Dilemma kopen verkopen aandelen ?
TIP
-
Klingeling
- Newbie

- Contacteer:
Dilemma kopen verkopen aandelen ?
Beste,
Ik schets even kort mijn situatie
Ik ben 32 jaar verhuur mijn eigen woning, geschatte waarde 150k. Destijds een lening aangegaan van 90k waarvan ondertussen bijna 40k is afbetaald van het kapitaal. Woning wordt verhuurd aan 575e. Afbetaling is 434e per maand.
Privé vermogen een 35k cash
Ik woon bij mijn vriendin , samen 1 kind.
Nu was ik bij de bank gaan onderhoren vr een 2de woning te kopen. Dat idee heb ik meteen verworpen toen ik hoorde dat ik op een bedrag van 120k bijna 20k kosten zou betalen. De huur zou wel break even zijn met de afbetaling plus minus 550e op 20 jaar. Dit terzijde was ik aan het beginnen denken om mijn huidige huis dat verhuurd wordt eventueel ook te verkopen. Zodat ik met de potentiële winst van het huis dat eigenlijk vastzit meer rendement zou kunnen halen...
Indien ik het huis verkoop deze winst en nog men gespaarde geld samen te beleggen in aandelen.(+-150k)
eventueel in GVVS , dividend yields aangezien deze vrij stabiel zijn ...
Zou een rendement van 10% in principe mogelijk zijn ? Ik zou de rendementen ook laten zitten aangezien ik het geld niet nodig heb en makkelijk kan sparen per maand van men loon.
10% op 150k lijkt me beter dan 575e huur per maand. ( dit is kort door de bocht berekend).die 10% op 150k kan toch sneller en mooier aangroeien dan die 575e huurinkomsten.
Mijn gedachte daarover is dat je bij aandelen "als je wat geluk hebt" meteen kan profiteren van de rendementen en weer herinvesteren als het ware. Bij vastgoed is je geld feitelijk geblokkeerd en ja na 20 of 25 jaar heb je een mooie spaarpot.
Ik sta open voor suggesties, goede tips of eventueel zelfs bevestigingen. Het lijkt in mijn wereld onnatuurlijk om een stuk vastgoed te verkopen om dan te beleggen. Moet ik uit die stereotype denkwijze of ... ?
Alvast bedankt
Ik schets even kort mijn situatie
Ik ben 32 jaar verhuur mijn eigen woning, geschatte waarde 150k. Destijds een lening aangegaan van 90k waarvan ondertussen bijna 40k is afbetaald van het kapitaal. Woning wordt verhuurd aan 575e. Afbetaling is 434e per maand.
Privé vermogen een 35k cash
Ik woon bij mijn vriendin , samen 1 kind.
Nu was ik bij de bank gaan onderhoren vr een 2de woning te kopen. Dat idee heb ik meteen verworpen toen ik hoorde dat ik op een bedrag van 120k bijna 20k kosten zou betalen. De huur zou wel break even zijn met de afbetaling plus minus 550e op 20 jaar. Dit terzijde was ik aan het beginnen denken om mijn huidige huis dat verhuurd wordt eventueel ook te verkopen. Zodat ik met de potentiële winst van het huis dat eigenlijk vastzit meer rendement zou kunnen halen...
Indien ik het huis verkoop deze winst en nog men gespaarde geld samen te beleggen in aandelen.(+-150k)
eventueel in GVVS , dividend yields aangezien deze vrij stabiel zijn ...
Zou een rendement van 10% in principe mogelijk zijn ? Ik zou de rendementen ook laten zitten aangezien ik het geld niet nodig heb en makkelijk kan sparen per maand van men loon.
10% op 150k lijkt me beter dan 575e huur per maand. ( dit is kort door de bocht berekend).die 10% op 150k kan toch sneller en mooier aangroeien dan die 575e huurinkomsten.
Mijn gedachte daarover is dat je bij aandelen "als je wat geluk hebt" meteen kan profiteren van de rendementen en weer herinvesteren als het ware. Bij vastgoed is je geld feitelijk geblokkeerd en ja na 20 of 25 jaar heb je een mooie spaarpot.
Ik sta open voor suggesties, goede tips of eventueel zelfs bevestigingen. Het lijkt in mijn wereld onnatuurlijk om een stuk vastgoed te verkopen om dan te beleggen. Moet ik uit die stereotype denkwijze of ... ?
Alvast bedankt
-
fropskottel
- Hero Member

- Contacteer:
Re: Dilemma kopen verkopen aandelen ?
Weet je waarom je zo onzeker bent? Je moet je kennis rond beleggen nog wat opbouwen. Je doet het al beter dan veel mensen, maar je kan nog veel leren. Goed idee dat je ook hier komt luisteren...
GVV's zijn trouwens tot nu toe relatief stabiel geweest, maar ook dat is geen garantie voor de toekomst.
Enkele zaken die je hopelijk op weg moeten helpen:
* Verander niets aan je huidige beleggingsportefeuille voor je beter begrijpt wat je aan het doen bent. Aan de hand van je grove schets is er niets fundamenteel mis op een manier die je veel geld kost. Je hebt dus tijd om bij te leren. Nu al veranderen brengt zowiezo nutteloze transactiekosten met zich mee.
* Bepaal duidelijk wat je doel is. Meteen permanent een extraatje om te spenderen bijvoorbeeld of vermogensopbouw op lange termijn zijn twee heel verschillende uitgangspunten die verschillende strategieën vragen.
* Leer over basisbegrippen als diversificatie en wat dat betekent voor je totale portefeuille.
* Leer hoe je een investering in fysiek vastgoed kan beoordelen: cashflow, netto-rendement, invloed van financiering, risicofactoren, inflatiebestendigheid, ...
Om je toch niet helemaal blind op weg te sturen hier alvast een idee waar je weinig mee kan misdoen. Waarom beleg je niet de opbrengst van de verhuur stelselmatig in aandelen, in een ETF als IWDA bijvoorbeeld?
Heb je dit goed doorgerekend?Nu was ik bij de bank gaan onderhoren vr een 2de woning te kopen. Dat idee heb ik meteen verworpen toen ik hoorde dat ik op een bedrag van 120k bijna 20k kosten zou betalen.
Neen. Historisch hebben aandelen de laatste ~120 jaar ongeveer 6% opgeleverd. Dat is geen garantie voor de toekomst.te beleggen in aandelen.(+-150k)eventueel in GVVS , dividend yields aangezien deze vrij stabiel zijn ...
Zou een rendement van 10% in principe mogelijk zijn ?
GVV's zijn trouwens tot nu toe relatief stabiel geweest, maar ook dat is geen garantie voor de toekomst.
Een investering in fysiek vastgoed moet je inderdaad op langere termijn bekijken. Je hebtMijn gedachte daarover is dat je bij aandelen "als je wat geluk hebt" meteen kan profiteren van de rendementen en weer herinvesteren als het ware. Bij vastgoed is je geld feitelijk geblokkeerd en ja na 20 of 25 jaar heb je een mooie spaarpot.
* Verander niets aan je huidige beleggingsportefeuille voor je beter begrijpt wat je aan het doen bent. Aan de hand van je grove schets is er niets fundamenteel mis op een manier die je veel geld kost. Je hebt dus tijd om bij te leren. Nu al veranderen brengt zowiezo nutteloze transactiekosten met zich mee.
* Bepaal duidelijk wat je doel is. Meteen permanent een extraatje om te spenderen bijvoorbeeld of vermogensopbouw op lange termijn zijn twee heel verschillende uitgangspunten die verschillende strategieën vragen.
* Leer over basisbegrippen als diversificatie en wat dat betekent voor je totale portefeuille.
* Leer hoe je een investering in fysiek vastgoed kan beoordelen: cashflow, netto-rendement, invloed van financiering, risicofactoren, inflatiebestendigheid, ...
Om je toch niet helemaal blind op weg te sturen hier alvast een idee waar je weinig mee kan misdoen. Waarom beleg je niet de opbrengst van de verhuur stelselmatig in aandelen, in een ETF als IWDA bijvoorbeeld?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Heb je al eens berekend hoeveel rendement je momenteel maakt door te verhuren? Stel dat je destijds €45k eigen inbreng hebt geïnvesteerd, de afbetaling wordt volledig door de huurders gedaan, je krijgt er zelfs nog €1692 per jaar op toe. Op het moment dat de lening volledig is afgelost is de woning misschien €160k waard. Je zult goed moeten boeren op de beurs om dergelijk rendement te halen. Als daar goeie huurders inzitten, zou ik zeker niet verkopen om een veel groter risico te gaan lopen op de beurs.Klingeling schreef: ↑2 juli 2019, 06:43
Dit terzijde was ik aan het beginnen denken om mijn huidige huis dat verhuurd wordt eventueel ook te verkopen. Zodat ik met de potentiële winst van het huis dat eigenlijk vastzit meer rendement zou kunnen halen...![]()
Regel 1 is dat je je beleggingen moet spreiden over verschillende leeftijdscategorieën. Alles in aandelen steken is dus niet verstandig.
Regel 2 is dat je beleggingen in aandelen moet spreiden in de tijd. Veel beurzen staan nu trouwens op een all time high.
De suggestie hierboven om je huurinkomsten systematisch in aandelen te beleggen (eventueel aangevuld met wat spaargeld tot 1.000 euro per maand) lijkt me ideaal.
Trouwens, goe bezig!
Regel 2 is dat je beleggingen in aandelen moet spreiden in de tijd. Veel beurzen staan nu trouwens op een all time high.
De suggestie hierboven om je huurinkomsten systematisch in aandelen te beleggen (eventueel aangevuld met wat spaargeld tot 1.000 euro per maand) lijkt me ideaal.
Trouwens, goe bezig!
Ik zou in jou geval voorlopig niet verkopen. Je 10% verwachting is onrealistisch. Historisch gezien brengen de beurzen 6-7% op en dit is vóór kosten. Er zijn dus maar weinig mensen die dit rendement effectief halen. Er zijn ook velen die minder halen en zelfd serieuze verliezen lijden.
Vastgoed is relatief eenvoudig en makkelijk begrijpbaar. De beurs is zeer complex en er zijn grote valkuilen. De beurs is bovendien zeer volatiel. Als je 100k euro investeert kan het zomaar dat dit 4 weken later 25% lager staat en je dus aankijkt tegen een verlies van maar liefst 25k! Euro. Hoe ga je dan reageren? Er zijn zelfs scenario's waar dit -50.000 en -60.000 euro zal zijn.
In jouw plaats zou ik beginnen met langzaam een aandelenportefeuille op te bouwen met het geld dat je momenteel spaart en zo ervaring op te doe op de beurs.
Begin met je in te lezen in verschillende beleggingstypes en wat de voor- en nadelen zijn. Je kan een passieve strategie toepassen (lees het hele bogleheadsdraadje maar eens volledig door en dan nog eens) of een actieve strategie waarbij je zelf aandelen uitkiest. Zelf aandelen uitkiezen is bijzonder moeilijk, want iedereen die aandelen koop heeft dezelfde info als jou en sommigen doen dit professioneel en zijn er dus fulltime mee bezig. Je zal hier dus veel tijd in moeten steken om leren balansen te lezen, bedrijven te waarderen, opvolging, etc.
Vastgoed is relatief eenvoudig en makkelijk begrijpbaar. De beurs is zeer complex en er zijn grote valkuilen. De beurs is bovendien zeer volatiel. Als je 100k euro investeert kan het zomaar dat dit 4 weken later 25% lager staat en je dus aankijkt tegen een verlies van maar liefst 25k! Euro. Hoe ga je dan reageren? Er zijn zelfs scenario's waar dit -50.000 en -60.000 euro zal zijn.
In jouw plaats zou ik beginnen met langzaam een aandelenportefeuille op te bouwen met het geld dat je momenteel spaart en zo ervaring op te doe op de beurs.
Begin met je in te lezen in verschillende beleggingstypes en wat de voor- en nadelen zijn. Je kan een passieve strategie toepassen (lees het hele bogleheadsdraadje maar eens volledig door en dan nog eens) of een actieve strategie waarbij je zelf aandelen uitkiest. Zelf aandelen uitkiezen is bijzonder moeilijk, want iedereen die aandelen koop heeft dezelfde info als jou en sommigen doen dit professioneel en zijn er dus fulltime mee bezig. Je zal hier dus veel tijd in moeten steken om leren balansen te lezen, bedrijven te waarderen, opvolging, etc.
Maak eerst eens een virtuele portefeuille van 250.000 euro en kijk welk rendement jij zelf haalt na 1 à 2 jaar, dan weet je vlug of aandelen iets voor u zijn…. 
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
Zeer gevaarlijk.
- Stel dat we 2 uitzonderlijk goede beursjaren kennen. TS zal het gevoel hebben over magische superkrachten te beschikken en dat alles wat hij aanraakt verandert in goud.
- Stel dat we 2 rampjaren kennen. TS zal het idee krijgen dat de beurs zeker niets voor hem is, en afhaken. En wat doet de beurs na 2 rampjaren denk je?
- stockzombie
- VIP member

- Contacteer:
Uw rendement op uw vastgoed is mss lager dan het historisch gemiddelde op de beurs, Maar je hebt nu De hefboom van vreemd kapitaal en het fiscaal voordeel. Risk is ook ne belangrijke factor, niet enkel yield. Ik zou ni verkopen en gespreid beginnen instappen met geld dat je gespaard hebt. 6maand loon cash houden.
-
Klingeling
- Newbie

- Contacteer:
Ik wil dus een lange termijn portefeuille opbouwen aangezien ik maandelijks over voldoende financiële middelen beschik om goed rond te komen en alsnog te sparen. Niet dat ik heel veel verdien maar ik pas op men tellen.fropskottel schreef: ↑2 juli 2019, 07:49 Weet je waarom je zo onzeker bent? Je moet je kennis rond beleggen nog wat opbouwen. Je doet het al beter dan veel mensen, maar je kan nog veel leren. Goed idee dat je ook hier komt luisteren...
Door de onzekerheid begin ik langs alle kanten te tellen dat maakt het wel boeiend, nu ben ik al 6 dagen 8 uur per dag aan het opzoeken en bestuderen.
Heb je dit goed doorgerekend?Nu was ik bij de bank gaan onderhoren vr een 2de woning te kopen. Dat idee heb ik meteen verworpen toen ik hoorde dat ik op een bedrag van 120k bijna 20k kosten zou betalen.
Om precies te zijn 19.620€
Neen. Historisch hebben aandelen de laatste ~120 jaar ongeveer 6% opgeleverd. Dat is geen garantie voor de toekomst.te beleggen in aandelen.(+-150k)eventueel in GVVS , dividend yields aangezien deze vrij stabiel zijn ...
Zou een rendement van 10% in principe mogelijk zijn ?
Bedankt om me hierbij met beide voeten op de grond te houden , heel belangrijk als het om wat centen gaat.
Een investering in fysiek vastgoed moet je inderdaad op langere termijn bekijken. Je hebtMijn gedachte daarover is dat je bij aandelen "als je wat geluk hebt" meteen kan profiteren van de rendementen en weer herinvesteren als het ware. Bij vastgoed is je geld feitelijk geblokkeerd en ja na 20 of 25 jaar heb je een mooie spaarpot.
Bedankt voor de nuttige replay !
fropskottel schreef: ↑2 juli 2019, 07:49 Om je toch niet helemaal blind op weg te sturen hier alvast een idee waar je weinig mee kan misdoen. Waarom beleg je niet de opbrengst van de verhuur stelselmatig in aandelen, in een ETF als IWDA bijvoorbeeld?
@ Klingeling: ik denk dat je analyse al zeer goed is maar dat het ook verstandig van je is dat je hier eerst nog wat extra info komt opdoen. Goed bezig dus.stockzombie schreef: ↑2 juli 2019, 09:27 Uw rendement op uw vastgoed is mss lager dan het historisch gemiddelde op de beurs, Maar je hebt nu De hefboom van vreemd kapitaal en het fiscaal voordeel. Risk is ook ne belangrijke factor, niet enkel yield. Ik zou ni verkopen en gespreid beginnen instappen met geld dat je gespaard hebt. 6maand loon cash houden.
Ik volg hetgeen de mensen voor mij al schreven. Waarbij ik er twee quotes heb uitgehaald die ik zelf heel goed vind.
Om zelf een paar punten op te sommen:
* historisch bekeken brengen aandelen gemiddeld 6-7% op en vastgoed 3-4%. (uiteraard zijn dit gemiddeldes)
* aandelen zijn erg volatiel, dus hoe goed ben je bestand tegen die schommelingen? Mensen met veel ervaring zeggen dat je dat pas kan ondervinden wanneer je een echte beurscrash meemaakt. Weet dat als je vandaag 150k in aandelen belegt dat bedrag binnen enkele weken kan gereduceerd zijn met de helft. Kan je zo'n schok psychologisch aan?
* bij vastgoed daarentegen heb je inderdaad een hefboom doordat je (goedkoop) geleend geld kan laten 'werken'.
* Je hebt dit vastgoed nu al, dus de transactiekosten zijn al gemaakt. Verkopen brengt opnieuw nieuwe transactiekosten mee.
Gegeven al deze elementen zou ik ook aanraden om je woning momenteel te behouden en enkel je huurinkomsten en andere spaargeld in aandelen te beleggen. Op termijn kan je altijd nog je appartement verkopen als de aandelenwereld je goed bevalt.
Om een aandelenstrategie te bepalen zou ik je de bogleheads strategie aanraden. Er bestaat daarover een interessante wiki pagina en ook een goede topic van B7H4Long op dit forum. Anderen zullen beweren dat er betere strategieën bestaan maar weet dat elke afwijkende strategie meer huiswerk vraagt en niet perse tot betere rendementen zal leiden.
Het zal de eerste en de laatste niet zijn die een extra hypotheek op zijn eigendom neemt, om vervolgens met dat geld te gaan beleggen, en alles kwijt speelt.
Hoe dom kan je zijn om je huis te verkopen en met dat geld te gaan beleggen in een onzeker klimaat???? Niets anders dan verliezen op de beurs.
Hoe dom kan je zijn om je huis te verkopen en met dat geld te gaan beleggen in een onzeker klimaat???? Niets anders dan verliezen op de beurs.
Stond er wel niet bij,sintorama schreef: ↑2 juli 2019, 09:12Zeer gevaarlijk.
- Stel dat we 2 uitzonderlijk goede beursjaren kennen. TS zal het gevoel hebben over magische superkrachten te beschikken en dat alles wat hij aanraakt verandert in goud.
- Stel dat we 2 rampjaren kennen. TS zal het idee krijgen dat de beurs zeker niets voor hem is, en afhaken. En wat doet de beurs na 2 rampjaren denk je?
Met Marketbeat kan je wel alleen USA genoteerde bedrijven vergelijken…
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
- DoubleDigitsOrBust
- Full Member

- Contacteer:
Ofwel hou je wat aan de zijlijn staan, want dan weegt op je rendement, maar waarmee je kan je slag slaan als er maanden lang bloed vloeit.
Of je kan gradueel instappen, maar deze vertraging zal ook wat wegen op je rendement.
Of je kan lump sum doen en kaarsjes branden.
Of je kan gradueel instappen, maar deze vertraging zal ook wat wegen op je rendement.
Of je kan lump sum doen en kaarsjes branden.
Uw huis is een belegging met iedere maand dividend snap niet waarom je dat wil wegdoen.. Houdt het huis, en beleg gewoon iedere maand een deel in een gediversifieerde portefeuille.
-
Klingeling
- Newbie

- Contacteer:
Hoi bedankt vr je replay
Ik bekeek het vooral of ik men dividend of rente kon vermeerderen met de al gemaakte "winst" /afbetaling en privé vermogen in het pand. Momenteel krijg ik daar een 150e van per maand rekening houden dat het kapitaal ook verder wordt afbetaald door desbetreffende goede correcte huurder.
Mijn gedachte ging er dan vanuit moest ik het huisbverkopen en brut gerekend 100k cash krijgen.
Zou mijn maandelijks rendement / rente misschien veel hoger liggen dan wat ik nu krijg...
Maar zoals ik al te horen kreeg van anderen op het forum is een vastgoed aandeel een grotere zekerheid dan een "aandeel belegging"
...
Mvg