Greenyard Foods
TIP
Re: Greenyard Foods
ok, maar hoe zit het met die kapitaalverhoging ?
Uit de dagelijkse nieuwsbrief van Bolero :
... In dat kader werd de tuinbouwpoot al verkocht (voor zo’n 120 miljoen euro), kunnen er gebouwen worden verkocht en moet er mogelijk tot 140 miljoen euro extra kapitaal gevonden worden. Dat bedrag zal afhangen van de opbrengst van de verkoop van de conservenpoot.
Staat nu aan 3,62 euro.. Ze hebben op 22 gestaan ook! Instapmoment of teveel risico wat denken jullie?
Business met lage marge en hoge schuldenlast (kapitaalverhoging in het vooruitzicht: verwatering bestaande aandeelhouders). Ik zou niet instappen persoonlijk.
Net geen 22 want 22 was mijn verkooplimiet

Laat ons zeggen dat ik er in zit voor 'the long ride' ...
Instapmoment ? Een aandeel die een paar euro noteert kan gemakkelijker 10 % stijgen dan een aandeel die in grotere eenheden noteert ... dat gevoel heb ik toch ...
Kan je verduidelijken?
Waarom zouden aandelen met een kleine waarde makkelijker stijgen?
Waarom zouden aandelen met een kleine waarde makkelijker stijgen?
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
Ik zeg dat het een "gevoel" is ...
ik zie een aandeel van bv. 1 euro gemakkelijker 10 cent stijgen -> dus naar 1,10 euro
dan bv. een aandeel van 3000 euro die ook 10 % zou moeten stijgen maar dan wel naar 3300 euro ...
dat zie je trouwens toch ook vaak bij de "grootste" stijgers of dalers van een bepaalde beursdag, dat gaat bijna altijd over aandelen met een kleine waarde ...
En daarom doen small caps het over het algemeen beter.
Heeft dat niet eerder te maken met de beperkte volumes bij small caps?
Een small capp die noteert aan 5 of 100 euro als daar een grote hoeveelheid van verhandeld werd op een kleine beurskapitalisatie. Dan gaan beiden toch evenzeer springen?
Een small capp die noteert aan 5 of 100 euro als daar een grote hoeveelheid van verhandeld werd op een kleine beurskapitalisatie. Dan gaan beiden toch evenzeer springen?
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
Ik denk dat het veeleer gevoelsmatig/psychologisch is, een onnozel voorbeeld :
prijs diesel naftepomp A : 1,45
prijs diesel naftepomp B : 1;50
prijs nieuwe auto garage A : 14500
prijs nieuwe auto garage B : 15000
voor die naftebak ga je niet speciaal omrijden, voor die auto zie ik je wel naar garage B trekken en nochtans is het verschil ook maar 3 %
je zal bij de aankoop van een aandeel met geringe waarde gemakkelijker je limiet een "paar centen" hoger of lager zetten dan bij een aandeel met grote waarde ... nogmaals, ik heb er geen wetenschappelijke studie van gemaakt maar heb toch dit aanvoelen.
prijs diesel naftepomp A : 1,45
prijs diesel naftepomp B : 1;50
prijs nieuwe auto garage A : 14500
prijs nieuwe auto garage B : 15000
voor die naftebak ga je niet speciaal omrijden, voor die auto zie ik je wel naar garage B trekken en nochtans is het verschil ook maar 3 %
je zal bij de aankoop van een aandeel met geringe waarde gemakkelijker je limiet een "paar centen" hoger of lager zetten dan bij een aandeel met grote waarde ... nogmaals, ik heb er geen wetenschappelijke studie van gemaakt maar heb toch dit aanvoelen.
Re: Greenyard Food
Ik snap wat je bedoelt.
Ik denk dat het idd eerder psychologisch is. Ik meen me een boek te herrineren waar dit werd aangehaald bij beleggerspsychologie. Als voorbeeld van denkfout, al even geleden maar als je wilt kan ik het opzoeken want is wel interessant.
De vraag was iets als volgt: u krijgt 1000 euro. Koopt u liever:
A) 1000 aandelen van bedrijf A aan 1€
B) 10 aandelen van bedrijf B aan 100 €
Blijkbaar verkiezen we daar meestal A. Eigenlijk best vreemd want we weten absoluur niets over een van deze bedrijven. Onze basis voor de keuze lijkt dus enkel gebaseeed op hoeveel stukken we ontvangen. Nogtans zijn deze even veel waard in totaal.
Ik denk dat het idd eerder psychologisch is. Ik meen me een boek te herrineren waar dit werd aangehaald bij beleggerspsychologie. Als voorbeeld van denkfout, al even geleden maar als je wilt kan ik het opzoeken want is wel interessant.
De vraag was iets als volgt: u krijgt 1000 euro. Koopt u liever:
A) 1000 aandelen van bedrijf A aan 1€
B) 10 aandelen van bedrijf B aan 100 €
Blijkbaar verkiezen we daar meestal A. Eigenlijk best vreemd want we weten absoluur niets over een van deze bedrijven. Onze basis voor de keuze lijkt dus enkel gebaseeed op hoeveel stukken we ontvangen. Nogtans zijn deze even veel waard in totaal.
Dit is een denkfout bij veel beleggers. Greenyard is momenteel ongeveer 160 miljoen euro waard. Of dit nu onderverdeeld is in 160 miljoen stukjes van 1 euro of 20 miljoen stukjes van 8 euro is irrelevant. Zelfs als zou het aandeel 5000 euro per stuk zijn, zou het bedrijf nog steeds op 160 miljoen gewaardeerd worden door de markt. Kijk maar naar aandelen die een aandelensplit of reverse aandelensplit hebben doorgevoerd. Niet vergeten dat de overgrote meerderheid van de beleggers institutionelen zijn. De particuliere beleggers stellen vrij weinig voor.geebee schreef: ↑8 mei 2019, 11:33Ik zeg dat het een "gevoel" is ...
ik zie een aandeel van bv. 1 euro gemakkelijker 10 cent stijgen -> dus naar 1,10 euro
dan bv. een aandeel van 3000 euro die ook 10 % zou moeten stijgen maar dan wel naar 3300 euro ...
dat zie je trouwens toch ook vaak bij de "grootste" stijgers of dalers van een bepaalde beursdag, dat gaat bijna altijd over aandelen met een kleine waarde ...
Jaarresultaten (tot 31/3/19)
https://www.greenyard.group/nl/dam/jcr: ... 018/19.pdf
Kop persbericht
Dan is uiteraard de huidige beurskapitalisatie van €140M een koopje.
Maar de schulden zijn nog veel te hoog... netto schuld stijgt naar €456,3M
Enterprise Value is dan circa €596M !
Wat een forward EV/EBITDA ratio impliceert van 7.
https://www.greenyard.group/nl/dam/jcr: ... 018/19.pdf
Kop persbericht
EBITDA zou voor het lopende jaar op ~€85M uitkomen en voor het daaropvolgende jaar opnieuw ~€100M.Greenyards jaarwinstgevendheid van € 64,5m aan de bovenkant van de vooruitzichten. Herstel ingezet dankzij het Transformatieplan. Belangrijke nieuwe contracten ondertekend.
Dan is uiteraard de huidige beurskapitalisatie van €140M een koopje.
Maar de schulden zijn nog veel te hoog... netto schuld stijgt naar €456,3M
Enterprise Value is dan circa €596M !
Wat een forward EV/EBITDA ratio impliceert van 7.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Insider aankopen op 18/07/2019:
- Zwaaneveld Marc: 25.000 aandelen @ 3,21 EUR = 80.250 EUR
Insider aankopen op 05/08/2019:
- Zwaaneveld Marc: 25.000 aandelen @ 2,73 EUR = 68.250 EUR
- Intal BVBA (Vanovenberghe Johan): 35.000 aandelen @ 2,70 EUR = 94.500 EUR
- Salcuni Michel: 30.000 aandelen @ 2,74 EUR = 82.200 EUR
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Die zwaaneveld heeft blijkbaar van gansewinkel ook weer 'gezond' kunnen maken?BenjaminBuffett schreef: ↑16 augustus 2019, 14:15 Insider aankopen op 18/07/2019: