Aangifte belastingen
TIP
-
annoniem
Aangifte belastingen
Hallo,
Ik heb een vraag in verband met de aangifte.
Ik heb vorig jaar dividenten gehaald uit Amerikaanse stocks (sommige die nu weer verkocht zijn) en heb er vandaag ook nog. Daarnaast heb ik ook nog een paar ETFs (Ierland).
Nu vraag ik me af...
I'm aware of the noobie question, maar ik vondt nergens een gids voor mijn specifieke vraag.
Ik heb een vraag in verband met de aangifte.
Ik heb vorig jaar dividenten gehaald uit Amerikaanse stocks (sommige die nu weer verkocht zijn) en heb er vandaag ook nog. Daarnaast heb ik ook nog een paar ETFs (Ierland).
Nu vraag ik me af...
- -Moet ik aangeven hoeveel het totaal aan dividenten is uit die US stocks?
- -Geldt hetzelfde voor EU stocks?
- -En moet dat ook voor de ETFs?
I'm aware of the noobie question, maar ik vondt nergens een gids voor mijn specifieke vraag.
Re: Aangifte belastingen
heb je op je aangifte aangekruist dat je een buitenlandse rekening hebt, en heb je aan de Nationale Bank van Belgie ook gemeld dat je een buitenlandse rekening hebt ?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- U moet aangeven hoeveel Belgische roerende voorheffing betaald werd (in Euro) op de dividenden, met een max van 192 p.p. terug betaalbaar. Meer aangeven heeft geen zin.
- Dit geldt voor alle aandelen.
- Geldt niet voor ETFs.
- Dit geldt voor alle aandelen.
- Geldt niet voor ETFs.
... en als je geen Belgische RV op de dividenden hebt betaald (omdat de aandelen of ETF op een buitenlandse rekening staan en er daar geen Belgische RV werd aangerekend) dan moet je die dividenden aangeven (op een andere code)
De Tijd van dit weekend heeft een goede bijdrage.
Ook op dit forum werd het de laatste weken meerdere malen beschreven.
De Tijd van dit weekend heeft een goede bijdrage.
Ook op dit forum werd het de laatste weken meerdere malen beschreven.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
U moet dit niet aangeven, u mag het aangeven.
Ik ben aan het twijfelen of ik de R.V. zou aangeven of niet. Mogelijk vragen ze het bewijs van de bank. Ik heb van mijn bank een bewijsstuk ontvangen maar daar staat al de R.V. op die ik betaald heb op aandelen, maar alles staat op één pagina. Dat totaal is veel te hoog, voorlopig is dat geen probleem maar wat zal er in de toekomst gebeuren als spa of groen aan de macht zou komen !
Dan zal de wet zeggen dat iedereen zijn roerende goederen moet kenbaar maken en wie dat probeert te vermijden een grote crimineel is. Art. 344 WIB is al zoiets maar dan i.v.m. het ontwijken van belastingen, wat op zich niet illegaal is maar men probeert er een illegale draai aan te geven. Men zal de banken en de brokers wel verplichten van alles door te geven en ze zullen er graag genoeg aan meewerken. Gewoon die 192 € terugvragen want die zijn teveel betaald op basis van de huidige wetgeving. Langs de andere kant, als het je gemoedsrust bezorgt en die 192 € zijn een peulschil die je daarvoor over hebt, gewoon doen. Ik heb zelf ook afgezien van een bezwaarschrift ivm teveel ingehouden bronbelasting op dividenden om te vermijden dat men mij voor die paar euro-tjes het leven zuur zou maken met allerlei vragen voor inlichtingen waar ik dan meer tijd insteek dan het waard is.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Ik ben er zelf ook nog niet helemaal aan uit, het is zeer ingewikkelde materie en zelfs de belastingdienst heeft nog niet geantwoord op mijn mail.
1. Je rekening bij DeGiro moet je aangeven bij de NBB (Nationale Bank van België)
2. Je moet aanduiden in vak 1072 dat je meerdere effectenrekening hebt (als je meer dan 1 rekening hebt uiteraard)
3. Je moet ergens in vak XIV (1075 dacht ik) aanduiden dat je een buitenlandse effectenrekening hebt (DeGiro) en je moet dan verder ook de naam en het adres vermelden.
4. Dividenden moet je dacht ik optellen en invullen in vak 1444. Maar ben daar ook nog niet aan uit. Stel dat je elk kwartaal €18 haalt uit dividend. Dan doe je 18*4 = 72. Die 72 zou je dus moeten invullen in dat vakje 1444.
Ik denk dat dit alles is.
Bij je instelling in je DeGiro-account zul je zien staan dat de Belgische taks afgehouden wordt. Dan moet je niets doen! Ik neem aan dat DeGiro alles zelf in orde brengt.
1. Je rekening bij DeGiro moet je aangeven bij de NBB (Nationale Bank van België)
2. Je moet aanduiden in vak 1072 dat je meerdere effectenrekening hebt (als je meer dan 1 rekening hebt uiteraard)
3. Je moet ergens in vak XIV (1075 dacht ik) aanduiden dat je een buitenlandse effectenrekening hebt (DeGiro) en je moet dan verder ook de naam en het adres vermelden.
4. Dividenden moet je dacht ik optellen en invullen in vak 1444. Maar ben daar ook nog niet aan uit. Stel dat je elk kwartaal €18 haalt uit dividend. Dan doe je 18*4 = 72. Die 72 zou je dus moeten invullen in dat vakje 1444.
Bij je instelling in je DeGiro-account zul je zien staan dat de Belgische taks afgehouden wordt. Dan moet je niets doen! Ik neem aan dat DeGiro alles zelf in orde brengt.
- stockzombie
- VIP member

- Contacteer:
Dit lijkt me helemaal juist.Kevva schreef: ↑19 mei 2019, 17:52 Ik ben er zelf ook nog niet helemaal aan uit, het is zeer ingewikkelde materie en zelfs de belastingdienst heeft nog niet geantwoord op mijn mail.
Kleine aanvulling: nummer 1 is éénmalig.
stockzombie schreef: ↑19 mei 2019, 18:12Dit lijkt me helemaal juist.Kevva schreef: ↑19 mei 2019, 17:52 Ik ben er zelf ook nog niet helemaal aan uit, het is zeer ingewikkelde materie en zelfs de belastingdienst heeft nog niet geantwoord op mijn mail.
Kleine aanvulling: nummer 1 is éénmalig.
Bedankt. 1 is uiteraard maar éénmalig.
Dat van beurstaks doorstorten naar de fiscus snap ik eigenlijk nog niet echt. Her en der lees je dat je binnen een bepaalde periode die beurstaks moet storten maar in je instellingen heb je een optie om dat te laten uitvoeren door DeGiro.
Ik neem aan dat je zelf niets moet doen, met uitzondering van al die dividenden van een heel jaar optellen en dan in dat vakje 1444 invullen.
Vergeet ook je Carmignac, Ethna, FVS fondsen en die zooi niet aan te geven. Je moet daarvoor de simulator op de website van de uitgever raadplegen.
Ook dat bedrag moet in 1444 ingevuld worden.
De buitenlandse dividenden waarop je nog geen RV betaald hebt maar die in aanmerking komen voor de "192€" vrijstelling hoef je niet aan te geven.
Staat hier waarschijnlijk al ergens maar herhaling is de moeder van de wetenschap.
Staat hier waarschijnlijk al ergens maar herhaling is de moeder van de wetenschap.
Ik heb eens ergens gelezen, ik kan het helaas niet meer terugvinden, dat de belastingen scripts laten lopen. Als ze foutief ingevulde bedragen tegenkomen en/of cijfers die niet kloppen, dat ze dit zelf aanpassen zonder de gebruiker hierover in te lichten.
Bij vermoeden van fraude gaan ze zelfs tot 7 jaar terug.
Maar ik had het uiteraard over het eerste, bv. afrondingsfoutje van fondsen om maar iets te zeggen. Zouden ze dat echt doen, die aanpassing of is dat zo'n beetje blufpoker en wordt dat nooit gedaan omdat ze onderbemand zijn?
Bij vermoeden van fraude gaan ze zelfs tot 7 jaar terug.
Maar ik had het uiteraard over het eerste, bv. afrondingsfoutje van fondsen om maar iets te zeggen. Zouden ze dat echt doen, die aanpassing of is dat zo'n beetje blufpoker en wordt dat nooit gedaan omdat ze onderbemand zijn?
Weet er iemand hoe ik mijn aangifte nog kan aanpassen nadat ik het vorige week via taks on web heb ingediend/neergelegd?
Ik kreeg vandaag pas een brief van Alterfin over mijn participatie die ik in 2018 had verkocht. Ik heb daar een belastingvermindering op genoten die ik aan de belastingen zou moet terugstorten. Ze hebben mij ook de codes meegegeven: 1376 of 2376(-49) waar ik het bedrag van de vermindering die ik genoot zou moeten vermelden.
Kan ik mijn aangifte nu nog aanpassen en opnieuw indienen, en hoe moet dat dan?
Ik kreeg vandaag pas een brief van Alterfin over mijn participatie die ik in 2018 had verkocht. Ik heb daar een belastingvermindering op genoten die ik aan de belastingen zou moet terugstorten. Ze hebben mij ook de codes meegegeven: 1376 of 2376(-49) waar ik het bedrag van de vermindering die ik genoot zou moeten vermelden.
Gewoon op "aangifte wijzigen " klikken.Maxwell35 schreef: ↑4 juni 2019, 22:15 Weet er iemand hoe ik mijn aangifte nog kan aanpassen nadat ik het vorige week via taks on web heb ingediend/neergelegd?
Je kan dit maar éénmaal doen,en uiterlijk tot 11 juli 2019
Na wijzigen ALLE ingevulde bedragen nog even checken want deze kunnen ook wijzigen of verdwijnen. Heb dit in het verleden ook meegemaakt en hier onlangs op het forum ook gelezen!ludo schreef: ↑4 juni 2019, 22:34Gewoon op "aangifte wijzigen " klikken.Maxwell35 schreef: ↑4 juni 2019, 22:15 Weet er iemand hoe ik mijn aangifte nog kan aanpassen nadat ik het vorige week via taks on web heb ingediend/neergelegd?
Je kan dit maar éénmaal doen,en uiterlijk tot 11 juli 2019