Beleggen in woning of appartement - zeepbel ?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Beleggen in woning of appartement - zeepbel ?
Is het nog opportuun om te beleggen in vastgoed.
Al ruim 10 jaar is er een spectaculaire groei in de vraag, er wordt enorm nieuw gebouwd en appartementen rijzen overal op.
Hier de vraagjes die ik niet begrijp.
1. De bevolking neemt nauwelijks toe, waar woonden al die mensen vroeger dan ?
2. Buiten de lage rente, hoe komt het dat de vraag naar woningen het komende decennia nog enorm gaat stijgen (aldus bankier) ?
3. Bijna alle bejaarden kiezen als ze op pensioen zijn om te verhuizen naar een nieuwbouw appartement, wat gebeurt er met hun woningen, die geraken niet meer verkocht. Ik merk dit op in Z-Limburg (vele, in goede staat, woningen geraken niet verkocht. En dan zeggen ze dat er geen aanbod is, verwarrend.
Al ruim 10 jaar is er een spectaculaire groei in de vraag, er wordt enorm nieuw gebouwd en appartementen rijzen overal op.
Hier de vraagjes die ik niet begrijp.
1. De bevolking neemt nauwelijks toe, waar woonden al die mensen vroeger dan ?
2. Buiten de lage rente, hoe komt het dat de vraag naar woningen het komende decennia nog enorm gaat stijgen (aldus bankier) ?
3. Bijna alle bejaarden kiezen als ze op pensioen zijn om te verhuizen naar een nieuwbouw appartement, wat gebeurt er met hun woningen, die geraken niet meer verkocht. Ik merk dit op in Z-Limburg (vele, in goede staat, woningen geraken niet verkocht. En dan zeggen ze dat er geen aanbod is, verwarrend.
Re: Beleggen in woning of appartement - zeepbel ?
Er gelden telkens strengere voorwaarden ( van Europa ) voor de woningen
-energiezuinig
-dakisolatie
- verplichte ventilatie bij nieuwbouw omdat het allemaal zo goed geisoleeerd is
-electriciteitskeurig
enz...…………..
wie wil er nu een huis kopen met zwaar kosten aan
heb al gezien dat men woningen na 30 jaar helemaal afbreekt en volledig opnieuw bouwt
-energiezuinig
-dakisolatie
- verplichte ventilatie bij nieuwbouw omdat het allemaal zo goed geisoleeerd is
-electriciteitskeurig
enz...…………..
wie wil er nu een huis kopen met zwaar kosten aan
heb al gezien dat men woningen na 30 jaar helemaal afbreekt en volledig opnieuw bouwt
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
anonymous
1/ Waarop baseer je je om de concluderen dat de bevolking niet toeneemt?
=> OK aantal geboortes dalen misschien in België, maar:
=> immigratie
=> meer singles of LAT relaties dan vroeger
2/ Zie 1
Neem daarbij ook binnenkort een betonstop. DUs geen nieuwe woningen meer bijbouwen.
Dan heb je dus de keuze tussen een oud huis renoveren of afbreken en er een nieuw zetten.
3/ Rond en in de steden en dorpen zie je nu reeds de tendens: Rijwoningen afbreken en vervangen door appartementen.
=> OK aantal geboortes dalen misschien in België, maar:
=> immigratie
=> meer singles of LAT relaties dan vroeger
2/ Zie 1
Neem daarbij ook binnenkort een betonstop. DUs geen nieuwe woningen meer bijbouwen.
Dan heb je dus de keuze tussen een oud huis renoveren of afbreken en er een nieuw zetten.
3/ Rond en in de steden en dorpen zie je nu reeds de tendens: Rijwoningen afbreken en vervangen door appartementen.
"1. De bevolking neemt nauwelijks toe,"
fakenews
fakenews
Volgens mij is dit nog altijd opportuun ja. Een huis of appartement heb je sowieso nodig als je alleen wil gaan wonen. Dan rijst er de vraag, kopen of huren. De (fiscale) wetgeving mag op korte termijn mss wel wat wijzigen (cfr. startnota vlaamse regering), er is toch een bepaalde bevolkingslaag die het zich niet zal kunnen permitteren om te kopen. Dus de huurmarkt zal altijd wel interessant blijven. Wat de toekomst brengt weten we niet, wanneer zullen ze de inkomsten van de verhuurder belasten? Zal er ooit wel van komen denk ik, maar wanneer...
Aan de huurder natuurlijk, maar de huurder zal niet zomaar 10-20% meer huur betalen denk ik dan. Dan zullen ze mi toch eerder opteren voor kopen.
Denken jullie dat dit nu niet wordt belast? Zou er raar van opkijken, als je nummer 1106-58 of 2106-28 invult of niet op belastingsaangifte is een hemelsbreed verschil in de afrekening.
Bevolking stijgt jaarlijks met een halve procent, daarnaast worden gezinnen kleiner, vrouwen krijgen later en minder kinderen en zijn er steeds meer alleenstaanden en één ouder gezinnen. Dus ja, de vraag naar woningen neemt nog toe, gezien de kleinere gezinnen, de relatief hoge kost en strengere normen is er meer vraag naar kleinere nieuwbouw woningen of appartementen dan naar de 40 of 50 jaar oude villa's.tinev schreef: ↑29 augustus 2019, 07:41 1. De bevolking neemt nauwelijks toe, waar woonden al die mensen vroeger dan ?
Op de vraag of het nog opportuun is om in vastgoed te beleggen hou je best rekening met wat de markt vraagt, goeie ligging, conform de huidige normen en in de prijsklasse die het gros van de jonge gezinnen kan betalen.
Dit is mij vele jaren geleden ook al opgevallen. Hier in de wijk allemaal huizen van de jaren '60 en '70. Mensen worden oud, gaan naar een serviceflat of rusthuis en inderdaad heel veel van die huizen staan al jaren leeg. Die worden dus niet verkocht of verhuurd. Dat ze niet verkocht geraken verrast mij niet, men probeert er een absurd aantal euro's voor te vangen. Mijn huis wordt ook op een absurd bedrag geschat door de 'experts'. Een gezin dat dit zou kopen zou voor dat bedrag alleen al 30 jaar afbetalen en dan is nog niets naar hedendaagse normen bijgewerkt. Heb hier bv. een centrale verwarming van 50 jaar oud die het voor mij nog perfect doet omdat ik ze ook behandel als een 50-jarige maar voor een gezin met 2 kinderen totaal ontoereikend is. En zo zijn er nog wel meer zaken aan een huis van die leeftijd.tinev schreef: ↑29 augustus 2019, 07:41 3. Bijna alle bejaarden kiezen als ze op pensioen zijn om te verhuizen naar een nieuwbouw appartement, wat gebeurt er met hun woningen, die geraken niet meer verkocht. Ik merk dit op in Z-Limburg (vele, in goede staat, woningen geraken niet verkocht. En dan zeggen ze dat er geen aanbod is, verwarrend.
Er wordt heel veel gebouwd en er staat heel veel leeg, veel oude huizen worden plat gegooid en er komen appartementen in de plaats. Maar er komen constant nieuwe mensen toe in België en die mensen maken dan ook nog eens heel veel kindjes. Dus kort door de bocht kunnen we ervan uit gaan dat over 10 of 15 jaar al die woningen bewoond gaan zijn. Maar, wat als er een leegloop komt omwille van economische redenen? Een scenario dat mij niet denkbeeldig lijkt. Mensen hebben werk en een inkomen nodig, iedereen in loondienst van de staat is in de geschiedenis altijd al verkeerd afgelopen en in België heeft een groot deel rechtstreeks of onrechtstreeks zijn inkomen van de overheid. Of zou Europa en het IMF met zoveel geld over de brug willen komen om de demografische verschuiving die we zien er zelfs in het kleine België kost wat kost door te drukken? Het aandeel uit de privé-sector lijkt mij kleiner en kleiner te worden als ik het aantal bedrijfssluitingen zie. Uit ervaring weet ik dat geen enkel weldenkend en goed geïnformeerd mens hier nog een onderneming uit de grond zou stampen, laat staan personeel in dienst nemen, als hij hetzelfde kan doen waar rechtszekerheid nog iets voorstelt en de fiscale afstraffing draagbaar is.
De brain-drain is al een feit heb ik me meermaals laten vertellen, dat op zich gaat een onvermijdelijke economische impact hebben.
We hebben ondertussen files waar er nooit waren, de bestaande worden erger en er wordt niets, nul, nada aan gedaan, buiten voorstellen voor rekeningrijden die de economie zeker niet ten goede gaan komen. Integendeel, oneindig durende wegenwerken op strategische punten waardoor het verkeer onnodig ver moet omrijden en er nieuwe knelpunten ontstaan.
Het economische is 1, een ander is het feit dat veel Europese welpen opgroeien tot leeuwen die de pesterijen en provocaties van de hyena's op hun territorium beu worden. Dit in combinatie met het economische en een noodgedwongen minder gulle overheid zou wel eens kunnen betekenen dat het luilekker paradijs niet meer zo paradijselijk is.
11 miljoen inwoners mag veel lijken maar er zijn ondertussen steden met meer dan 2x dat aantal. China heeft bewezen dat lege miljoenensteden uit de grond stampen ook geen huzarenstukje meer is. Zou een gelijkaardig fenomeen zich in Vlaanderen voltrekken?
Het bovenstaande, een wetgeving op maat van de huurder, fiscale- en rechtsonzekerheid doet mij concluderen dat beleggen in vastgoed in Vlaanderen voorlopig geen goed idee is.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Prachtig gezegd ! Suggestie voor propaganda door het VB.
Klacht wegens racisme heeft tegenwoordig bij mij de omgekeerde reactie.
Dit hebben we vnl te danken aan de partijen die zogezegd de zwakken beschermen maar integendeel er steeds voor gezorgd hebben bij de volgende verkiezingen voldoende kiesvee te hebben zodat zij hun postjes kunnen behouden.
Ja, maar soms rekenen die partijen verkeerd. NVA heeft zijn kiesvee niet goed verzorgd, met een vierde minder stemmen als gevolg.