Santander vraagt kopie loontstrookje
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
wrpint
Santander vraagt kopie loontstrookje
Vandaag een e-mail ontvangen van Santander met de vraag om mijn laatste loontrookje op te sturen en een vragenlijst in te vullen (details over uitgavenpatroon etc.). Blijkbaar in het kader van anti-witwasregeling. Ik wil gerust wel antwoorden op hun vragenlijst, maar het opsturen van een loonstrookje gaat mij te ver. Is dit trouwens geen inbreuk op mijn privacy en is dit überhaupt wel legaal? Nog iemand dit voor gehad (evt. bij een andere bank)? Iemand raad?
Re: Santander vraagt kopie loontstrookje
Ik heb vorige maand een e-mail ontvangen om de oorsprong van mijn fondsen te verklaren.
Santander zo wil zeker vermijden dat ze problemen zou krijgen met witwassen van geld.
Santander zo wil zeker vermijden dat ze problemen zou krijgen met witwassen van geld.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Heb een paar maanden geleden van hen net dezelfde vraag gekregen en de reden is idd de wetgeving op witwaspraktijken.
Vermits Santander geen zichtrekeningen aanbiedt -enkel spaarrekeningen- kunnen ze feitelijk niet nagaan waar de middelen die U bij hen aanhoudt vandaan komen: U zou er dus met gemak al uw zwart geld kunnen gaan deponeren, vandaar dus de vraag om uitleg, bv door een loonstrook.
Geen idee hoeveel U aanhoudt bij hen en in hoeveel storingen dat bedrag tot stand is gekomen.
Iin mijn persoonlijk geval heb ik verwezen naar de eenmalige oorsprong van het groot spaarbedrag bij een andere Belgische internet spaarbank alsook het doel van de tijdelijke overboeking naar Santander (i.e. aankoop woning met ontwerp koopakte in bijlage) en dat was voldoende: ik heb geen loonfiche opgestuurd.
Maar ik kan me inbeelden dat wanneer uw spaartegoeden bij hen zijn opgebouwd uit tientallen kleinere stortingen, dat ze wel enig tastbaar bewijs willen dat uw beroepsinkomen (of enig ander wettig vervangingsinkomen) dergelijke stortingen uberhaupt mogelijk maken.
Iemand die -ik zeg maar wat- maandelijks 1,000 euro stort bij hen maar op 'den dop' staat, tja, dat kan niet natuurlijk...
Geen idee waarom Santander zo actief meewerkt aan de opsporing van mogelijke fraude....
ALS een bank vermoedt dat er sprake is van fraude dient ze dat idd te onderzoeken en vervolgens te melden, maar ze zijn vind ik wel zeer achterdochtig: in mijn specifiek geval stond het spaarbedrag voordien bij een andere weliswaar Belgische online spaarbank (MeDirect) en die hebben mij nooit de vraag naar de oorsprong gesteld.
Denk dat ze als Spaanse bank niet zo goed aanvoelen wat de Belgische wetgever echt voor ogen had toen hij de regels aanscherpte en deze dus wel heel strikt wil toepassen... daardoor is de facto ALLES potentieel verdacht natuurlijk.
Vermits Santander geen zichtrekeningen aanbiedt -enkel spaarrekeningen- kunnen ze feitelijk niet nagaan waar de middelen die U bij hen aanhoudt vandaan komen: U zou er dus met gemak al uw zwart geld kunnen gaan deponeren, vandaar dus de vraag om uitleg, bv door een loonstrook.
Geen idee hoeveel U aanhoudt bij hen en in hoeveel storingen dat bedrag tot stand is gekomen.
Iin mijn persoonlijk geval heb ik verwezen naar de eenmalige oorsprong van het groot spaarbedrag bij een andere Belgische internet spaarbank alsook het doel van de tijdelijke overboeking naar Santander (i.e. aankoop woning met ontwerp koopakte in bijlage) en dat was voldoende: ik heb geen loonfiche opgestuurd.
Maar ik kan me inbeelden dat wanneer uw spaartegoeden bij hen zijn opgebouwd uit tientallen kleinere stortingen, dat ze wel enig tastbaar bewijs willen dat uw beroepsinkomen (of enig ander wettig vervangingsinkomen) dergelijke stortingen uberhaupt mogelijk maken.
Iemand die -ik zeg maar wat- maandelijks 1,000 euro stort bij hen maar op 'den dop' staat, tja, dat kan niet natuurlijk...
Geen idee waarom Santander zo actief meewerkt aan de opsporing van mogelijke fraude....
ALS een bank vermoedt dat er sprake is van fraude dient ze dat idd te onderzoeken en vervolgens te melden, maar ze zijn vind ik wel zeer achterdochtig: in mijn specifiek geval stond het spaarbedrag voordien bij een andere weliswaar Belgische online spaarbank (MeDirect) en die hebben mij nooit de vraag naar de oorsprong gesteld.
Denk dat ze als Spaanse bank niet zo goed aanvoelen wat de Belgische wetgever echt voor ogen had toen hij de regels aanscherpte en deze dus wel heel strikt wil toepassen... daardoor is de facto ALLES potentieel verdacht natuurlijk.
-
wrpint
Bedankt voor de input. Ik hou een redelijk hoog bedrag aan bij Santander en recent heb ik er +20k bijgevoegd komende van een andere spaarrekening (wegens zakken getrouwheidspremie bij die bank). De andere stortingen zijn inderdaad kleinere stortingen geweest, van telkens 1000 à 2000 euro. Ik heb een deftige job met een goede verloning en slaag er maandelijks in een aanzienlijk bedrag van mijn loon te sparen (geen zware vaste kosten en ik leef redelijk zuinig). Ik sta er wel huiverachtig tegenover om hen mijn loonfiche te bezorgen aangezien ik vind dat zij hier niks mee te maken hebben. Er zal echter waarschijnlijk niks anders op zitten om problemen te vermijden?
de ene bank heeft al wat meer schrik dan de andere
Ik dacht dat ING in Nederlands onlangs een boete van een paar honderdmiljoen euro had gekregen omdat ze niet te actief meewerken om wit-was praktijken te melden en op te sporen
Ik dacht dat ING in Nederlands onlangs een boete van een paar honderdmiljoen euro had gekregen omdat ze niet te actief meewerken om wit-was praktijken te melden en op te sporen
Inderdaad geen alleenstaand geval, heb hun vragenlijst ook al mogen invullen. Meteen gedaan en een week of 2 later een email gekregen dat alles in orde was. Loonstrookje hebben ze wel niet gevraagd.
Overigens zou ik niet weten hoe je zwart geld daar al zou kunnen op krijgen, alle overschrijvingen komen immers van een andere bank en waren dus al gekend (wit). Bij mij betrof het gewoon vele kleine bedragen bij het leeghalen bij die 500/750 rekeningen van ING en Beobank ... dus eenvoudige overschrijvingen tussen mijn rekeningen.
Overigens zou ik niet weten hoe je zwart geld daar al zou kunnen op krijgen, alle overschrijvingen komen immers van een andere bank en waren dus al gekend (wit). Bij mij betrof het gewoon vele kleine bedragen bij het leeghalen bij die 500/750 rekeningen van ING en Beobank ... dus eenvoudige overschrijvingen tussen mijn rekeningen.
Idem hier. Wel een vragenlijst. Geen loonfiche moeten geven.
Mijn inkomen en stortingen zijn niet van die aard dat ze dat nodig hebben moeten vinden.
Mijn inkomen en stortingen zijn niet van die aard dat ze dat nodig hebben moeten vinden.
Ik moest in het begin mijn inkomen van de laatste drie maanden bewijzen. Normaal mag dat niet denk ik.
-
Jiraisking
- Hero Member

- Contacteer:
ze hebben mij ook geweigerd, en daar heb ik ettelijke slapeloze nachten van gehad 
Als je klant wil worden bij Santander ( maar ook bij een andere bank ) is het toch logisch dat het aan de voorwaarden is zoals gesteld door de bank en niet aan de voorwaarden zoals jij ze zou willen. Als je daar niet mee akkoord kunt gaan dan is dat dikke pech voor u maar denk dat je op veel plaatsen bot zal vangen.
Idd logisch. Ze willen er zeker van zijn dat je de negatieve rente wel kunt betalen