Aanslagbiljet woonbonus
TIP
Aanslagbiljet woonbonus
Een vraagje ivm de woonbonus:
Wij gingen een lening voor ons huis aan in december 2009. Wij wonen samen, maar zonder contract of feitelijk samenwonen of ... Het huis is 50% van elk van ons.
Op onze belastingsbrief hebben we onder punt 3370 € 3040 ingevuld, elk apart (was automatisch ingevuld), het maximum dat wij kunnen inbrengen.
Gisteren kregen wij elk ons aanslagbiljet aan. Bij de gewestelijke vermindering zijn er verschillende bedragen ingevuld. Bij mij € 1232,9 bij mijn partner € 534,72. Onze dochter staat ook bij hem op de belastingsbrief. Kan iemand verklaren waarom dit verschillende bedragen zijn? Klopt dit? Onze aangifte was vooraf volledig automatisch ingevuld, ik heb alles nagekeken en dit leek mij correct.
Alvast bedankt voor de hulp!
Wij gingen een lening voor ons huis aan in december 2009. Wij wonen samen, maar zonder contract of feitelijk samenwonen of ... Het huis is 50% van elk van ons.
Op onze belastingsbrief hebben we onder punt 3370 € 3040 ingevuld, elk apart (was automatisch ingevuld), het maximum dat wij kunnen inbrengen.
Gisteren kregen wij elk ons aanslagbiljet aan. Bij de gewestelijke vermindering zijn er verschillende bedragen ingevuld. Bij mij € 1232,9 bij mijn partner € 534,72. Onze dochter staat ook bij hem op de belastingsbrief. Kan iemand verklaren waarom dit verschillende bedragen zijn? Klopt dit? Onze aangifte was vooraf volledig automatisch ingevuld, ik heb alles nagekeken en dit leek mij correct.
Alvast bedankt voor de hulp!
Re: Aanslagbiljet woonbonus
Bij de oude woonbonus is het belastingvoordeel afhankelijk van de marginale aanslagvoet. Als je een hoog belastbaar inkomen aangeeft, zal die waarschijnlijk 45-50% bedragen. Bij een laag belastbaar inkomen is dat een stuk lager. Misschien heeft uw partner dat jaar een laag inkomen aangegeven?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Mijn partner verdiende in 2018 ongeveer 20000 euro, hij werkte 4/5 de. Ik verdiende ongeveer 24000 euro, ik werk al enkele jaren 4/5de. Dat zou een verschil kunnen zijn, maar het verschil tussen onze beide inkomens is toch niet zo groot om zo'n groot verschil te krijgen?
Wat hierboven vermeld werd
+ let erop dat je totale belastingsaftrek soms opgesplitst is in 2 berekeningen
Dat gebeurd als je saldo gewestelijke belasting 0 is geworden
=> de berekening gebeurd dan in 2 stappen omdat er een materieel verschil is tussen een pure belastingsaftrek en diezelfde aftrek die omgezet is naar een belastingskrediet
Dat ziet er dan ongeveer zo uit op je aanslagbiljet:
----------
Gewestelijke verminderingen
- Eigen woning (lening) vóór 2015 | 840,63- | 3370
Saldo gewestelijke belasting 0,00
....
Gewestelijke verminderingen: overschot
- Eigen woning (lening) vóór 2015 | 527,37- | 3370
---------
De totaalaftrek is hier dus 1368 = het ingevulde bedrag (hier 3040) x het marginale belastingtarief (hier 45%)
Mogelijk is de omzetting naar een belastingskrediet niet altijd mogelijk (bijvoorbeeld: maximaal totdat ook de federale belasting 0 is) De regels daarover zijn mij echter niet geheel duidelijk. Ook een snelle google search wees daarop maar verduidelijkt het niet: https://immospector.kluwer.be/newsview. ... 64&lang=nl
+ let erop dat je totale belastingsaftrek soms opgesplitst is in 2 berekeningen
Dat gebeurd als je saldo gewestelijke belasting 0 is geworden
=> de berekening gebeurd dan in 2 stappen omdat er een materieel verschil is tussen een pure belastingsaftrek en diezelfde aftrek die omgezet is naar een belastingskrediet
Dat ziet er dan ongeveer zo uit op je aanslagbiljet:
----------
Gewestelijke verminderingen
- Eigen woning (lening) vóór 2015 | 840,63- | 3370
Saldo gewestelijke belasting 0,00
....
Gewestelijke verminderingen: overschot
- Eigen woning (lening) vóór 2015 | 527,37- | 3370
---------
De totaalaftrek is hier dus 1368 = het ingevulde bedrag (hier 3040) x het marginale belastingtarief (hier 45%)
Mogelijk is de omzetting naar een belastingskrediet niet altijd mogelijk (bijvoorbeeld: maximaal totdat ook de federale belasting 0 is) De regels daarover zijn mij echter niet geheel duidelijk. Ook een snelle google search wees daarop maar verduidelijkt het niet: https://immospector.kluwer.be/newsview. ... 64&lang=nl
@Lirec: Dankjewel! Dit is exact hoe het op het aanslagbiljet van mijn partner staat! Heel bizar dat dit op mijn brief niet is... 5 minuten na elkaar ingediend, gisteren samen ontvangen... Heel erg bedankt!!!