Opgelicht door phishing.
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Opgelicht door phishing.
Waarom ga je niet naar het kantoor waar je de rekening houdt? Elke zichzelf respecterende bank (en daar hoort ing m.i. als grootbank ook bij) zal je hierbij moeten helpen, ofwel in kantoor ofwel telefonisch (voor ing via 02/464.60.01). Wat je kan doen (voor jezelf) is een brief opmaken en dit tegen ontvangstbewijs gaan afgeven op het kantoor, dan heb je minstens een schriftelijk spoor (ingeval er achteraf discussie zou blijken).Lies1978 schreef: ↑20 mei 2019, 10:58 We hebben afgelopen donderdag al een klacht ingediend bij ING, maar zij hebben 8 werkdagen de tijd om te reageren. Met ombudsfin heb ik ook al contact opgenomen, maar zij kunnen pas iets betekenen als ING na 1 maand niet heeft gereageerd op de klacht die ik heb ingediend. Dus de moraal van het verhaal is dat ik gewoon geduldig moet afwachten. Mijn geld gaan ze sowieso niet kunnen recupereren bij de daders, want dat lijkt mij onmogelijk, maar heeft ING geen verzekering of een fonds waarmee ze gedupeerden uitbetalen? Is misschien een domme vraag, maar aangezien ING mij niet te woord wil staan, weet ik niet waar ik met mijn vragen terecht kan.
Oftewel de media contacteren, zo wordt er misschien ook druk uitgeoefend? Want ik weet geen enkele andere manier om ING te bereiken. Maar ik wacht nog een paar dagen af sowieso.
En elke bank is hiervoor verzekerd, dus wat het geld betreft, zou ik me niet nodeloos zorgen maken (maar toegegeven: een mens is maar gerust als het terug op de rekening staat).
Op het kantoor van ING kunnen ze niets voor mij doen, zij hebben alle informatie verzamelt en doorgestuurd naar de dienst fraude. Zij beweren dat ze evenveel weten als mij, en dat ik gewoon geduldig moet afwachten.
En dat is net het moeilijke, maar we zullen deze week maar weer eens afwachten.
Zie mijn vorige post;men is daar mee bezig; het kantoor zelf krijgt ook geen info; men gaat U niet iedere keer informeren wanneer iets ondernomen wordt.Lies1978 schreef: ↑21 mei 2019, 13:44 Op het kantoor van ING kunnen ze niets voor mij doen, zij hebben alle informatie verzamelt en doorgestuurd naar de dienst fraude. Zij beweren dat ze evenveel weten als mij, en dat ik gewoon geduldig moet afwachten.
"Geduld is een mooie deugd"; maar toen ik het voorhad, vond ik het ook heel moeilijk om geen info te krijgen.
Even ter info, gisteren heeft ING het geld teruggestort op mijn rekening, er zijn wel 50 € dossierkosten van afgetrokken, maar dat is maar een peulschil t.o.v. 10.000 €...Dus eind goed, al goed.
Chanceke, niet? Want ING hoeft jou toch niet te vergoeden wanneer jij je laat vangen door fishing?
Op 3 weken tijd ( 14/5 -- 3/6 ) je geld (9.950 euro) terug. Prima geregeld zou ik zeggen. Dikke pluim voor ING.
Laatst gewijzigd door ludo op 4 juni 2019, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
prima nieuws ... en met een beetje onderhandelen bij je kantoor zullen ze de 50 euro ook kunnen laten vallen, lijkt me (beetje klantvriendelijkheid).
En wat is de moraal van het verhaal?
Klik NOOIT meer op verdachte emails/linken.
Klik NOOIT meer op verdachte emails/linken.
Oplichters zijn zo gewiekst dat je omzeggens de valse moeilijk nog kan onderscheiden van de echte.
Zelfs het slotje en HTTP// biedt geen enkel zekerheid meer volgens een uitzending die ik onlangs gezien heb.
Ik zeg nooit nooit, maar de eerste moet nog komen.
Inderdaad, soms wordt je bedrogen waar je bij staat met je ogen open door mensen die het zo goed kunnen uitleggen,en je vertrouwen kunnen winnen,dat je achteraf zegt,"hoe heb ik daar in godsnaam kunnen intrappen " Er is maar één zekerheid in het leven, en dat is dat je ooit zal sterven,al het overige is geluk hebben.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Simpel, de bank is verplicht dit zo te behandelen. Ze hebben zelfs gewoon het wettelijk minimum gedaan (nl toch €50 aangerekend)
https://www.test-aankoop.be/geld/betale ... n-misbruik
Wel een belangrijk aspect, bovenstaande is consumentenbescherming! Bedrijven (hier vallen ook zelfstandigen onder) genieten deze bescherming niet, maar zal het eerder een geste zijn van de bank als ze terugbetalen. Het niet terugbetalen is immers slechte PR (dit aanziet een bank dan als een kost van online bankieren).
Bij een kredietkaart is dat immers ook. Zeer veel van de schadeclaims zal de kredietkaart maatschappij gewoon terugbetalen om hun gevoel van veiligheid en vertrouwen niet te schaden.
Zie dit topic, de gebruiker is content. Zijn geld heeft hij terug en mensen die het lezen reageren enthousiast met de woorden: "Fantastische afgehandeld door ING".
https://www.test-aankoop.be/geld/betale ... n-misbruik
Het is moeilijk voor een bank om je te kunnen beschuldigen van zware nalatigheid, zeker bij phishing gevallen. Phishing is immers "in" en dagelijks zullen er veel mensen in de val worden gelokt.Zolang je het verlies niet hebt gemeld, is al wat de oplichter van je rekening kan halen, te jouwen laste. Met een maximum van € 50 evenwel (nieuw bedrag sinds 9/8/2018; vroeger € 150). De wet bepaalt immers dat zolang de bank je geen zware nalatigheid kan verwijten, ze je slechts € 50 mag aanrekenen van de som die frauduleus van je rekening kon worden gehaald vóór je vroeg om de kaart te blokkeren. Zodra je de blokkering hebt aangevraagd, ben je niet langer aansprakelijk en moet de bank je al het geld dat de oplichter kon afhalen, terugbetalen.
Wel een belangrijk aspect, bovenstaande is consumentenbescherming! Bedrijven (hier vallen ook zelfstandigen onder) genieten deze bescherming niet, maar zal het eerder een geste zijn van de bank als ze terugbetalen. Het niet terugbetalen is immers slechte PR (dit aanziet een bank dan als een kost van online bankieren).
Bij een kredietkaart is dat immers ook. Zeer veel van de schadeclaims zal de kredietkaart maatschappij gewoon terugbetalen om hun gevoel van veiligheid en vertrouwen niet te schaden.
Zie dit topic, de gebruiker is content. Zijn geld heeft hij terug en mensen die het lezen reageren enthousiast met de woorden: "Fantastische afgehandeld door ING".
Dit geeft mij weer hoop. Ik heb precies hetzelfde aan de hand, gelukkig met een wat lager bedrag. Fraude is gepleegd op 24/5, onmiddellijk kaarten geblokkeerd, pv laten opmaken en contact gehad met plaatselijk bankkantoor. Zij stelden een dossier op en zouden het naar de Dienst Fraude sturen. Nog dezelfde dag kreeg ik bericht dat ik toch zelf telefonisch klacht moest indienen. Maar ik geraak er niet binnen. Telkens doe ik mijn verhaal, probeert men mij door te verbinden naar deze dienst maar daar is het te druk. Telkens wordt gezegd dat ik teruggebeld word.
Tot op heden nog niks. Wel heeft mijn plaatselijk kantoor een interne klacht opgemaakt omdat dit niet behandeld wordt.
Ik weet ook niet goed wat ik moet doen, blijven bellen en daardoor misschien net niet geholpen worden. Of afwachten en hopen dat het in orde komt zoals bij Lies.