Kosten alleenwonen alleenstaande
Kosten alleenwonen alleenstaande
Beste forumleden,
In de korte nabije toekomst ben ik van plan om alleen te gaan wonen. Ik ben ben nog niet naar de bank geweest om te informeren naar woonleningen, dit is voor binnenkort.
Hieronder heb ik een opsomming gemaakt van de te verwachte maandelijkse kosten. Graag zou ik jullie mening hierover krijgen. Sommige van deze kosten kan ik moeilijk inschatten en hierbij heb il dus geen bedragen staan.
2030 euro netto maandelijks inkomen
- 850 euro terugbetaling lening bank: dit bedrag neem ik als leidraad
- 60 euro Autoverzekering: het betreft hier 2 verzekeringen (één voor binnenland en één voor buitenland). Die voor in het buitenland te gaan rijden bedraagt 16 euro en dit ga ik laten annuleren.
- 1 euro Hospitalisatieverzekering: mijn werkgever komt tussen dus ik moet enkel 12 euro per jaar betalen
-??? Euro Brandverzekering: ik heb geen idee wat een brandverzekering gemiddeld kost
-??? Euro Familiale verzekering
- 20 euro Wegenbelasting: ik heb het jaarlijkse bedrag genomen en dit per maand berekend
- 12 euro Lidmaatschap Christelijke Mutualiteit
-
euro Kadastraal inkomen: afhankelijk van de grootte van het appartement dat ik ga kopen.
- 140 euro Gas/Elektriciteit/Water: ik werk 3 dagen van de 5 op kantoor, de andere 2 dagen doe ik telewerk.
- 300 euro Boodschappen: dit bedrag is ruim genomen. De 3 dagen per week dat ik op kantoor werk kan ik voor 4 euro warm eten en ik koop een broodje voor 1,5 euro voor thuis te eten 's avonds. 66 euro van dit budget is dus al gereserveerd om 12 dagen van de maand een middag en avondmaaltijd te eten.
- 60 euro Tanken: ook dit bedrag is ruim genomen. Normaal gezien tank ik ongeveer om de 4a6 weken en dit is dan maximum 50 euro.
- 110 euro Gsm/Internet/Televisie: ik heb het bedrag genomen dat ik momenteel bij Telenet betaal. Echter ben ik van plan om Proximus te nemen voor 80 euro per maand.
- 60 euro gemeenschappelijke kosten: dit aangezien ik van plan ben om een appartement te kopen en niet een huis.
- 100 euro boodschappen niet-voeding: ruwe schatting
- 60 euro uitgaan: ik ga af en toe met mijn collegas eten of biljarten.
1770 Euro totaal, resterend 260 euro
In de korte nabije toekomst ben ik van plan om alleen te gaan wonen. Ik ben ben nog niet naar de bank geweest om te informeren naar woonleningen, dit is voor binnenkort.
Hieronder heb ik een opsomming gemaakt van de te verwachte maandelijkse kosten. Graag zou ik jullie mening hierover krijgen. Sommige van deze kosten kan ik moeilijk inschatten en hierbij heb il dus geen bedragen staan.
2030 euro netto maandelijks inkomen
- 850 euro terugbetaling lening bank: dit bedrag neem ik als leidraad
- 60 euro Autoverzekering: het betreft hier 2 verzekeringen (één voor binnenland en één voor buitenland). Die voor in het buitenland te gaan rijden bedraagt 16 euro en dit ga ik laten annuleren.
- 1 euro Hospitalisatieverzekering: mijn werkgever komt tussen dus ik moet enkel 12 euro per jaar betalen
-??? Euro Brandverzekering: ik heb geen idee wat een brandverzekering gemiddeld kost
-??? Euro Familiale verzekering
- 20 euro Wegenbelasting: ik heb het jaarlijkse bedrag genomen en dit per maand berekend
- 12 euro Lidmaatschap Christelijke Mutualiteit
-
- 140 euro Gas/Elektriciteit/Water: ik werk 3 dagen van de 5 op kantoor, de andere 2 dagen doe ik telewerk.
- 300 euro Boodschappen: dit bedrag is ruim genomen. De 3 dagen per week dat ik op kantoor werk kan ik voor 4 euro warm eten en ik koop een broodje voor 1,5 euro voor thuis te eten 's avonds. 66 euro van dit budget is dus al gereserveerd om 12 dagen van de maand een middag en avondmaaltijd te eten.
- 60 euro Tanken: ook dit bedrag is ruim genomen. Normaal gezien tank ik ongeveer om de 4a6 weken en dit is dan maximum 50 euro.
- 110 euro Gsm/Internet/Televisie: ik heb het bedrag genomen dat ik momenteel bij Telenet betaal. Echter ben ik van plan om Proximus te nemen voor 80 euro per maand.
- 60 euro gemeenschappelijke kosten: dit aangezien ik van plan ben om een appartement te kopen en niet een huis.
- 100 euro boodschappen niet-voeding: ruwe schatting
- 60 euro uitgaan: ik ga af en toe met mijn collegas eten of biljarten.
1770 Euro totaal, resterend 260 euro
Re: Kosten alleenwonen alleenstaande
Afhankelijk van het appartement, kan het zijn dat de blok een gemeenschappelijke reserve opbouwt om toekomstige kosten mee te betalen. Voor een lift/schilderwerken/dakwerken/electrisch hekkentje naar de parking/garageboxen...
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik zou toch eerst eens bij de bank langsgaan om te kijken wat uw maandelijke kost gaat zijn, pas dan kunt ge eigenlijk uw rekening maken.
uw maandelijkse bedragen lijken mij toch wel okee, voor een alleenstaande eerder aan de ruime kant maar das beter dan andersom.
Brandverzekering gaat toch ergens tussen de 300€ a 500€ kosten per jaar aan de hand van de verzekerde inboedel.
Familiale verzekering ligt bij de meeste rond de 85€ per jaar.
Kadastraal inkomen begint toch ook meestal pas vanaf een kleine 300€ en vééééél meer
uw maandelijkse bedragen lijken mij toch wel okee, voor een alleenstaande eerder aan de ruime kant maar das beter dan andersom.
Brandverzekering gaat toch ergens tussen de 300€ a 500€ kosten per jaar aan de hand van de verzekerde inboedel.
Familiale verzekering ligt bij de meeste rond de 85€ per jaar.
Kadastraal inkomen begint toch ook meestal pas vanaf een kleine 300€ en vééééél meer
Wat als ge ziek wordt ?
Wat als ge werkloos wordt ?
Hoe dan rond te komen .
bvb Ziek , werkloos valt de kantine voor goedkope maaltijden weg.
Geen budget heden voor dokter, apotheker, eventuele kine.
Psp , appeltje voor later ...
Proximus waarom Tadaam of scarlet , sat tv joyne , tvvl niet.
Kleding allerhande.
Volgens sommigen hier op forum zal het wel weer een zure post zijn.
En als alleenstaande met uw inkomen ....
Wat als ge werkloos wordt ?
Hoe dan rond te komen .
bvb Ziek , werkloos valt de kantine voor goedkope maaltijden weg.
Geen budget heden voor dokter, apotheker, eventuele kine.
Psp , appeltje voor later ...
Proximus waarom Tadaam of scarlet , sat tv joyne , tvvl niet.
Kleding allerhande.
Volgens sommigen hier op forum zal het wel weer een zure post zijn.
En als alleenstaande met uw inkomen ....
Estate Guru believer.
Deze vraag, zij het uiteraard met andere gegevens, is hier al meermaals gesteld. Je kan even op het forum zoeken en meerdere keren ongeveer dezelfde vraag terugvinden + de antwoorden daarop.
Als ik je lijstje zie denk ik vooral dat je 60 euro gemeenschappelijke kosten voor een appartement laag zijn.
Als je een concreet voorbeeld in gedachten hebt is dat ok, maar die 60 euro omvat waarschijnlijk niet de investeringen die nodig zijn om een gebouw in een ordentelijke staat te houden. Met andere woorden : daar kunnen ze geen reserve mee aanleggen om grotere kosten nadien niet apart te moeten aanrekenen.
Er komen altijd wel rekeningen van diverse belastingen in de bus vallen. Kadastraal inkomen bv., provinciebelasting, gemeentebelasting / huisvuilophaling, hospitalisatie- en zorgverzekering,...
Ik zie ook niets dat voorzien is voor herstelling van je auto, verkeersboete, onderhoudsbeurt, ...
Als je alleen gaat wonen koop je ook al eens zaken zoals potten en pannen, meubels, etc..
Je legt niets opzij per maand om de auto mee te vernieuwen als die versleten is.
Alleen al voor die zaken zou ik zeker extra bedragen voorzien. En als je daarna alles hebt uitgerekend moet je nog altijd wat achter de hand houden om te sparen en voor uitgaven die je niet voorzien hebt (diversen).
Als ik je lijstje zie denk ik vooral dat je 60 euro gemeenschappelijke kosten voor een appartement laag zijn.
Als je een concreet voorbeeld in gedachten hebt is dat ok, maar die 60 euro omvat waarschijnlijk niet de investeringen die nodig zijn om een gebouw in een ordentelijke staat te houden. Met andere woorden : daar kunnen ze geen reserve mee aanleggen om grotere kosten nadien niet apart te moeten aanrekenen.
Er komen altijd wel rekeningen van diverse belastingen in de bus vallen. Kadastraal inkomen bv., provinciebelasting, gemeentebelasting / huisvuilophaling, hospitalisatie- en zorgverzekering,...
Ik zie ook niets dat voorzien is voor herstelling van je auto, verkeersboete, onderhoudsbeurt, ...
Als je alleen gaat wonen koop je ook al eens zaken zoals potten en pannen, meubels, etc..
Je legt niets opzij per maand om de auto mee te vernieuwen als die versleten is.
Alleen al voor die zaken zou ik zeker extra bedragen voorzien. En als je daarna alles hebt uitgerekend moet je nog altijd wat achter de hand houden om te sparen en voor uitgaven die je niet voorzien hebt (diversen).
Dit zijn zowat de terugkerende vaste kosten waarmee je te maken kan hebben. Bedrag kan je zelf invullen.
Gas
Electriciteit
Telenet
K I
Ziekenkas
Zorgkas
Vakbond
Provincie.Taks
Waterlink
Gsm
Auto bel.
Brandverz
Fam. verz.
BA.Auto.verz.
Pensioen sparen
Spaarrekening
Omnium auto
Hypotheek lening
Schuldsaldo verze.
Gemeen.kosten
Gas
Electriciteit
Telenet
K I
Ziekenkas
Zorgkas
Vakbond
Provincie.Taks
Waterlink
Gsm
Auto bel.
Brandverz
Fam. verz.
BA.Auto.verz.
Pensioen sparen
Spaarrekening
Omnium auto
Hypotheek lening
Schuldsaldo verze.
Gemeen.kosten
- Brandverzekering : Ik weet niet hoe het zit bij kleine gebouwen (slechts een paar appartementen), maar als je een groter gebouw hebt, dan is er verplicht een brandpolis voor het gebouw. Als bewoner moet je dan alleen een brandverzekering nemen voor inboedel en ev. verfraaiingen.Thomas29 schreef: ↑25 november 2019, 11:47 -??? Euro Brandverzekering: ik heb geen idee wat een brandverzekering gemiddeld kost
-euro Kadastraal inkomen: afhankelijk van de grootte van het appartement dat ik ga kopen.
- Kadastraal inkomen : hangt niet alleen af van de grootte, maar ook de "luxe". Ik betaal voor mijn appartement (met lift = luxe !) meer KI dan mijn vader voor een bel-etage woning in dezelfde gemeente.
- Gemeenschappelijke kosten : 60 euro is weinig. Ik betaal momenteel 90 euro per maand, en hiermee kom ik nog net toe (ik krijg tot hiertoe nog een heel klein beetje terug). Maar de vraag is me door de syndicus vorige week nog gesteld om dit te verhogen tot 100 euro. Maar veel hangt af wat er in zit. Is het een gebouw met conciërge, reken dan al maar gauw op 250 euro per maand.
Wij blijven nog wel een tijdje in hotel papa wonen, lijkt mij het goedkoopste, alleen is het niet zo leuk voor mijn partner
Elke alleenstaande is anders, je moet er vooral voor zorgen dat je onder je stand gaat leven.
Ik verdien ongeveer 1600 netto (+ maaltijdcheques + hospitalisatieverzekering)
Ik woon in een 1-slaapkamerstudio van 50m² in een groot flatgebouw. Momenteel betaal ik een bezettingsvergoeding omdat de bestemmingswijziging in orde moet komen, maar heb een verkoopsovereenkomst (en een goedgekeurde lening hiervoor) zodra dit in orde is.
Mijn vaste kosten bedragen als volgt:
500 euro bezettingsvergoeding (als de lening van start gaat zakt dit naar 350 euro om de lening af te betalen)
170 euro algemene delen (concierge, water, spaarpot voor syndicus)
40 euro electriciteit (heb heel veel teruggekregen vorig jaar en hadden mijn voorschot verlaagd naar 15 euro maar voor zekerheid dus terug opgetrokken)
20 euro Internet
20 euro GSM
Vaste kosten bedragen naar boven afgerond 800 euro (650 zodra de lening van start gaat, die 150 dat ik dan uitspaar gaat opzij gezet worden voor de jaarlijkse kosten)
Ik heb dan gemiddeld 800 euro over om te sparen voor de jaarlijkse kosten zoals KI, verzekeringen, pensioen etc. en om uit te geven aan eten (ik gebruik hier vooral maaltijdcheques voor, maar heb voor de zekerheid ook altijd een saldo van 50 euro voor het geval ik erover ga, maar meestal kom ik toe met enkel de cheques)
Hoe ik de overschot opzij zet:
Elke maand 150 euro voor huisdierenkosten (dierenarts, voeding dat ik in bulk koop etc), 100 euro per maand voor de jaarlijkse kosten die terugkomen, 100 euro voor spaarpotje bij ongevallen, 150 euro dat ik verspreid over pensioensparen en andere beleggingen, 100 euro dat ik opzij zet voor langetermijn doelstellingen (zoals reizen of iets dat ik graag wil kopen), 100 euro dat ik verspreid over deze spaarrekeningen.
De resterende 100 euro is wat ik gebruik voor zaken als openbaar vervoer, extra uitgaven in de maand. Wat erop het einde van de maand overblijft gebruik ik om meer te sparen.
Ik verdien ongeveer 1600 netto (+ maaltijdcheques + hospitalisatieverzekering)
Ik woon in een 1-slaapkamerstudio van 50m² in een groot flatgebouw. Momenteel betaal ik een bezettingsvergoeding omdat de bestemmingswijziging in orde moet komen, maar heb een verkoopsovereenkomst (en een goedgekeurde lening hiervoor) zodra dit in orde is.
Mijn vaste kosten bedragen als volgt:
500 euro bezettingsvergoeding (als de lening van start gaat zakt dit naar 350 euro om de lening af te betalen)
170 euro algemene delen (concierge, water, spaarpot voor syndicus)
40 euro electriciteit (heb heel veel teruggekregen vorig jaar en hadden mijn voorschot verlaagd naar 15 euro maar voor zekerheid dus terug opgetrokken)
20 euro Internet
20 euro GSM
Vaste kosten bedragen naar boven afgerond 800 euro (650 zodra de lening van start gaat, die 150 dat ik dan uitspaar gaat opzij gezet worden voor de jaarlijkse kosten)
Ik heb dan gemiddeld 800 euro over om te sparen voor de jaarlijkse kosten zoals KI, verzekeringen, pensioen etc. en om uit te geven aan eten (ik gebruik hier vooral maaltijdcheques voor, maar heb voor de zekerheid ook altijd een saldo van 50 euro voor het geval ik erover ga, maar meestal kom ik toe met enkel de cheques)
Hoe ik de overschot opzij zet:
Elke maand 150 euro voor huisdierenkosten (dierenarts, voeding dat ik in bulk koop etc), 100 euro per maand voor de jaarlijkse kosten die terugkomen, 100 euro voor spaarpotje bij ongevallen, 150 euro dat ik verspreid over pensioensparen en andere beleggingen, 100 euro dat ik opzij zet voor langetermijn doelstellingen (zoals reizen of iets dat ik graag wil kopen), 100 euro dat ik verspreid over deze spaarrekeningen.
De resterende 100 euro is wat ik gebruik voor zaken als openbaar vervoer, extra uitgaven in de maand. Wat erop het einde van de maand overblijft gebruik ik om meer te sparen.
Beste leden,
bedankt voor de vele tips.
Ik zal nog rekening moeten houden met volgende zaken:
- brandverzekering
- medisch budget
- Provinciebelasting
- gemeentebelasting
- KI
- Vuilophaling
De meeste van bovenstaande zaken kan ik nu nog niet weten maar ik zal hiervoor wel een ruwe schatting kunnen maken. De meeste zaken neem ik meestal zeer ruim, behalve dan het bedrag van de gemeenschappelijke kosten die ik blijkbaar veel te laag heb ingeschat.
Ik heb zelf een kleine reserve van 10k opzij staan en nog een 15K voor de inboedel.
Rekening houden met geld voor de vakbond en een schuldsaldoverzekering lijkt mij op dit moment niet nodig.
Over pensioensparen ben ik nog aan het twijfelen. Ik ben ambtenaar dus op gebied van pensioen zit ik later niet slecht. Dit is echter als ik er vanuit ga dat ik ambtenaar blijf en niet naar de privé ga.
Nogmaals bedankt allemaal
bedankt voor de vele tips.
Ik zal nog rekening moeten houden met volgende zaken:
- brandverzekering
- medisch budget
- Provinciebelasting
- gemeentebelasting
- KI
- Vuilophaling
De meeste van bovenstaande zaken kan ik nu nog niet weten maar ik zal hiervoor wel een ruwe schatting kunnen maken. De meeste zaken neem ik meestal zeer ruim, behalve dan het bedrag van de gemeenschappelijke kosten die ik blijkbaar veel te laag heb ingeschat.
Ik heb zelf een kleine reserve van 10k opzij staan en nog een 15K voor de inboedel.
Rekening houden met geld voor de vakbond en een schuldsaldoverzekering lijkt mij op dit moment niet nodig.
Over pensioensparen ben ik nog aan het twijfelen. Ik ben ambtenaar dus op gebied van pensioen zit ik later niet slecht. Dit is echter als ik er vanuit ga dat ik ambtenaar blijf en niet naar de privé ga.
Nogmaals bedankt allemaal