Vanguard index
TIP
Vanguard index
Wat is jullie mening over de Vanguard Index? Zinvol om hier een stuk van je spaargeld in te steken?
Zo ja, hoeveel % van je totaal portfolio en welke indexen? Zijn er betere indexen als Belg?
Wat ik vooral zoek: een index met een mooie groei maar ook een mooi dividend.
Zo ja, hoeveel % van je totaal portfolio en welke indexen? Zijn er betere indexen als Belg?
Re: Vanguard index
Wat ik denk over "de Vanguard index"?
Vanguard is een uitgever is van producten, net zoals blackrock dat is. Ze hebben in elk geval etf's en gewone mutual funds, misschien nog meer. Ze zullen wellicht hun eigen producten hebben voor de bekende indexen zoals een CAC40, FTSE100, S&P 500..
Als je bedoeld: wat denken jullie van etf's ... zo zijn er al wel wat topics..
Vanguard is een uitgever is van producten, net zoals blackrock dat is. Ze hebben in elk geval etf's en gewone mutual funds, misschien nog meer. Ze zullen wellicht hun eigen producten hebben voor de bekende indexen zoals een CAC40, FTSE100, S&P 500..
Als je bedoeld: wat denken jullie van etf's ... zo zijn er al wel wat topics..
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Een index met een mooie groei? Als het mooi groeit is het geen index want indexen zijn een weergave van de markt met zijn ups en downs.
In ieder geval een positieve groei, hopenlijk!
Kan je deze indexen gewoon kopen via een broker zoals Bolero? Of zijn er andere manieren?
Vanguard is een uitgever van ETF’s die inderdaad onder andere indexen tracken.
Die ETF’s zijn inderdaad te koop bij brokers zoals lynx, degiro, etc (bolero gebruik ik zelf niet).
Aan je vraagstelling te zien ben je net begonnen met je hierin te verdiepen. Ik zou zeker aanraden om nog heeel veel te lezen de komende dagen en weken, zodat je een goed begrip hebt waaraan je begint. Er zijn vele soorten ETF’s (waarbinnen één soort de indextracker is). Van die indextrackers zijn dan ook weer honderden mogelijkheden te vinden zoals de eurostoxx 50 (50 grootste Europese bedrijven), indexen gericht op de 1600 grootste bedrijven wereldwijd, kleinere bedrijven in Europa of binnen de Europese muntunie, Japanse bedrijven, etc.
Er zijn hier een aantal interessante bestaande topics rond ETF’s, steek daar zeker je licht al eens op.
Die ETF’s zijn inderdaad te koop bij brokers zoals lynx, degiro, etc (bolero gebruik ik zelf niet).
Aan je vraagstelling te zien ben je net begonnen met je hierin te verdiepen. Ik zou zeker aanraden om nog heeel veel te lezen de komende dagen en weken, zodat je een goed begrip hebt waaraan je begint. Er zijn vele soorten ETF’s (waarbinnen één soort de indextracker is). Van die indextrackers zijn dan ook weer honderden mogelijkheden te vinden zoals de eurostoxx 50 (50 grootste Europese bedrijven), indexen gericht op de 1600 grootste bedrijven wereldwijd, kleinere bedrijven in Europa of binnen de Europese muntunie, Japanse bedrijven, etc.
Er zijn hier een aantal interessante bestaande topics rond ETF’s, steek daar zeker je licht al eens op.
Ik wil ook alleen maar groei en een mooi dividend, sign me up scottyFontayne schreef: ↑13 februari 2018, 19:57 Wat is jullie mening over de Vanguard Index? Zinvol om hier een stuk van je spaargeld in te steken?

Kijk ook eens naar de ishares index.
Even ter info... iShares is beschikbaar via oa Binck Bank, maar NIET via MeDirect.
EDIT: vergeet bovenstaande... Wel beschikbaar bij MeDirect
EDIT: vergeet bovenstaande... Wel beschikbaar bij MeDirect
Laatst gewijzigd door piripi op 14 februari 2018, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Zoals je uit de antwoorden reeds geleerd hebt is er niet zoiets als de Vanguard index.Fontayne schreef: ↑13 februari 2018, 19:57 Wat is jullie mening over de Vanguard Index? Zinvol om hier een stuk van je spaargeld in te steken?
Voor je beslist hoe te beleggen: indexfondsen kopen, niet-indexfondsen kopen, zelf individuele effecten kopen, je bank voor jou de beleggingen laten doen (bvb keyprivate)
- wat is het doel van je beleggingen? Wat is je horizon?
- hoe actief wens je hiermee bezig te zijn?
- hoeveel risico wens je te nemen? Als je naar een hogere opbrengst wenst te mikken is er ook een hoger risico dat je gaat verliezen. Het is belangrijk dat je in je portefeuille een voor jou goed combinatie maakt van laag risico-laag rendement beleggingen samen met andere hoger risico-hoger rendement beleggingen.
Indexfondsen volgen een index. Er zijn ontelbare indexen: Amerikaanse aandelen, EUROpese korte term obligaties, zilver, ....
Een index volgt het totaal, of ook het gemiddelde, van de markt die het volgt. Beleggen in een indexfonds is passief beleggen in die markt. Sommige markten zijn volatieler, hebben meer risico en hopelijk ook hoger rendement.
Het tegengestelde is actief beleggen: hier ga je ervan uit dat jijzelf of een (fonds)beheerder kan raden wat er beter zal doen dan het gemiddelde. Soms zullen je beleggingen het inderdaad beter doen, andere keren slechter dan het gemiddelde. Gemiddeld zullen je beleggingen gemiddeld doen.
Dit alles voor kosten.
Met passief beleggen via een indexfonds zal je gemiddeld doen aan een lage kost (bvb 0.25% beheerskosten per jaar).
Als je via beheerders werkt zal je daar een kost voor betalen (1.0% - 2,5% per jaar, eventueel ook instapkosten van een paar percent) gemiddeld zullen zij even goed doen dan de index, voor kosten. Als je de kosten meetelt slagen er maar weinig actieve beheerders om consequent hun index te verslagen. En het is heel moeilijk om te weten wie in de volgende periode de index zal verslagen.
Even terugkomen op Vanguard indexfondsen.
- als Europeaan is het best om fondsen te kopen die in Europa geregistreerd zijn. Er zijn verschillende uitdagingen met bvb us-domiciles fondsen, en nu zelfs meer met de mifid2 regelgeving. Fondsen die in Ierland gedomicilieerd zijn hebben verschillende voordelen ook ivm belastingen etc.
- als Belg ga je best voor fondsen die geen dividenden uitbetalen maar die zelf met de ontvangen dividenden extra aandelen kopen. Zo vermijd je de 30% roerende voorheffing.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Bedankt B7H4long en de anderen, dat is allemaal zeer nuttige info.
Ik ben dan inderdaad nu ook aan het kijken naar de iShares S&P 500 CORE die de winsten herbelegd. Deze dus:
https://www.ishares.com/nl/particuliere ... f-acc-fund
Qua kosten lijkt mij deze zeer goed te zitten (TER is 0,07%). Het enige wat ik raar vind is dat bij de geregistreerde landen België lijkt te missen. Als ik bij Bolero op de ISIN zoek (IE00B5BMR087) vind ik hem echter wel. Maar wat is hiervoor de reden / impact?
Ik ben dan inderdaad nu ook aan het kijken naar de iShares S&P 500 CORE die de winsten herbelegd. Deze dus:
https://www.ishares.com/nl/particuliere ... f-acc-fund
Qua kosten lijkt mij deze zeer goed te zitten (TER is 0,07%). Het enige wat ik raar vind is dat bij de geregistreerde landen België lijkt te missen. Als ik bij Bolero op de ISIN zoek (IE00B5BMR087) vind ik hem echter wel. Maar wat is hiervoor de reden / impact?
Welke vanguard ( of andere) index trackers zijn er die je als Belg (bv via interactive brokers) kan kopen die geen dividenden uitkeren?
Ben dus op zoek naar wereld index tracker type vanguard die gewoon kapitaliseert ( geen 30%roerende voorheffing)
Ben dus op zoek naar wereld index tracker type vanguard die gewoon kapitaliseert ( geen 30%roerende voorheffing)
Bij mijn weten heeft Vanguard geen kapitaliserende wereld index tracker.
iShares heeft er wel 1: IWDA (large en mid cap in ontwikkelde markten).
Als je ook small cap en emerging markets in je portefeuille wil, moet je ook IUSN en EMIM toevoegen.
Het meest gebruikte indexfonds voor wereldwijde aandelen is het Vanguard Global Stock Index Fund.
Het is te kopen bij vele banken en brokers.
Hier zijn vele varianten van, waaronder die in Euro genoteerd zijn, zoals deze:
http://www.morningstar.nl/nl/funds/snap ... F0GBR04SKK
Vanguard Global Stock Index Fund Investor EUR Accumulation.
Dit indexfonds heeft de laatste jaren een mooi rendement gemaakt; beter dan vrijwel alle actieve fondsen die in wereldwijde aandelen beleggen.
YTD: 4,6%
1 jaar: 5,3%
3 jaar: 5,8%
Alle cijfers: http://www.morningstar.nl/nl/funds/snap ... 4SKK&tab=1
Meer informatie over dit fonds en nog wat andere indexfondsen, ETF's en indexen: https://www.vanwent.nl/Info/TopFondsen.html
Het is te kopen bij vele banken en brokers.
Hier zijn vele varianten van, waaronder die in Euro genoteerd zijn, zoals deze:
http://www.morningstar.nl/nl/funds/snap ... F0GBR04SKK
Vanguard Global Stock Index Fund Investor EUR Accumulation.
Dit indexfonds heeft de laatste jaren een mooi rendement gemaakt; beter dan vrijwel alle actieve fondsen die in wereldwijde aandelen beleggen.
YTD: 4,6%
1 jaar: 5,3%
3 jaar: 5,8%
Alle cijfers: http://www.morningstar.nl/nl/funds/snap ... 4SKK&tab=1
Meer informatie over dit fonds en nog wat andere indexfondsen, ETF's en indexen: https://www.vanwent.nl/Info/TopFondsen.html
Denk niet dat je dit fonds op een beurs kan aankopen, enkel rechtstreeks bij VG. in het buitenland, als je er een account kunt aanmaken - > zelf alle rapportge ivm belastingen in BElgie.
Minimum belegging 100.000 USD of EUR
JKP 0,30% - IWDA is 0.20% - als je de grafieken op elkaar legt zie je dat de goedkoopste iets beter rendement haalt.
Minimum belegging 100.000 USD of EUR
JKP 0,30% - IWDA is 0.20% - als je de grafieken op elkaar legt zie je dat de goedkoopste iets beter rendement haalt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Hallo,
Ik heb me overlaatst een account aangemaakt op lynx. Ben daarmee wat aan het beleggen, maar zou graag beginnen beleggen in index fondsen zoals de nasdaq, s&p 500, us stock index, bond indexen, etc.. Nu heb ik gelezen dat dit via de vanguard index moet. Maar die is naar mijn weten enkel mogelijk in de u.s.a. of ben ik mis? Wat zijn de mogelijkheden om in index fondsen te investeren of is dit enkel mogelijk om via een ETF te doen? Wat zijn de voor en nadelen van een ETF?
Bij voorbaat dank!
Ik heb me overlaatst een account aangemaakt op lynx. Ben daarmee wat aan het beleggen, maar zou graag beginnen beleggen in index fondsen zoals de nasdaq, s&p 500, us stock index, bond indexen, etc.. Nu heb ik gelezen dat dit via de vanguard index moet. Maar die is naar mijn weten enkel mogelijk in de u.s.a. of ben ik mis? Wat zijn de mogelijkheden om in index fondsen te investeren of is dit enkel mogelijk om via een ETF te doen? Wat zijn de voor en nadelen van een ETF?
Bij voorbaat dank!
Het is belangrijk dat je een plan maakt voor je beleggingen en je dat dan volgt. Met "Ben daarmee wat aan het beleggen" heb je veel kans om het niet zo goed te doen. Het selecteren van de fondsen is de laatste stap in het plan. De eerste beslissing is de opbouw van je portefeuille te beginnen met de verhouding aandelen tov het percentage stabiele beleggingen.
Binnen de aandelen moet je dan keuzes maken; je lijkt je te focussen op de US; waarom laat je de andere helft van de aandelenmarkten links liggen?
In Europe zijn de meeste indexfondsen ETF's . Vanguard heeft ook Europese ETF indexfondsen; maar die zijn niet optimaal voor Belgen. Ishares, spdr en andere hebben wel kapitaliserende aandelenfondsen waar je geen roerende voorheffing hoeft op te betalen?
Binnen de aandelen moet je dan keuzes maken; je lijkt je te focussen op de US; waarom laat je de andere helft van de aandelenmarkten links liggen?
In Europe zijn de meeste indexfondsen ETF's . Vanguard heeft ook Europese ETF indexfondsen; maar die zijn niet optimaal voor Belgen. Ishares, spdr en andere hebben wel kapitaliserende aandelenfondsen waar je geen roerende voorheffing hoeft op te betalen?