Beste keuze lump sum ETF: Nederlandse broker? Lynx of DeGiro
TIP
Beste keuze lump sum ETF: Nederlandse broker? Lynx of DeGiro
Hallo,
Excuses voor de vele vragen, ik geraak er maar niet uit..
Zit met de handen in het haar waar ik dé investering van mijn leven wil doen.
Ik wil cumulerende ETF's kopen (IDWA, ...) bij een goede en goedkope broker.
Na onderzoek is het duidelijk dat ik dit best doen bij een Nederlandse broker, omdat ik hiermee de beurstaks kan vermijden.
Dan moet ik enkel een NBB rekening aanmaken, en dit ook aangeven aan de belastingsdienst dit ik een buitenlandse rekening heb.
Nu is de keuze eigenlijk vrij simpel dan: DeGiro Custody of Lynx.
Mijn eerste gedacht was DeGiro, omdat het leeuwendeel van de mensen op dit forum het lijkt te doen en ze toch bekendstaan als dé goedkoopste..
Nu hoor ik toch wel veel klachten over DeGiro op het internet, terwijl Lynx al een aantal prijzen heeft gewonnen als beste broker.
Het allerbelangrijkste voor mij is zekerheid, goedkope tarieven maar ook wel een zekere kwaliteit.
Ook heb ik online gelezen dat, Lynx zelf het goedkoopste is als je gaat voor een 'lump sum' investering, zoals in mijn geval.
Heeft er iemand ervaring met Lynx NL en wat zou je mij kunnen aanraden?
MVG
Excuses voor de vele vragen, ik geraak er maar niet uit..
Zit met de handen in het haar waar ik dé investering van mijn leven wil doen.
Ik wil cumulerende ETF's kopen (IDWA, ...) bij een goede en goedkope broker.
Na onderzoek is het duidelijk dat ik dit best doen bij een Nederlandse broker, omdat ik hiermee de beurstaks kan vermijden.
Dan moet ik enkel een NBB rekening aanmaken, en dit ook aangeven aan de belastingsdienst dit ik een buitenlandse rekening heb.
Nu is de keuze eigenlijk vrij simpel dan: DeGiro Custody of Lynx.
Mijn eerste gedacht was DeGiro, omdat het leeuwendeel van de mensen op dit forum het lijkt te doen en ze toch bekendstaan als dé goedkoopste..
Nu hoor ik toch wel veel klachten over DeGiro op het internet, terwijl Lynx al een aantal prijzen heeft gewonnen als beste broker.
Het allerbelangrijkste voor mij is zekerheid, goedkope tarieven maar ook wel een zekere kwaliteit.
Ook heb ik online gelezen dat, Lynx zelf het goedkoopste is als je gaat voor een 'lump sum' investering, zoals in mijn geval.
Heeft er iemand ervaring met Lynx NL en wat zou je mij kunnen aanraden?
MVG
Re: Beste keuze lump sum ETF: Nederlandse broker? Lynx of DeGiro
Opgelet:
Beurstax kan je als Belgisch inwoner niet vermijden door een broker te gebruiken die dit niet afhoud voor jou. Indien de broker dit niet afhoud moet je het zelf berekenen en zelf storten aan de Belgische overheid.
Hetzelfde geldt voor de andere Belgische belastingen: Rv op de dividenden, meerwaardetaks op het obligatie gedeelte, taks op de effectenrekening, ...
De Belgische belastingsdienst krijgt regelmatige rapporten over de rekeningen die Belgen hebben in het buitenland. Dit jaar hebben verschillende Belgische belastingsbetalers de "herinnering" gekregen om niet te vergeten om de belastingen van hun buitenlandse rekeningen (die gekend zijn) korrekt te betalen.
Beurstax kan je als Belgisch inwoner niet vermijden door een broker te gebruiken die dit niet afhoud voor jou. Indien de broker dit niet afhoud moet je het zelf berekenen en zelf storten aan de Belgische overheid.
Hetzelfde geldt voor de andere Belgische belastingen: Rv op de dividenden, meerwaardetaks op het obligatie gedeelte, taks op de effectenrekening, ...
De Belgische belastingsdienst krijgt regelmatige rapporten over de rekeningen die Belgen hebben in het buitenland. Dit jaar hebben verschillende Belgische belastingsbetalers de "herinnering" gekregen om niet te vergeten om de belastingen van hun buitenlandse rekeningen (die gekend zijn) korrekt te betalen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Je zoekt het te ver!
Je wil ergens 8 euro op een transactie vermijden, snap ik echt niet.
Ik heb er niks mee te winnen, maar neem een account bij binck en je bent van alle gezever vanaf.
Je wil ergens 8 euro op een transactie vermijden, snap ik echt niet.
Ik heb er niks mee te winnen, maar neem een account bij binck en je bent van alle gezever vanaf.
Voor een lump-sum investering zou ik het houden met een Belgische broker of een broker met een Belgisch bijkantoor.
Waarom?
Waarom?
- Meer anonimiteit met een Belgische broker (geen automatische gegevensuitwisseling met Belgische fiscus);
- De beurstaks dien je toch te betalen, ongeacht het land van je broker, dit achterpoortje is gesloten;
- De eenmalige transactietarieven zijn op lange termijn peanuts;
- Minder papierwerk (geen aangifte NBB en belastingsbrief), minder kans op VOI van de fiscus.
Jullie zijn goud waard!
Maar waarom gaan vele dan toch richting DeGiro?
Maandelijkse kleine aankopen uit de lijst van fondsen zonder kosten: 8 euro op 8000 euro is weinig, 8 euro op 80 euro is onaanvaardbaar.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Wat een miserie om de juiste broker te vinden...
Heb dan een account aangemaakt bij Lynx, maar daar vragen ze bewijs van inkomsten...
Ga hier de moeite niet voor doen, aangezien mij dit nog nooit is gevraagd geweest bij enige broker.
Dan maar net een account aangemaakt bij Binck.
Als zij ook weer moeilijk doen stort ik gewoon bij bij Bolero.
Heb dan een account aangemaakt bij Lynx, maar daar vragen ze bewijs van inkomsten...
Ga hier de moeite niet voor doen, aangezien mij dit nog nooit is gevraagd geweest bij enige broker.
Dan maar net een account aangemaakt bij Binck.
Als zij ook weer moeilijk doen stort ik gewoon bij bij Bolero.
Bolero en Binck zit ik zelf ook bij. Ben er wel tevreden over. Iets duurder maar voelde mij er iets veiliger bij omdat degiro toen ik begon met beleggen enkel een paswoord had als beveiliging. Weet niet hoe dat nu zit.
Bolero is wel goed omdat ze een digipas hebben. Lijkt me nog iets veiliger dan 2FA via gsm zoals binck.
Bolero is wel goed omdat ze een digipas hebben. Lijkt me nog iets veiliger dan 2FA via gsm zoals binck.
Net even met Bolero gebeld over de kosten...
Je betaald 50euro makelaarskosten voor een transactie tot en met 70000 euro, en geen bewaarsloon...
Ook betaal je slechts 0,12% beurstax voor de aankoop van IWDA...
Zie ik iets over het hoofd of is het gewoon stom om voor zo een klein extra bedrag te splitten over 2 brokers?
Wat heb ik het mezelf onnodig moeilijk gemaakt

Je betaald 50euro makelaarskosten voor een transactie tot en met 70000 euro, en geen bewaarsloon...
Ook betaal je slechts 0,12% beurstax voor de aankoop van IWDA...
Zie ik iets over het hoofd of is het gewoon stom om voor zo een klein extra bedrag te splitten over 2 brokers?
Wat heb ik het mezelf onnodig moeilijk gemaakt

beurtaks moet overal hetzelfde zijn, anders is er iets niet juist
Is blijkbaar afhankelijk van ETF tot ETF (en zijn locatie)
https://www.test-aankoop.be/invest/fisc ... e-trackers
bij bolero terugbetaling van de tarieven indien nieuwe klant?
https://www.bolero.be/nl/lp/2019-actiev ... rugbetaald
En als het om grote bedragen gaat is 50€ / 70.000€ toch echt verwaarloosbaar? 0.07% ?
En als het om grote bedragen gaat is 50€ / 70.000€ toch echt verwaarloosbaar? 0.07% ?
Ik zou ook zo'n actie aanraden aan Lerre.tk. schreef: ↑7 november 2019, 21:34 bij bolero terugbetaling van de tarieven indien nieuwe klant?
De terugbetaalde makelaarskosten zijn slechts 3 maand geldig. Dus voor je lump sum investering gaat het je niet veel profijt opleveren. Je kan binnen de 3 maand nog eens 'gratis' kopen/verkopen. Al zit je telkens toch met de niet te vermijden beurstaks. Maar die is voor elke broker toch gelijk...
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Hij is een passieve belegger. Gratis zijn lump sum aankopen en daarna zal hij toch niet veel meer traden.reteiP schreef: ↑8 november 2019, 08:47Ik zou ook zo'n actie aanraden aan Lerre.tk. schreef: ↑7 november 2019, 21:34 bij bolero terugbetaling van de tarieven indien nieuwe klant?
De terugbetaalde makelaarskosten zijn slechts 3 maand geldig. Dus voor je lump sum investering gaat het je niet veel profijt opleveren. Je kan binnen de 3 maand nog eens 'gratis' kopen/verkopen. Al zit je telkens toch met de niet te vermijden beurstaks. Maar die is voor elke broker toch gelijk...