€ 2.116,45 administratieve kosten voor notaris: afzetterij?
TIP
€ 2.116,45 administratieve kosten voor notaris: afzetterij?
Dag iedereen,
ik heb net de rekening van de notaris gekregen ivm de aankoop van een huis.
Hierin wordt maar liefst € 2.116,45 administratieve kosten aangerekend voor de notaris: € 900 voor de aankoop, € 800 voor het krediet, en € 416,45 voor de hypothecaire volmacht. En dit bovenop een ereloon van € 3.530,99.
Ik heb de indruk dat de notaris zijn verlies door de hypothecaire volmacht wil compenseren door een hogere administratieve kost. Of ben ik mis, is dit normaal volgens jullie?
Groeten,
Bart
Hierin wordt maar liefst € 2.116,45 administratieve kosten aangerekend voor de notaris: € 900 voor de aankoop, € 800 voor het krediet, en € 416,45 voor de hypothecaire volmacht. En dit bovenop een ereloon van € 3.530,99.
Ik heb de indruk dat de notaris zijn verlies door de hypothecaire volmacht wil compenseren door een hogere administratieve kost. Of ben ik mis, is dit normaal volgens jullie?
Groeten,
Bart
Re: € 2.116,45 administratieve kosten voor notaris: afzetterij?
Het is geen wonder dat notarissen steenrijk zijn.
Over de hoogte van de bedragen kan ik zelf niet veel zeggen, maar ik vind dat ook grote bedragen.
'De burger' zou meer zijn notaris moeten vergelijken/op voorhand prijzen opvragen.
Voor een woonkrediet worden vaak 5 banken tegen elkaar uitgespeeld en gaat het op het einde soms over 0.01% rente, maar bij de kosten die 'hun notaris' aanrekent, stelt bijna niemand zich (op voorhand) vragen.
Over de hoogte van de bedragen kan ik zelf niet veel zeggen, maar ik vind dat ook grote bedragen.
'De burger' zou meer zijn notaris moeten vergelijken/op voorhand prijzen opvragen.
Voor een woonkrediet worden vaak 5 banken tegen elkaar uitgespeeld en gaat het op het einde soms over 0.01% rente, maar bij de kosten die 'hun notaris' aanrekent, stelt bijna niemand zich (op voorhand) vragen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Wat een notaris mag aanrekenen is allemaal bepaald door de wetgever. Over administratieve kosten weer ik het zo niet, maar die mannen doen maar op. Zal wel wettelijk zijn vrees ik.
je kunt dit berekenen op notaris.be
meer mag hij/zij niet vragen.
maar het zijn dure vogels voor het geen dat ze doen.
beschermde openbare ambtenaren.....
meer mag hij/zij niet vragen.
maar het zijn dure vogels voor het geen dat ze doen.
beschermde openbare ambtenaren.....
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
https://www.dewaele.com/nl/advies/notariskosten-hoeveel
https://www.notaris.be/rekenmodules
Aktekosten
Voor elke aankoopakte moet de notaris enkele noodzakelijke kosten maken, die hij aan de koper zal doorrekenen. Het betreft onder meer kosten voor het uitvoeren van bepaalde opzoekingen en het opvragen van de nodige attesten en documenten (vb. bodemattest, hypothecair getuigschrift, fiscale opzoekingen, enz.)
Dit bedrag is niet wettelijk vastgesteld en kan dus verschillen afhankelijk van notaris tot notaris. Daarnaast zullen ook de complexiteit van het dossier en de tarieven in jouw regio een rol spelen
https://www.notaris.be/rekenmodules
Aktekosten
Voor elke aankoopakte moet de notaris enkele noodzakelijke kosten maken, die hij aan de koper zal doorrekenen. Het betreft onder meer kosten voor het uitvoeren van bepaalde opzoekingen en het opvragen van de nodige attesten en documenten (vb. bodemattest, hypothecair getuigschrift, fiscale opzoekingen, enz.)
Dit bedrag is niet wettelijk vastgesteld en kan dus verschillen afhankelijk van notaris tot notaris. Daarnaast zullen ook de complexiteit van het dossier en de tarieven in jouw regio een rol spelen
Laatst gewijzigd door ludo op 12 september 2019, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dit is wettelijk ok én afzetterij.bartvwe schreef: ↑12 september 2019, 15:25 Dag iedereen,
In een andere EU-lidstaat met een vastgoedtransactie bezig. De rol van de notaris is daar niet zoveel kleiner. Toch betaal je daar minder dan 5% van het bedrag dat jij noemt. Het zal wel geen toeval zijn dat een notaris zich daar vrij kan vestigen zeker?
Dat een notaris niet slecht verdient, is inderdaad waar.
Maar je moet wel nuanceren.
Niet alles wat je aan een notaris betaalt, is voor zijn eigen zak. Het grootste deel van dat bedrag gaat naar de overheid (taksen, zegelrecht, opvragingen, ...).
Sinds enige tijd komt daar ook nog eens BTW bovenop.
Maar je moet wel nuanceren.
Niet alles wat je aan een notaris betaalt, is voor zijn eigen zak. Het grootste deel van dat bedrag gaat naar de overheid (taksen, zegelrecht, opvragingen, ...).
Sinds enige tijd komt daar ook nog eens BTW bovenop.
't Zijn inderdaad sukkelaars, ik moet nog net niet mijn zakdoek erbij nemen.
Heb in een ver verleden nog in de bank gewerkt en toen bestond (bestaat wellicht nog) zoiets als een "notarisrekening" ... daarop werden de bedragen gestort die tijdelijk geblokkeerd werden uit bv. nalatenschappen ... awel op die rekening werd een rente uitbetaald (die in die tijd ongeveer het dubbele was van wat gewone spaarders kregen) ... and guess what : die rente was voor de notaris en niet voor de erven eenmaal de nalatenschap werd afgehandeld ... iedere dag dat de afhandeling van een nalatenschap langer duurde kreeg de notaris gratis rente ...
De job van een notaris kan perfect door een ambtenaar gedaan worden voor een fractie van de kost van de notaris en bovendien zouden de "gemaakte kosten" dan tenminste in onze schatkist verdwijnen ipv in de zakken van de notaris.
Mercie voor de input!
In dit geval waren de meeste opzoekingen reeds gedaan door de makelaar + ze moeten maar eenmaal worden gedaan en niet drie keer. Het dossier is niet ingewikkeld en ik heb zeer weinig contact gehad met de notaris.
Ik heb een mailtje gestuurd met mijn bemerkingen. Ben benieuwd naar zijn antwoord.
Bart
In dit geval waren de meeste opzoekingen reeds gedaan door de makelaar + ze moeten maar eenmaal worden gedaan en niet drie keer. Het dossier is niet ingewikkeld en ik heb zeer weinig contact gehad met de notaris.
Ik heb een mailtje gestuurd met mijn bemerkingen. Ben benieuwd naar zijn antwoord.
Bart
Er bleven ook bedragen van 'kosten' die nooit teruggegeven werden op die derdenrekening staan. Daar stonden na verloop van tijd soms gigantische bedragen op die weg geboekt werden en een belastingvrije 'baat' werden. Dat is een heel spel geweest toen de fiscus daar achteraan ging, hoe dat afgelopen is weet ik niet maar ik vermoed dat er heel minnelijke schikkingen getroffen zijn.geebee schreef: ↑13 september 2019, 08:16
Heb in een ver verleden nog in de bank gewerkt en toen bestond (bestaat wellicht nog) zoiets als een "notarisrekening" ... daarop werden de bedragen gestort die tijdelijk geblokkeerd werden uit bv. nalatenschappen ... awel op die rekening werd een rente uitbetaald (die in die tijd ongeveer het dubbele was van wat gewone spaarders kregen) ... and guess what : die rente was voor de notaris en niet voor de erven eenmaal de nalatenschap werd afgehandeld ... iedere dag dat de afhandeling van een nalatenschap langer duurde kreeg de notaris gratis rente ...
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Zoiets valt op.bartvwe schreef: ↑12 september 2019, 15:25 Dag iedereen,
Groeten,
Bart
Uw telecom factuur ge moet die eens vermenigvuldigen * 12 * x jaar.
Dat is pas afzetterij , voor wat herhalingen , herhalingen.
Estate Guru believer.
hoeveel is jouw telecom factuur dan?
+ 1 000 000 (*)geebee schreef: ↑13 september 2019, 08:16't Zijn inderdaad sukkelaars, ik moet nog net niet mijn zakdoek erbij nemen.
De job van een notaris kan perfect door een ambtenaar gedaan worden voor een fractie van de kost van de notaris en bovendien zouden de "gemaakte kosten" dan tenminste in onze schatkist verdwijnen ipv in de zakken van de notaris.
( = ongeveer wat een notaris per jaar vangt, als hij met een vennootschap werkt kan je het op de jaarrekening bij de NBB nakijken )
daar zijn alle kosten en kantoorkosten en personeelskosten reeds afgetrokken
als uw zoon of dochter niet weet welk beroep ze wil kiezen ………………...
@platin
OP doet het goed, je moet steeds grote bedragen checken of ze wel kloppen.
(Ik vrees dat het wel zal kloppen in dit geval. Sportwagen van meneer/mevrouw de notaris betaalt zichzelf niet af hé.
)
Zoals jij zegt, dien je maandelijkse/jaarlijkse bedragen ook regelmatig te checken. Maar dat is compleet offtopic eigenlijk...
OP doet het goed, je moet steeds grote bedragen checken of ze wel kloppen.
(Ik vrees dat het wel zal kloppen in dit geval. Sportwagen van meneer/mevrouw de notaris betaalt zichzelf niet af hé.

Zoals jij zegt, dien je maandelijkse/jaarlijkse bedragen ook regelmatig te checken. Maar dat is compleet offtopic eigenlijk...
Moet je zoon of dochter nog aan werk geraken als notaris, want meeste notarissen mogen in loondienst gaan werken op het bureau van een notaris.paul schreef: ↑13 september 2019, 11:22+ 1 000 000 (*)geebee schreef: ↑13 september 2019, 08:16
't Zijn inderdaad sukkelaars, ik moet nog net niet mijn zakdoek erbij nemen.
( = ongeveer wat een notaris per jaar vangt, als hij met een vennootschap werkt kan je het op de jaarrekening bij de NBB nakijken )
daar zijn alle kosten en kantoorkosten en personeelskosten reeds afgetrokken
als uw zoon of dochter niet weet welk beroep ze wil kiezen ………………...