Lening mogelijk?
TIP
Lening mogelijk?
Beste spaargids members,
De situatie is als volgt, momenteel woon ik samen met mijn vriendin in een huur app (750 euro huur p/m).
Ikzelf heb vast werk en verdien 1700 euro netto per maand + extra legale voordelen (auto, tankkaart, gsm,...)
Alsook heb ik een flexijob in het weekend dat elke maand 350 euro netto inkomen oplevert (kijken ze hier naar in de bank?)
Wij hebben samen een eigen vermogen van 115.000 euro aan spaargeld, hiervan zouden we graag max 85.000 euro uitgeven als eigen inbreng. De rest gebruiken we als buffer.
Het adertje is momenteel dat mijn vriendin werkloos is en ook geen uitkering heeft.
Het was niet de bedoeling om meteen te kopen en nog een paar jaar te huren maar er is nu een mooie opportuniteit ons pat gekruist dat we zeker willen bekijken.
Het huist dat we willen kopen heeft een prijs van 280.000 euro met extra kosten kom ik op 315.000 euro.
We zouden dus 240.000 euro bij de bank moeten lenen (op 25 jaar?).
Schatten jullie een lening mogelijk met onze huidige situatie? Is het de moeite dat we bij de bank gaan horen of?
Momenteel redden we het ook op 1 inkomen en hebben we (denk ik) bijna alle vaste kosten die je hebt aan een huis? Kwa meubilair hebben we ook alles al. Alsook in de moeilijkere tijden hebben we onze ouders die graag bijspringen.
Over het huis, het bedraagt een huis dat volledig conform is en recent volledig verbouwd dus ik schat niet meteen kosten in de nabije toekomst (eerste paar jaar?). Verkoop onder 7% registratiekosten.
Alvast bedankt om de moeite te doen om dit te lezen.
Ik ben benieuwd naar jullie mening.
De situatie is als volgt, momenteel woon ik samen met mijn vriendin in een huur app (750 euro huur p/m).
Ikzelf heb vast werk en verdien 1700 euro netto per maand + extra legale voordelen (auto, tankkaart, gsm,...)
Alsook heb ik een flexijob in het weekend dat elke maand 350 euro netto inkomen oplevert (kijken ze hier naar in de bank?)
Wij hebben samen een eigen vermogen van 115.000 euro aan spaargeld, hiervan zouden we graag max 85.000 euro uitgeven als eigen inbreng. De rest gebruiken we als buffer.
Het adertje is momenteel dat mijn vriendin werkloos is en ook geen uitkering heeft.
Het was niet de bedoeling om meteen te kopen en nog een paar jaar te huren maar er is nu een mooie opportuniteit ons pat gekruist dat we zeker willen bekijken.
Het huist dat we willen kopen heeft een prijs van 280.000 euro met extra kosten kom ik op 315.000 euro.
Schatten jullie een lening mogelijk met onze huidige situatie? Is het de moeite dat we bij de bank gaan horen of?
Momenteel redden we het ook op 1 inkomen en hebben we (denk ik) bijna alle vaste kosten die je hebt aan een huis? Kwa meubilair hebben we ook alles al. Alsook in de moeilijkere tijden hebben we onze ouders die graag bijspringen.
Over het huis, het bedraagt een huis dat volledig conform is en recent volledig verbouwd dus ik schat niet meteen kosten in de nabije toekomst (eerste paar jaar?). Verkoop onder 7% registratiekosten.
Alvast bedankt om de moeite te doen om dit te lezen.
Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Re: Lening mogelijk?
Als jouw vriendin in de nabije toekomst zal beginnen werken, lijkt me dat niet onhaalbaar.
Ga eens luisteren bij uw thuisbank? Eens luisteren kost niets, buiten tijd.
Ga eens luisteren bij uw thuisbank? Eens luisteren kost niets, buiten tijd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Lening mogelijk?
Een kleine simulatie hier op Spaargids (zie lenen) toont dat een vaste rentevoet op 25 jaar voor 240.000 een bedrag van meer dan 950€ per maand oplevert. Dat is bijna de helft van het netto inkomen. Banken gaan niet erg happig zijn. In de regel gaan ze tot 1/3. Voor hoge inkomens gaan ze wel hoger maar met 1 inkomen rond de 2000 gaat het niet zo gemakkelijk zijn, zeker nu de Nationale Bank opnieuw heeft gewaarschuwd dat de banken te gemakkelijk kredieten toestaan. De NBB kan de banken verplichten extra kapitaal aan te leggen, wat zeer duur is. Banken kunnen de opmerkingen van de NBB dus niet zomaar negeren.Kurtb schreef: ↑23 juni 2019, 20:42 Beste spaargids members,
Jullie gaan dus voor een tweede inkomen moeten zorgen of financiele steun van anderen om de 240000 naar beneden te krijgen. Of iemand anders mee borg te laten staan.