Lenen als (on)getrouwd koppel: implicaties?
TIP
Lenen als (on)getrouwd koppel: implicaties?
Beste forumleden,
Wat onduidelijkheid i.v.m. onze toekomstige hypothecaire lening (bouwgrond) betreffende de implicaties door het feit dat we niet getrouwd zijn, noch wettelijk samenwonend.
Er is mij altijd verteld geweest dat het (fiscaal?) gunstiger is om getrouwd en/of wettelijk samenwonend te zijn, wanneer je als koppel een lening aangaat. Klopt dit überhaupt?
Mijn vriendin en ik staan op het punt een lening af te sluiten ter financiering van een bouwgrond, maar tot op heden zijn we nog niet getrouwd en wonen we officieel niet samen (in de praktijk wel, maar staan beiden bij onze ouders gedomicilieerd).
Kan er iemand ons vertellen waar we best rekening mee houden in dit geval?
Alvast bedankt!
Wat onduidelijkheid i.v.m. onze toekomstige hypothecaire lening (bouwgrond) betreffende de implicaties door het feit dat we niet getrouwd zijn, noch wettelijk samenwonend.
Er is mij altijd verteld geweest dat het (fiscaal?) gunstiger is om getrouwd en/of wettelijk samenwonend te zijn, wanneer je als koppel een lening aangaat. Klopt dit überhaupt?
Mijn vriendin en ik staan op het punt een lening af te sluiten ter financiering van een bouwgrond, maar tot op heden zijn we nog niet getrouwd en wonen we officieel niet samen (in de praktijk wel, maar staan beiden bij onze ouders gedomicilieerd).
Kan er iemand ons vertellen waar we best rekening mee houden in dit geval?
Alvast bedankt!
Re: Lenen als (on)getrouwd koppel: implicaties?
Fiscaal gezien voor wat betreft de lening hoef je je niet zoveel zorgen te maken. De problemen doen zich voor bij sterfte.
Als één van jullie komt te sterven en jullie hebben nog geen kinderen, dan vloeite de eigendom (na aftrek ssv en aflossing krediet) over naar de erfgenamen binnen de partij van de overledene. Dit impliceert dat je bv bij onvermogendheid kan verplicht worden om het huis te verkopen om die erfgenamen uit te betalen. Kan bv een broer, moeder, ... zijn.
Er is een oplossing. De notaris kan een gratis 'beding van aanwas' opnemen in de akte. Dit betekent dat wanneer 1 van de 2 komt te overlijden de andere recht heeft om zich in te kopen in het deel van de andere. Je hebt dan geloof ik een paar maanden de tijd na sterfte partner om je wil kenbaar te maken bij notaris.
Dit geeft veiligheid aan de langstlevende, maar houdt wel extra kosten in. De langstlevende moet immers de 7% rr ophoesten op het stuk van de andere. Erfenisrechten zouden goedkoper uitkomen.
Mocht je later nog willen huwen, kan je het goed toch in de gemeenschap brengen met een huwelijkscontract, zodat alles mooi gedekt is qua erfenis. Met zo'n contract kan je ook nog tal van kanten op om jullie vermogen veilig te stellen
Verder zijn er qua aftrek belastingen geen problemen, als jullie beiden jullie korven perfect volkrijgen (zal zo zijn). Jullie hebben elk een aparte aangifte.
Dit is dus een oplossing, weet wel dat wettelijk gehuwd zijn voor de aankoop nog altijd interessanter is (gemeenschap), nog beter: zeker als je een huwelijkscontract zou afsluiten bij notaris voor de aankoop met een keuzebeding, dan kan je later alle kanten op. Aan zo'n contract zijn wel kosten verbonden (+-750)
Steek je licht eens op bij notaris. Weet dat het dus niet per se hoeft, het is jullie vrije keuze. Advies notaris is gratis.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Inkopen is denk'k niet de juiste term? Aangezien het deel van de overleden partner overgaat naar de andere partner. De enige kost is dat op die helft inderdaad registratierechten moeten betaald worden aan hetzelfde percentage als bij de aankoop.Frederic schreef: ↑5 juli 2019, 13:47
Er is een oplossing. De notaris kan een gratis 'beding van aanwas' opnemen in de akte. Dit betekent dat wanneer 1 van de 2 komt te overlijden de andere recht heeft om zich in te kopen in het deel van de andere. Je hebt dan geloof ik een paar maanden de tijd na sterfte partner om je wil kenbaar te maken bij notaris.
Dit geeft veiligheid aan de langstlevende, maar houdt wel extra kosten in. De langstlevende moet immers de 7% rr ophoesten op het stuk van de andere. Erfenisrechten zouden goedkoper uitkomen.
M'n vriend en ik zijn feitelijk samenwonend. We hebben zowel een beding van aanwas in de akte gezet als elkaar aangeduid als enige erfgenaam. In functie van de situatie bij overlijden kan er dan nog de voordeligste optie gekozen worden.
Dit lijkt me een interessante uitleg:
http://vhgfamilieadviseurs.be/nieuws/ti ... overlijden
Inderdaad, natuurlijk moet je het deel niet betalen voor wat reeds afbetaald is. Echter moet je wel rekening houden dat je het restsaldo van het krediet moet afbetalen (na aftrek eventuele ssv). Maar dat is in elk scenario zo.
Erftarieven
Let ook op dat je, indien niet getrouwd of wettelijk samenwonend, erft als "een derde" en niet als "een partner":
- rechte lijn: 3% {0-50K} + 9% {€50-250K} + 27% {€250K+}
https://belastingen.vlaanderen.be/EB_ta ... n-partners
De kans is klein dat de helft van een huis meer dan €250K is en zelfs dan
- "derden": 25% {0-€35K} + 45% {35-75K} + 55% {75K+}
https://belastingen.vlaanderen.be/EB_ta ... e-personen
Ook bij feitelijkee samenwoning zijn de tarieven "derde partij" van toepassing. Uw niet-getrouwde partner aanduiden als erfgenaam zal hem/haar dus opzadelen met een dikke factuur.
Ik zou nog snel naar het gemeentehuis lopen voor een papiertje "wettelijk samenwonend", zodat je van de bovenste tarieven kan genieten.
Beding van aanwas
Ik kan het niet beter verwoorden dan onderstaande:
https://www.notaris.be/faq/verkopen-kop ... as-tontine
Als je toch kosten wil maken bij een notaris, passeer dan toch gewoon langs de gemeente voor een papiertje.
Let ook op dat je, indien niet getrouwd of wettelijk samenwonend, erft als "een derde" en niet als "een partner":
- rechte lijn: 3% {0-50K} + 9% {€50-250K} + 27% {€250K+}
https://belastingen.vlaanderen.be/EB_ta ... n-partners
De kans is klein dat de helft van een huis meer dan €250K is en zelfs dan
- "derden": 25% {0-€35K} + 45% {35-75K} + 55% {75K+}
https://belastingen.vlaanderen.be/EB_ta ... e-personen
Ook bij feitelijkee samenwoning zijn de tarieven "derde partij" van toepassing. Uw niet-getrouwde partner aanduiden als erfgenaam zal hem/haar dus opzadelen met een dikke factuur.
Ik zou nog snel naar het gemeentehuis lopen voor een papiertje "wettelijk samenwonend", zodat je van de bovenste tarieven kan genieten.
Beding van aanwas
Ik kan het niet beter verwoorden dan onderstaande:
https://www.notaris.be/faq/verkopen-kop ... as-tontine
Als je toch kosten wil maken bij een notaris, passeer dan toch gewoon langs de gemeente voor een papiertje.
De bank gaat quasi zeker vragen dat jullie beide hoofdelijk aansprakelijk zijn.
Als een van de twee met de noorderzon verdwijnt, zal de bank bij de andere aankloppen voor de afbetalingen.
Financieel zijn jullie eigenlijk een beetje getrouwd, toch voor de grootte van het krediet.
Als een van de twee met de noorderzon verdwijnt, zal de bank bij de andere aankloppen voor de afbetalingen.
Financieel zijn jullie eigenlijk een beetje getrouwd, toch voor de grootte van het krediet.
Hierin vergis je je.sgd_cfdlm schreef: ↑11 juli 2019, 07:46 Ook bij feitelijkee samenwoning zijn de tarieven "derde partij" van toepassing. Uw niet-getrouwde partner aanduiden als erfgenaam zal hem/haar dus opzadelen met een dikke factuur.
De verschil tussen feitelijk samenwonen, wettelijk samenwonen of trouwen is heel klein geworden.
Na 3 jaar samenwonen, is de gezinswoning vrij van successierechten.
Let uiteraard wel op dat je iets van testament hebt, want als feitelijk samenwonende ben je niet automatisch erfgenaam.
Zie:
https://belastingen.vlaanderen.be/vrijs ... zinswoning
https://www.jureca.be/gratis-juridisch- ... menwonende
Maar je erft ook pas aan 3-9-27% indien je 1 jaar samenwoont anders gelden de hogere tarieven.
Daarnaast heb je als wettelijk samenwonende enkel het vruchtgebruik op de woning. Je kan er dus niet mee doen wat je wil. Dus als je wilt dat jouw partner het beschikkingsrecht heeft over de woning dan moet je ofwel een testament opmaken ofwel een tontinebeding in de aankoopakte van de woning laten opnemen, zoals hier reeds eerder gezegd werd.
Daarnaast heb je als wettelijk samenwonende enkel het vruchtgebruik op de woning. Je kan er dus niet mee doen wat je wil. Dus als je wilt dat jouw partner het beschikkingsrecht heeft over de woning dan moet je ofwel een testament opmaken ofwel een tontinebeding in de aankoopakte van de woning laten opnemen, zoals hier reeds eerder gezegd werd.
Bedankt voor de reacties, allemaal.
Kanttekening: we zijn echter wél van plan om binnenkort te gaan trouwen ...
Daarbij willen we liefst een moment kiezen dat voor ons persoonlijk goed uitkomt & niet een moment dat fiscaal gunstig is ;-)
Zijn bovenstaande oplossingen allemaal retroactief niet meer van belang indien we trouwen over 1 à 2 jaar?
Of telt louter de situatie op moment van het ondertekenen van de akte voor onbeperkte tijd?
Kanttekening: we zijn echter wél van plan om binnenkort te gaan trouwen ...
Daarbij willen we liefst een moment kiezen dat voor ons persoonlijk goed uitkomt & niet een moment dat fiscaal gunstig is ;-)
Zijn bovenstaande oplossingen allemaal retroactief niet meer van belang indien we trouwen over 1 à 2 jaar?
Of telt louter de situatie op moment van het ondertekenen van de akte voor onbeperkte tijd?
Het hangt ook af van het stelsel waaronder je trouwt.
Je kan de gezinswoning laten opnemen in de huwelijksgemeenschap, ook wanneer je trouwt onder scheiding van goederen. Dat heeft voordelen voor de overlevende partner. Je notaris kan daarover advies geven.
Niet vroeg doodgaan is altijd de beste optie.
Je kan de gezinswoning laten opnemen in de huwelijksgemeenschap, ook wanneer je trouwt onder scheiding van goederen. Dat heeft voordelen voor de overlevende partner. Je notaris kan daarover advies geven.
Niet vroeg doodgaan is altijd de beste optie.
Nou prima.
Regel nu het wettelijk samenwonen en regel uw trouw wanneer het jullie uitkomt.
Dat heeft niet (enkel) fiscale gevolgen, vooral gevolgen naar zekerheid.
Ik ga geen lening voor €150K aan als ik niet zeker ben dat het andere deel niet naar een "onbekende" gaat.
Als uw schoonouders er niet meer zijn (verkeersongeval), gaat het naar uw partner zijn of haar zus/broer. Dat soort discussies hoef ik echt niet te hebben