Verkoop huis na overlijden eigenaar
TIP
-
Maneblusser
- Full Member

- Contacteer:
Verkoop huis na overlijden eigenaar
Een alleenstaande heeft een huis van 300.000 gekocht en gaat een lening aan van 200.000 euro. De man heeft geen vrouw of kinderen en heeft daarom geen schuldsaldoverzekering afgesloten.
Vijf jaar later overlijdt de man plots. Zijn ouders zijn nog in leven. Wat zijn de opties wat betreft het huis?
Ik veronderstel dat de ouders het huis erven en de lening verder moeten betalen? Moeten zij dan ook successierechten betalen? En kunnen ze het huis ook meteen verkopen, de lening aflossen en in het beste geval nog wat winst opstrijken?
Of gaat de bank het huis sowieso verkopen? En wat gebeurt er dan met de winst? Gaat die naar de bank of naar de erfgenamen?
Vijf jaar later overlijdt de man plots. Zijn ouders zijn nog in leven. Wat zijn de opties wat betreft het huis?
Ik veronderstel dat de ouders het huis erven en de lening verder moeten betalen? Moeten zij dan ook successierechten betalen? En kunnen ze het huis ook meteen verkopen, de lening aflossen en in het beste geval nog wat winst opstrijken?
Of gaat de bank het huis sowieso verkopen? En wat gebeurt er dan met de winst? Gaat die naar de bank of naar de erfgenamen?
Re: Verkoop huis na overlijden eigenaar
De wettige erfgenamen ( zijn ouders ) kunnen aan de notaris vragen om eerst een " boedelbeschrijving " op te maken voor ze definitief beslissen of ze de erfenis aanvaarden of weigeren.
De notaris doet daar dan eerst een grondig onderzoek naar.
Is er actief kunnen ze aanvaarden, is er schuld kunnen ze de erfenis weigeren.
https://www.notaris.be/nieuws-pers/deta ... r-risico-s
De notaris doet daar dan eerst een grondig onderzoek naar.
Is er actief kunnen ze aanvaarden, is er schuld kunnen ze de erfenis weigeren.
https://www.notaris.be/nieuws-pers/deta ... r-risico-s
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
anonymous
De ouders erven inderdaad de woning.Maneblusser schreef: ↑7 juni 2019, 00:53 Een alleenstaande heeft een huis van 300.000 gekocht en gaat een lening aan van 200.000 euro. De man heeft geen vrouw of kinderen en heeft daarom geen schuldsaldoverzekering afgesloten.
Wat zeker is, is dat de bank het huis niet zomaar kan (laten) verkopen. En al zeker niet de eventuele winst voor zich houden!
De lening stopt ook, daar het een contract is op naam van de persoon die overleden is.
De erfgenamen moeten het openstaande leningbedrag ophoesten. Hoe ze dat kunnen doen?
* Cash op tafel leggen
* Nieuwe lening aangaan op hun naam
* Woning verkopen en daarmee het openstaande bedrag financieren.
De erfgenamen erven het huis. Ze moeten er dus inderdaad successierechten op betalen. Hoe dat berekend wordt, kan je best bij een notaris checken.
Ik vermoed dat je erfenisrechten zal moeten betalen op (waarde vd woning MIN openstaand saldo).
ze hebben keuze om erfenis te aanvaarden of niet.
Indien wel successie op waarde woning- alle schulden van zoon.
Maar de bank gaat wel een regeling gaan treffen. Ze gaan imo nooit aanvaarden dat ouders lening gewoon verder afbetalen. Deze zullen. Ze in 1x moeten afbetalen. Bank zal niet puchen omdat ze nog een hypotheek hebben, maar nog 20jaar betalen dat gaan ze nooit willen denk ik.
Indien wel successie op waarde woning- alle schulden van zoon.
Maar de bank gaat wel een regeling gaan treffen. Ze gaan imo nooit aanvaarden dat ouders lening gewoon verder afbetalen. Deze zullen. Ze in 1x moeten afbetalen. Bank zal niet puchen omdat ze nog een hypotheek hebben, maar nog 20jaar betalen dat gaan ze nooit willen denk ik.