Interessant om bij te lenen?
TIP
Interessant om bij te lenen?
Wij verbouwen ons huis (serieuze verbouwing van 180.000 euro) maar komen eigenlijk 42.000 euro te kort. Enfin, 'te kort' is eigenlijk kort door de bocht.
We hebben het wel maar dan staan we letterlijk op €0. We zijn naar de bank geweest en kunnen een lening krijg aan 1,95% met een maandelijkse afbetaling dat nog wel te doen is.
Wat zouden jullie kiezen:
1) Bedrag lenen aan 1,95% en een financiële buffer behouden op de spaarrekening
2) Betalen met eigen middelen en geen extra lening aangaan.
2 is ongetwijfeld het goedkoopste!
We hebben het wel maar dan staan we letterlijk op €0. We zijn naar de bank geweest en kunnen een lening krijg aan 1,95% met een maandelijkse afbetaling dat nog wel te doen is.
Wat zouden jullie kiezen:
1) Bedrag lenen aan 1,95% en een financiële buffer behouden op de spaarrekening
2) Betalen met eigen middelen en geen extra lening aangaan.
2 is ongetwijfeld het goedkoopste!
Re: Interessant om bij te lenen?
Had ge al niet overbetaald voor uw huis 2 jaar terug? En dan nu nog eens 180.000 EUR aan extra kosten? En zijn die verbouwingen écht nodig, of is het vooral vrouwlief en schoonfamilie die u onder druk zet?
Niet negatief bedoeld. Gewoon alles op een rijtje krijgen.
Niet negatief bedoeld. Gewoon alles op een rijtje krijgen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Wat Pol zegt...
... maar als er dan toch moet verbouwd worden, geef dan maar een seintje. Ik ken heel goed bouwvolk uit het oosten :-)
... maar als er dan toch moet verbouwd worden, geef dan maar een seintje. Ik ken heel goed bouwvolk uit het oosten :-)
-
- Full Member
- Contacteer:
Wat stelt je bank voor ?
Een nieuwe hypotheek of wederopname?
Die rentevoet is vrij hoog
Zo een bedrag los je gemakkelijk op 10 jaar af.
Hebben jullie nog een lening lopen?
De bank stelt inderdaad een wederopname voor maar daar komen we niet mee toe (is maar 16.000 euro). Het overige verschil komt uit een bijkomende energielening (om en bij de 25.000 euro).sofienemie schreef: ↑24 juni 2019, 22:00 Wat stelt je bank voor ?
Die 25.000 euro zou op 10 jaar zijn en de overige 16.000 euro (wederopname) wordt uitgesmeerd over de volledige afbetalingstermijn, nog 22,5 jaar.
Daarom is het eigenlijk nog haalbaar om die bijkomende lening er nog bij te nemen. Wij betalen momenteel enkel de hypotheek op onze woning af.
Maar we twijfelen zo'n beetje wat het interessantste is?
De lening aangaan aan een rentevoet van 1,95%, dat brengt kosten met zich mee maar door de jaren heen mag je de inflatie wel meerekenen.
Als we zelf alles op tafel gooien, dan hebben we geen kosten of rente te betalen maar dan zijn we wel ineens alles kwijt!
-
- VIP member
- Contacteer:
Ik vind 1,95 veel. Is dat voor de wederopname nog 22,5j? Of de combinatie energielening-wederopname?
Ik leende zopas energielening aan 0,95% 7j.
Soit naast de kwestie. Waarom verdeel je t niet? Helft uit eigen middelen, helft lenen.
En laatste bedenking: ik denk niet dat er veel verbouwingen binnen budget blijven. Die 180k is ruim gerekend? Daar is aan gedacht?
Soit naast de kwestie. Waarom verdeel je t niet? Helft uit eigen middelen, helft lenen.
En laatste bedenking: ik denk niet dat er veel verbouwingen binnen budget blijven. Die 180k is ruim gerekend? Daar is aan gedacht?
Architect kwam op 155.000 euro. Wij hebben dus zelf een marge (van 25.000 euro ofwel 16%) ingerekend.reppiepeppie schreef: ↑25 juni 2019, 06:29 Ik vind 1,95 veel. Is dat voor de wederopname nog 22,5j? Of de combinatie energielening-wederopname?
Is een deel nieuwbouw, volledig strippen tot op de baksteen, nieuwe deuren (binnen en buiten) en achteraan nieuwe ramen, een nieuwe badkamer, nieuwe trap (2 verdiepingen), nieuw dak, nieuwe schouw, nieuwe keuken, nieuwe vloer, leidingen opnieuw leggen, nieuwe riolering naar de straat, 2 nieuwe wc's, ...
Als we veel te kort komen, dan kunnen we het zadeldak een paar jaar uitstellen, dat scheelt 17.000 euro.
De rest kunnen we niet uitstellen aangezien alles gestript wordt.