Elektricteit vast (€1248) vs. variabel (€1029)
Elektricteit vast (€1248) vs. variabel (€1029)
Allen,
Graag had ik jullie hulp gekregen in het aanbevelen van een elektriciteitstarief tussen vast en variabel.
Ter info: Wij verwarmen met elektrische accumulatoren.
Verbruik:
Nu zie ik ook in de tarieven dat er veel vaste kosten zijn en het verbruik zelf eerder een zeer klein deel van de factuur is. Ik ga ervan uit dat enkel de kwh prijs kan variëren met een variabel tarief en niet de vaste kosten?
Zie hieronder:
Energieprijs: € 231,35 / jaar
Distributiekosten: € 388,92 / jaar
Transportkosten: € 153,57 / jaar
Heffingen en toeslagen: € 44,70 / jaar
Kosten warmtekrachtkoppeling € 28,24 / jaar
Kosten groene stroom: € 182,02 / jaar
Graag had ik jullie hulp gekregen in het aanbevelen van een elektriciteitstarief tussen vast en variabel.
Ter info: Wij verwarmen met elektrische accumulatoren.
Verbruik:
- Dag: 521
- Nacht: 1775
- Exclusief nacht: 4888
- Engie vast: €1368
- Nieuw contract Engie vast 3 jaar: €1248
- Essent online variabel: €1134,01
- Essent variabel vooraf: €1029 (€800 vooraf en na 12 maanden restbedrag (maakt voor ons niet uit)
Nu zie ik ook in de tarieven dat er veel vaste kosten zijn en het verbruik zelf eerder een zeer klein deel van de factuur is. Ik ga ervan uit dat enkel de kwh prijs kan variëren met een variabel tarief en niet de vaste kosten?
Zie hieronder:
Energieprijs: € 231,35 / jaar
Distributiekosten: € 388,92 / jaar
Transportkosten: € 153,57 / jaar
Heffingen en toeslagen: € 44,70 / jaar
Kosten warmtekrachtkoppeling € 28,24 / jaar
Kosten groene stroom: € 182,02 / jaar
-
odbc
Re: Elektricteit vast (€1248) vs. variabel (€1029)
Ik zou variabel nemen en vragen wanneer zij de prijzen willen verhogen zodat je maand nadien kan overschakelen naar nieuwe opties. Meestal is het in oktober of november dat dit gebeurd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
anonymous
Heb je eens prijssimulatie gedaan via mijnenergie.be ? Optie inclusief promoties?
Variabele tarieven worden meestal per kwartaal via parameters aangepast en dan op de jaarlijkse afrekening doorgerekend
Variabele tarieven worden meestal per kwartaal via parameters aangepast en dan op de jaarlijkse afrekening doorgerekend
-
odbc
Dat zal je toch moeten aanvragen bij uw eigen leverancier, Mijnenergie en Vreg geven indicaties en niet de reële prijs weer.
-
anonymous
Is ook logisch dat die indicatief zijn, het zijn immers variabele tarieven.
Mijn energie geeft wel bij welke leveranciers er eventueel gunstige promoties zijn , die vindt je niet op de vreg website
De parameters bij Essent zijn per kwartaal
Toelichting parameters elektriciteit
Endex (20d1, 0,3)
Voor de aankoop van elektriciteit maakt Essent gebruik van het Endex handelsplatform data.theice.com. Deze handelsplaats voor energie publiceert dagelijks de groothandel- sprijzen voor elektriciteit.
Met de parameter Endex(20d,0,3) wordt gekeken naar de notering van de slotkoers van de Endex Power BE Baseload. 20d staat voor het moment waarop naar deze notering wordt gekeken, namelijk de eerste handelsdag na de 19e kalenderdag van de maand. De 0 in de parameter betekent dat deze notering betrekking heeft op het eerstvolgende periode, en de 3 staat voor de leveringsperiode van 3 maanden (uw prijs is kwartaal geïndexeerd).
Endex (4dpe, 0,3)
Voor de aankoop van elektriciteit maakt Essent gebruik van het Endex handelsplatform data.theice.com. Deze handelsplaats voor energie publiceert dagelijks de groothandel- sprijzen voor elektriciteit.
Met de parameter Endex(4dpe,0,3) wordt gekeken naar de notering van de slotkoers van de Endex Power BE Baseload. 4dpe staat voor het moment waarop naar deze notering
Je vindt deze op de website van Essent
https://www.essent.be/sites/default/fil ... BER_NL.pdf
Als je voor variabel gaat bij Essent kies je best voor variabel vooraf, het tarief is beter en je betaalt ook geen vaste kosten en de aanpassingsformule aan de indexatie is ook gunstiger
https://www.essent.be/nl/download/tarif ... C/20191230
Mijn energie geeft wel bij welke leveranciers er eventueel gunstige promoties zijn , die vindt je niet op de vreg website
De parameters bij Essent zijn per kwartaal
Toelichting parameters elektriciteit
Endex (20d1, 0,3)
Met de parameter Endex(20d,0,3) wordt gekeken naar de notering van de slotkoers van de Endex Power BE Baseload. 20d staat voor het moment waarop naar deze notering wordt gekeken, namelijk de eerste handelsdag na de 19e kalenderdag van de maand. De 0 in de parameter betekent dat deze notering betrekking heeft op het eerstvolgende periode, en de 3 staat voor de leveringsperiode van 3 maanden (uw prijs is kwartaal geïndexeerd).
Endex (4dpe, 0,3)
Met de parameter Endex(4dpe,0,3) wordt gekeken naar de notering van de slotkoers van de Endex Power BE Baseload. 4dpe staat voor het moment waarop naar deze notering
Je vindt deze op de website van Essent
https://www.essent.be/sites/default/fil ... BER_NL.pdf
Als je voor variabel gaat bij Essent kies je best voor variabel vooraf, het tarief is beter en je betaalt ook geen vaste kosten en de aanpassingsformule aan de indexatie is ook gunstiger
https://www.essent.be/nl/download/tarif ... C/20191230
Allen,
Bedankt voor de uitgebreide antwoorden!
Essent vooraf is de goedkoopste, ook via de vergelijkingswebsites.
Bedankt!
Bedankt voor de uitgebreide antwoorden!
Essent vooraf is de goedkoopste, ook via de vergelijkingswebsites.
Bedankt!
-
YelitBiros
- Jr. Member

Behalve als je zonnepannelen hebt. Dan is ecopower de goedkoopste