Nieuw in beleggen, opstarten portefeuille
TIP
Re: Nieuw in beleggen, opstarten portefeuille
Spijtig genoeg is het voor ons Europeanen nodig om verschillende fondsen te combineren om de volledige markten af te dekken. Het relatieve gewicht van de fondsen varieert met het op en neergaan van de markten.
In de praktijk lijken de volgende ranges goed te werken
- MSCI World 65-75% - developped markets - Large Cap en Mid Cap
- MSCI World SC 15-20% - developped markets - Small Cap en Mid Cap.
- MSCI EM 10-15% - emerging markets - all cap
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Newbie
Misschien heel kort door de bocht : het is op dit moment niet aangewezen om aandelen of trackers te kopen, geen énkele! Laat je geld rustig op een boekje staan à 0,85%
Zegt uw glazen bol zeker?KArelKArton schreef: ↑13 augustus 2019, 19:26 Misschien heel kort door de bocht : het is op dit moment niet aangewezen om aandelen of trackers te kopen, geen énkele! Laat je geld rustig op een boekje staan à 0,85%
Dat zeiden ze in december ook ... intussen al 20% bij.
Best gewoon bij je strategie blijven. Bij mij is dat door maandelijkse bijstorting in ETF’s om zoveel mogelijk het offensieve wereldwijde mixfonds EUR van de Morningstar X-ray te matchen.
-
- Newbie
Aandelen, en dan vooral europese, bewegen nauwelijks, en dat al maandenlang
Euro Stoxx 50 is 12% gestegen YTD, S&P 500 bijna 17%KArelKArton schreef: ↑13 augustus 2019, 20:05 Aandelen, en dan vooral europese, bewegen nauwelijks, en dat al maandenlang
spreiden, lange termijn en weinig kosten is de boodschap. En idd een stukje op de SR, in mijn geval is dit een noodfonds + een stuk van mijn obligatiegedeelte.
-
- Newbie
is s&p europees?
pfff ... zeg ik dat?
-
- Newbie
euh, ja eigenlijkWimble schreef: ↑13 augustus 2019, 20:18Euro Stoxx 50 is 12% gestegen YTD, S&P 500 bijna 17%KArelKArton schreef: ↑13 augustus 2019, 20:05 Aandelen, vooral europese, bewegen nauwelijks, en dat al maandenlang
spreiden, lange termijn en weinig kosten is de boodschap. En idd een stukje op de SR, in mijn geval is dit een noodfonds + een stuk van mijn obligatiegedeelte.
Welkom op het forum. Hopelijk ben je snel ingelezen ...
Je mag "jaren" zeggen. Enkel de kortzichtigen (ik reken jou daar niet bij) kijken naar de YTD. De Eurostoxx 50 heeft gedurende al die tijd nooit meer het niveau gehaald van het hoogste punt in het eerste kwartaal van 2015.
Idd. Maar KarelKarton sprak over maandenlang, vandaar mijn reply in YTD
Mijn persoonlijke strategie staat erbij.
Ik probeer door mij in te lezen en adviezen te volgen het allemaal te begrijpen en daaruit cijfers te toveren die passen bij correcte bij correcte isin'sB7H4long schreef: ↑13 augustus 2019, 14:55 De aandelenmarkt kan elk moment met 50% of meer dalen; onafhankelijk of je dit in 1x geinvesteerd hebt of in 20x. Niemand weet wat het beste moment is om te beleggen.
ward0 schreef: ↑13 augustus 2019, 14:39 33% iShares MSCI World Small Cap (Xetra) -> IE00BF4RFH31 deze isin lijk ok
33% iShares Core MSCI World UCITS ETF (AEX) -> IE00BKM4GZ66 dit is niet de isin van dit fonds
33% iShares Core MSCI EM Markets IMI ETF (AEX) -> IE00BF4RFH31 dit is niet de isin van dit fonds, en dit is dezelfde isin als de eerste lijn
het marktgewicht van EM is 10-15% waarom ga jij voor 33%?
het marktgewicht van SC DM is 15% van DM, 12-13% van de wereld. waarom ga jij voor 33%?

Het marktgewicht had ik nog niet van gehoord... Kan ik dat ergens vinden op Bolero of Morningstar?
Ga eens naar de wiki pagina 'bogleheads - investing from Belgium.
Ook BH7H4Long heeft op dit forum een interessante topic over bogleheads lopen.
Bedankt voor de tip, ik heb deze pagina na gelezen, en heb ook onderstaande topic gevonden:
https://www.bogleheads.org/forum/viewtopic.php?t=269686
Hieruit komt het volgende:
70% World: IWDA (IE00B4L5Y983) - TER 0.20%
20% Small Caps: IUSN (IE00BF4RFH31) - TER 0.35%
10% Emerging markets: EMIM (IE00BKM4GZ66) - TER 0.18%
Ideeën hierover?
-
- Newbie
ja, mijn idee is : niet kopen!