechtsbijstand. Ik overweeg een omnium voor de nieuwe auto, maar wat zijn de belangrijkste punten waar ik dan best rekening mee hou? (Mijn budget is eerder beperkt.)
-Nummerplaat: momenteel rij ik nog met een oude Belgische nummerplaat, die dus moet vervangen worden door een nieuwe Europese nummerplaat. Wat is de snelste (of beste) manier om deze aan te vragen? Via de verzekering of zélf doen?
-Verzekering: momenteel heb ik een BA + rechtsbijstand. Ik overweeg een omnium voor de nieuwe auto, maar wat zijn de belangrijkste punten waar ik dan best rekening mee hou? (Mijn budget is eerder beperkt.)
-Nummerplaat: momenteel rij ik nog met een oude Belgische nummerplaat, die dus moet vervangen worden door een nieuwe Europese nummerplaat. Wat is de snelste (of beste) manier om deze aan te vragen? Via de verzekering of zélf doen?
Re: nieuwe autoverzekering & nieuwe nummerplaat
Op het tweede luik kan ik al antwoorden :
Je moet een nieuwe plaat aanvragen maar de aanvraag moet via de verzekering gaan.
Als je geluk hebt dat je op een kantoor van een bank in de buurt of bij een agent een stempel kan gaan halen, gaat het allemaal sneller.. Een bank of verzekeringsmaatschappij kan dat, dacht ik, elektronisch aanvragen voor jou.
Zonder de stempel, een bewijs dat je de auto laat verzekeren, kan je geen plaat aanvragen.
Bij een maatschappij als Touring verzekeringen al slechte ervaringen mee gehad... dat ze de aanvraag meerdere dagen laten liggen en dat er dan niets mee gebeurt.. en ondertussen kan je de baan niet op.
Als je bij die maatschappij per se terecht wil kan je beter naar hun kantoor in Antwerpen of Brussel om je stempel gaan en zelf je papieren doorsturen.
Omnium : je kan een beetje goochelen door een omnium te nemen met vrijstelling van een bepaald bedrag (eigen risico). Vroeger deed bv Ethias dat wel in verschillende trappen.
Verder zal het gewoon vergelijken worden vermoed ik.
Je moet een nieuwe plaat aanvragen maar de aanvraag moet via de verzekering gaan.
Als je geluk hebt dat je op een kantoor van een bank in de buurt of bij een agent een stempel kan gaan halen, gaat het allemaal sneller.. Een bank of verzekeringsmaatschappij kan dat, dacht ik, elektronisch aanvragen voor jou.
Zonder de stempel, een bewijs dat je de auto laat verzekeren, kan je geen plaat aanvragen.
Bij een maatschappij als Touring verzekeringen al slechte ervaringen mee gehad... dat ze de aanvraag meerdere dagen laten liggen en dat er dan niets mee gebeurt.. en ondertussen kan je de baan niet op.
Als je bij die maatschappij per se terecht wil kan je beter naar hun kantoor in Antwerpen of Brussel om je stempel gaan en zelf je papieren doorsturen.
Omnium : je kan een beetje goochelen door een omnium te nemen met vrijstelling van een bepaald bedrag (eigen risico). Vroeger deed bv Ethias dat wel in verschillende trappen.
Verder zal het gewoon vergelijken worden vermoed ik.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Je kan via de verzekering je plaat laten opsturen naar de garage waar je nieuwe wagen is gekocht. De garage zorgd ook voor de voorste plaat. De aanvraag door verzekering gebeurd online, en binnen max.2 dagen is je plaat en inschrijvingsbewijs beschikbaar bij de garage.Bij mij was het al na 1 dag.
De premie hangt meestal af van onderstaande factoren. Er kunnen kleine verschillen zijn tussen maatschappijen onderling.Nefertari schreef: ↑9 mei 2019, 11:38 In het vooruitzicht van de aankoop van een nieuwe auto, heb ik al wat opzoekingen gedaan, maar ben er nog niet helemaal uitgeraakt.
1) Globale waarde van het voortuig (cataloguswaarde = excl. BTW, opties en toebehoren inbegrepen of factuurwaarde = incl. BTW). Factuurwaarde is meestal enkel voor de nieuwe voertuigen (< 2 jaar) en is ook duurder.
2) Keuze afschrijvingsformule (afschrijving vanaf de 1ste maand is uiteraard goedkoper dan bijvoorbeeld 36 maand geen afschrijving)
3) Geografische zone van de voornaamste bestuurder (op basis van de postcode). Je woont liever niet in Antwerpen - 2000 of Brussel - 1000, laat het ons daar op houden

4) Aard van de brandstof: Diesel is duurder
5) Klasse van het merk en het voertuig: Audi, BMW, Mercedes,... zijn duurder dan een Mazda, Suzuki,... Die voertuigen worden immers vaker gestolen en zijn vaak een stuk duurder in herstel.
6) Leeftijd bestuurder: Jonge bestuurders betalen meer
7) BTW-stelsel: Bedrijfswagens betalen meer, wordt gemiddeld gezien namelijk roekelozer mee gereden.

9) Sommige maatschappijen hebben een "bonus malus systeem" van stoffelijke schade. Indien goed schadeverleden zal je dus minder betalen.
10) Statuut natuurlijk persoon of rechtspersoon van de verzekeringnemer. Voertuigen voor beroepsgebruik (rechtspersoon) betalen ook meer => doen vaak veel meer kilometers.
11) Aanwezigheid van rijhulpsystemen. Meestal krijg je een korting vanaf 2-3 rijhulpsystemen.
Ik weet dat dit niet zozeer over de inhoud van een omniumpolis gaat, maar het kan je enigszins helpen in de keuze van je wagen.
Als je budget beperkt is, kun je eigenlijk beter een occassiewagen kopen van 2-3 jaar oud. Er zijn maatschappijen zoals AG Insurance die een specifiek product hebben voor jonge tweedehandswagens. Zowel je auto als premie gaan hierdoor een stuk goedkoper zijn. Een omnium is immers sterk gecorreleerd met de waarde van je voertuig.
Dank voor de snelle reactie.
Als ik het goed begrijp, moet ik het via de verzekering aanvragen, en daarvoor het best langsgaan bij een kantoor.
Mijn huidige BA verzekering heb ik bij Ethias en ik heb daar altijd alles al schriftelijk, telefonisch, of via e-mail afgehandeld.
Tot enkele dagen geleden, wist ik niet eens dat ze daar ook kantoren hebben. Hun dichtstbijzijnde kantoor is niet in mijn directe omgeving, maar zou haalbaar zijn.
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
Als je naar het Ethias-kantoor gaat, wordt je plaat onmiddellijk aangevraagd (en je kent direct je nieuwe nummer). Zoals gezegd kan je dit rechtstreeks naar je garage laten sturen (of naar jezelf thuis). Normaliter maximum 2 werkdagen.
Misschien ook eens kijken naar een mini-omnium (zo doe ik het altijd), scheelt een hoop.
Misschien ook eens kijken naar een mini-omnium (zo doe ik het altijd), scheelt een hoop.
Bedankt: laten opsturen naar de garage zou alvast praktisch zijn voor mij.ludo schreef: ↑9 mei 2019, 12:16 Je kan via de verzekering je plaat laten opsturen naar de garage waar je nieuwe wagen is gekocht. De garage zorgd ook voor de voorste plaat. De aanvraag door verzekering gebeurd online, en binnen max.2 dagen is je plaat en inschrijvingsbewijs beschikbaar bij de garage.Bij mij was het al na 1 dag.
Dit stukje heb ik even overgeslagen maar het is toch belangrijk als je het niet zou weten :
de verkoper van een nieuwe auto geeft een roze formulier met een identificatie van je auto erop. Bij een nieuwe auto of een Dex of Cardoen verhaal helpen de verkopers ook een handje met je administratie.
Dat roze formulier is het begin van alles.
Als je een occasie koopt van een particulier (of garage) komt dat roze formulier er na een bezoek aan de technische inspectie (+ ook een Carpass).
Met dat roze formulier ga je naar de verzekering... die zetten er een stempel op.
Dan naar DIV, vaak op elektronische (dus meer zeker en sneller) wijze. In dat geval stuurt je verzekeringsagent het door..
Ethias doet het niet als hobby. Dus als je bij hen zou blijven veronderstel ik dat ze alles voor jou regelen en dat je er gewoon moet binnenstappen met de juiste papieren en misschien één faktuur voor je klantgegevens.
de verkoper van een nieuwe auto geeft een roze formulier met een identificatie van je auto erop. Bij een nieuwe auto of een Dex of Cardoen verhaal helpen de verkopers ook een handje met je administratie.
Dat roze formulier is het begin van alles.
Als je een occasie koopt van een particulier (of garage) komt dat roze formulier er na een bezoek aan de technische inspectie (+ ook een Carpass).
Met dat roze formulier ga je naar de verzekering... die zetten er een stempel op.
Dan naar DIV, vaak op elektronische (dus meer zeker en sneller) wijze. In dat geval stuurt je verzekeringsagent het door..
Ethias doet het niet als hobby. Dus als je bij hen zou blijven veronderstel ik dat ze alles voor jou regelen en dat je er gewoon moet binnenstappen met de juiste papieren en misschien één faktuur voor je klantgegevens.
Dank voor je tips.NS2SN schreef: ↑9 mei 2019, 16:06 …
Ik weet dat dit niet zozeer over de inhoud van een omniumpolis gaat, maar het kan je enigszins helpen in de keuze van je wagen.
Als je budget beperkt is, kun je eigenlijk beter een occassiewagen kopen van 2-3 jaar oud. Er zijn maatschappijen zoals AG Insurance die een specifiek product hebben voor jonge tweedehandswagens. Zowel je auto als premie gaan hierdoor een stuk goedkoper zijn. Een omnium is immers sterk gecorreleerd met de waarde van je voertuig.
De keuze voor een nieuwe wagen is reeds beslist.
Mijn huidige auto is 13 jaar oud, maar heeft weinig kms op te teller, zodat het eigenlijk zélf nog een "goede occasie" is.
De reden waarom ik hem wil vervangen door een nieuwe, is dat mijn gezinssituatie en mijn levensstijl in 13 jaar tijd veranderd is. Om praktische redenen wil ik daarom een 5-deurs, ipv mijn huidige 3-deurs. Ook nog andere redenen spelen uiteraard mee in mijn keuze.
Daar ik tot voor kort niets wist over het bestaan van Ethias kantoren vraag ik mij af, of ze mij daar zomaar gratis gaan helpen, als ik voordien altijd alles rechtstreeks afhandelde (beetje drempelvrees...!)PinkPanther1970 schreef: ↑10 mei 2019, 11:39 Als je naar het Ethias-kantoor gaat, wordt je plaat onmiddellijk aangevraagd (en je kent direct je nieuwe nummer). Zoals gezegd kan je dit rechtstreeks naar je garage laten sturen (of naar jezelf thuis). Normaliter maximum 2 werkdagen.
Mini-omnium : is dat niet uitsluitend voor natuur-elementen, aanrijding met dieren, enz?
Door het toenemende drukke en agressieve verkeer, voel ik mij de laatste tijd onzekerder in het verkeer en zou dit misschien niet voldoende zijn.
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
Als klant kan je terecht in eender welk kantoor, uiteraard gratis.Nefertari schreef: ↑10 mei 2019, 12:04 Daar ik tot voor kort niets wist over het bestaan van Ethias kantoren vraag ik mij af, of ze mij daar zomaar gratis gaan helpen, als ik voordien altijd alles rechtstreeks afhandelde (beetje drempelvrees...!)
Mini-omnium : is dat niet uitsluitend voor natuur-elementen, aanrijding met dieren, enz?
Door het toenemende drukke en agressieve verkeer, voel ik mij de laatste tijd onzekerder in het verkeer en zou dit misschien niet voldoende zijn.
Mini-omnium is diefstal, glasbreuk, vandalisme, stormschade... Eigenlijk alles van omnium, behalve eigen schade bij ongeval met schuld.
Dat eerste is iets dat ik mij inderdaad ook al afvroeg.haelewyn schreef: ↑10 mei 2019, 11:42 Dit stukje heb ik even overgeslagen maar het is toch belangrijk als je het niet zou weten :
de verkoper van een nieuwe auto geeft een roze formulier met een identificatie van je auto erop.
…
Dank voor het goede overzicht, zodat ik de volgorde ken van de verrichtingen.
Straks passeer ik bij de garagist en kan ik gerichte vragen stellen.
PS: ik veronderstel dat ik voorlopig niet anders kan dan bij Ethias blijven.
Laatst gewijzigd door Nefertari op 10 mei 2019, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
OK : het is dat laatste waar ik mij toch wel het meeste zorgen over maak.PinkPanther1970 schreef: ↑10 mei 2019, 12:06 ...
Als klant kan je terecht in eender welk kantoor, uiteraard gratis.
Mini-omnium is diefstal, glasbreuk, vandalisme, stormschade... Eigenlijk alles van omnium, behalve eigen schade bij ongeval met schuld.
Niet dat ik ooit al een ongeval in fout had (behalve tegen mijn eigen garage

En: goed om weten dat ik in eender welk kantoor terecht kan.
Ethias : ze gaan je ook gratis helpen in de kantoren als je voordien alles zelf deed, telefonisch of met de post.
Normaal gezien moet je je jaar uitdoen bij dezelfde maatschappij, maar aangezien je een nieuwe nummerplaat gaat aanvragen kan je ook wel een truc uithalen door eerst je verzekering op te zeggen en dan, zonder dat ze het weten, een volledig nieuwe verzekeringspolis te starten bij een andere maatschappij.
Vraag is wel of ze jou een bonus malus attest gaan geven halfweg je jaar / verzekerde periode. ik heb er al gezien die dat niet doen.. en de nieuwe maatschappij gaat dat vragen om jou een gunstig tarief te willen geven, bv aan BM 0.
Onzeker worden : heeft denk ik te maken met altijd dezelfde weg rijden, gewoon een pak minder getraind zijn in overal naartoe rijden, en we worden met zijn allen natuurlijk ook een jaartje ouder.
Je zou daar tegenin kunnen gaan door nieuwe bestemmingen te gaan opzoeken tijdens een weekend of bv zelfs jezelf op een drukke weekdag in het spitsverkeer rond Brussel of Antwerpen gooien. Dat is naar mijn mening de enige manier om dat proces wat te remmen.
Ik ben bv eens een periode van 3 jaar met de trein naar het werk geweest. Toen ik daarna weer met de auto ging werken was ik een beetje een sukkelaar - chauffeur geworden. Je verleert die dingen voor een stuk gauw en nog meer : je raakt de routine kwijt.
Proficiat met je nieuwe aankoop, Neefje !

Normaal gezien moet je je jaar uitdoen bij dezelfde maatschappij, maar aangezien je een nieuwe nummerplaat gaat aanvragen kan je ook wel een truc uithalen door eerst je verzekering op te zeggen en dan, zonder dat ze het weten, een volledig nieuwe verzekeringspolis te starten bij een andere maatschappij.
Vraag is wel of ze jou een bonus malus attest gaan geven halfweg je jaar / verzekerde periode. ik heb er al gezien die dat niet doen.. en de nieuwe maatschappij gaat dat vragen om jou een gunstig tarief te willen geven, bv aan BM 0.
Onzeker worden : heeft denk ik te maken met altijd dezelfde weg rijden, gewoon een pak minder getraind zijn in overal naartoe rijden, en we worden met zijn allen natuurlijk ook een jaartje ouder.
Je zou daar tegenin kunnen gaan door nieuwe bestemmingen te gaan opzoeken tijdens een weekend of bv zelfs jezelf op een drukke weekdag in het spitsverkeer rond Brussel of Antwerpen gooien. Dat is naar mijn mening de enige manier om dat proces wat te remmen.
Ik ben bv eens een periode van 3 jaar met de trein naar het werk geweest. Toen ik daarna weer met de auto ging werken was ik een beetje een sukkelaar - chauffeur geworden. Je verleert die dingen voor een stuk gauw en nog meer : je raakt de routine kwijt.
Proficiat met je nieuwe aankoop, Neefje !

J kan je BA bij de enen en je omnium bij een andere maatschappij nemen. Heb ik in 2017 ook gedaan.
Ba bij partners ( lopend kontrakt ) en mijn omnium bij touring.
Het schol hem de helft voor zelfde dekking. , bij partners 1200 euro en bij touring 600 euro enkel voor de omnium.
En bij een omnium is er geen bonus malus. enkel bij de Ba verzekering.
Ba bij partners ( lopend kontrakt ) en mijn omnium bij touring.
Het schol hem de helft voor zelfde dekking. , bij partners 1200 euro en bij touring 600 euro enkel voor de omnium.
En bij een omnium is er geen bonus malus. enkel bij de Ba verzekering.