Hoe veilig zijn trackers?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Hoe veilig zijn trackers?
In hoeverre zijn trackers veilig? Dan heb ik het niet over volatiliteit maar eerder over het 'voortbestaan' er van. Als uitgever kun je een ETF starten en de laatste jaren schoten die dan ook als paddenstoelen uit de grond, maar de uitgever moet zich er wel nog over ontfermen en dat blijven doen of de ETF dooft uit.
Hoelang zou bv. een MSCI World kunnen blijven bestaan? Zou het maar 20 jaar zijn of kan het makkelijk 150 jaar oud worden?
Heb je ook een soort van rating van hoe het fonds beheerd wordt? En hoe de reputatie van de uitgever is?
Ik neem ook aan dat MSCI World iets sterker in de wereld staat dan de fondsen van VanEck?
Hoelang zou bv. een MSCI World kunnen blijven bestaan? Zou het maar 20 jaar zijn of kan het makkelijk 150 jaar oud worden?
Heb je ook een soort van rating van hoe het fonds beheerd wordt? En hoe de reputatie van de uitgever is?
Ik neem ook aan dat MSCI World iets sterker in de wereld staat dan de fondsen van VanEck?
Re: Hoe veilig zijn trackers?
Je haalt een reeks dingen door elkaar.Kevva schreef: ↑28 december 2018, 19:51 In hoeverre zijn trackers veilig? Dan heb ik het niet over volatiliteit maar eerder over het 'voortbestaan' er van. Als uitgever kun je een ETF starten en de laatste jaren schoten die dan ook als paddenstoelen uit de grond, maar de uitgever moet zich er wel nog over ontfermen en dat blijven doen of de ETF dooft uit.
- MSCI is een indexprovider
- VanEck is een fondsen leverancier
etf.com tutorial
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Met grote (minimaal paar 100 miljoen) wijd gespreide ETF’s in euro die je bij een Belgische broker in bewaring geeft loop je m.i. weinig risico.
Grote gekende indexen wijzigen qua samenstelling maar denk niet dat deze zomaar snel zullen verdwijnen.
Grote gekende indexen wijzigen qua samenstelling maar denk niet dat deze zomaar snel zullen verdwijnen.
Vroeg ik me ook reeds af. Wat gebeurt er als bijv. iShares er de brui aan geeft? Worden onze IWDA aandelen dan automatisch verkocht en uitgekeerd? Als dat tijdens een beursmalaise gebeurt..
Als dat toch al zou gebeuren, dan koop je met dat uitgekeerde geld een ander MSCI World fonds en heb je dus opnieuw dezelfde onderliggende aandelen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Wat doe je met de kleine aanbieders zoals VanEck? Het ging hem om wat bij het verdwijnen van de ETF? Is dat verloren, wordt dat uitgekeerd, ...
Wat als de aanbieder er de brui aangeeft?
Zijn er controles op die aanbieders? Wat met wanbestuur?
Een ETF kan in principe niet failliet gaan want het is een korf met aandelen, maar ze zal naar mijn mening ook geen 150 jaar oud worden. Dus vroeg of laat wordt elke ETF eens vervangen.
Wat als de aanbieder er de brui aangeeft?
Zijn er controles op die aanbieders? Wat met wanbestuur?
Een ETF kan in principe niet failliet gaan want het is een korf met aandelen, maar ze zal naar mijn mening ook geen 150 jaar oud worden. Dus vroeg of laat wordt elke ETF eens vervangen.
De Think VanEck ETFs zijn misschien wel een goed voorbeeld.
Think is een zekere tijd geleden gestart.
Na een aantal jaren zijn de aandelen (van Think) doorverkocht en bvb Binck nam een aandeel van 60%. In het begin van 2018 nam VanEck dit allemaal over.
Bij mijn weten had dit alles helemaal geen impact op de houders van deelbewijzen van Think ETFs.
Wat gebeurt er nog:
- indexfondsen veranderen van indexleverancier
- Fondsen veranderen hun domicilie
- Fondsen worden samengevoegd
Als houder van een deelbewijs heb je meestal de optie om uit te stappen als je niet akkoord bent. Zoals met gelijkaardige bewegingen in non-index fondsen.
Think is een zekere tijd geleden gestart.
Na een aantal jaren zijn de aandelen (van Think) doorverkocht en bvb Binck nam een aandeel van 60%. In het begin van 2018 nam VanEck dit allemaal over.
Bij mijn weten had dit alles helemaal geen impact op de houders van deelbewijzen van Think ETFs.
Wat gebeurt er nog:
- indexfondsen veranderen van indexleverancier
- Fondsen veranderen hun domicilie
- Fondsen worden samengevoegd
Als houder van een deelbewijs heb je meestal de optie om uit te stappen als je niet akkoord bent. Zoals met gelijkaardige bewegingen in non-index fondsen.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 3 januari 2019, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Sommige indexfondsen van Vanguard bestaan al sinds de jaren '70. Ze hebben zelfs actieve fondsen die zijn opgericht in de jaren '20 (Vanguard Wellington).
Grote ETF's met miljarden AUM zullen niet snel vervangen of geliquideerd worden. Als de fondsbeheerder failliet gaat (heel kleine kans bij grote fondsbeheerders als Vanguard en Blackrock) worden ze gewoon door een andere beheerder overgenomen. iShares was bv vroeger van Barclays, nu van Blackrock.
Als fondsen geliquideerd worden, wordt het geld uitgekeerd aan de aandeelhouders. Maar zoals gezegd, dit gebeurt niet met ETF's met miljarden AUM, enkel met onsuccesvolle fondsen.
Ontketenen trackers de volgende crisis?
https://www.tijd.be/dossiers/trackers/o ... s/10152628
https://www.tijd.be/dossiers/trackers/o ... s/10152628
Niet noodzakelijk een ETF/ETN kan ook een vaste einddatum hebben.ignition schreef: ↑3 januari 2019, 16:01Sommige indexfondsen van Vanguard bestaan al sinds de jaren '70. Ze hebben zelfs actieve fondsen die zijn opgericht in de jaren '20 (Vanguard Wellington).
Grote ETF's met miljarden AUM zullen niet snel vervangen of geliquideerd worden. Als de fondsbeheerder failliet gaat (heel kleine kans bij grote fondsbeheerders als Vanguard en Blackrock) worden ze gewoon door een andere beheerder overgenomen. iShares was bv vroeger van Barclays, nu van Blackrock.
Als fondsen geliquideerd worden, wordt het geld uitgekeerd aan de aandeelhouders. Maar zoals gezegd, dit gebeurt niet met ETF's met miljarden AUM, enkel met onsuccesvolle fondsen.
SPY loopt toch dat risico en gokt nu op een looptijd tussen de 85 - 125jaar. Toegegeven ze zullen ook nu wel weer een andere oplossing bedenken, omdat het normaal op 22/01/2018 geliquideerd moest worden.
The Fate of the World’s Largest ETF Is Tied to 11 Random Millennials
https://www.bloomberg.com/news/articles ... heir-lives
Edit: Toevoeging quote over de 7 andere ETF's, maar Bloomberg zegt niet BThe fate of the world’s largest exchange-traded fund rests on the health of a group of twenty-somethings. Thanks to a quirk in the legal structure used to set up the SPDR S&P 500 ETF Trust, known as SPY, more than $250 billion rests on the longevity of 11 ordinary kids born between May 1990 and January 1993.
It all harks back to the arcane structure used to create SPY, the first U.S. ETF, in 1993. At the time, setting up the fund as a unit investment trust solved a practical problem. Not only was it an established legal structure, it allowed the issuer to create fund units that resembled a company’s shares. But as a consequence, it required a specified termination date. So like many trusts, the fund was initially structured to expire in 25 years -- in January 2018. It was subsequently amended to peg the fund to the lives of individuals, which extended its own life.
SPY as we know it will cease to be on Jan. 22, 2118, or 20 years “after the death of the last survivor of the eleven persons” -- whichever occurs first. The structure doesn’t provide those people with a financial interest in SPY.
SPY isn’t the only ETF set up in this way. Seven other funds were also set up as unit investment trusts, according to data compiled by Bloomberg. And at least three of them include a provision relating to human lifespans.

De 8 US ETF's met een einddatum: https://etfdb.com/2014/unit-investment- ... -are-they/
1) QQQ - Invesco QQQ Trust ETF - Einddatum: 4/03/2124 of 20 jaar na overlijden van 15 personen geboren tussen 1986 en 1996 - http://hosted.rightprospectus.com/Inves ... t=P&ss=ETF
2) DIA - SPDR Dow Jones Industrial Average ETF - Einddatum: 14/01/2123 of 20 jaar na overlijden van 15 personen geboren tussen 1994 en 1997 - https://us.spdrs.com/public/DIA_PROSPECTUS.pdf
3) MDY - SPDR S&P MidCap 400 ETF - Einddatum: 27/04/2120 of 20 jaar na overlijden van 11 personen geboren tussen 1990 en 1993 - https://us.spdrs.com/public/SPDR_MDY_PROSPECTUS.pdf
4) ADRA - Invesco BLDRS Asia 50 ADR Index Fund
5) ADRD - Invesco BLDRS Developed Markets 100 ADR Index Fund
6) ADRE - Invesco BLDRS Emerging Markets 50 ADR Index Fund
7) ADRU - Invesco BLDRS Europe Select ADR Index Fund
Einddatum ADRA, ADRD, ADRE en ADRU: Bij verkoop/vervaldag laatste belegging of kapitaal < 350M USD - http://hosted.rightprospectus.com/Inves ... t=P&ss=ETF
SPY's prospectus: https://us.spdrs.com/public/SPDR_500%20 ... PECTUS.pdf
Laatst gewijzigd door Tycoon op 12 augustus 2019, 23:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Speciaal. Hopelijk sterven die niet te snel.Tycoon schreef: ↑12 augustus 2019, 10:30 The Fate of the World’s Largest ETF Is Tied to 11 Random Millennials
https://www.bloomberg.com/news/articles ... heir-lives
The fate of the world’s largest exchange-traded fund rests on the health of a group of twenty-somethings. Thanks to a quirk in the legal structure used to set up the SPDR S&P 500 ETF Trust, known as SPY, more than $250 billion rests on the longevity of 11 ordinary kids born between May 1990 and January 1993.