Investeren in windmolenparken van Luminus
TIP
Investeren in windmolenparken van Luminus
Is dat wat ? Of is dit een kopie van het NEWB verhaal. Het verschil dat ik zie is dat ze geen lucht in pakjes verkopen..
Zou er altijd divident zijn, elk jaar ?
Wat als je van je aandeel vanaf wil ? Zou er daar een waardevermeerdering of -vermindering mogelijk zijn ?
Raar dat dat aandeel nog altijd op 125 rond gequoteerd staat.
Andere opmerkingen ?
https://www.luminus.be/nl/corporate/act ... -together/
Wat als je van je aandeel vanaf wil ? Zou er daar een waardevermeerdering of -vermindering mogelijk zijn ?
Andere opmerkingen ?
-
- VIP member
- Contacteer:
Re: Investeren in windmolenparken van Luminus
Luminus onderdeel van electricite de France. Een mastodont in Europa. Als die windmolens zo winstgevend waren, ging de winst naar Parijs... Ik vind het verdacht op zijn minst.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- Dividend is nooit gewaarborgd, maar een jaar zonder dividend zal normaal enkel voorvallen bij vrij extreme omstandigheden zoals een drastische en retroactieve wijziging van het ondersteuningsmechanisme of een natuurramp.haelewyn schreef: ↑27 augustus 2019, 22:28 Is dat wat ? Of is dit een kopie van het NEWB verhaal. Het verschil dat ik zie is dat ze geen lucht in pakjes verkopen..
Andere opmerkingen ?
- Bij Luminus is geen waardevermeerdering mogelijk (te vinden in puntje 5 van de informatienota). Waardevermindering kan indien de boekwaarde lager is dan de nominale. Dat is iets dat opnieuw niet zou mogen voorvallen, behoudens vrij extreme tegenslagen.
- Je kan de aandelen verkopen na vijf jaar, telkens in de eerste helft van het jaar en met een maand vooropzeg. In uitzonderlijke gevallen (zie vorige twee puntjes) kunnen ze je uittreding ook tijdelijk weigeren. Je krijgt dan dezelfde 125 euro per aandeel terug.
- Nee, perfect normaal dat het aandeel nog steeds 125 staat. Coöperatieve aandelen hebben een vaste nominale waarde, geen constant veranderende marktprijs zoals gewone aandelen.
Is het wat? Hangt van jou af. Het is uiteraard riskanter dan een spaarboekje, maar ik zou het toch bij de minst riskante beleggingsproducten beschouwen - tenzij het geld is dat je de komende vijf jaar misschien nodig zult hebben natuurlijk. Het rendement is correct, zeker als je nog gebruik kan maken van de belastingaftrek op dividenden.
Het gaat hier om windmolens plaatsen in België (met dus veel vergunningen en weerwerk van God weet wie). Wilt men hiermee niet de slaagkans gewoon vergoten van het project.
Overheid kan volgens mij iets moeilijker een project killen indien er (veel) geld van burgers in zit
Uiteraard is het ook wat PR voor Luminus zelf om zich te positioneren als groene leverancier.
Ben benieuwd wat anderen hun mening is, want ik dacht hier mee in te stappen. Electriciteit is België is altijd al een zorgenkindje en lijkt me niet zoveel dat fout kan lopen.
Overheid kan volgens mij iets moeilijker een project killen indien er (veel) geld van burgers in zit
Uiteraard is het ook wat PR voor Luminus zelf om zich te positioneren als groene leverancier.
Ben benieuwd wat anderen hun mening is, want ik dacht hier mee in te stappen. Electriciteit is België is altijd al een zorgenkindje en lijkt me niet zoveel dat fout kan lopen.
Elke mastodont werkt met dergelijke coöperatieves.Sebastiaan1985 schreef: ↑28 augustus 2019, 00:34 Luminus onderdeel van electricite de France. Een mastodont in Europa. Als die windmolens zo winstgevend waren, ging de winst naar Parijs... Ik vind het verdacht op zijn minst.
In sommige landen/regio's is het verplicht om burgers te laten participeren in dit soort projecten, en zelfs waar dat niet zo is doen bedrijven het toch om het 'draagvlak' te vergroten. Iemand die elk jaar een dividendje opraapt is minder geneigd frivole bezwaarschriftjes te gaan indienen tegen windmolens in zijn gemeente.
Daarnaast is het ook gewoon een manier om je financiering te diversifiëren, bovenop de aandelenuitgiftes, obligaties en bankleningen die dergelijke bedrijven al gebruiken.
Slaagkans vergroten is normaal een motief bij dit soort coöperatieves, maar Luminus Wind Together is een specialleke. Het investeert in drie windmolenparken (Geel, Eeklo en Héron) die al gebouwd zijn (tussen 2017-2019). De coöperatieve koopt een deel van de eigendomsrechten/baten over van Luminus. Voor Luminus is dit denk ik vooral PR en een manier om fondsen vrij te maken voor bijkomende investeringen.SMGGM schreef: ↑28 augustus 2019, 08:05 Het gaat hier om windmolens plaatsen in België (met dus veel vergunningen en weerwerk van God weet wie). Wilt men hiermee niet de slaagkans gewoon vergoten van het project.
Voor de particulier maakt dit de coöperatieve in principe ietsje minder riskant dan gemiddeld, want de turbines staan er al. Andere coöperaties zoals North Sea Wind en Eoly haalden al geld op voor de turbines er stonden (maar toen ze wel al definitief vergund waren).
haelewyn schreef: ↑27 augustus 2019, 22:28 Is dat wat ? Of is dit een kopie van het NEWB verhaal. Het verschil dat ik zie is dat ze geen lucht in pakjes verkopen..
Andere opmerkingen ?
Toch een mooie geste he.
Ge moogt na de te dure factuur voor energie nog uw centjes investeren in groene energie.
Alles is tegenwoordig in om de spaarrekeningen leeg te maken.
cera , alterfin , ecopower , wase wind , landbouw krediet, eneco etc dus als centjes te veel keuze genoeg.
en nu nog luminus
en waarom zijn die 10 jaar terug hier niet mee gestart.
Imago probleem heden , marketing ?
Estate Guru believer.
Ik investeer toch liever in lokale groene initiatieven zoals Ecopower en/of Beauvent. Hier ben je rechtstreeks eigenaar van de installaties. Bij Luminus niet.
Het zal weer een constructie zijn waarbij de lasten op de CVBA verhaald worden en de lusten richting Luminus zullen vloeien.
Het zal weer een constructie zijn waarbij de lasten op de CVBA verhaald worden en de lusten richting Luminus zullen vloeien.
Als ik me niet vergis doen ze deze zaken al 5-10 jaar of zelfs langer. Heb hier lang geleden ook al over spreken, dus zo nieuw is dit niet. Rendement leek ook redelijk goed toen ik hier vroeger eens naar keek (uiteraard minder dan aandelen over die periode).
Persoonlijk ken ik geen sector die meer groeit en opbrengt in Europa (en in de wereld) als de, UITBATING, van wind, zon, en waterkracht parken en transitie (zee stopcontacten –hoogspanning land/zee -tijdelijke opslag) …Sebastiaan1985 schreef: ↑28 augustus 2019, 00:34 Luminus onderdeel van electricite de France. Een mastodont in Europa. Als die windmolens zo winstgevend waren, ging de winst naar Parijs... Ik vind het verdacht op zijn minst.
In de Noordzee alleen staan er momenteel zowat 4000 te draaien en 2000 in aanbouw ook al is de subsidiekraan intussen dicht….maar onbekend is onbemind, want je ziet ze niet goed….
In het UK en Scandinavië zie je ze letterlijk beter als hier...
https://ec.europa.eu/maritimeaffairs/at ... 395583;z=7
Luminus /EDF /Frankrijk, heeft in die sector wel compleet de trein gemist….daarom dat de Franse er de Denen (O.a. Orsted) moest bijhalen om in Duinkerken hun eerste windpark te ontwikkelen
Voor sommige bedrijven is de trein intussen op topsnelheid, of je dan nog wil instappen, moet ieder voor zich afwegen….

https://www.electricitymap.org/?page=ma ... wind=false
Europa:
Orsted
Elia
Iberdrola
Verbund
Enel
Innogy
Rwe
PNE
…
…
Bedrijven die nog veel ballast van kernenergie, bruinkool of heel veel gas meesleuren, zijn natuurlijk minder rendabel….(Duitsland, Frankrijk, UK)
https://www.4coffshore.com/
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "