Geïntegreerde woonbonus
TIP
Geïntegreerde woonbonus
Enkele maanden geleden hebben we een nieuwe lening afgesloten met betrekking tot de aankoop van een nieuwe woning (enige vaste woning).
Nu zouden wij (als getrouwd koppel) de naakte eigendom van een appartement verkrijgen doordat onze schoonouders dit aankopen.
Nu heb ik me wat in deze materie verdiept, maar ook grandioos in verloren laten lopen. Wat hulp zou daarom welkom zijn.
Nu zouden wij (als getrouwd koppel) de naakte eigendom van een appartement verkrijgen doordat onze schoonouders dit aankopen.
Nu heb ik me wat in deze materie verdiept, maar ook grandioos in verloren laten lopen. Wat hulp zou daarom welkom zijn.
- Indien we de naakte eigendom dit jaar zouden aanvaarden, maken we sowieso geen aanspraak meer op de verhoging van 760 euro voor geïntegreerde Woonbonus. Geldt dit enkel voor het jaar waarin we de naakte eigendom zouden aanvaarden of geldt dit voor de komende 10 jaren?
- Bij de aankoop van onze nieuwe woning, waarvan de akte zal verleden worden eind juni, betalen we 7% registratierechten. Aangezien dit een naakte eigendom is dat voortkomt uit aankoop, worden deze registratierechten verhoogt tot 10%
-
JanPeeterss
- Jr. Member

- Contacteer:
Re: Geïntegreerde woonbonus
Als je schoonouders het appartement kopen, waarom gaan jullie dan nog een lening aan?
of kopen zij het geheel aan en dan kopen jullie de naakte eigendom van hen over?
Onduidelijke situatie...
* Niet 100% zeker, maar de woonbonus kan je enkel verkrijgen in geval van EIGEN woning. kan je wel spreken van een eigen woning als je niet het vruchtgebruik hebt? volgens mij niet.
* Ik denk dat je inderdaad 10% registratierechten zal betalen.
of kopen zij het geheel aan en dan kopen jullie de naakte eigendom van hen over?
Onduidelijke situatie...
* Niet 100% zeker, maar de woonbonus kan je enkel verkrijgen in geval van EIGEN woning. kan je wel spreken van een eigen woning als je niet het vruchtgebruik hebt? volgens mij niet.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik had begrepen dat het over twee woningen gaat: eigen woning (met lening) en dan naakte eigendom van appartement via schoonouders.JanPeeterss schreef: ↑6 juni 2019, 16:40 Als je schoonouders het appartement kopen, waarom gaan jullie dan nog een lening aan?
Onduidelijke situatie...
Ik ben ook niet 100% zeker, maar eens je (op 31 december) eigenaar was van meer dan een woning, dan ben je de verhoging voor de enige woning permanent kwijt, zelfs al wordt de tweede woning bvb een jaar later later verkocht.
Er lijkt wel een uitzondering te zijn voor naakte eigendom, maar ik heb het maar heel snel overlopen in de veelgestelde vragen:
https://www.vlaanderen.be/geintegreerde-woonbonus
(Misschien een onderscheid ook tussen tweede woningen in het jaar van het afsluiten van de lening en in de daaropvolgende jaren?)
@JanPeeterss, nee dit staat allemaal los van elkaar. Wij hebben een woning aangekocht en hebben hier een woningkrediet voor aangegaan. Het appartement waarvan we de naakte eigendom verkrijgen, wordt volledig gefinancierd door schoonouders.JanPeeterss schreef: ↑6 juni 2019, 16:40 Als je schoonouders het appartement kopen, waarom gaan jullie dan nog een lening aan?
Onduidelijke situatie...
@Lietchi, dat is ook wat ik ervan had begrepen. Als je de naakte eigendom verkrijgt in het jaar nadat je een woningkrediet hebt afgesloten, komt de woningbonus niet in gevaar. Maar over zo een zaken ben ik liever zeker.lietchi schreef: ↑6 juni 2019, 17:04Ik had begrepen dat het over twee woningen gaat: eigen woning (met lening) en dan naakte eigendom van appartement via schoonouders.JanPeeterss schreef: ↑6 juni 2019, 16:40 Als je schoonouders het appartement kopen, waarom gaan jullie dan nog een lening aan?
Onduidelijke situatie...
Ik ben ook niet 100% zeker, maar eens je (op 31 december) eigenaar was van meer dan een woning, dan ben je de verhoging voor de enige woning permanent kwijt, zelfs al wordt de tweede woning bvb een jaar later later verkocht.
Er lijkt wel een uitzondering te zijn voor naakte eigendom, maar ik heb het maar heel snel overlopen in de veelgestelde vragen:
https://www.vlaanderen.be/geintegreerde-woonbonus
(Misschien een onderscheid ook tussen tweede woningen in het jaar van het afsluiten van de lening en in de daaropvolgende jaren?)