registratierechten 7% 2de woning
TIP
-
Tomatensoep
- Newbie

- Contacteer:
registratierechten 7% 2de woning
Beste,
Wij wensen een nieuwe woning te kopen en binnen enkele maanden onze huidige woning pas te verkopen. Het is dus de bedoeling om die woning zeker binnen het jaar na aankoop van de nieuwe woning te verkopen. Dus heb ik recht op die 7% i.p.v. 10%.
Is er een manier om nu voor die nieuwe woning meteen maar 7% te betalen? In plaats van eerst 10% te betalen en pas na de verkoop van de huidige woonst die 3% terug te keren?
Dit zou namelijk een pak schelen voor mijn lening...
Wij wensen een nieuwe woning te kopen en binnen enkele maanden onze huidige woning pas te verkopen. Het is dus de bedoeling om die woning zeker binnen het jaar na aankoop van de nieuwe woning te verkopen. Dus heb ik recht op die 7% i.p.v. 10%.
Is er een manier om nu voor die nieuwe woning meteen maar 7% te betalen? In plaats van eerst 10% te betalen en pas na de verkoop van de huidige woonst die 3% terug te keren?
Re: registratierechten 7% 2de woning
Dit moet je aan je notaris vragen. Is hier al ooit aan bod gekomen dacht ik... Best eens horen hoe het daar afgelopen is?
Succes.
Succes.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
De regels zijn daar voor iedereen vrij simpel is.
Je zal 10% moeten betalen op die 2de woning. Het is niet zeker dat je de 1ste woning binnen het jaar verkocht krijgt.
Je zal 10% moeten betalen op die 2de woning. Het is niet zeker dat je de 1ste woning binnen het jaar verkocht krijgt.
Ik zat ook in deze situatie. De notaris bezorgde me een vragenlijst waar o.a. op gevraagd werd of ik mijn 1ste woning binnen het jaar zal verkopen. O.a. op basis daarvan wordt het registratierecht op 7% gezet.
Als je je woning naderhand toch niet op tijd verkocht krijgt moet je de overige 3% betalen en een boete (als ik me niet vergis 20% van die 3%).
Als je je woning naderhand toch niet op tijd verkocht krijgt moet je de overige 3% betalen en een boete (als ik me niet vergis 20% van die 3%).
Er kan een verklaring in de notariële aankoopakte van je tweede woning worden opgenomen waarbij je verklaart dat je de eerste woning binnen het jaar zal verkopen. In dat geval is het verkooprecht beperkt tot 7% en bij aankoop < 200.000 euro (220.000 euro in centrumsteden) ben je dan nog eens vrijgesteld op de eerste schijf van 80.000 euro.Tomatensoep schreef: ↑18 augustus 2019, 11:25
Als je nadien de eerste woning niet binnen het jaar verkoopt zal je inderdaad die bijkomende 3% en een boete van 20% op die bijkomende 3% moeten betalen.
-
Tomatensoep
- Newbie

- Contacteer:
Bedankt voor jullie antwoorden mensen!