Hoe en wanneer aanpassing rentevoet variabele
TIP
-
anonymous
Hoe en wanneer aanpassing rentevoet variabele
Ik heb reeds op dit forum gezocht en algemeen via google, maar kan er niets over vinden.
Als je een hypothecaire (volmacht) lening hebt met variabele rentevoet 1/1/1, hoe gebeurt dan de jaarlijkse indexatie? Ik weet dat dit aan de hand van Referte Index A is.
Maar:
* Wanneer gebeurt dit?
=> Tijdstip van lening aanbod?
=> Contractdatum (dus ondertekening notaris)
=> Bij eerste opneming (was voor het bouwen van een huis. Dus de opnames zijn pas later gestart en gebeurde in schijven)
* Krijg je van de bank hier enige communicatie over? (brief, digitaal, via bank omgeving?) Onze lening zit bij KBC.
Of wordt gewoon het bedrag aangepast dat maandelijks van de rekening gaat, zonder meer uitleg?
Als je een hypothecaire (volmacht) lening hebt met variabele rentevoet 1/1/1, hoe gebeurt dan de jaarlijkse indexatie? Ik weet dat dit aan de hand van Referte Index A is.
Maar:
* Wanneer gebeurt dit?
=> Tijdstip van lening aanbod?
=> Contractdatum (dus ondertekening notaris)
=> Bij eerste opneming (was voor het bouwen van een huis. Dus de opnames zijn pas later gestart en gebeurde in schijven)
* Krijg je van de bank hier enige communicatie over? (brief, digitaal, via bank omgeving?) Onze lening zit bij KBC.
Of wordt gewoon het bedrag aangepast dat maandelijks van de rekening gaat, zonder meer uitleg?
-
Hector2005
- Newbie

- Contacteer:
Re: Hoe en wanneer aanpassing rentevoet variabele
De formule zou in uw contract moeten staan, zelf in je ESIS. Is op uw jaarlijkse vervaldag van de lening. Je krijgt daar normaal gezien bericht van (van de nieuw te betalen maandsom). Al de uitleg zou u moeten gekregen hebben (of gevraagd hebben) op het moment dat je gaat tekenen bij de bank. Ik hoop dat je niet blindelings getekend hebt.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
anonymous
Ik ken de financiële gegevens, formule, welke index etc.
De enige vraag die ik heb, is hoe de communicatie hierrond gebeurt bij KBC.
De enige vraag die ik heb, is hoe de communicatie hierrond gebeurt bij KBC.
Ik hoor het allemaal graag maar wie kan al die pagina's lezen op het moment dat je daar bij de bank zit? Je krijgt zoveel papieren voor uw neus en ze worden diagonaal voorgelezen omdat het allemaal vlug moet gaan. Ik denk niet dat er veel zeggen dat ze meer tijd nodig hebben of dat ze anders niet tekenen.
--EDIT mod: het is niet nodig een volledig bericht te quoten dat er net boven staat!--
Je krijgt die papieren normaal gezien vooraf reeds toegestuurd, met de bedoeling om ze na te lezen, toch?
Zo niet, dan vraag ik er om.
Hoe dan ook: als je wil weten hoe de praktische afwikkeling van een renteaanpassing bij KBC precies gebeurt, zou ik gewoon mijn kantoor raadplegen. Ze mogen wel iets doen van moeite voor hun dossierkosten zeker?
Een vraag als deze valt er perfect onder!
Je krijgt die papieren normaal gezien vooraf reeds toegestuurd, met de bedoeling om ze na te lezen, toch?
Zo niet, dan vraag ik er om.
Hoe dan ook: als je wil weten hoe de praktische afwikkeling van een renteaanpassing bij KBC precies gebeurt, zou ik gewoon mijn kantoor raadplegen. Ze mogen wel iets doen van moeite voor hun dossierkosten zeker?
Een vraag als deze valt er perfect onder!
Die van notaris heb ik steeds vooraf gekregen maar die van de bank nog nooit. Moet zeggen dat het al enkele keren heel snel moest gaan. Bij mijn laatste was zelfs de rentevoet verkeerd ingevuld
. Dat kijk ik wel steeds goed na.
-
Frankske73
- Newbie

- Contacteer:
Zelfde bank en dezelfde formule. Herziening gehad op 7/12/2019 (= (1ste) opnamedatum). De maand daarvoor had ik een melding in mijn mobile (te ondernemen acties) en een brief bij 'mijn documenten / doccle'. Daarin stond de oude en nieuwe rente + formule. Gezien geen concrete actie ondernomen is nieuwe rentevoet van toepassing en nieuwe aflossingstabel ontvangen in de mobile (mijn documenten / doccle).