Nieuw in beleggen, opstarten portefeuille
TIP
Re: Nieuw in beleggen, opstarten portefeuille
Spijtig genoeg is het voor ons Europeanen nodig om verschillende fondsen te combineren om de volledige markten af te dekken. Het relatieve gewicht van de fondsen varieert met het op en neergaan van de markten.
In de praktijk lijken de volgende ranges goed te werken
- MSCI World 65-75% - developped markets - Large Cap en Mid Cap
- MSCI World SC 15-20% - developped markets - Small Cap en Mid Cap.
- MSCI EM 10-15% - emerging markets - all cap
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Newbie
Misschien heel kort door de bocht : het is op dit moment niet aangewezen om aandelen of trackers te kopen, geen énkele! Laat je geld rustig op een boekje staan à 0,85%
Zegt uw glazen bol zeker?KArelKArton schreef: ↑13 augustus 2019, 19:26 Misschien heel kort door de bocht : het is op dit moment niet aangewezen om aandelen of trackers te kopen, geen énkele! Laat je geld rustig op een boekje staan à 0,85%
Dat zeiden ze in december ook ... intussen al 20% bij.
Best gewoon bij je strategie blijven. Bij mij is dat door maandelijkse bijstorting in ETF’s om zoveel mogelijk het offensieve wereldwijde mixfonds EUR van de Morningstar X-ray te matchen.
-
- Newbie
Aandelen, en dan vooral europese, bewegen nauwelijks, en dat al maandenlang
Euro Stoxx 50 is 12% gestegen YTD, S&P 500 bijna 17%KArelKArton schreef: ↑13 augustus 2019, 20:05 Aandelen, en dan vooral europese, bewegen nauwelijks, en dat al maandenlang
spreiden, lange termijn en weinig kosten is de boodschap. En idd een stukje op de SR, in mijn geval is dit een noodfonds + een stuk van mijn obligatiegedeelte.
-
- Newbie
is s&p europees?
pfff ... zeg ik dat?
-
- Newbie