Prijsstijgingen bij de banken
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Prijsstijgingen bij de banken
BNP zal waarschijnlijk prijsstijgingen doorvoeren vanaf 1 januari 2020.
Volgens Spaargids :
""""Volgens de bank is er ruimte voor een tariefverhoging. In internationaal perspectief zijn bankdiensten in ons land goedkoop. Bovendien zegt de instelling kwaliteit te leveren.""""
Kwaliteit ? Welke dan ?
Hun betalingsverkeer en webbanking / app ligt achter op de andere (groot)banken en ze komen zelfs redelijk achteraan in het rijtje. Zouden ze dat zelf niet beseffen ?
Ik ben nieuwsgierig of Hello Bank gespaard blijft bij de prijsverhogingen. Bv. Een kostprijs aanrekenen voor gebruik van de kaart in een automaat van een andere bank ?
De kern van de zaak : Banken als BNP en KBC kunnen het zich permiteren om blind te blijven voor de concurrentie. Ze hebben klanten genoeg en de grootste groep blijft toch honkvast.
Volgens Spaargids :
""""Volgens de bank is er ruimte voor een tariefverhoging. In internationaal perspectief zijn bankdiensten in ons land goedkoop. Bovendien zegt de instelling kwaliteit te leveren.""""
Kwaliteit ? Welke dan ?
Hun betalingsverkeer en webbanking / app ligt achter op de andere (groot)banken en ze komen zelfs redelijk achteraan in het rijtje. Zouden ze dat zelf niet beseffen ?
Ik ben nieuwsgierig of Hello Bank gespaard blijft bij de prijsverhogingen. Bv. Een kostprijs aanrekenen voor gebruik van de kaart in een automaat van een andere bank ?
De kern van de zaak : Banken als BNP en KBC kunnen het zich permiteren om blind te blijven voor de concurrentie. Ze hebben klanten genoeg en de grootste groep blijft toch honkvast.
Re: Prijsstijgingen bij de banken
Ik snap sowieso al die prijsverhogingen bij die banken niet
Tegenwoordig doe je zelf alles thuis dus daar zit de grootste kost niet meer.
Ik betaal als klant bij crelan ook een 4.5 euro per maand voor hun zogezegde ''performance pack' ik vindt er weinig ''performance'' aan in ieder geval voor alles zelf te doen.
Normaal kost het geloof ik 6 euro per maand maar dan hebben we nog 624 euro geloof ik van die maatschappelijke aandelen waar we dan een ''beetje'' korting op krijgen op bepaalde zaken.
Maar dat geld staat ook ergens vast, en indien je het opvraagd duurt het een jaar of 2 dat je het terug hebt
Banken zitten gewoon op een enorme berg spaargeld waar ze mee kunnen spelen daarom kunnen ze hun zo'n fratsen veroorloven. ( tot de volgende crash natuurlijk).
Tegenwoordig doe je zelf alles thuis dus daar zit de grootste kost niet meer.
Ik betaal als klant bij crelan ook een 4.5 euro per maand voor hun zogezegde ''performance pack' ik vindt er weinig ''performance'' aan in ieder geval voor alles zelf te doen.
Normaal kost het geloof ik 6 euro per maand maar dan hebben we nog 624 euro geloof ik van die maatschappelijke aandelen waar we dan een ''beetje'' korting op krijgen op bepaalde zaken.
Maar dat geld staat ook ergens vast, en indien je het opvraagd duurt het een jaar of 2 dat je het terug hebt
Banken zitten gewoon op een enorme berg spaargeld waar ze mee kunnen spelen daarom kunnen ze hun zo'n fratsen veroorloven. ( tot de volgende crash natuurlijk).
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik betaal bij Fortis voor 3 zichtrekeningen ( comfortpack) en 3 spaarrekeningen en visakaart 3 euro per maand of 36 euro per jaar.Heb daar destijds bewust voor gekozen.
Bij een eventuele prijsstijging naar 40/50 euro per jaar ga ik mij daar niet druk over maken.
Als ik dat bij elke prijsstijging zou moeten doen kan ik op veel bedrijven ( bakker - slager - benzine station ... enz. enz. ) kwaad worden.
Bij een eventuele prijsstijging naar 40/50 euro per jaar ga ik mij daar niet druk over maken.
Als ik dat bij elke prijsstijging zou moeten doen kan ik op veel bedrijven ( bakker - slager - benzine station ... enz. enz. ) kwaad worden.
-
jantubaman
- Full Member

- Contacteer:
Ik snap niet dat mensen willen betalen voor een zichtrekening en een spaarrekening. Ik heb ook Visa en betaal voor alles 0€....ludo schreef: ↑5 september 2019, 01:18 Ik betaal bij Fortis voor 3 zichtrekeningen ( comfortpack) en 3 spaarrekeningen en visakaart 3 euro per maand of 36 euro per jaar.Heb daar destijds bewust voor gekozen.
Het is daarom dat ik 4x ben moeten langsgaan om 1 spaarrekening af te sluiten... Service & kwaliteit, jaja
-
anonymous
De klassieke banken hebben inderdaad een redelijke grote kostenstructuur.
Dit komt enerzijds door de verschillende wettelijke vereisten waar ze moeten aan voldoen:
* Rapportering naar BCB en ECB
* Anti-witwas, Bazel III, etc
* rapporteringen naar klanten en fiscus (denk maar aan de belastingsfiches)
Ook de systemen voor webbanking en de apps moeten ook draaiend gehouden worden en verder ontwikkeld worden. En doordat de grootbanken een langere historiek met zich meeslepen, zijn die systemen ook vaak brick-brack. Elke aanpassingen heeft een redelijk grote impact. Je kan niet zeggen: we zetten een gans nieuw systeem op en sluiten het oude. Daar hebben de nieuwe banken en fintechs uiteraard een sterk voordeel dat ze dat niet hoeven mee te slepen.
Daarnaast heb je natuurlijk ook de kantoren en het personeel erin die betaald moeten worden. Je kan het erg vinden dat ze kantoren sluiten en personeel ontslaan, maar ergens is dat niet abnormaal.
Wanneer ben jij het laatst in een kantoor geweest en contact gehad et iemand daar?
Zelfs een lening afsluiten kan je tegenwoordig via web of app.
Het heeft geen zin om mensen een hele dag met hun vingers te laten zitten draaien...
De opbrengsten staan ook al een tijdje onder druk. Verschil tussen de intresten op kredieten en spaargeld is sterk gedaald. Iedereen probeert de laagste rentevoeten te krijgen, herfinancieringen etc.
Dit meer dan vroeger!
Ook de marges op andere producten verlaagt.
Dit komt enerzijds door de verschillende wettelijke vereisten waar ze moeten aan voldoen:
* Rapportering naar BCB en ECB
* Anti-witwas, Bazel III, etc
* rapporteringen naar klanten en fiscus (denk maar aan de belastingsfiches)
Ook de systemen voor webbanking en de apps moeten ook draaiend gehouden worden en verder ontwikkeld worden. En doordat de grootbanken een langere historiek met zich meeslepen, zijn die systemen ook vaak brick-brack. Elke aanpassingen heeft een redelijk grote impact. Je kan niet zeggen: we zetten een gans nieuw systeem op en sluiten het oude. Daar hebben de nieuwe banken en fintechs uiteraard een sterk voordeel dat ze dat niet hoeven mee te slepen.
Daarnaast heb je natuurlijk ook de kantoren en het personeel erin die betaald moeten worden. Je kan het erg vinden dat ze kantoren sluiten en personeel ontslaan, maar ergens is dat niet abnormaal.
Wanneer ben jij het laatst in een kantoor geweest en contact gehad et iemand daar?
Zelfs een lening afsluiten kan je tegenwoordig via web of app.
Het heeft geen zin om mensen een hele dag met hun vingers te laten zitten draaien...
De opbrengsten staan ook al een tijdje onder druk. Verschil tussen de intresten op kredieten en spaargeld is sterk gedaald. Iedereen probeert de laagste rentevoeten te krijgen, herfinancieringen etc.
Dit meer dan vroeger!
Ook de marges op andere producten verlaagt.
Ik ga er zo min mogelijk en dat past IMHO in hun kraam.
Niet de reden waarom ik er weinig ga : omdat ik dan eerst mijn zakken zou moeten dichtnaaien en omdat ik dan een bandje moet inspreken als tegengewicht op hun voorstellen om te beleggen : "neen, ik heb geen interesse"... en dat laten draaien, constant.
1000 personeelsleden ontslaan aan 3000 euro per maand (te lage schatting) levert 3.000.000 euro per maand op. Hoeveel kosten die fantastische systemen de bank zoal ?
Wetend dat er al een paar 1000 jobs bij die banken gesneuveld zijn de laatste tijd.. ?
Moet ik daar dan echt in meegaan dat de kosten toch (ocharme) zo gestegen zijn door elektronisch bankieren ?
Vragen worden tegenwoordig provinciaal aan de telefoon beantwoord voor bv KBC. Het is een verbetering want dan zijn er wel mensen aan de telefoon of op de chat die weten waar ze het over hebben.
Maar het zijn allemaal besparingen die ze doorvoeren die miljoenen opleveren.. en toch moet de prijs van dat produkt omhoog. Mag ik er aan twijfelen dat het ene in verhouding tot het andere staat ?
Het lijkt me meer de micro economische gedachte van de friturist : de prijzen gaan omhoog want deze maand zijn de aardappelen duurder. Maar de prijs van het pak friet zakt daarna NOOIT MEER. De prijs van de aardappelen wel.
En dan zouden velen willen overstappen naar een volledig "cashloze" maatschappij ... dan worden we volledig een slaaf van de bankwereld ... 
+1haelewyn schreef: ↑5 september 2019, 09:13Ik ga er zo min mogelijk en dat past IMHO in hun kraam.
Niet de reden waarom ik er weinig ga : omdat ik dan eerst mijn zakken zou moeten dichtnaaien en omdat ik dan een bandje moet inspreken als tegengewicht op hun voorstellen om te beleggen : "neen, ik heb geen interesse"... en dat laten draaien, constant.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Maar wel minder afhankelijk van de molochs met hun voortdurende prijsstijgingen. Als het louter over betaalverkeer gaat, dan zijn er nog alternatieven.
Alternatieven ? Yeah right : alles dat gratis begint eindigt betalend ... een cashloze maatschappij is een big-brother maatschappij ...
Waar schreef ik dat het gratis moet zijn?
Ik ben niet onverdeeld voorstander van een volledig cashloze maatschappij, maar minder cash kan je als consument wel degelijk onafhankelijker maken van de grootbanken.
Ik ben niet onverdeeld voorstander van een volledig cashloze maatschappij, maar minder cash kan je als consument wel degelijk onafhankelijker maken van de grootbanken.
Huh ? Hoe minder cash, hoe meer er moet verlopen via banken of andere financieel gerelateerde bedrijven dus hoe meer je afhankelijk wordt van die bedrijven ... als ze dan nog eens big data en big brother loslaten op wat wij zoal uitgeven dan is het hek helemaal van de dam ... nu lachen we misschien nog met big brother-toestanden maar in China bv. word je via gezichtsherkenning al "punten afgetrokken" van je "goede burgerrapoort" als je ergens een voetpad oversteekt terwijl het rood is ...
We zullen dan terug een paard moeten ruilen voor 10 kippen en één ezel ofzo???
En één wilde nacht met de buurvrouw voor een doos waspoeder en een fles badschuim... dus géén gratis bloemen en etentje en fleske parfun meer, das gedaan...
En één wilde nacht met de buurvrouw voor een doos waspoeder en een fles badschuim... dus géén gratis bloemen en etentje en fleske parfun meer, das gedaan...
Mijn buurvrouw loopt tegen de 70 aan en kan een dik stukske zagen !
Voor een doos waspoeder en een fles badschuim kan ze mij niet hebben hoor. Daar gaat ze dieper voor in haar zak moeten gaan.