"Minimumrente voor spaarboekjes is onhoudbaar"
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: "Minimumrente voor spaarboekjes is onhoudbaar"
Ik ben misschien ouderwets maar ik heb liever geen schulden. Het enige waar ik ooit voor geleend heb is mijn huis. Voor de rest, als ik het niet kan betalen zal ik het ook niet kopen.
Ik heb er ook redelijk slechte ervaringen mee.
in onbezonnen jaren al eens wat geleend en daarna, in economisch minder goede tijden, dik moeten zweten om elke maand te kunnen afbetalen.
Ik ben dus categoriek veranderd naar de methode van Flat Twin Power.
in onbezonnen jaren al eens wat geleend en daarna, in economisch minder goede tijden, dik moeten zweten om elke maand te kunnen afbetalen.
Ik ben dus categoriek veranderd naar de methode van Flat Twin Power.
Lenen voor investeringen die een besparing kunnen opleveren en/of de waarde van je huis verhogen (isolatie, zonnepanelen, nieuwe keuken, een elektrische fiets...) zou ik ook nog verstandig vinden. Eventueel ook lenen voor een belegging, maar dan enkel als je echt weet wat je doet en de schuldgraad beperkt blijft.
Maar lenen voor nieuwe meubels (niet waardevast, niet noodzakelijk en eigenlijk ook niet zo ontzettend duur)? Nee, dat vind ik toch ook maar een vreemd idee persoonlijk.
Maar lenen voor nieuwe meubels (niet waardevast, niet noodzakelijk en eigenlijk ook niet zo ontzettend duur)? Nee, dat vind ik toch ook maar een vreemd idee persoonlijk.
Grotendeels mee eens. Al maak ik persoonlijk de afweging. M'n vriendin haar auto, bvb, hebben we op afbetaling gekocht (6j geleden). Waarom? We hadden het geld, maar het was een stockwagen en 1 vd actievoorwaarden was afbetaling aan 0% jkp. Dan leen ik dus. Kon m'n spaargeld intussen verder belegd blijven en renderen.
Maar ik ben het met je eens dat het risico's inhoudt. Potentieel ga je meer kopen, omdat het geld toch op je rekening blijft. Je 'lijkt' dus rijker dan je echt bent.
Ik heb een nicht die elk jaar leent voor haar reis. Mooie foto's elke keer op smoelenboek. Voor de rest geen nagel om aan haar gat te scharten.
Was er maar een manier om zonder enige moeite gegarandeerd het gemiddelde rendement van de aandelenmarkt als geheel te behalen...haelewyn schreef: ↑9 augustus 2019, 10:31 Als ik het rendement zien van sommigen die er dag en nacht mee bezig zijn (beleggen) dan vind ik het dermate armtierig dat ik niet veel kan verwachten voor mezelf die er geen hobby van wil maken die veel van mijn tijd opslorpt.
Daarover deel ik je mening totaal niet.. en dat gaat ook niet gauw gebeuren vrees ik.

Het enigste waar ik zou voor meubels lenen is een goed bed.(als ik er geen geld voor heb)dw schreef: ↑11 augustus 2019, 12:10 Lenen voor investeringen die een besparing kunnen opleveren en/of de waarde van je huis verhogen (isolatie, zonnepanelen, nieuwe keuken, een elektrische fiets...) zou ik ook nog verstandig vinden. Eventueel ook lenen voor een belegging, maar dan enkel als je echt weet wat je doet en de schuldgraad beperkt blijft.
Bedf is zoooo belangrijk
Ooit was die manier er..Ik herinner me nog vaag de tijd van kasbons die 12 procent intrest opleverden.
Ergens denk ik dat het in je genen moet zitten om te willen gokken.
Sommigen zullen dat per se investeren willen noemen, maar een investering doen waarbij het resultaat grotendeels afhangt van geluk (daar is ook niet iedereen het mee eens) is voor mij nog altijd gokken.
Zoals de paardenrennen. Je weet misschien welk paard goed loopt en welk paard nog nooit een race gewonnen heeft maar voor de rest telt het resultaat aan de aankomst.
Het enige voordeel van gokken op de beurs dat ik zie is dat je zelf kan bepalen wanneer je geld aankomt.
Maar als je aandeel een paard is met een manke poot of als het onderweg in een stalen nagel trapt mag je wachten zolang je wil. Het zal nooit vooraan lopen.
Lenen voor een belegging verantwoord ... Dw ? Aiaiaiai.. Hopelijk neemt Jan Modaal dat advies niet over.
Laatst gewijzigd door haelewyn op 11 augustus 2019, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Kasbons van 12 pct dat was in de jaren 70?
Toen was er soms een index van 15 procent
https://nl.inflation.eu/inflatiecijfer ... elgie.aspx
In mijn schooltijd was de waarheid dat intrest = verwachte inflatie + risicopremie + vergoeding om niet onmiddellijk iets met uw geld te kunnen doen.
Ik weet niet was vandaag de waarheid is, maar die vergoeding is op dit moment dus -1,45procent ofzo....
Staatsbon Bracht 0,55pct op. Bij een verwachte inflatie van 2pct en 0,00 procent risico toch.
Toen was er soms een index van 15 procent
https://nl.inflation.eu/inflatiecijfer ... elgie.aspx
In mijn schooltijd was de waarheid dat intrest = verwachte inflatie + risicopremie + vergoeding om niet onmiddellijk iets met uw geld te kunnen doen.
Ik weet niet was vandaag de waarheid is, maar die vergoeding is op dit moment dus -1,45procent ofzo....
Staatsbon Bracht 0,55pct op. Bij een verwachte inflatie van 2pct en 0,00 procent risico toch.
Ergens half van de jaren 70 ja .. In de tijd van de ASLK bv.
De tijd waar een bediende van de bank nog 'madam' was en je streng kon aankijken als je een verrichting op een spaarboekje kwam doen. Die tijd waar ze nog boven het gewone volk stonden.. of dat dacht het gewone volk toen toch.
Ik heb het van horen zeggen van mijn ouders over de 12 procent. Het zal wel hun beste kasbon ooit geweest zijn.. ik was er toen wel al maar ik spaarde alleen centiemen en briefjes van 20 frank in het beste geval.
Hoe de inflatie toen was : geen idee. Daar was ik totaal niet mee bezig toen. Maar het is zeker interessant om die grafiek even te bekijken.
Dank aan mijn ouders, maar ik heb die inflatie nooit gevoeld.

De tijd waar een bediende van de bank nog 'madam' was en je streng kon aankijken als je een verrichting op een spaarboekje kwam doen. Die tijd waar ze nog boven het gewone volk stonden.. of dat dacht het gewone volk toen toch.
Ik heb het van horen zeggen van mijn ouders over de 12 procent. Het zal wel hun beste kasbon ooit geweest zijn.. ik was er toen wel al maar ik spaarde alleen centiemen en briefjes van 20 frank in het beste geval.
Hoe de inflatie toen was : geen idee. Daar was ik totaal niet mee bezig toen. Maar het is zeker interessant om die grafiek even te bekijken.
Dank aan mijn ouders, maar ik heb die inflatie nooit gevoeld.
Vandaar ook de niet onbelangrijke toevoegingen 'enkel als je echt weet wat je doet' en 'de schuldgraad beperkt blijft'. Ik zou het Jan Modaal dus niet aanraden, en zelf doe ik het ook niet.
Trouwens: Jan Modaal durft hier in Vlaanderen gerust te lenen om een appartement of huis te kopen voor de verhuur. Dat is ook maar een belegging, en dan nog een vrij riskante. Jan heeft dat advies dus al lang geleden overgenomen.
Ik bedoelde eigenlijk indexbeleggen/ETF'shaelewyn schreef: ↑11 augustus 2019, 12:41
Ooit was die manier er..Ik herinner me nog vaag de tijd van kasbons die 12 procent intrest opleverden.
Ergens denk ik dat het in je genen moet zitten om te willen gokken.
Sommigen zullen dat per se investeren willen noemen, maar een investering doen waarbij het resultaat grotendeels afhangt van geluk (daar is ook niet iedereen het mee eens) is voor mij nog altijd gokken.
Zoals de paardenrennen. Je weet misschien welk paard goed loopt en welk paard nog nooit een race gewonnen heeft maar voor de rest telt het resultaat aan de aankomst.
Het enige voordeel van gokken op de beurs dat ik zie is dat je zelf kan bepalen wanneer je geld aankomt.
Maar als je aandeel een paard is met een manke poot of als het onderweg in een stalen nagel trapt mag je wachten zolang je wil. Het zal nooit vooraan lopen.
Lenen voor een belegging verantwoord ... Dw ? Aiaiaiai.. Hopelijk neemt Jan Modaal dat advies niet over.

Maar ik snap het wel hoor, met beleggen op de beurs ben je nooit zeker van je opbrengst al is de kans wel heel groot dat het over 10 of 20 jaar een heel stuk hoger staat.
Inflatie in 1970 was 3 procent maar in 1974 was dit 15 procent
Haha ik moet ook nog vaak van mijn ouders horen dat ons ma 10.000 bef per maand moest afgeven thuis en dat jaar eerste loon 11.000 Frank was. Het jaar erop was het wel al 19.000 Frank, maar daar zegt ze dan niets van....
Dat ze leende aan 14pct begin jaren 80. Dat toen de lonen ook elk jaar enorm stegen verzwijgen ze ook vaak

schoolsparen bij de ASLK, dan kwamen ze elke week in de klas en kon iedereen leerling wat geld sparen.
Zo kon je wie het meeste geld van zijn ouders kreeg ( al een geluk dat dat niet meer mag )
sparen aan 3,25 %
Zo kon je wie het meeste geld van zijn ouders kreeg ( al een geluk dat dat niet meer mag )
sparen aan 3,25 %
Dat je zo iets doet daar kan ik nog inkomen. Dat zou ik ook nog overwegen maar alleen wanneer ik dat geld zelf liggen heb en dus elk moment zou kunnen beslissen om het toch in 1 keer te betalen en moest ik er zeker van zijn dat er geen addertjes onder het gras zouden zitten. Het valt veel voor dat je wel kan lenen aan 0 procent maar dan wel geen korting krijgt of een triestige overnameprijsFakkel schreef: ↑11 augustus 2019, 12:17 Grotendeels mee eens. Al maak ik persoonlijk de afweging. M'n vriendin haar auto, bvb, hebben we op afbetaling gekocht (6j geleden). Waarom? We hadden het geld, maar het was een stockwagen en 1 vd actievoorwaarden was afbetaling aan 0% jkp. Dan leen ik dus. Kon m'n spaargeld intussen verder belegd blijven en renderen.