Meerwaardetaks uitkerende obligatie trackers bij Keytrade?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Meerwaardetaks uitkerende obligatie trackers bij Keytrade?
Iemand die uitkerende obligatie trackers heeft bij Keytrade en die ooit al (deels) verkocht heeft. Betaal je daarop 30% meerwaardetaks of niet?
Anders kan je mss eens één stuk verkopen als test om te zien of daarop meerwaardetaks wordt gerekend.
Ik dacht dat meerwaardetaks van toepassing was op alle obligatie tracks, kapitaliserend of distributie, maar zou kunnen dat sommige banken redeneren dat als bij een distributie variant alles word uitgekeerd er dan géén meerwaardetaks moet worden betaald.
Anders kan je mss eens één stuk verkopen als test om te zien of daarop meerwaardetaks wordt gerekend.
Ik dacht dat meerwaardetaks van toepassing was op alle obligatie tracks, kapitaliserend of distributie, maar zou kunnen dat sommige banken redeneren dat als bij een distributie variant alles word uitgekeerd er dan géén meerwaardetaks moet worden betaald.
Quality growth investor
Re: Meerwaardetaks uitkerende obligatie trackers bij Keytrade?
Blijkbaar op beide:
Taks op Obligatiefondsen
Voor obligatiefondsen is de berekening van de meerwaardebelasting vrij eenvoudig. Bij verkoop van het fonds berekent men de (eindwaarde – beginwaarde). Op dit verschil past men een heffing van 30% toe.
Merk op dat het niet uitmaakt of dit nu een kapitalisatie- of distributiefonds betreft. In beide gevallen wordt de meerwaardeheffing toegepast.
Voor de berekening zou er verschil bestaan tussen de banken:
https://www.mijnkapitaal.be/thema/fisca ... p-fondsen/
Taks op Obligatiefondsen
Voor obligatiefondsen is de berekening van de meerwaardebelasting vrij eenvoudig. Bij verkoop van het fonds berekent men de (eindwaarde – beginwaarde). Op dit verschil past men een heffing van 30% toe.
Merk op dat het niet uitmaakt of dit nu een kapitalisatie- of distributiefonds betreft. In beide gevallen wordt de meerwaardeheffing toegepast.
Voor de berekening zou er verschil bestaan tussen de banken:
https://www.mijnkapitaal.be/thema/fisca ... p-fondsen/
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Volgens Test Aankoop is dit anders:
"Distributiefondsen genieten van een vrijstelling van roerende voorheffing (30%) op meerwaarden als en slechts als er in de fondsenstatuten expliciet wordt vermeld dat alle roerende inkomsten aan de fondsenbelegger worden uitgekeerd."
bron: https://www.test-aankoop.be/invest/fisc ... -uitkering
Hecht toch meer belang aan wat TA zegt dan mijnkapitaal maar blijft zowiezo allemaal vaag en open voor interpretatie.
Wou vooral weten hoe Keytrade dit in de praktijk toepast want vermoed dat elke bank dit wel weer anders zal interpreteren. Indien iemand een dis bond tracker heeft bij Key mss eens als test 1 stuk ofzo verkopen. Dan weet je meteen ook voor later als je wil herbeleggen.
"Distributiefondsen genieten van een vrijstelling van roerende voorheffing (30%) op meerwaarden als en slechts als er in de fondsenstatuten expliciet wordt vermeld dat alle roerende inkomsten aan de fondsenbelegger worden uitgekeerd."
bron: https://www.test-aankoop.be/invest/fisc ... -uitkering
Hecht toch meer belang aan wat TA zegt dan mijnkapitaal maar blijft zowiezo allemaal vaag en open voor interpretatie.
Wou vooral weten hoe Keytrade dit in de praktijk toepast want vermoed dat elke bank dit wel weer anders zal interpreteren. Indien iemand een dis bond tracker heeft bij Key mss eens als test 1 stuk ofzo verkopen. Dan weet je meteen ook voor later als je wil herbeleggen.
Quality growth investor
Discussie met praktische testen gaande in deze ander thread
schreef: ↑20 augustus 2019, 15:46 Taxatie van obligatiefondsen is niet makelijk.
Ik had dit nog even nagekeken voordat ik antwoorde.
Hier zijn mijn referenties:
wikifin:expliciete referentie naar kapitalisatieaandelenOp meerwaarden op het obligatiegedeelte van kapitalisatieaandelen van obligatiefondsen of -trackers houdt jouw bank een roerende voorheffing van 30% in.
test-aankoop :artikel van feb 2019 - De fiscaliteit van obligatiefondsen is bijzonder complexIk heb vertrouwen in deze sites, meer dan in andere sites die door enthousiastelingen worden/werden onderhouden.Wanneer een obligatiefonds meerwaarden boekt op de onderliggende obligatieportefeuille, is de fiscale aanpak, in theorie althans, verschillend tussen distributiefondsen en kapitalisatiefondsen.
Distributiefondsen genieten van een vrijstelling van roerende voorheffing (30%) op meerwaarden als en slechts als er in de fondsenstatuten expliciet wordt vermeld dat alle roerende inkomsten aan de fondsenbelegger worden uitgekeerd[...]
Bij kapitalisatiefondsen is de meerwaardebelasting altijd van toepassing. De meerwaarde is daarbij belast aan 30%[...]
Spijtig genoeg heb ik de laatste maanden geen (distribuerende) obligatie ETFs verkocht, en kan het dus niet zelf nakijken.
Heeft iemand ervaring?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Geen idee waarom je dat in die bogleheads thread post. De meeste hier volgen dat niet. Maar lees daar dus dat je bij Deutsche geen meerwaardetaks hebt betaald. Elke bank doet dus anders zoals verwacht.
Iemand die dit weet voor Keytrade?
Quality growth investor
Taaltip:
- genieten van = plezier hebben in iets (bv genieten van glas wijn)
- genieten = voordeel hebben van iets (bv korting genieten, salaris genieten)
Graag gedaan
- genieten van = plezier hebben in iets (bv genieten van glas wijn)
- genieten = voordeel hebben van iets (bv korting genieten, salaris genieten)
Graag gedaan
-
anonymous38760
Ik heb maandag bij BinckBank IBGL verkocht, een uitkerende obligatie-ETF.
Op het rekeningafschrift zie ik geen meerwaardetaks.
Waarom gaat er dan bij Medirect meerwaardetaks van IEAG, ook een uitkerende obligatie ETF:
Op het rekeningafschrift zie ik geen meerwaardetaks.
Waarom gaat er dan bij Medirect meerwaardetaks van IEAG, ook een uitkerende obligatie ETF:
Mag eerst vragen waarom je net nu IBGL dus 15-30Y euro govies verkocht hebt? Veel kans dat de ECB monetaire versoepeling zal aankondigen op 12 september wat goed is voor bonds met lange duratie dacht ik.
Wat je vraag betreft heb ik het gevoel dat elke bank het blijkbaar anders doet. Weet iemand overigens hoe dit bij Keytrade zit?
Quality growth investor
-
anonymous38760
Goed opgemerkt, maar IBGL verkocht wegens herbalanceren. Denk er wel aan om gelijke delen IBGL en cash te vervangen door een brede obligatie-ETF. Op lange termijn maakt het waarschijnlijk niet veel uit qua rendement maar zou eenvoudiger zijn. Trouwens ik zou liever een global LT govie kopen, maar die vind ik niet. Met brede oblies kan je wel global gaan (DBZB, AGGH).
On topic. Bij Keytrade heb ik geen obligatie-ETFs staan, maar heb wel naar de meerwaardetaks geinformeerd. Dit is hun uitleg: "De meerwaardetaks is enkel van toepassing bij verkoop van een kapitalisatiefonds naar Belgisch of Europees recht waarbij het fonds voor minstens 10% uit vastrentende effecten dient te bestaan.
Keytrade Bank past de meerwaardetaks toe voor zo ver de fondsbeheerder van de tracker ons de nodige gegevens verstrekt om de taks correct te kunnen berekenen."
Een uitleg wil nog niks zeggen. Zo vertelde BinckBank mij dat ze ook meerwaardtaks van uitkerende obli-ETF halen.... wat bij mij dus niet gebeurd is.
On topic. Bij Keytrade heb ik geen obligatie-ETFs staan, maar heb wel naar de meerwaardetaks geinformeerd. Dit is hun uitleg: "De meerwaardetaks is enkel van toepassing bij verkoop van een kapitalisatiefonds naar Belgisch of Europees recht waarbij het fonds voor minstens 10% uit vastrentende effecten dient te bestaan.
Keytrade Bank past de meerwaardetaks toe voor zo ver de fondsbeheerder van de tracker ons de nodige gegevens verstrekt om de taks correct te kunnen berekenen."
Een uitleg wil nog niks zeggen. Zo vertelde BinckBank mij dat ze ook meerwaardtaks van uitkerende obli-ETF halen.... wat bij mij dus niet gebeurd is.
Als je persé global govies wil, heb je al eens IGLO of SAAA bekeken? Je hebt die ook in kapitalisatie maar daar betaal je bij iedereen meerwaardetaks op als ik het goed begrijp.
Wat IBGL betreft, heb je die positie volledig verkocht of nog een deel gehouden omdat je over herbalanceren sprak. Ik dacht dat je mss verkocht had omdat je vond dat die LT govies al te ver gestegen waren qua prijs dus dat een ECB versoepeling er al in verrekend zit. Zie je dat ook zo?
Wat IBGL betreft, heb je die positie volledig verkocht of nog een deel gehouden omdat je over herbalanceren sprak. Ik dacht dat je mss verkocht had omdat je vond dat die LT govies al te ver gestegen waren qua prijs dus dat een ECB versoepeling er al in verrekend zit. Zie je dat ook zo?
Quality growth investor
Ik denk in zekere zin van wel, maar ik gok dat Mario weer met wat sterks zal afkomen nu de Duitse economie dreigt stil te vallen. Ben benieuwd hoe sterk het wordt, maar ik vermoed dat er dan een verdere daling van de rente in zal zitten op LT bonds, en dus weer koerswinsten...
Ik vind het wel heel bizar dat verschillende brokers dit verschillend behandelen en sommige brokers het dus blijkbaar zelfs anders doen dan ze zeggen dat ze het doen.
-
anonymous38760
Thanks voor de 2 tips. Ik zal die indertijd niet weerhouden hebben omdat ik kapitaliserende wou en in euro genoteerd, zoals DBZB. Maar aangezien er een kans bestaat dat er geen meerwaardetaks moet betaald worden op distribuerend ga ik die zeker overwegen. IGLO lijkt straight forward, SAAA snap ik nog niet (vreemde geografische spreiding... slechts 20% US).sortino schreef: ↑5 september 2019, 22:54 Als je persé global govies wil, heb je al eens IGLO of SAAA bekeken? Je hebt die ook in kapitalisatie maar daar betaal je bij iedereen meerwaardetaks op als ik het goed begrijp.
Wel zijn geen van beide euro hedged!
Ik heb IBGL verkocht door herbalanceren, en omdat ik de combo LT govie en cash mogelijks ga vervangen door een global market govie of aggregate.
Ik weet niet wat de markt op korte termijn gaat doen, dat was dus niet de reden van mijn verkoop.
-
anonymous38760
Helpdesk Keytrade herbevestigt: "Bij Keytrade Bank worden distributiefondsen (zoals IEAG) niet aan de meerwaardetaks onderworpen."
Zelf heb ik nog geen obli-ervaring bij Keytrade
Zelf heb ik nog geen obli-ervaring bij Keytrade
-
anonymous38760
BinckBank:
"De Reynders taks is van toepassing op de meerwaarde die u realiseert op ICB's en trackers die minimaal 10% beleggen in vastrentende effecten. Er is echter wel een uitzondering voorzien in het Wetboek van Inkomstenbelastingen.
De Reynders taks is namelijk niet van toepassing op ICB's of trackers waarvan de statuten de jaarlijkse uitkering voorzien van alle inkomsten die werden verkregen, na aftrek van de bezoldigingen, commissies en kosten (artikel 19bis, paragraaf 1, derde lid WIB 1992)."
"De Reynders taks is van toepassing op de meerwaarde die u realiseert op ICB's en trackers die minimaal 10% beleggen in vastrentende effecten. Er is echter wel een uitzondering voorzien in het Wetboek van Inkomstenbelastingen.
De Reynders taks is namelijk niet van toepassing op ICB's of trackers waarvan de statuten de jaarlijkse uitkering voorzien van alle inkomsten die werden verkregen, na aftrek van de bezoldigingen, commissies en kosten (artikel 19bis, paragraaf 1, derde lid WIB 1992)."
Bedankt om te laten weten, ook de verwijzing naar het wetboek.HappyHour schreef: ↑11 september 2019, 17:59 BinckBank:
Quality growth investor