Return on capital employed (ROCE)
TIP
Re: Return on capital employed (ROCE)
Een prachtig gemiddelde. Voor ROCE heb je dit ook eens berekend herinner ik me, en dat gemiddelde lag ook zeer hoog, maar wordt niet beïnvloed door assets/equity.gpv1 schreef: ↑24 december 2019, 15:18 sjarel,
Ik heb altijd via Google gezocht en kwam dan niet uit op die artikels op de site van Fundsmith zelf. Op basis van wat je aanhaalt lijkt het mij idd. waarschijnlijker dat Smith op ROCE focust. Maar hij heeft het zeker ook over ROE gehad in het verleden.
Over je laatste opmerking: kijk bv. eens naar RTL Group. Sinds 2013 hoge ROE (> 20%), hoge marges, 10% omzetgroei in totaal (niet veel, maar toch) maar helaas gevoelig aan disruptie en dus genegeerd door beleggers. Persoonlijk denk ik dat men disruptie-gevoelige aandelen zoals media, reclame, post, internetportalen, etc... beter links laat liggen.
Zelf ben ik de ROE's voor mijn aandelen aan het berekenen (Return = vrije kasstroom), omwille van Buffett. Ik kom uit op een (positiegewogen) gemiddelde van 28,1% voor 2017-2018. Volgens Vanguard is de ROE bij de S&P 500 momenteel 17,7 en bij de MSCI Europe 13,6%.
Ik heb de indruk we met een aantal zaken tot dezelfde conclusie komen maar de weg naar toe lijkt iets anders.
Wat betreft RTL group; de dalende beurskoers heeft enkel te maken met een lagere waardering door beleggers, indien de waardering gelijk zou zijn gebleven zou de beurskoers zijn gestegen. Maar een lagere koers is een lagere koers, op welke manier deze ook tot stand is gekomen. Dus focus op disruptie lijkt me inderdaad zeer verstandig.
Dank voor je input.
sjarel123 schreef: ↑24 december 2019, 14:32Ik dacht juist omgekeerd. Heeft Dorsey het niet vooral over ROE bij een aanvaardbare leverage? In zijn boeken is maar een klein stukje besteed aan ROCE, alhoewel hij het ROIC noemt.
In zijn boek 'the 5 rules of succesful stock investing' staat in zijn 'ten-minute test' dat de ROE minimaal 10% moet zijn. Over ROCE heeft hij het niet.
Dat kan wel kloppen, maar dat boek is ondertussen ook weer 15jaar oud. In z'n recentere presentaties op youtube heeft hij het volgens mij wel over ROCE (naast uiteraard 'moats')?
Soit, only one way to find out
Dan ga ik daar eens naar kijken, want ik kon zijn boeken wel waarderen.